Svensk moms på digitala varor från 2015

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Söderbäck:

Bara jag som inte ser något problem med att "korrekt" momssats skall börja tillämpas?

Även om vi bortser från ideologier så blir det rätt ojämnt jämfört med resterande EU. Oh well, vi bor ju i skattelandet så det är något man får leva med.

Jag hade dock önskat att pengarna hade kommit till lite större nytta.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Så det blir sämre för landet maan beställer ifrån?
Är ni säkra på det inte blir landetsmoms+sveriges moms?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Även om vi bortser från ideologier så blir det rätt ojämnt jämfört med resterande EU. Oh well, vi bor ju i skattelandet så det är något man får leva med.

Jag hade dock önskat att pengarna hade kommit till lite större nytta.

Varför skulle det vara skillnad på digitala varor och "vanliga" varor?

Skrivet av Zemos:

Så det blir sämre för landet maan beställer ifrån?
Är ni säkra på det inte blir landetsmoms+sveriges moms?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kommer få betala svensk moms. När ett företag som säljer över ett visst antal kronor per år till ett land (Sverige) så skall man betala moms i landet köparen är bosatt i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemos:

Så det blir sämre för landet maan beställer ifrån?
Är ni säkra på det inte blir landetsmoms+sveriges moms?

Skickades från m.sweclockers.com

Om inte artikeln är fullständigt felaktig så...
Det hade ju varit mer sensationellt med dubbel moms.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Kakann:

Varför skulle det vara skillnad på digitala varor och "vanliga" varor?

Varför ska man betala olika momssatser för olika varor i allmänhet? Det känns ändå som att digitala varor är den absolut lättaste varan när det kommer till hur det påverkar svensk infrastruktur och dylikt. Men jag är verkligen inte insatt i hur moms fungerar i allmänhet och varför man tar ut det, så jag har det sagt!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Bara jag som inte ser något problem med att "korrekt" momssats skall börja tillämpas?

Nope, det är häftigt att betala skatt!

side note: Som ålänning känner jag spontant att det här int är så illa för er svenskar, vi måste tulla in allting på den här sketna ön även fast det kommer från finland eller vilket annat EU-land som helst, vi har även rätt att kräva tillbaka skatten från försäljaren men försäljaren kan vägra betala så skiter allting sig landar vi på närmare 50% skatt

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk

Det man ska vara upprörd över är inte att korekt momssats införs, utan att den "korrekta" momssatsen är världens tredje högsta och ingen ifrågasätter detta..

Permalänk
Medlem

Citat. "Enligt EU:s nya skatteregler ska momssatsen baseras på vilket land kunden är bosatt"
Detta förslag borde ju tas upp av eu domstol och omprövas pga diskriminering. Skulle även gissa på att Sverige kommer att vara ett av dom länder som ska betala mest moms i %. Gör om gör rätt, en och samma procent sats i hela eu kan jag köpa, men fan inte att man ska behöva betala högre % för att man är bosatt i ett annat land.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon81912:

Nä. Detta är redan implementerat i de flesta webbbutiker. Steam, Origin och allt vad de heter anpassar ju priset beroende på var man bor och sköter skattandet på ett korrekt sätt.

Det är väl de mystiska CD-key affärerna som kommer få det svårare... Jag har inga problem med att betala 300-500 för massvis med timmar av underhållning (jag går ofta och gärna på bio för 50 kronor i timmen) och ser det bara som positivt att utvecklingen går framåt och man inte skiljer på digitala och fysiska köp.

Fast alltför ofta är skattefiffel det minst suspekta med många av de där mystiska CD-key affärerna. Det är ju inte ovanligt att nycklarna är stulna på olika sätt eller köpta med kapade kreditkort. Har man tur så är det i bästa fall bara gråimport så de köper stora mängder nycklar i Ryssland och säljer dem i EU och tar mellanskillnaden i vinst. Personligen tycker jag det är bättre att helt enkelt pirata spelen så dumpar man inte lika mycket pengar till maffialiknande organisationer. Om man nu prompt inte vill betala för sig.

Angående skillnad på digitala och fysiska varor så är digitala varor oändligt mycket billigare att distribuera vilket rimligtvis borde avspegla sig på priset.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronärtskocka:

Det man ska vara upprörd över är inte att korekt momssats införs, utan att den "korrekta" momssatsen är världens tredje högsta och ingen ifrågasätter detta..

Håller med, om man ska vara missnöjd så är det inte för att man när man i Sverige får betala svensk moms utan att svensk moms är så hög.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronärtskocka:

Det man ska vara upprörd över är inte att korekt momssats införs, utan att den "korrekta" momssatsen är världens tredje högsta och ingen ifrågasätter detta..

Jag ser ingen orsak till upprördhet över det heller. Om momssatserna skall vara differentierade kommer någon ofrånkomligen att ha högre än andra, och jag har inga problem med att det råkar vara vi. Pengarna vi betalar i moms försvinner ju inte i ett svart hål, utan kommer till nytta i offentlig sektor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Tråkigt (jag tycker iof att all skatt är tråkigt), men inte oväntat. Varför skulle man göra skillnad på digitala varor och vanliga varor egentligen?

För att det är miljövänligt både ur transportsynpunkt och tillverkning. Därför borde man främja mjukvaran över hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Citat. "Enligt EU:s nya skatteregler ska momssatsen baseras på vilket land kunden är bosatt"
Detta förslag borde ju tas upp av eu domstol och omprövas pga diskriminering. Skulle även gissa på att Sverige kommer att vara ett av dom länder som ska betala mest moms i %. Gör om gör rätt, en och samma procent sats i hela eu kan jag köpa, men fan inte att man ska behöva betala högre % för att man är bosatt i ett annat land.

Det gör du ju redan på alla andra inköp. Och det är ju vi själva som valt det, så att kalla det för diskriminering är ju närmast löjeväckande.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Första, initiala, reaktionen; ERA JÄVLA KUKHUVEN!!!

Sen tänkte jag till en gång extra och... ja... kom fram till samma sak.

Suck.

(Och resten utav de som tycker att det är helt fel).

Varför är det fel att varor beskattas efter korrekt skattesats? Varför ska digitala varor ha 3% skattesats, medan skor har 25%? Makes no sense at all. Det här skriker "kränkt p12" lång väg, tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

För att det är miljövänligt både ur transportsynpunkt och tillverkning. Därför borde man främja mjukvaran över hårdvara.

Ja, det är miljövänligare och framförallt billigare att leverera en vara digitalt. Detta borde dock speglas genom att priset är billigre, inte att skatten för varan sänks.

Permalänk

Blir det någon stro skillnad då? Tänker på steam och liknande, det gör väl redan såhär?

Permalänk

Varför ska mjukvara skilja sig från hårdvara?
Handel inom EU baseras ju på skattesats i det land du köper varan i.
Inte där du bor.

Jag handlar en del från Tyskland och Storbrittanien, där betalar jag tysk respektive brittisk moms.

Permalänk
Medlem

EU har bara genomfört en lag som stoppar ett kryphål där varor kan säljas via internet ifrån ett land med låg moms till ett annat land med hög moms. Det går att gå runt med VPN troligen samt att du kan åka ner till tyskland och handla digitalt precis som folk gör när de ska köpa öl. Varför ska det vara skillnad på digitala och fysiska varor i moms? (Något som jag däremot är lite upprörd över ätr att vi betalra 25% moms på e-böcker och 6% (tror jag att det är) på fysiska böcker!, bör vara 6% på e-böcker också!)

Permalänk
Medlem

Detta borde ju vara bra för svenska återförsäljare som borde hamna i en bättre konkurrenssituation gentemot utländska försäljare.

Permalänk
Medlem

Det enda som är anmärkningsvärt i hela den här historian är varför Sverige måste ha en av världens högsta momssatser i kombination med skyhöga skatter på allt annat. Samtidigt som Sverige har en urusel skola och en akutmottagning där folk sitter och dör i väntan på att få vård.

Misstänker att det finns utrymme att sänka både moms och skatter och ändå få en bra skola, sjukvård med mera. Bara man identifierar vilka tomma hål som pengarna hamnar i idag, istället för att hamna där de skall. Omedelbart kommer jag att tänka på saker såsom "genusforskning" och liknande allmänt dåraktigt slöseri av dina och mina skattepengar.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Blir steam drabbad så blir det tillbaka till retail förpackningarna Och spotify lär väl kosta 124kr istället för 99kr i månaden. Men om dessa är redan reglerade then who gives a sh**.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det gör du ju redan på alla andra inköp. Och det är ju vi själva som valt det, så att kalla det för diskriminering är ju närmast löjeväckande.

Nej, inte när det kommer från eu, och gäller internet vilket är ganska internationellt. inte så att internet är stationerat enbart i Sverige.
Om eu ska bestämma regler, kan dom sätta upp lika lagar och regler för alla länder som är anslutna.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Varför ska man betala olika momssatser för olika varor i allmänhet? Det känns ändå som att digitala varor är den absolut lättaste varan när det kommer till hur det påverkar svensk infrastruktur och dylikt. Men jag är verkligen inte insatt i hur moms fungerar i allmänhet och varför man tar ut det, så jag har det sagt!

Olika momsatser används för att styra vad för varor folk konsumerar, därför är momsen lägre på t.ex. livsmedel och kultur. Jag är generellt mer positiv till moms än inkomstskatt då man inte tvunget måste betala moms (man kan välja vad man konsumerar). Vad menar du med "Det känns ändå som att digitala varor är den absolut lättaste varan när det kommer till hur det påverkar svensk infrastruktur och dylikt."?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Ja, det är miljövänligare och framförallt billigare att leverera en vara digitalt. Detta borde dock speglas genom att priset är billigre, inte att skatten för varan sänks.

Jo, fast jag tycker inte det är rimligt med lika hög skatt på mjukvara som hårdvara just därför.

Permalänk
Medlem

Kan någon ge ett specifik exempel på vad som kommer bli dyrare?

Appar?

Steam t.ex. betalar vi la redan svensk moms på?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Entusiast

Har försökt reda ut hur Valve gör med Steam men lyckas inte så bra. På de orderbekräftelser de mailar ut står det bara att moms är inkluderat där det är tillämpbart men står inget om hur mycket. Verkar som om de är baserade i Luxemburg i alla fall. Kan inte se om det står mer hos Steam eftersom de verkar ha spillt kaffe i servrarna igen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Och vad är det "sjuka" med att en vara som i all praktisk mening säljs i Sverige till en svensk medborgare, ska beskattas med svensk moms!?

God damn, välkomna till den högbeskattade verkligheten små barn. Förra året betalade jag grovt räknat 150.000 kr i skatt så att ni kunde köpa spel och datorprylar för era studiebidrag.

Permalänk
Medlem

Om Steam och Origin redan tar 25% så är det ok trodde det skulle bli 25% extra
Och till er som undrar varför det borde vara olika moms på digitala spel och skivor så tycker jag att vi borde främja säljandet av digital mjukvara då detta kommer minska produktionen av cd-skivor. Bättre för miljön och företagen behöver inte slänga pengar i sjön när folk inte köper kopior av spelet. Mindre produktion, lagring och transport av massa plast som aldrig används. De CD-skivorna som jag har köpt har jag bara aktiverat i steam och aldrig sen använt skivan igen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

För att det är miljövänligt både ur transportsynpunkt och tillverkning. Därför borde man främja mjukvaran över hårdvara.

Absolut, men inte är det lägre skatt på solpaneler etc. för det?

Permalänk
Avstängd

De borde slopa moms helt. De borde också ta bort arbetsgivaravgift och endast ha inkomstskatt, då skulle svenskarna verkligen få se hur mycket staten kostar!

Visa signatur