Sapphire Radeon R9 290X 4GB misstänkt billigt?

Permalänk
Medlem

Sapphire Radeon R9 290X 4GB misstänkt billigt?

Hej

Jag står i tankarna att skaffa nytt grafikkort och har länge sneglat på ett 290x. Såg nu att inet sänker priserna på en modell ganska kraftigt http://www.inet.se/produkt/5410026/sapphire-radeon-r9-290x-4gb-hawaii-xt . Den är ca 800kr billigare än näst billigaste.

Är det någon som har ett sådant och kan säga om det är något kvalitetsmässigt som gör den så mycket billigare? Jag skall slänga på vattenblock på kortet direkt, så att standardkylaren låter mer än ett Boing 747 är inget jag bryr mig om. Klockar det till exempel mycket sämre än de andra korten? Jag vet att det finns kort med massa extra överklockningslyx, men jag känner inte för att slanta upp närmare priset för ett 780Ti för att kunna klocka hårdare

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av cheben:

Hej

Jag står i tankarna att skaffa nytt grafikkort och har länge sneglat på ett 290x. Såg nu att inet sänker priserna på en modell ganska kraftigt http://www.inet.se/produkt/5410026/sapphire-radeon-r9-290x-4gb-hawaii-xt . Den är ca 800kr billigare än näst billigaste.

Är det någon som har ett sådant och kan säga om det är något kvalitetsmässigt som gör den så mycket billigare? Jag skall slänga på vattenblock på kortet direkt, så att standardkylaren låter mer än ett Boing 747 är inget jag bryr mig om. Klockar det till exempel mycket sämre än de andra korten? Jag vet att det finns kort med massa extra överklockningslyx, men jag känner inte för att slanta upp närmare priset för ett 780Ti för att kunna klocka hårdare

Handlar nog främst om att inga köper referens i någon större utsträckning så ÅF försöker göra sig av med dem.

Kör på den du, grymt bra pris och Inet är pålitliga!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

För vad jag förstår priset dumpas eftersom de nya aftermarket 290X är vad folk går för eftersom de kommer redan klockade från fabrik och har kylare som sapphires Tri-x.

Har inte hört nåt dåligt förutom den keffa fläkten.

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB

Permalänk
Discokungen
Skrivet av King_Carlos:

För vad jag förstår priset dumpas eftersom de nya aftermarket 290X är vad folk går för eftersom de kommer redan klockade från fabrik och har kylare som sapphires Tri-x.

Har inte hört nåt dåligt förutom den keffa fläkten.

Nej referenskorten är skitfina om man smäller på vattenblock! För det här kortet tillsammans med vattenblock blir ju billigare än något annat 290X med tredjepartskylare!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Har två sapphire r9 290, grymma kort men varma och inte tysta direkt!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Ingen bra ide att köpa ett 290X med referenskylare om du inte bryter garantin och byter kylare. Annars är ett 290 med eftermarknadskylare ett bättre alternativ för ungefär samma pengar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ingen bra ide att köpa ett 290X med referenskylare om du inte bryter garantin och byter kylare. Annars är ett 290 med eftermarknadskylare ett bättre alternativ för ungefär samma pengar.

TS ska ju ändå smälla på vattenblock i vilket fall så.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Rydisen:

TS ska ju ändå smälla på vattenblock i vilket fall så.

Precis, och då är det ett bra alternativ! Jag har tre referenskort på vatten och det funkar skitfint!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag köpte just detta kort från Inet för ett tag sedan.

Jag har inte hunnit testa det ordentligt än eller klocka det än, men utifrån det lilla jag har hunnit testa så verkar allt ok. Det presterar som jag väntade mig, trotts att det sitter tillsammans med ett till kort i ett "normalkylt" chassi. Dock ska nämnas att ljudet från orginalkylaren inte är att leka med, vilket som sagt inte påverkar dig OP då du ändå skulle vattenkyla.

Sammanfattningsvis: Ska man ha ett referenskort med allt vad det innebär så är detta ett bra erbjudande (När jag köpte det var det dock nere i 3500kr).

Permalänk
Medlem

Tack för att du delade med dig. Beställde ett direkt, har tänkt beställa ett en längre tid nu. Har ett Sappire 290X sen tidigare, beställde det och fick till BF4 releasen. Som jag dock har skickat tillbaka till komplett nu eftersom att minnena inte klarade rätt frekvens, men tror att jag fick ett måndags exemplar.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Gött, ja det var det jag misstänkte att de vill bli av med dem då referenskylaren är åt helvete. Tackar för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com