Permalänk
Medlem

webbkamera som övervakningskamera?

Kort bakgrund:
Jag har skaffat två katter precis och är nyfiken vad de har för sig på dagarna, därför tänkte jag försöka fnula ihop något som gör att jag kan se dem i lägenheten när jag är på jobbet.

Just nu kör jag ett program som heter eyespy, med den interna kameran i min iMac. Tyvärr täcker den bara en del av vardagsrummet. I sovrummet där katterna mest befinner sig är det radioskugga.

Frågan:
Jag har en liten netbook (Samsung NC-110) och funderar på om det går att köpa två billiga webbkameror till den, hooka upp dem via något program (typ ispyconnect), placera den i sovrummet och streama feeden så att jag kan se den på jobbet?

Utrustning jag har är som sagt en netbook och en iMac. Jag har kikat lite på IP-kameror, men är lite vilse. Hade inte tänkt att lägga så mycket pengar på det här lilla hobbyprojektet (kanske runt 500:- eller lite mer beroende på lösning/enkelhet).

Edit: Kjell & Co. har ju den här lösningen. Det ser ju lite enklare ut. Är det någon som vet hur dessa presterar?

Visa signatur

Hjälp.

Permalänk
Medlem

Jag hjälpte en snubbe med D-Link kameror för något år sen, dom fungerade väl ok, jag vet inte hur det fungerar på mobiltelefoner men deras molntjänst MyDlink var ok. Dock så sålde Kjell på denne karl ett par kameror som inte hade stöd för MyDlink, så dessa fick returneras.
Så om du funderar på att handla på Kjell så kolla på D-Link's hemsida först så kamerorna stödjer MyDlink, sen är det väl bara att handla, koppla in och se glad ut.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]