Svensk moms på digitala varor från 2015

Permalänk
Medlem

Eu i ett nötskal som vanligt.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det är sant, så för t.ex. spelköp så bör man kunna komma undan ja.

Fast detta gäller ju alla digitala tjänster och varor? eller tänker jag fel här?

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Varför skulle VPN göra någon skillnad? Du måst eju uppge vart du vill ha varorna levererade, så anger du Sverige så blir det Svensk moms.

En digital vara levereras sällan till en fysisk adress, eller hur. Den brukar skickas till epost, kopplas mot ett konto eller liknande. Så VPN kan mycket väl vara lösningen. Bättre vore väl dock om det var samma momssats i hela EU...

Permalänk
Medlem

Det här är skitbra. moms är en viktig skatt för vårat samhälle.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Söderbäck:

Bara jag som inte ser något problem med att "korrekt" momssats skall börja tillämpas?

Fast om jag köper en vara tex ett spel via Steam så är det ju ingen svensk vara, då bör uran det brukar vara från England. Då är det ju något jag importerar och något som bör vara fritt från svensk skatt. Jag har ju redan betalt skatt för programmet i England. Så det är väldigt konstiga regler.

Permalänk

Finns redan på större företag som amazon. Fungerar bra för mig, ser inget större negativt.

Bort med copyswede och allt sånt skit dock.

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem

Eller varför inte köpa sina spel från tex webhallen på skivor . kostar lika mycket som en digital kopia på steam om inte mindre och slippa den nya momsen? eller har ja fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

1dollar är inte heller 10kr och inte euron heller.

Vi betalar redan 50% mer för exakt samma saker, företag ifrågasätter varför svenskarna har så högra krav på löner och flyttar utomlands till länder som inte har ett sådant jävla efterblivet system. De ger arbetarna pisslöner men de får då fan ut bra mycket på sina 4000kr i månaden till skillnad på vad du får ut av 4000kr i sverige.

Snittlönen i Sverige ligger på 29000kr/mån före skatt, så det är klart som fan att ett land där snittlönen ligger kanske ligger på ynkliga 4000kr/mån är billigare att leva i. Finns något som kallas för inflation. Du borde läsa på lite om det. Men kortfattat så skulle vår ekonomi totalkrascha om vi kunde leva livet på bara 4000kr och samtidigt ha en inkomst på 29000kr.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenulpf:

Eller varför inte köpa sina spel från tex webhallen på skivor . kostar lika mycket som en digital kopia på steam om inte mindre och slippa den nya momsen? eller har ja fel?

Det är ingen ny moms.
Moms betalar man redan på fysiska saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenulpf:

Eller varför inte köpa sina spel från tex webhallen på skivor . kostar lika mycket som en digital kopia på steam om inte mindre och slippa den nya momsen? eller har ja fel?

Alltså jag tycker det är rätt sjukt att det oftast är billigare att köpa ett spel på skiva med box, manual och allt än att köpa det digitalt. Hur fan kan det vara så? Digitala versionen har ju inga speciella kostnader förutom serverdrift, men inga kostnader för eventuell butikspersonal, fraktkostnader och deras löner, andra mellanhänder, lagerhållning osv, så den borde vara märkbart billigare, men snåljåparna som säljer digitalt ska suga ut extra mycket pengar.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Vi betalar redan 50% mer för exakt samma saker, företag ifrågasätter varför svenskarna har så högra krav på löner och flyttar utomlands till länder som inte har ett sådant jävla efterblivet system. De ger arbetarna pisslöner men de får då fan ut bra mycket på sina 4000kr i månaden till skillnad på vad du får ut av 4000kr i sverige.

Såvida du inte blir sjuk t.ex.
Känner ett par amerikaner som blivit sjuka, en som fick blindtarmsinflammation. Kom hem ifrån sjukhuset med en räkning på över 20.000 dollar.
Drygt 20.000 dollar är även vad 1 år på högskola kostar i USA om jag minns rätt.

Om du tycker vårat skattefinansierade system är efterblivet så okej, jag tycker dock det är ganska bra med den tryggheten och dom möjligheterna det erbjuder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Såvida du inte blir sjuk t.ex.
Känner ett par amerikaner som blivit sjuka, en som fick blindtarmsinflammation. Kom hem ifrån sjukhuset med en räkning på över 20.000 dollar.
Drygt 20.000 dollar är även vad 1 år på högskola kostar i USA om jag minns rätt.

Om du tycker vårat skattefinansierade system är efterblivet så okej, jag tycker dock det är ganska bra med den tryggheten och dom möjligheterna det erbjuder.

Håller med om att det är bra med trygghet. Gratis sjukvård (eller nära på i alla fall) och gratis skola är superviktigt, men man kan ju tycka att ett land med så skyhöga skatter som Sverige borde ligga på topp gällande pensioner men istället har vi katastrofala pensioner. Det är riktigt riktigt tråkigt hur våra kära politiker prioriterar ibland.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zicsoen:

Momsbeskattning torde vara enklare än att behöva estimera hur mycket skatteintäkter de skulle fått in på det som idag är momsbeskattat. Så att luras tror jag inte det handlar om direkt.

De vet hur stora utgifter de har och vet hur mycket folk tjänar, så då skulle de i princip kunna räkna ut exakt hur mycket skatten måste ökas med för att kompensera för momsbortfallet. Precis som nu så lånar staten pengar från Riksbanken vid underskott från skatteintäkterna.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

Såvida du inte blir sjuk t.ex.
Känner ett par amerikaner som blivit sjuka, en som fick blindtarmsinflammation. Kom hem ifrån sjukhuset med en räkning på över 20.000 dollar.
Drygt 20.000 dollar är även vad 1 år på högskola kostar i USA om jag minns rätt.

Om du tycker vårat skattefinansierade system är efterblivet så okej, jag tycker dock det är ganska bra med den tryggheten och dom möjligheterna det erbjuder.

Snackade med en Amerikan som flyttat till Sverige för att göra en postdoc. Han sa att de har lite svårt att få tag på ingenjörer i USA eftersom det är en så stor ekonomisk risk att utbilda sig till just det. Svåra långa utbildningar är ju inget man slänger sig in i direkt om man vet att det kommer bli svindyrt. Vidare sa han att om man sedan fick ett hyfsat jobb så hade man massa pengar att röra sig med. Fram tills man skaffade barn. Då försvann alla pengar helt plötsligt till alla avgifter och den obligatoriska fonden för att finansiera framtida utbildning. Han föredrog det Svenska systemet och hoppades kunna stanna kvar här med sin flickvän och bilda familj.

Personligen är jag nog rätt vinklad efter att ha utnyttjat den fria svenska skolan i många år.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Alltså jag tycker det är rätt sjukt att det oftast är billigare att köpa ett spel på skiva med box, manual och allt än att köpa det digitalt. Hur fan kan det vara så? Digitala versionen har ju inga speciella kostnader förutom serverdrift, men inga kostnader för eventuell butikspersonal, fraktkostnader och deras löner, andra mellanhänder, lagerhållning osv, så den borde vara märkbart billigare, men snåljåparna som säljer digitalt ska suga ut extra mycket pengar.

Jo sen ska vi behöva betala moms på våra digitala varor så det blir ännu dyrare. Har inget emot momsen men priserna på digitala kopior.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Jag ser ingen fördel med att göra detta på mjukvaran.
Mjukvara är dessutom miljövänlig till skillnad från fysiska produkter.

Tänker bl.a. på all bensin som förbrändes när utvecklarna körde till jobbet...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Bara jag som inte ser något problem med att "korrekt" momssats skall börja tillämpas?

Ja, det kräver även att man använder sig av korrekt valuta också - inte någon fantasisumma för att idioterna inte vet vad en krona är värd. Här är en krona en dollar...det är inte rätt, inte någonstans. Jag som är helt handikappad när det gäller ekonomi vet att det inte stämmer. Samma gäller pund och euro...det är skrattretande.

Sen får man hoppas att samma regler gäller prissättning runt om i världen (åtminstone de länder som är med i EU) betalar SAMMA pris för SAMMA produkt.
Det är ju vida känt att folk handlar via VPN för att betala ett billigare pris för något som andra betalar "ful(l)" pris för. Man ska inte behöva vara medborgare/boende i ett u-land för att få bättre priser.

Med denna momsen 2015 så hoppas jag att det blir ändringar.

Permalänk
Vägledare
Skrivet av Marinlik:

För att man behöver betala moms på varor man köper?

Anledningarna är fler...Väldigt många fler!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag tänkte hålla med dig tills du använde genusforskning som exempel. Ja, där lär verkligen flera miljarder gå åt varje år. Det är byråkrati och att vi har så extremt mycket statligt anställda, bland annat. Men pengar går runt i landet ändå.

Lustigt. Det här är ju kultur!

Det jag menade med det var att det är det mest miljövänliga och minst påfrestande alternativet för svensk infrastruktur. Om man köper ett spel och drar ner det på Steam så är det betydligt bättre än om man får det på posten istället. Men det är väl lustiga anledningar att ha skatter på.

Man får jämföra med momsen på liknande svenska varor. Att det kommer bli högre moms än i skatteparadis är givet men det kanske inte alls är hög moms på spel (är säkert 25% men det är väl en annan diskussion egentligen) jämfört med annan kultur i Sverige.

Permalänk
Medlem

Momsen kommer alltså bli 25% för oss Svenskar när vi köper appar? Kommer ju bli ramaskri över alla prishöjningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Absolut, men inte är det lägre skatt på solpaneler etc. för det?

jodå, och med tanke på ersättningen du kan få för att sätta upp dem kan man ju i praktiken tom ibland tala om negativ skattsats på just sånt.

Skrivet av Flamso:

Varför ska man betala olika momssatser för olika varor i allmänhet? Det känns ändå som att digitala varor är den absolut lättaste varan när det kommer till hur det påverkar svensk infrastruktur och dylikt. Men jag är verkligen inte insatt i hur moms fungerar i allmänhet och varför man tar ut det, så jag har det sagt!

rent generellt så är det politisk styrning som avgör lägre eller högre. nyttigheter (tomater, solpaneler, böcker) kan få lägre medan onyttigheter (sprit, rök, spel) kan få högre.

kort sagt, slösar du bort partiets kaffekassa på spel eller sprit så minskar både tiden du jobbar och ev kan jobba, varpå kaffekassan minskar ännu mer. och så kan man ju inte ha det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

vad än momsen sätts till så kommer Svenska priser på digitalt inte förändras. sakar kostar vad folk betalar, varken mer eller mindre.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Snackade med en Amerikan som flyttat till Sverige för att göra en postdoc. Han sa att de har lite svårt att få tag på ingenjörer i USA eftersom det är en så stor ekonomisk risk att utbilda sig till just det. Svåra långa utbildningar är ju inget man slänger sig in i direkt om man vet att det kommer bli svindyrt. Vidare sa han att om man sedan fick ett hyfsat jobb så hade man massa pengar att röra sig med. Fram tills man skaffade barn. Då försvann alla pengar helt plötsligt till alla avgifter och den obligatoriska fonden för att finansiera framtida utbildning. Han föredrog det Svenska systemet och hoppades kunna stanna kvar här med sin flickvän och bilda familj.

Personligen är jag nog rätt vinklad efter att ha utnyttjat den fria svenska skolan i många år.

Snackade med en på campus här i stan som var från Japan, och han betalade runt 200 000kr per läsår för att studera här i Sverige. Så läser man 3år på Universitet så får man räkna med minst 5-600 000kr beroende på vad och vart man läser. En avgift som alla akademiker med välbetalda jobb sällan klagar över när de snackar skit om skatten i Sverige. Känns som att många tar allt för givet. Det har alltid funnits där och det har inte kostat något, men varför det inte kostar något tänker de aldrig på. Utan nu är de ju klar med sina studier och vill ha alla sina pengar för sig själv, och vägrar betala tillbaka till den äldre generationen som slet och betalade skatt för att dessa egoister skulle kunna studera gratis och samtidigt ha möjligheten att få bidrag för det varje månad.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av anon158483:

Min kropp skriker "FAN" över att vi lydsamt finner oss i att mega nationen EU styr och ställer över länder som om de vore stater. Men samtidigt ser jag inte riktigt hur vi klarar oss utan "beskyddet" från väst & vi får tyst godkänna alla lagar som så förpestar vår vardag. Jaja…
Självfallet ser jag även den positiva aspekten ur ett samhällsperspektiv, men jag tycker i många fall det går lite väl långt.

Skrivet av Oseriöstnamn:

Hata EU Hata Sverige!

EU är inte problemet. Från EUs synvinkel gör detta att det inte går att, som det står i artikeln, "fly till skatteparadis" t.ex. Luxemburg. Detta innäbär i någon utsträckning för Sverige att det inte är lika lönsamt att flytta företaget utomlands. Sverige som land tjänar alltså på det. Det ni ska ifrågasätta om ni tycker att det är fel är varför vi har såpass hög moms i Sverige.

Att härma vad man har hört från SD eller V på TV och gnälla på att makt flyttas från Sverige till Bryssel osv så fort man hör ordet "EU" är bara dumt. Detta innebär ju faktiskt att vi efter årsskiftet till skillnad från nu kommer följa Svenska regler om vi bor i Sverige. Huruvida man gillar de Svenska reglerna eller inte har inget med EU att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvarBerglind:

Fast om jag köper en vara tex ett spel via Steam så är det ju ingen svensk vara, då bör uran det brukar vara från England. Då är det ju något jag importerar och något som bör vara fritt från svensk skatt. Jag har ju redan betalt skatt för programmet i England. Så det är väldigt konstiga regler.

Nej, Valve betalar redan skatt i Sverige.

Dessa regler är delvis för att undvika dubbelbeskattningen som sker när t.ex. Apple säljer ditt program i Luxemburg och tar bara ut deras lokala moms trotts att du ska skattas i Sverige om det nu är till Sverige som du säljer. Med digitala varor och tjänster så beskattas varan där den konsumeras precis som alla andra varor, i.a.f. hos de som inte fuskat, Apple ska alltså betala olika 32 olika momssatser men har länge (och så länge den kan) betalat bara en. Många stora firmor missbrukar inte system andra gör. Apple fuskar i Luxemburg, Valve gör det inte. Google fuskar inte. Adobe fuskar inte. O.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Snackade med en på campus här i stan som var från Japan, och han betalade runt 200 000kr per läsår för att studera här i Sverige. Så läser man 3år på Universitet så får man räkna med minst 5-600 000kr beroende på vad och vart man läser. En avgift som alla akademiker med välbetalda jobb sällan klagar över när de snackar skit om skatten i Sverige. Känns som att många tar allt för givet. Det har alltid funnits där och det har inte kostat något, men varför det inte kostar något tänker de aldrig på. Utan nu är de ju klar med sina studier och vill ha alla sina pengar för sig själv, och vägrar betala tillbaka till den äldre generationen som slet och betalade skatt för att dessa egoister skulle kunna studera gratis och samtidigt ha möjligheten att få bidrag för det varje månad.

Att det inte kostar något är ju direkt felaktigt då de flesta behöver ta ett CSN-lån för att studera, visserligen till en mycket attraktiv ränta, men det är inte gratis. Och ju mer du tjänar desto högre skattesats åker du på så visst får du betala tillbaka på mer än ett sätt.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Skrivet av Skirner:

Man kommer ju onekligen att tänka på bla. Steam. Dom har väl redan svensk moms på sina spel?

Det finns bara ett spel på Steam som är värt att spela och det är gratis. Nämligen Dota 2. Haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 920 | Asus P6T Deluxe | Corsair XMS3 Twin3X DDR3 3x2GB | Sapphire Radeon HD4870 Toxic Dual-DVI 1GB | Seagate Cheetah 15K.6 SAS ST3146356SS 146GB | WD Raptor X WD1500AHFD Gamer 16MB 150GB | Corsair CMPSU-620HX 620W | Antec Twelve Hundred | Windows Vista Home Premium 64bits

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Klumpeduns:

Att det inte kostar något är ju direkt felaktigt då de flesta behöver ta ett CSN-lån för att studera, visserligen till en mycket attraktiv ränta, men det är inte gratis. Och ju mer du tjänar desto högre skattesats åker du på så visst får du betala tillbaka på mer än ett sätt.

Fast du måste inte ta studielån för att plugga i Sverige. I andra länder är det mer eller mindre ett krav för att finansiera alla avgifter. Jag har en högskoleexamen och har inte lånat ett öre från CSN. Nu när jag är klar kommer jag aldrig mer behöva ha med dem att göra vilket är oerhört befriande. Studielån är inte en obligatorisk avgift.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Håller med om att det är bra med trygghet. Gratis sjukvård (eller nära på i alla fall) och gratis skola är superviktigt, men man kan ju tycka att ett land med så skyhöga skatter som Sverige borde ligga på topp gällande pensioner men istället har vi katastrofala pensioner. Det är riktigt riktigt tråkigt hur våra kära politiker prioriterar ibland.

Just pensioner har jag väldigt lite koll på, ha Sverige så mycket sämre pensioner än andra länder?
Men det svenska pensionssystemet har jag inte mycket till övers för baserat på det lilla jag vet och har erfarenhet av.
Ju mer jag tänker på det desto mer inser jag att jag vet extremt lite om just pensioner. Kanske något jag borde skaffa mig lite bättre koll på faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast du måste inte ta studielån för att plugga i Sverige. I andra länder är det mer eller mindre ett krav för att finansiera alla avgifter. Jag har en högskoleexamen och har inte lånat ett öre från CSN. Nu när jag är klar kommer jag aldrig mer behöva ha med dem att göra vilket är oerhört befriande. Studielån är inte en obligatorisk avgift.

Alternativen är att pappa betalar eller att man arbetar samtidigt. För de flesta kvarstår det faktum att de måste ta studielån för att skaffa sig en högre utbildning. Jobbar man så betalar man istället med sin tid, men föredrar man att jobba istället för att ha sin fritid så kan jag hålla med om att utbildningen i det fallet blir gratis, men ökande skattesatser i takt med bättre lön kommer man dock aldrig undan och det är också ett sätt att betala för kalaset.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.