Problem med att skapa trådlöst nätverk

Permalänk
Medlem

Problem med att skapa trådlöst nätverk

Hej hej!

Jag har nyligen flyttat in i en lägenhet på en nation i Lund och har lite nätverksproblem som husförmannen inte lyckats fixa åt mig.
Just nu har jag en lina direkt från datorn till uttaget i väggen, men för att det ska funka så måste jag använda de enda internet uppgifter jag fått. Dessa är en ip-adress, nätmask, gateway och DNS. Alltså jag har gjort en manuell internetuppkoppling med dessa uppgifter och det funkar bra. Problemet är att jag har 2 datorer och det är inte så härligt att dra en nätkabel genom lägenheten samt byta sladd mellan vilken dator jag ska använda. Vad jag som hade varit optimalt är om jag kunde dela mitt internet på ett bra sätt så jag kan få det trådlöst i lägenheten. Har prövat med router och med en ADSL-router och jag vet inte hur jag ska kunna få det att fungera för allt jag prövat har krävt internetanslutning. Alltså inget jag försökt installera har fungerat för det antingen krävt internetanslutning eller ISP-uppgifter som jag inte har.

Jag undrar om någon av er vet hur man ska kunna lösa det eller om det ens går att lösa om man bara har en ip-adress?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fEllman:

Hej hej!

Jag har nyligen flyttat in i en lägenhet på en nation i Lund och har lite nätverksproblem som husförmannen inte lyckats fixa åt mig.
Just nu har jag en lina direkt från datorn till uttaget i väggen, men för att det ska funka så måste jag använda de enda internet uppgifter jag fått. Dessa är en ip-adress, nätmask, gateway och DNS. Alltså jag har gjort en manuell internetuppkoppling med dessa uppgifter och det funkar bra. Problemet är att jag har 2 datorer och det är inte så härligt att dra en nätkabel genom lägenheten samt byta sladd mellan vilken dator jag ska använda. Vad jag som hade varit optimalt är om jag kunde dela mitt internet på ett bra sätt så jag kan få det trådlöst i lägenheten. Har prövat med router och med en ADSL-router och jag vet inte hur jag ska kunna få det att fungera för allt jag prövat har krävt internetanslutning. Alltså inget jag försökt installera har fungerat för det antingen krävt internetanslutning eller ISP-uppgifter som jag inte har.

Jag undrar om någon av er vet hur man ska kunna lösa det eller om det ens går att lösa om man bara har en ip-adress?

Testat att koppla dig till routern (med kabel från vägg till router sen från router till datorn) och sedan skriva in dina uppgifter där (ip-adress, nätmask, gateway och DNS)?

brukar vara något i stil med 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 detta skrivs in i webbläsaren där du annars skriver adresser när allt är kopplat. För att komma åt router.

Har dina datorer trådlöst nätverkskort?

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar. Jag kunde inte ens installera ett trådlöst nätverk pga att det saknades internet till routern. Jag satte in sladden från uttaget till routern, men den hitta ingen internetuppkoppling. Det är mycket möjligt att hela huset har ett nätverk och min lägenhet har blivit tilldelad en ip-adress bara.
Jag har faktiskt inte prövat det du beskrev, men ska göra det ASAP.

Permalänk
Medlem

Du maste lagga in uppgifterna du fick (ip adress, DNS, gateway etc) i routern.

Ta bort den statiska IP:n du har skrivit in manuellt pa datorn sa den far en ip automatiskt. Sedan kopplar du in routern i vaggen och sedan datorn till routern.

Nar du har kopplat in routern och datorn sa kommer du inte ha nagot internet. Da gor du som sa att du oppnar din webblasare och i adress faltet skriver in routerns ip nummer.

Du kan hitta routerns ip nummer i manualen till den eller kora ipconfig i cmd om du har windows.

Efter du har skrivit in routerns IP sa borde du komma fram till routers user interface, dar far du leta upp vart du ska skriva in uppgifterna du har fatt. Det ser olika ut pa olika routrar sa du far kolla i manualen eller googla pa din router + static ip.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3