Teknisk fysik, elektroteknik eller en kombination av båda?

Permalänk
Medlem

Teknisk fysik, elektroteknik eller en kombination av båda?

Det börjar nu närma sig den 15:e april då ansökningarna ska skickas in och jag har lite problem att välja vad jag vill läsa.

Jag funderar egentligen mellan teknisk fysik och elektroteknik och min tanke är att jag ska söka utbildningarna på Chalmers. Jag har dock lite svårt att välja mellan de två då jag är intresserad av båda ämnena. Därför har jag sneglat lite på utbildningen teknisk fysik och elektroteknik i Linköping som det då verkar ska kombinera de två utbildningarna till en. Jag är dock lite fundersam på hur den utbildningen ser ut. Är det det bästa av två världar eller blir det att man kan lite om båda men inte tillräckligt om någon?

Hur ser det ut på arbetsmarknaden sedan? Jag får känslan av att elektroteknik ska ge större möjligheter på arbetsmarknaden än teknisk fysik men hur ser det ut om man kombinerar de två?

Hur är skolorna? Jag har själv besökt Chalmers och det verkade som en trevlig skola men jag har inga intryck av Linköping. Hur mycket påverkar valet av studieort möjligheterna efter studierna?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 16000 Moderkort: ASUS PRIME B350-PLUS Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 Ram: 16GB PSU: Corsair HX750W Chassi: Fractal Design Define C

Permalänk
Entusiast

Angående jobb så varierar det lite beroende på hur du inriktar dig. Om du läser elektro och väljer en master mot kraftnät så kommer ABB kasta jobberbjudanden efter dig redan innan du har examen. Tittar man generellt så är det branscher där det inte är så svårt att få jobb som ingenjör. Civilingenjörer i allmänhet brukar inte gå arbetslösa så länge om det inte handlar om väldigt specifika branscher som till exempel bioteknik som inte är jättestort i Sverige längre.

Det bästa du kan göra är nog att välja det du tror är roligast eller mest intressant. Sedan löser sig resten. Det brukar inte vara några som helst problem att byta mellan utbildningarna om du känner att du hamnat fel efter en termin eller ett år. På Chalmers läser i princip alla motsvarande matte första året och första terminen består av analys, linjär algebra och en orienterande kurs relaterat till det specifika programmet. Så även om du byter efter ett år har du ofta ett antal kurser färdiga som du kan tillgodoräkna dig. Sedan har du också rätt stora möjligheter att byta inriktning vid mastern. Själv läste jag kemiteknik i tre år och valde en master på maskinteknik. Kompisar som läst teknisk fysik har landat på mastrar inom miljösystem, reglersystem och en läser mikrovågor och rymdteknik av något slag. Det finns massa möjligheter att hoppa runt senare när du väl testat på så var inte orolig för att du låser in dig med ditt val nu. Jag provade på teknisk fysik en termin men insåg att det inte var något för mig så det går att få examen även om man väljer fel första gången.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

Teknisk fysik, Chalmers vs LiTH — tidigare tråd i ämnet, skulle tro att informationen fortfarande är aktuell (jag själv skrev nog mest i tråden, och jag tycker inte att jag ljugit alltför mycket när jag läser det idag).

Jag minns att jag också valde mellan F på Chalmers och Y i Linköping en gång i tiden. Jag tog Chalmers för staden Göteborg samt det lilla jag hört om programmets rykte som tilltalade mig.

Ska du bo i Göteborg så ställ dig i bostadskö (gratis, snabbt gjort, värt enormt mycket) idag, eller egentligen helst för ett år sedan, men man får ta vad man har.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Entusiast

Om jag ska balansera mitt tidigare inlägg lite som är väldigt centrerat kring Chalmers så kan jag säga att jag hört mycket gott om studentlivet i Linköping också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Teknisk fysik, Chalmers vs LiTH — tidigare tråd i ämnet, skulle tro att informationen fortfarande är aktuell (jag själv skrev nog mest i tråden, och jag tycker inte att jag ljugit alltför mycket när jag läser det idag).

Jag minns att jag också valde mellan F på Chalmers och Y i Linköping en gång i tiden. Jag tog Chalmers för staden Göteborg samt det lilla jag hört om programmets rykte som tilltalade mig.

Ska du bo i Göteborg så ställ dig i bostadskö (gratis, snabbt gjort, värt enormt mycket) idag, eller egentligen helst för ett år sedan, men man får ta vad man har.

Det var en mycket intressant text du hade skrivit och den gav många svar. Jag vet dock inte om det gör valet så mycket enklare. Jag har lite svårt att bestämma mig om jag vill läsa en utbildning som är mer praktiskt eller mer teoretiskt inriktad och med tanke på att skolorna ändå är lite olika ger mig viss beslutsångest. Dessutom känns det lite som att antalet masters är ganska begränsade om man läser Y i Linköping, speciellt om man märker att man vill inrikta sig på fysik. Det som dessutom gör valet svårare för mig är att jag, om jag inte ska läsa Y, vill läsa på Chalmers och att byta både skola och stad är inget jag vill göra en bit in i en utbildning om jag märker att jag vill läsa något annat.

För övrigt så har jag stått i bostadskö sedan i slutet av sommaren i både Linköping och Göteborg, jag antar att detta inte kommer att räcka så långt men det är en början i alla fall.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 16000 Moderkort: ASUS PRIME B350-PLUS Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 Ram: 16GB PSU: Corsair HX750W Chassi: Fractal Design Define C