Facebook köper Oculus VR

Permalänk

Även om Rift:en som produkt (förhoppningsvis) inte skadas av det här så gjorde varumärket Oculus det oerhört mycket i mina ögon :C

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Inaktiv

Fy. Fan.
Detta företag är minst sagt djävulens påfund. 10'000 goda människor har nu slängt sammanlagt 18 miljoner kronor i sjön via kickstarter.

Permalänk
Medlem

Jag tror folk som använder den där kommer bli JÄTTE rynkiga i ansiktet efter ett tag.

Permalänk
Medlem

Såg att Notch drog sig ur Oculus nu när FB köpte det

Permalänk
Medlem

Aj, aj, aj.. Står och väger på om jag ska köpa ett DK2, men nu är ju den tanken på paus. Får verkligen hoppas att facebook bara pumpar in pengar och håller fingrarna borta i övrigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta är ett skämt. Whatsapp såldes för 121 miljarder kronor till facebook... Nu säljs oculus för 12 miljarder kronor... Det värsta är att ägarna till oculus endast får ca 2,6 miljarder kronor kontant och resten i facebook aktier.... Jag är ganska besviken på att de väljer att sälja företaget.

Visa signatur

CPU: i7-5930K GPU: 2x 1080 TI SLI MODERKORT: ASUS X99-DELUXE

Permalänk
Medlem

Risken jag ser är att detta gör Oculus VR för dominerande på marknaden. Och gör det svårare för mindre uppstickare att konkurrera mot dem..

Palmer må vilja sälja Riften så billigt som möjligt... Men nu svarar han för väldigt rika penga hungriga investerare..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larcyn:

Jag tycker synd om de som donerade pengar på kickstarter. De borde få det som lovats i alla fall.

För att facebook är skit

Nja, ser inte hur skit det har gått för t.ex. instagram som facebook köpte. Tycker att folk slänger ut orättfärdigat hat.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av fredde2:

Detta är ett skämt. Whatsapp såldes för 121 miljarder kronor till facebook... Nu säljs oculus för 12 miljarder kronor... Det värsta är att ägarna till oculus endast får ca 2,6 miljarder kronor kontant och resten i facebook aktier.... Jag är ganska besviken på att de väljer att sälja företaget.

Det är väl rätt bra betalt för ett företag som ännu inte levererat en färdig produkt?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Ville bara påminna alla tvivlare om att dom flesta uppköp som Facebook har gjort så har dom uppköpta företagen i dom flesta fall fortsatt varit väldigt självständiga från Facebook, inte så många av uppköpen som Facebook har gjort som har integrerats i Facebook och därefter lagt ner orginaltjänsten.

Så jao, jag gillar inte Facebook heller, men tror inte detta innebär en allt för stor nackdel för Oculus framtid.

Men de har iallafall varit företag med produkter med sociala mål. Oculus Rift är något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Herregud vad Facebook köper i år..

Ptja har man pengar så varför inte spendera lite

Permalänk
Medlem

Något alla här bör läsa, officiellt av Mark Zuckerberg http://www.facebook.com/zuck/posts/10101319050523971

Skrivet av Mark Zuckerberg:

Oculus. They build virtual reality technology, like the Oculus Rift headset. When you put it on, you enter a completely immersive computer-generated environment, like a game or a movie scene or a place far away. The incredible thing about the technology is that you feel like you're actually present in another place with other people. People who try it say it's different from anything they've ever experienced in their lives.

Oculus's mission is to enable you to experience the impossible. Their technology opens up the possibility of completely new kinds of experiences.

Immersive gaming will be the first, and Oculus already has big plans here that won't be changing and we hope to accelerate. The Rift is highly anticipated by the gaming community, and there's a lot of interest from developers in building for this platform. We're going to focus on helping Oculus build out their product and develop partnerships to support more games. Oculus will continue operating independently within Facebook to achieve this.

But this is just the start. After games, we're going to make Oculus a platform for many other experiences. Imagine enjoying a court side seat at a game, studying in a classroom of students and teachers all over the world or consulting with a doctor face-to-face -- just by putting on goggles in your home.

Så, vad han säger, är att dom mer eller mindre köper Oculus för att dom vill åt teknologin, för framtiden, just Oculus VR Headsetet kommer inte att påverkas av detta köpet, förutom att eventuellt snabba upp utvecklingen. Efter Oculus VR Headsetet har börjat säljas till Gamers världen över, kommer företaget att börja jobba på nya projekt, som är helt orelaterade till Gaming.

Därför ska folk ta det lite lungt iallafall, produkten kommer inte säljas under Facebook och bör inte ha något med Facebook alls att göra, in i det minsta.

Men.. litar man på Facebook?

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Skrivet av Snigeln Bert:

Herregud vad Facebook köper i år..

Mark Zuckerberg har för mycket pengar helt enkelt.

Permalänk
Inaktiv

Fan hellre EA än att Facebook köper upp något sådant här...vilket jävla skämt att ens sälja det till Facebook?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Något alla här bör läsa, officiellt av Mark Zuckerberg http://www.facebook.com/zuck/posts/10101319050523971

Så, vad han säger, är att dom mer eller mindre köper Oculus för att dom vill åt teknologin, för framtiden, just Oculus VR Headsetet kommer inte att påverkas av detta köpet, förutom att eventuellt snabba upp utvecklingen. Efter Oculus VR Headsetet har börjat säljas till Gamers världen över, kommer företaget att börja jobba på nya projekt, som är helt orelaterade till Gaming.

Därför ska folk ta det lite lungt iallafall, produkten kommer inte säljas under Facebook och bör inte ha något med Facebook alls att göra, in i det minsta.

Men.. litar man på Facebook?

Jo som vissa, bl.a. jag, nämnt ovanför har inte Facebook förstört instagram efter det köpet utan fortsatte utvecklas som det skulle. Tror inte Facebook skulle förstöra Rift utan ser på det svagt positivt

Skrivet av Friterad:

Ptja har man pengar så varför inte spendera lite

Jo det är väl sant.. men han kunde väl ha donerat en sisådär 0,01 promille av kontantinsatsen till mig istället? (ungefär 26,000kr om jag räknade rätt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Fan hellre EA än att Facebook köper upp något sådant här...vilket jävla skämt att ens sälja det till Facebook?

Personligen så ogillar jag nog EA mer än Facebook

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Snusfri
Skrivet av zhrooms:

Något alla här bör läsa, officiellt av Mark Zuckerberg http://www.facebook.com/zuck/posts/10101319050523971

Så, vad han säger, är att dom mer eller mindre köper Oculus för att dom vill åt teknologin, för framtiden, just Oculus VR Headsetet kommer inte att påverkas av detta köpet, förutom att eventuellt snabba upp utvecklingen. Efter Oculus VR Headsetet har börjat säljas till Gamers världen över, kommer företaget att börja jobba på nya projekt, som är helt orelaterade till Gaming.

Därför ska folk ta det lite lungt iallafall, produkten kommer inte säljas under Facebook och bör inte ha något med Facebook alls att göra, in i det minsta.

Men.. litar man på Facebook?

Ser man till de köp tidigare så blir det som Mark säger, men folk gillar att måla fan på väggen direkt utan att läsa eller invänta info.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gender Bender:

Så det var därför Devkit 2 hade en kamera istället för en vanlig IR-mottagare It all makes sense now.

Nej det beror på att det krävs en kamera för att kunna göra motion tracking. En vanlig IR-mottagare kan bara känna av IR eller inte IR vilket inte hjälper alls här. En kamera ger en bildström som man kan analysera för man vet hur alla prickarna ska befinna sig i förhållande till varandra. Om man då jämför det med hur prickarna sitter på bilden så kan man enkelt räkna ut exakt hur personen tittar. Konceptet har används länge av Hollywood såväl som spelföretag för att kunna spela in rörelser som sedan kan läggas in på datoranimerade figurer. Kinect har en liknande sak fast de projicerar en matris av prickar med en IR-laser som sedan läses av med en peltierkyld IR-kamera. På det viset kan de enkelt räkna exakta korrdinater i djupled vilket är svårt med bara en vanlig kamera då man saknar referenspunkter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

magkänslan sa HELVETE! sen så trillade logiken tillbaka och insåg att oculus precis som alla andra behöver kapital bakom sig, dom går ju inte runt på att sälja dev kits...

"partnerskap" med Facebook... ingen vän av FB men det hade helt klart kunnat vara värre.

Skrivet av Larcyn:

(1)Jag tycker synd om de som donerade pengar på kickstarter. De borde få det som lovats i alla fall.

(2)För att facebook är skit

1. vad är det de inte får/fått? dom har släppt dev.kit "1" och nu även dev kit 2.

2. no arguments from me

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Jo som vissa, bl.a. jag, nämnt ovanför har inte Facebook förstört instagram efter det köpet utan fortsatte utvecklas som det skulle. Tror inte Facebook skulle förstöra Rift utan ser på det svagt positivt

Facebook har inte förstört Instagram än, nej, men jag tycker personligen att det har blivit aningen sämre sedan uppköpet ändå. Det märks att de bytte riktning på utvecklingsframfarten.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Förbaskat tråkigt!
Visserligen har dom slantar och resurser, men hade varit bättre att nått annat företag hade köpt det i så fall.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Facebook har inte förstört Instagram än, nej, men jag tycker personligen att det har blivit aningen sämre sedan uppköpet ändå. Det märks att de bytte riktning på utvecklingsframfarten.

Jo det är klart att risken finns. Finns väl vissa uppköp som har resulterat i sämre upplevelse för oss användare dock *host*youtube*host*.

Permalänk
Medlem

Var det inte Google eller Valve som hade en egen på gång?

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk

Privacy #RIP

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Jo det är klart att risken finns. Finns väl vissa uppköp som har resulterat i sämre upplevelse för oss användare dock *host*youtube*host*.

De vet förmodligen mycket väl att Facebook inte kommer leva i hundra år. Skulle också köpt upp bolag, med massa teknologi ifall jag hade det i-landsproblemet.

Hålla sig själv flytande
Ifall Facebook går i backen, så har man WhatsApp, Oculus...sprida sin kosing!

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Update: We're on the call now, and Mark Zuckerberg is already pointing out Facebook's acquisition of Instagram as an example of how the company is getting experience buying properties and allowing them to continue to operate independently. Zuckerberg called out virtual reality as one of the computing platforms of the future -- following desktops and mobile -- and yes, talked about building Facebook's advertising into it. Specifically, he talked about the potential of a virtual communication network, buying virtual goods, and down the line, advertising.

Källa Engadget
http://www.engadget.com/2014/03/25/facebook-oculus-vr-2-billion/

Visa signatur

| CPU: Intel i5 3570K 4,2Ghz | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti G1 | MB: MSI Z77A-GD65 | PSU: Corsair TX 650W |
| RAM: Crucial BallistiX Sport 1866MHz 16GB | SSD: Samsung 840 Pro 128 GB | HDD: WD Caviar Black 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

De vet förmodligen mycket väl att Facebook inte kommer leva i hundra år. Skulle också köpt upp bolag, med massa teknologi ifall jag hade det i-landsproblemet.

Hålla sig själv flytande
Ifall Facebook går i backen, så har man WhatsApp, Oculus...sprida sin kosing!

Hmm.. dags att börja samla ihop en förmögenhet så att jag kan köpa oculus själv när facebook sjunker?

Permalänk
Medlem

VAD I HELVETTET GÖR DE!?!?
Jäkla skit på båda företagen. Både facebook och Oculus VR. Blir så jävla SUR på att allting bra i världen ska FÖRSTÖRAS av pengagiriga företag och människor.

Läste posten på reddit för en stund sedan och kunde inte fatta först, trodde det var något sorts stört 1:a april skämt.

Så om Carmack, zuckerberg och deras SMÅ HELVETES VÄNNER kan få samman sin avföring skulle nog varenda Oculus-konsument i HELA världen bli jävligt tacksamma. That would be great.

"So oculus and Facebook, fuck you."

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Vad inihelvete, jag donerade pengar till deras kickstarter...känner mig så jävla blåst.

Visserligen var det ingen märkvärdig summa, men vadfan

Permalänk
Medlem
Skrivet av omarzum:

Update: We're on the call now, and Mark Zuckerberg is already pointing out Facebook's acquisition of Instagram as an example of how the company is getting experience buying properties and allowing them to continue to operate independently. Zuckerberg called out virtual reality as one of the computing platforms of the future -- following desktops and mobile -- and yes, talked about building Facebook's advertising into it. Specifically, he talked about the potential of a virtual communication network, buying virtual goods, and down the line, advertising.

Källa Engadget
http://www.engadget.com/2014/03/25/facebook-oculus-vr-2-billion/

Ja

Citat:

Zuckerberg called out virtual reality as one of the computing platforms of the future -- following desktops and mobile -- and yes, talked about building Facebook's advertising into it. Specifically, he talked about the potential of a virtual communication network, buying virtual goods, and down the line, advertising.

Det är HELT orelaterat till Oculus Rift som är för spel. Han pratar om nya framtida produkter som kan ha facebook reklam och mycket mer som telefon, internet m.m. Tänk Google Glasses.

Arbetet på det påbörjas EFTER (enligt Mark) vi gamers har fått våran konsumentversion av Rift, som inte kommer ha någonting med Facebook att göra.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240