Svensk moms på digitala varor från 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Att det inte kostar något är ju direkt felaktigt då de flesta behöver ta ett CSN-lån för att studera, visserligen till en mycket attraktiv ränta, men det är inte gratis. Och ju mer du tjänar desto högre skattesats åker du på så visst får du betala tillbaka på mer än ett sätt.

CSN-lån är ju dock ett alternativ och inte ett krav till skillnad från en plats på universitet. Det är visserligen väldigt svårt att leva på ca: 3000kr/mån, så vida man inte bor kvar hemma hos föräldrarna, men vissa väljer att ta ett extrajobb på bla callcenter m.m. för att slippa ta lån. Studierna är gratis, men sen tillkommer det ju som med allt här i livet merkostnader. Litteratur och annat skolmaterial får man exempelvis stå för själv. Men det är ju en fis i rymden jämfört med vad utbildningarna kostar.

Som det är idag så betalar ju folk med högre lön tillbaka mer, men om de själva fick bestämma, dvs att inte betala skatt alls, så skulle de ju inte bidrar till de förmåner de själva en gång nyttjade så att nästa generation får samma förutsättningar här i livet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

CSN-lån är ju dock ett alternativ och inte ett krav till skillnad från en plats på universitet. Det är visserligen väldigt svårt att leva på ca: 3000kr/mån, så vida man inte bor kvar hemma hos föräldrarna, men vissa väljer att ta ett extrajobb på bla callcenter m.m. för att slippa ta lån. Studierna är gratis, men sen tillkommer det ju som med allt här i livet merkostnader. Litteratur och annat skolmaterial får man exempelvis stå för själv. Men det är ju en fis i rymden jämfört med vad utbildningarna kostar.

Som det är idag så betalar ju folk med högre lön tillbaka mer, men om de själva fick bestämma, dvs att inte betala skatt alls, så skulle de ju inte bidrar till de förmåner de själva en gång nyttjade så att nästa generation får samma förutsättningar här i livet.

Jag säger inte att det inte är billigare att studera i Sverige än i de flesta andra länder, det jag säger är att för majoriteten så är ett CSN-lån i praktiken ett måste och därmed tycker jag inte det är helt korrekt att säga att det är gratis att studera i Sverige (och som sagt, jobbar man istället betalar man med sin tid). Och som du säger så tillkommer t.ex. studielitteratur även om det är en liten summa i sammanhanget. Men det är ett bra system vi har som ger alla möjligheten att utbilda sig vidare, en sådan möjlighet gagnar hela landet. Men nu har vi gått ganska OT.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Mja, de flesta kommer nog köpa på som vanligt. Jag menar, man betalar ju redan idag 150% av vad ett vanligt spel kostar för att få spela det senaste Call of Duty.. tragiskt!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Klumpeduns:

Alternativen är att pappa betalar eller att man arbetar samtidigt. För de flesta kvarstår det faktum att de måste ta studielån för att skaffa sig en högre utbildning. Jobbar man så betalar man istället med sin tid, men föredrar man att jobba istället för att ha sin fritid så kan jag hålla med om att utbildningen i det fallet blir gratis, men ökande skattesatser i takt med bättre lön kommer man dock aldrig undan och det är också ett sätt att betala för kalaset.

Det räcker med någorlunda billig hyra och ett hyfsat sommarjobb samt att man lever någorlunda snålt. Man behöver inte blanda in föräldrarna om man inte vill. De flesta väljer att ta studielån för att de tycker att det är värt det då räntan är låg. Eller ja, ganska många gör det nog per automatik. Det handlar en del om prioriteringar. Man väljer att ta ett lån för att minska tiden man behöver jobba eller för att öka levnadsstandarden under sin studietid. I många andra länder är alternativen lån eller att ha tur att få ett stipendium om inte föräldrarna har kunnat spara ihop tillräckligt till dig. Där lånar du för att betala skolan, sedan får du jobba utöver det för att ha råd att leva också. Där är den stora principiella skillnaden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av RotInHell:

Tänker bl.a. på all bensin som förbrändes när utvecklarna körde till jobbet...

Det är en helt annan grej. Man kan gå hur långt tillbaka som helst så har allt påverkats av samma sak.

Produkten i sig är inte fysisk och säljes i mjukvara exemplar vilket inte kräver fysiska material eller transport vilket är en avsevärd skillnad.
Om du säljer 4 miljoner konsoler så går det åt material, fabriker, utsläpp, transporter osv.

Permalänk
Medlem

Momsregler är verkligen krångel från början till slut. Moms är per definition puckat. Men jag orkar inte argumentera för det så jag nöjer mig istället att påpeka att denna nya regel också verkar extra puckad.

Alla länder som säljer över en visst belopp till t ex Sverige måste betala in momsen i Sverige redan som det är nu. Vore bättre att försöka upprätthålla den regeln än att hitta på nya som man inte kommer lyckas upprätthålla. Att skilja på digitala tjänster och andra tjänster är att krångla till det för sig själv och andra. Gråzonerna är ofrånkomliga.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Igelkott:

Momsregler är verkligen krångel från början till slut. Moms är per definition puckat. Men jag orkar inte argumentera för det så jag nöjer mig istället att påpeka att denna nya regel också verkar extra puckad.

Alla länder som säljer över en visst belopp till t ex Sverige måste betala in momsen i Sverige redan som det är nu. Vore bättre att försöka upprätthålla den regeln än att hitta på nya som man inte kommer lyckas upprätthålla. Att skilja på digitala tjänster och andra tjänster är att krångla till det för sig själv och andra. Gråzonerna är ofrånkomliga.

Fast det borde väl rimligtvis vara lättare nu eftersom man nu slipper dela in saker i digitala varor då samma regler gäller för allt. Problemet har ju varit att vissa har hittat ett kryphål i standardregeln som nu täppts till, alltså gäller samma regler för all försäljning. Eller har jag missuppfattat något?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det borde väl rimligtvis vara lättare nu eftersom man nu slipper dela in saker i digitala varor då samma regler gäller för allt. Problemet har ju varit att vissa har hittat ett kryphål i standardregeln som nu täppts till, alltså gäller samma regler för all försäljning. Eller har jag missuppfattat något?

Det kanske har funnits en regel som gäller digital försäljning redan innan. Det vet jag inte. Den hade dock varit lika konstig enligt mig. Produkt som produkt. Man ska betala moms i företagets land såvida inte företaget når upp i ett bestämt belopp som säljs till kundens land. Så är det gällande fysiska produkter och övriga tjänster.
Men jag läste nyheten som att digitala tjänster skulle definieras och beskattas annorlunda än andra tjänster.

Om jag anlitar ett företag i ett annat land att skapa en låt så betalar jag företagets lands moms på tjänsten och sen får jag själva filen på köpet. Men om företaget skapar låten och tar betalt för filen så betalar jag svensk moms för samma produkt (enligt nya regeln?). Borde alltid gå att fiffla med för duktiga ekonomer och jurister. Men just i dagsläget är det kanske enkelt att definiera vad en digital tjänst är. Vi får väl se.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Igelkott:

Det kanske har funnits en regel som gäller digital försäljning redan innan. Det vet jag inte. Den hade dock varit lika konstig enligt mig. Produkt som produkt. Man ska betala moms i företagets land såvida inte företaget når upp i ett bestämt belopp som säljs till kundens land. Så är det gällande fysiska produkter och övriga tjänster.
Men jag läste nyheten som att digitala tjänster skulle definieras och beskattas annorlunda än andra tjänster.

Om jag anlitar ett företag i ett annat land att skapa en låt så betalar jag företagets lands moms på tjänsten och sen får jag själva filen på köpet. Men om företaget skapar låten och tar betalt för filen så betalar jag svensk moms för samma produkt (enligt nya regeln?). Borde alltid gå att fiffla med för duktiga ekonomer och jurister. Men just i dagsläget är det kanske enkelt att definiera vad en digital tjänst är. Vi får väl se.

Problemet verkar vara hur reglerna tolkats snarare än att det funnits ett undantag. Grunden är att man betalar moms i landet där varan eller tjänsten anses omsättas. Så det enda man har gjort är att lägga till en definition för var digitala varor anses omsättas vilket inte varit tydligt innan. Nu är moms med handel mellan EU-länder så krångligt att till och med skatteverket själva säger att det är krångligt* och då är det illa. Hur som helst är det inga nya undantag eller ändringar av gamla undantag utan bara ett förtydligande av befintliga regler.

*Första meningen på skatteverkets sida om moms vid handel mellan EU-länder lyder: "Momsreglerna för varuhandel med andra EU-länder är komplicerade." För att reda ut det lite mer har de en broschyr med "enkel" information på blotta 44 sidor.
http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/momsvid...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

Bra. Se t.ex. Atkinson and Stiglitz 1972. Likt många skattefrågor missar många poängen, hur vi skall beskatta. Givetvis kan man också fråga sig vilken nivå av beskattning vi skall ha, men det är inte frågan här (dvs. skilj på det, även om det naturligtvis kan diskuteras i detta sammanhang).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lagom trött just nu men är det inte så med det här upplägget att företag A skall betala in moms till svenska staten om privatperson B i Sverige köper något digitalt från företag A vars huvudkontor ligger i t ex Luxemburg?

Framför allt: vad hindrar företaget "skumma jävlar AB" att momsfiffla med det här upplägget?

Permalänk

Det är kanske tråkigt att vi får betala mer, men jag vet inte om jag tycker det är fel att vi betalar moms på varor vi köper. Det jag hoppas är att pengarna inte går till ett jobbskatteavdrag till de som tjänar 60 papp, utan till den allmänna välfärden och infrastruktur.

Visa signatur

Intelligent idé, varje gång de behöver förstöra information som de har använt för ett signalspaningsuppdrag bränner de en raidarray i sitt centrala disksystem.

Effektivt användande av skattepengar? Kom du på idén när du låg i badkaret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Då är det dags att man slutar konvertera dollar till euro rakt av i fortsättningen...

100 dollar är INTE 100 euro...

Skickades från m.sweclockers.com

Det gör man inte heller. Skillnaden beror på att priser i USA är utan skatt och priser i Europa är ink skatt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AlvarBerglind:

Fast om jag köper en vara tex ett spel via Steam så är det ju ingen svensk vara, då bör uran det brukar vara från England. Då är det ju något jag importerar och något som bör vara fritt från svensk skatt. Jag har ju redan betalt skatt för programmet i England. Så det är väldigt konstiga regler.

Ja du. Bra fråga. Bananer är inte heller en svensk vara men nog är det skatt på bananer ändå ;).
Gör man affärer i Sverige så får man nog se till att vara beredd att produkten man säljer kan bli momsbelagd.

Det där med momsbeskattning vet jag inte om det stämmer. Tanken är väl att det ska gälla för handel inom EU och där har säkerligen hänsyn tagits för att undvika dubbelbeskattning. Vi ska nog inte måla fan på väggen innan vi vet hur det blir med dubbelbeskattningsfrågan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronärtskocka:

Det man ska vara upprörd över är inte att korekt momssats införs, utan att den "korrekta" momssatsen är världens tredje högsta och ingen ifrågasätter detta..

Engagera dig politiskt och gör en förändring om du tycker att det är en vital fråga i ditt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Att det inte kostar något är ju direkt felaktigt då de flesta behöver ta ett CSN-lån för att studera, visserligen till en mycket attraktiv ränta, men det är inte gratis. Och ju mer du tjänar desto högre skattesats åker du på så visst får du betala tillbaka på mer än ett sätt.

Du betalar knappt någonting för själva undervisningen. Studiestöd täcker skolmaterial, kåravgiften och dina egna kostnader. Tar du ingen lån får du alltså 2800kr i månaden "gratis". Jämför det med USA där du får betala mellan 9.000 och 22.000 dollar per år om du skall studera på ett statligt universitet. Det är alltså mellan 57.000 och 140.000 kronor per år som skall betalas till skolan just för att du skall kunna plugga där. Skolböcker, kåravgift och boendekostnad får du lägga till på den summan.

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Signovinces:

Lagom trött just nu men är det inte så med det här upplägget att företag A skall betala in moms till svenska staten om privatperson B i Sverige köper något digitalt från företag A vars huvudkontor ligger i t ex Luxemburg?

Framför allt: vad hindrar företaget "skumma jävlar AB" att momsfiffla med det här upplägget?

Samma sak som hindrar företag att momsfiffla som det är nu - myndigheterna. Myndigheterna slutar inte arbeta med ekonomiskt fusk, framförallt inte skattefusk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Jag säger inte att det inte är billigare att studera i Sverige än i de flesta andra länder, det jag säger är att för majoriteten så är ett CSN-lån i praktiken ett måste och därmed tycker jag inte det är helt korrekt att säga att det är gratis att studera i Sverige (och som sagt, jobbar man istället betalar man med sin tid). Och som du säger så tillkommer t.ex. studielitteratur även om det är en liten summa i sammanhanget. Men det är ett bra system vi har som ger alla möjligheten att utbilda sig vidare, en sådan möjlighet gagnar hela landet. Men nu har vi gått ganska OT.

Fast det är ju fakta att det är gratis att studera i Sverige. Du får till och med betalt för att studera i Sverige i form av ett studiebidrag.

Det är en förmån att få låna till sina merkostnader under sin studietid. Att leva kostar pengar. Hade du inte studerat så hade du antingen fått låna till ditt leverne eller arbetat för att få mat på bordet. Samma sak gäller under studiera - låna eller arbeta.

Men att studera är fortfarande jävligt gratis i Sverige.

Permalänk
Medlem

lol blir ju ingen ändring köper ju ändå från USA sidor och dom kringgår ju detta då dom inte är stationerade i EU. XD

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Om Tyskland hade haft närmare 0% skatt på ölen så hade det nog sett annorlunda ut vad gäller tullar och skatter idag. Tycker snarare att ditt resonemang är väldigt ogenomtänkt.

Jag finner mitt resonemang väldigt logiskt. Handlar jag från ett annat land så skall jag betala för den momssatsning som gäller för det landet. Beställer jag hem varor från Danmark så skall det gå till danska statskassan och inte till den svenska. 100% logiskt.

Skrivet av ARL650:

Ingen gillar när det blir dyrare men ibland måste man se lite längre än vad näsan räcker till, din skatt går till en hel del bra saker och vi bor i ett land där skatter är en stor del för att bygga upp den infrastruktur vi har i samhället idag och imorgon, tänk även på att moms fungerar som ett skydd för företag inom Sverige som kanske importerar x varor från Kina och säljer här, denne har även anställda staten skyddar dessa genom att försöka se till att det skall vara mer intressant att välja den inhemska distributören av varan.
Jag är absolut ingen expert på skatter, politik eller ämnet vi diskuterar så jag kan självfallet ha helt fel i detta och blir gärna rättad.

Däremot måste du göra skillnad på det du handlar när du är utomlands fysiskt och tänka på att reser du utomlands till icke EU-land så kan du behöva förtulla varor du köpt utomlands för att just kompensera den uteblivna skatten (rätta mig om jag har fel), sen att man bara valsar igenom tullens "nothing to declare" med sina kassar rysk-kaviar är inte relevant för dessa skall du egentligen förtulla och betala moms och skatt på.

Så jag ska tänka om och inte köpa varor som inte säljs här i Sverige för att det inte gynnar staten? Utbud och efterfrågan min gode vän. Vill jag ha en vara som inte tillhandahålls här i Sverige just för att intresset för den typen av varor knappt existerar så finner jag det synnerligen angeläget att handla ifrån de länder och världsdelar där just den varan jag är ute efter tillhandahålles. Om inte annat så bidrar det indirekt till det landets statskassa och välfärd så då är det närmast något positivt att jag handlar ifrån ex Malaysia eller Taiwan.

Skrivet av nME:

Detta är ju jättebra förslag! Istället för att Luxemburg tar momsintäkterna från svenska konsumenter så kommer de gå till svenska statskassan. Mycket bra!

Det är väl vidare bara vettigt digitala varor konkurrerar med samma moms-sats som affärerna som tar in fysiska exemplar.

Sen är jag inte säker på att kostnaderna kommer öka. Snarare tar Steam med flera redan idag betalt så mycket de tror de kan komma undan med. Notera ex att det är mycket dyrare att köpa i EU än i USA, trots samma kostnader för företaget. Steam kan alltså troligen inte ta mer betalt än de redan gör. Förhoppningsvis är det enda som händer att Steam får krympande marginaler, och Sverige får mer pengar. Yay.

Statskassan får hålla till godo med de det får av mig när jag skattar och när jag går till bla Willys och Hemköp. Jag fördelar hellre merparten av mitt "bistånd" över resten av världen. Man får försöka sluta tänka att jorden roterar runt Sverige. Endast trångsynta politiker som vaknar upp först efter de har åkt ut tänker på detta naiva sätt. Vi lever i ett globalt marknadsanpassat världssamhälle där varor och tjänster har säljare och köpare överallt. Momsen ska gå dit produkten finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Jag finner mitt resonemang väldigt logiskt. Handlar jag från ett annat land så skall jag betala för den momssatsning som gäller för det landet. Beställer jag hem varor från Danmark så skall det gå till danska statskassan och inte till den svenska. 100% logiskt.

Så jag ska tänka om och inte köpa varor som inte säljs här i Sverige för att det inte gynnar staten?

moms är en skatt på omsättningen av en tjänst eller vara mot pengar, inte varan i sig. företaget i Danmark betalar andra skatter på varan.

https://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/vadarm...

det spelar alltså mindre roll var varan kommer ifrån eller var den används, det är ditt utbyte i Sverige för statens värdesystem som skattas.

sen behöver man inte anse det är rimligare för det, men bakgrunden kan ju vara bra att känna till ändå.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Då är det dags att man slutar konvertera dollar till euro rakt av i fortsättningen...

100 dollar är INTE 100 euro...

Jag köper inget som är prissatt så, det bör även andra låta bli annars fortsätter det bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

De vet hur stora utgifter de har och vet hur mycket folk tjänar, så då skulle de i princip kunna räkna ut exakt hur mycket skatten måste ökas med för att kompensera för momsbortfallet. Precis som nu så lånar staten pengar från Riksbanken vid underskott från skatteintäkterna.

Jo, visst är det väl möjligt att räkna ut och öka skatten på det viset, exakt är väl att ta i dock om man ska vara lite petig. Känns som sannolikheten att vi blir lurade på pengar av staten skulle öka om nu momskompenseringen skulle ligga på vanliga skatten. Så länge de har ett godtyckligt argument om hur folk handlar mer än tidigare år kan de alltså ta mer pengar än vad som egentligen skulle ha återspeglat verkligheten.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Det va mej ett jävla gnäll från er, skatt är skatt inget ni kan göra åt saken

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Är det baserat på kreditkortet så kommer det påverka dig oavsett vilket land du är i.

Ja, det sa jag inget om, jag sa bara att det är troligt att du både betalar och konsumerar varan i Sverige, därför känns det rimligt att du får betala svensk moms.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Lär inte bli så stor skillnad, annars är det väl bara att VPN tunnla lite

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

De flesta firmorna följer redan lagen, detta är för att försäkra sig om att alla följer samma regler.

Permalänk
Medlem
Citat:

Beställer jag hem varor från Danmark så skall det gå till danska statskassan och inte till den svenska. 100% logiskt.

Varför är det mer logiskt att pengarna går till Danmark när du som köper gör det i Sverige? Var sker försäljningen egentligen?

Dessutom, bara för att moderbolaget är registrerat i Danmark, betyder inte det att varan kommer därifrån. Den kan skickas från ett lager i Vetlanda lika gärna. (Då är företaget skyldig att momsregistrera sig i Sverige ändå, men poängen var att illustrerar att på en global marknad är var ett bolag är registrerat inte samma sak som var det verkar.) För digitala varor som lagras i moln är det ännu svårare att peka på en fysisk plats. Och vem säger att säljpersonal sitter i Danmark? Kan lika gärna vara ett callcenter i Kiruna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bore69:

Varför är det mer logiskt att pengarna går till Danmark när du som köper gör det i Sverige? Var sker försäljningen egentligen?

Dessutom, bara för att moderbolaget är registrerat i Danmark, betyder inte det att varan kommer därifrån. Den kan skickas från ett lager i Vetlanda lika gärna. (Då är företaget skyldig att momsregistrera sig i Sverige ändå, men poängen var att illustrerar att på en global marknad är var ett bolag är registrerat inte samma sak som var det verkar.) För digitala varor som lagras i moln är det ännu svårare att peka på en fysisk plats. Och vem säger att säljpersonal sitter i Danmark? Kan lika gärna vara ett callcenter i Kiruna.

Huvudprincipen bör egentligen vara att motverka skatteflykt som konkurrensmetod, företagen är idag väldigt benägna att fly undan all form av ansvar och en reglering och hårdare kontroll är bra för samhället, själv skulle jag se det som en stor fördel om hela EU blev en gemensam marknad på alla sätt och inte bara för de som fifflar och drar sig undan ansvar, det diskuteras ju en del EU skatter och det är nog inte så dumt, för då skulle EU på sikt kunna flyta ihop bättre och gå om USA som marknadsområde, idag består det tyvär av en massa länder som innebär begränsningar av den vanlige medborgaren men inte för företagen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Genomresa:

Jag ser ingen orsak till upprördhet över det heller. Om momssatserna skall vara differentierade kommer någon ofrånkomligen att ha högre än andra, och jag har inga problem med att det råkar vara vi. Pengarna vi betalar i moms försvinner ju inte i ett svart hål, utan kommer till nytta i offentlig sektor.

vilket offentlig sektor?
kungafamiljen använder skattepengar för att ha sitt underbara liv i sitt underbara slott
en hel del politiker tar skattepengar som dom inte ens förtjänat och det är inga småsummor dom tar heller... detta är pengar som många arbeten och arbetsmiljöer kunde ha fått använda istället

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC