Permalänk
Medlem

Prao

Hej jag bor i uppsala och undrar var man kan praoa. Det ska gärna vara något med datorer och man ska helst inte göra så mycket

mvh

nillanist

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk

Jag tror du har missuppfattat det här med prao ^^

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Avstängd

HAHHAHHAHHA "man ska helst inte göra så mycket" vilken prao^^ Nä. Men typ Din pappas/mammas jobb också tar du bara med dig datorn och sitta med den:) Annars typ Telia är rätt chill eller nåt IT företag om det finns:P Fråga om du får praoa på SweC

Visa signatur

Windows 8 l Intel Core i7-4770 l GeForce GTX760 2GB l Moderkort: MSI B85M-E45, Socket-1150 l Extra Trådlöst Nätverkskort l
Man är på SweC för att LÄRA och låta andra LÄRA så bli inte sur om jag ber dig förklara någonting!
TITANFALL,Tf2,CS:GO,Sc2,BF4,Ac4! FTW!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NILLANist:

Hej jag bor i uppsala och undrar var man kan praoa. Det ska gärna vara något med datorer och man ska helst inte göra så mycket

mvh

nillanist

Men hallå eller.

Om du ska ha den inställningen sen när du ska ut i arbetslivet på riktigt så kommer du få dig en finfin överraskning, kan jag meddela.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Sjysst inställning till arbetslivet, ävn om man säger att man ska göra så lite som möjligt på så lång tid som möjligt..
Du kommer fan inte långt med den stilen:)

Permalänk
Medlem

Jag kan visserligen instämma med att det inte är en så produktiv attityd, men jag undrar samtidigt hur många som såg annorlunda på saken när de själva gick i högstadiet(?). Jag tänkte själv mer eller mindre i samma banor som trådskaparen då. Nu är jag 200% sysselsatt, och har som lägst legat på 160% under det senaste året. Trådskaparens attityd kommer säkert att förändras när han närmar sig yrkeslivet.

Permalänk
Medlem

... det var inte så jag menade. Det jag menar är att det ska vara roligt så att tiden går fort. Tack för svaret aleelo, men man får inte praoa på sina föräldrars jobb

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NILLANist:

... det var inte så jag menade. Det jag menar är att det ska vara roligt så att tiden går fort. Tack för svaret aleelo, men man får inte praoa på sina föräldrars jobb

Telia?:)

Visa signatur

Windows 8 l Intel Core i7-4770 l GeForce GTX760 2GB l Moderkort: MSI B85M-E45, Socket-1150 l Extra Trådlöst Nätverkskort l
Man är på SweC för att LÄRA och låta andra LÄRA så bli inte sur om jag ber dig förklara någonting!
TITANFALL,Tf2,CS:GO,Sc2,BF4,Ac4! FTW!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleelo:

Ja, varför inte men vad gör man där tex?

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NILLANist:

Ja, varför inte men vad gör man där tex?

När några kompisar var där (Telia i Umeå) så gick dem från 10-13 och typ sorterade telefoner och bar upp godis från källaren (lol) Så det verkar ju ganska chill, dock vet jag inte hur det är i Uppsala.

Visa signatur

Windows 8 l Intel Core i7-4770 l GeForce GTX760 2GB l Moderkort: MSI B85M-E45, Socket-1150 l Extra Trådlöst Nätverkskort l
Man är på SweC för att LÄRA och låta andra LÄRA så bli inte sur om jag ber dig förklara någonting!
TITANFALL,Tf2,CS:GO,Sc2,BF4,Ac4! FTW!

Permalänk
Medlem

Okej, det verkar chill finns det någon annat ställe? Är Uppsala Gaming Center ett bra ställe?

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Sjysst inställning till arbetslivet, ävn om man säger att man ska göra så lite som möjligt på så lång tid som möjligt..
Du kommer fan inte långt med den stilen:)

Det där är ju 90-talisterna och 00-talisternas melodi rakt igenom. Helst ska man iofs inte jobba med "datta" ens utan vara reporter eller mediapersonlighet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Det där är ju 90-talisterna och 00-talisternas melodi rakt igenom. Helst ska man iofs inte jobba med "datta" ens utan vara reporter eller mediapersonlighet.

Lustigt nog är det också ungefär vad medelålders människor sade om din generation när du var ung, med den skillnaden att trendyrken varierat något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Lustigt nog är det också ungefär vad medelålders människor sade om din generation när du var ung, med den skillnaden att trendyrken varierat något.

Jamen visst, uppenbarligen kunde det bli värre, det var det nog inte många som trodde.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Bara jag som tänker på denna?
https://www.youtube.com/watch?v=680R1Gq2YYU

"Don't wanna work" och "I want to make money while I sleep". Ja jo tack...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Sentenced:

Det där är ju 90-talisterna och 00-talisternas melodi rakt igenom. Helst ska man iofs inte jobba med "datta" ens utan vara reporter eller mediapersonlighet.

Sant, verkar dyka upp till varje generation

Permalänk
Entusiast

Fast man får ju dessutom lägga till att man rent juridiskt inte får göra så mycket när man praoar. Lagarna för arbete när man är barn är rätt hårda så det blir aldrig så mycket roliga uppgifter. Man får ju inte ha något direkt ansvar och inte sitta i kassa. Inte för fysiskt påfrestande och så vidare. Så ofta blir ju praoplatser tyvärr allt annat än stimulerande.

Sen bör man ju tänka ett steg längre om det är i högstadiet eftersom det kan finnas möjligheter till sommarjobb om man sköter sig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hallå jag har aldrig praoat förut och undrar bara hur det är och vad man gör!

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Medlem

Så vad gör man tex på en mat affär?

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Medlem
Skrivet av NILLANist:

Så vad gör man tex på en mat affär?

Packar upp varor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Skrivet av NILLANist:

Så vad gör man tex på en mat affär?

Som ovanstående sa, packar upp varor eller sitter i kassan

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NILLANist:

Så vad gör man tex på en mat affär?

Det är precis det du ska lära dig på din prao

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Jaha ......okej men något tips

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk

Prata med din skola, ska inte dom ge ut prao-platser?

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Hör med IT-hantverkarna, tror dom är väldigt duktiga att ta emot skol-elever.

Visa signatur

_______________________

Patience is a virtue

Permalänk
Skrivet av Genomresa:

Jag kan visserligen instämma med att det inte är en så produktiv attityd, men jag undrar samtidigt hur många som såg annorlunda på saken när de själva gick i högstadiet(?). Jag tänkte själv mer eller mindre i samma banor som trådskaparen då. Nu är jag 200% sysselsatt, och har som lägst legat på 160% under det senaste året. Trådskaparens attityd kommer säkert att förändras när han närmar sig yrkeslivet.

Du antyder själv till att du tror att alla ungdomar inte vill jobba.
Varje individ är unik, med risk för att låta som bror duktig så kan jag tala om att jag vid 13 års ålder började sommarjobba på gård och fortsatte med det tills jag fick fast jobb. Inte alla ungdomar har en slapp inställning och inte alla som har det förblir slappa som du själv påpekade.

Skrivet av Sentenced:

Det där är ju 90-talisterna och 00-talisternas melodi rakt igenom. Helst ska man iofs inte jobba med "datta" ens utan vara reporter eller mediapersonlighet.

Jag är 80-taklist och mins själv att min generation var den förlorade generationen i allas ögon när det var dags för oss att gå ut i arbetslivet, det är en evigt återkommande cykel, det handlar i slutändan om individer, varje person har en unik inställning till livet och det finns slappa och produktiva människor i alla generationer.

Skrivet av NILLANist:

Hallå jag har aldrig praoat förut och undrar bara hur det är och vad man gör!

Vilken ålder är du?
När jag gick i grundskolan hade vi vår första praktik i mellanstadiet, då var vi tvungna att vara med föräldrar eller släckt/vänner, ingen skickades till okända arbetsplatser. När jag gick ur nian hade vi haft minst 6 st praktiktillfällen som varierade i längd från en dag till två veckor om jag inte missminner mig.

Jag försökte sprida ut de olika praktikerna på olika typer av arbeten för att få uppleva lite olika arbeten och bygga mig en uppfattning om vad jag ville arbeta med. Det är något jag skulle rekommendera, det ger mycket i slutändan, du kommer att få en bättre uppfattning om vad det finns för intressanta arbetstillfällen. Något som du kanske tycker verkar jättetrist kanske visar sig vara just det du vill satsa på i framtiden.

Jag han med att praoa som byggnadsarbetare inom markberedning, vi grävde ned vatten/avlopp, sprängde bort berg, la gatsten/markplattor, göt husgrunder, mm. Under den tiden fick jag även vara med lite olika andra arbetsgrupper på bygget och fick arbeta med murare, maskinförare, installationselektriker, byggnadssnickare mm. En riktigt lärorik och intressant period.

Jag praktiserade på förvaltningen på en större kyrkogård och fick vara med olika arbetsgrupper där, bland annat trädgårdsmästarna, dödgrävarna, fastighetsskötarna och jag fick göra ett studiebesök på krematoriet. Väldigt kul och lärorikt.

Jag har praktiserat som lokalvårdare, fast när jag gjorde praktik så hette det städare.

Jag praktiserade på ett åkeri som sköter djurtransporter och fick åka med i en av deras djurbilar, jag fick även besöka slakteriet och se hur djuren hanteras och slaktas, väldigt intressant och lärorikt att se och förstå hur den processen går till och väldigt kul att ha den erfarenheten när man skall diskutera med veganer/vegetarianer som "vet" att djuren plågas till döds.

Jag var på en mataffär, vilket faktisk var roligare än man kan tro. Jag fick hjälpa till i både charkavdelningen och frukt/grönt, även paketera färskvaror, baka semlor, fronta varor och hjälpa till att sortera lager. Det enda som praktikanter inte får göra på butiker är att stå i kassan då man oftast behöver utbildning.

Jag praktiserade även som flygtekniker och fick vara med på felavhjälpning och komponentbyten under min tid där.

Under den tid jag hade praktik så hade jag det otroligt roligt, det viktigaste är att gå in med rätt inställning.
Om du är nyfiken och vill lära dig och frågar din handledare mycket så kommer de förhoppningsvis tycka att det är kul att ha dig med och se till att du får tillfälle att få uppleva de roliga delarna av arbetsplatsen du är på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SörenKarlsson:

Du antyder själv till att du tror att alla ungdomar inte vill jobba.
Varje individ är unik, med risk för att låta som bror duktig så kan jag tala om att jag vid 13 års ålder började sommarjobba på gård och fortsatte med det tills jag fick fast jobb. Inte alla ungdomar har en slapp inställning och inte alla som har det förblir slappa som du själv påpekade.

Det var inte alls min avsikt med inlägget. Min poäng var att en persons arbetsmoral när denne är i högstadieålder inte nödvändigtvis är indikativ för dennes arbetsmoral senare i livet. Jag ser heller inga problem med tveksam arbetsmoral hos högstadieelever; snarare ser jag det som olyckligt om man redan då hamnar i det bildliga ekorrhjulet, långt innan det finns någon praktisk mening med det. Om man sedan faktiskt råkar tycka att det är roligt och givande, som du tyckte, är det en annan sak. Då ser jag det som minst lika positivt som vilken annan aktivitet som helst, men det krävs att det finns ett intresse för det.

För övrigt instämmer jag, som antyds av mitt senare inlägg, helhjärtat i att talet om "dagens ungdom" saknar giltighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noggiman:

Tjenare!

Hör med IT-hantverkarna, tror dom är väldigt duktiga att ta emot skol-elever.

Skrivet av SörenKarlsson:

Du antyder själv till att du tror att alla ungdomar inte vill jobba.
Varje individ är unik, med risk för att låta som bror duktig så kan jag tala om att jag vid 13 års ålder började sommarjobba på gård och fortsatte med det tills jag fick fast jobb. Inte alla ungdomar har en slapp inställning och inte alla som har det förblir slappa som du själv påpekade.

Jag är 80-taklist och mins själv att min generation var den förlorade generationen i allas ögon när det var dags för oss att gå ut i arbetslivet, det är en evigt återkommande cykel, det handlar i slutändan om individer, varje person har en unik inställning till livet och det finns slappa och produktiva människor i alla generationer.

Vilken ålder är du?
När jag gick i grundskolan hade vi vår första praktik i mellanstadiet, då var vi tvungna att vara med föräldrar eller släckt/vänner, ingen skickades till okända arbetsplatser. När jag gick ur nian hade vi haft minst 6 st praktiktillfällen som varierade i längd från en dag till två veckor om jag inte missminner mig.

Jag försökte sprida ut de olika praktikerna på olika typer av arbeten för att få uppleva lite olika arbeten och bygga mig en uppfattning om vad jag ville arbeta med. Det är något jag skulle rekommendera, det ger mycket i slutändan, du kommer att få en bättre uppfattning om vad det finns för intressanta arbetstillfällen. Något som du kanske tycker verkar jättetrist kanske visar sig vara just det du vill satsa på i framtiden.

Jag han med att praoa som byggnadsarbetare inom markberedning, vi grävde ned vatten/avlopp, sprängde bort berg, la gatsten/markplattor, göt husgrunder, mm. Under den tiden fick jag även vara med lite olika andra arbetsgrupper på bygget och fick arbeta med murare, maskinförare, installationselektriker, byggnadssnickare mm. En riktigt lärorik och intressant period.

Jag praktiserade på förvaltningen på en större kyrkogård och fick vara med olika arbetsgrupper där, bland annat trädgårdsmästarna, dödgrävarna, fastighetsskötarna och jag fick göra ett studiebesök på krematoriet. Väldigt kul och lärorikt.

Jag har praktiserat som lokalvårdare, fast när jag gjorde praktik så hette det städare.

Jag praktiserade på ett åkeri som sköter djurtransporter och fick åka med i en av deras djurbilar, jag fick även besöka slakteriet och se hur djuren hanteras och slaktas, väldigt intressant och lärorikt att se och förstå hur den processen går till och väldigt kul att ha den erfarenheten när man skall diskutera med veganer/vegetarianer som "vet" att djuren plågas till döds.

Jag var på en mataffär, vilket faktisk var roligare än man kan tro. Jag fick hjälpa till i både charkavdelningen och frukt/grönt, även paketera färskvaror, baka semlor, fronta varor och hjälpa till att sortera lager. Det enda som praktikanter inte får göra på butiker är att stå i kassan då man oftast behöver utbildning.

Jag praktiserade även som flygtekniker och fick vara med på felavhjälpning och komponentbyten under min tid där.

Under den tid jag hade praktik så hade jag det otroligt roligt, det viktigaste är att gå in med rätt inställning.
Om du är nyfiken och vill lära dig och frågar din handledare mycket så kommer de förhoppningsvis tycka att det är kul att ha dig med och se till att du får tillfälle att få uppleva de roliga delarna av arbetsplatsen du är på.

Jag är 13 år men jag bara undrar hur det är och så. Själv är jag lite blyg så jag vill bara veta

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Medlem

För att inte dryga mer kan jag ge dig svar på frågan. En vanlig prao går man oftast tillsammans med de som har jobbet där, och hjälper dem med enklare grejer. Är du på ett hantverksställe kanske de förklarar lite hur grejerna görs, och du får springa och hämta verktyg, skruv, osv. Inget särskilt jobbigt eller farligt. På en matbutik får du "fronta" varor, dvs göra så raderna med osålda prylar ser snygga ut och det inte är hål i hyllorna. På ett kontor kanske du får fippla med skrivaren och fylla på lite papper och sånt.
Det man gör på en prao är främst att titta och se hur en vanlig arbetsdag ser ut, vad folk gör i olika jobb och bara vara allmänt till nytta med enklare saker.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

För att inte dryga mer kan jag ge dig svar på frågan. En vanlig prao går man oftast tillsammans med de som har jobbet där, och hjälper dem med enklare grejer. Är du på ett hantverksställe kanske de förklarar lite hur grejerna görs, och du får springa och hämta verktyg, skruv, osv. Inget särskilt jobbigt eller farligt. På en matbutik får du "fronta" varor, dvs göra så raderna med osålda prylar ser snygga ut och det inte är hål i hyllorna. På ett kontor kanske du får fippla med skrivaren och fylla på lite papper och sånt.
Det man gör på en prao är främst att titta och se hur en vanlig arbetsdag ser ut, vad folk gör i olika jobb och bara vara allmänt till nytta med enklare saker.

Tack så mycket för svaret!!!! som sakt så får jag inte praoa på mina föräldrars jobb och jag har aldrig praoat förut!

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown