Permalänk
Medlem

problem med nätverket hemma

Jag har inte så jättebra koll på det här med nätverk men jag ska göra mitt bästa när jag förklarar mitt problem.
Jag har ett modem i källaren med inbyggd router och eftersom signalen inte når upp till övervåningen så har jag anslutit en annan router via sladd till burken i källaren. I routern på övervåningen har jag stängt av routerfunktionen och använder den som accesspunkt för att få bättre signal i hela huset.
Allting fungerar och jag kommer ut på internet men problemet är att jag helt plötsligt kan kopplas bort från nätverket bara för att några få sekunder senare återanslutas automatiskt.

De båda routrarna är inte av samma märke om det har någon betydelse.

Har ni några förslag på vad detta kan bero på? Har jag gjort något tokigt när jag satt upp nätverket eller kan det vara i datorn felet ligger?

Hjälp uppskattas otroligt mycket.
Tack på förhand
//Oscar

Permalänk
Medlem

kopplar den ner även fast du inte förflyttar dej?
man kan alltid kolla om det finns någon ny firmware-version

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Ja den kopplar ner även om jag inte förflyttar mig.

Jag är inte så insatt. Hur kollar jag om det finns en ny firmware-version?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orjn01:

Ja den kopplar ner även om jag inte förflyttar mig.

Jag är inte så insatt. Hur kollar jag om det finns en ny firmware-version?

Om du loggar in i routern finns det oftast en talong som heter "update" motsvarande. Att det är olika märken bör inte spela någon roll då det är standard protokoll...

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Medlem

Det är inte så att datorn försöker ansluta på nätet i källaren, men sen inser att nätet på övervåningen fortfarande fungerar bäst?
Kör du med samma trådlösa inställningar på routern på övervåningen, som på routern i källaren?

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]