Mina handleder svullnar och ömmar, tips tack.

Permalänk
Medlem

Mina handleder svullnar och ömmar, tips tack.

Hej.

Ny här.
Har vansinnigt ont i fingrar och handled efter allt knäppande hela dagarna.
Behöver snabbt tips på "lätt knäppt" mus eller liknande.
Har sett en slags mus som är som en penna, har någon testat detta?
Alla tips läses med omsorg.

Peder

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Själv använder jag en mousetrapper + vanlig mus när jag sitter vid datorn för att få lite omväxling.
Har inte haft ont i axlar eller musarm sen dess.

Sen kan det ju även vara värt att se efter hur du sitter vid skrivbordet, armbågarna ska vara ovanför bordskanten i höjdled när du sitter med armarna i 90 grader vid bordet.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Se till att du har en sån där gelkudde att vila handleden på.
Detta hjälper till på så sätt att problemet inte kommer tillbaka lika lätt när det gått över för den här gången.

För att bli av med smärtan just nu skulle jag tipsa om följande:
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/...

i kombination med att i största möjligaste mån undvika att använda datormusen tills smärtan försvinner.

Är det något särskilt som du börjat göra vid datorn som du tror kan ha utlöst problemet?
Jag själv fick jobbiga handledsproblem när jag spelade Eve Online (planetary interaction, som krävde mängder av upprepade musklick),
men har sedan varit förskonad från det från generellt datorarbete/nöjesanvändning.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Moderator
Moderator

Ergonomi är inte att underskatta och ska tas på allvar, börja bums med att plugga på om hur du arbetar bäst, variationer i ställning, möjliga tillbehör. Det finns en uppsjö med lösningar, alltifrån en annorlunda stol (det kan hjälpa dina problem med armarna) till speciella möss som är ställda nittio grader (handen är alltså upprätt med lillfinger neråt).

Har du möjlighet genom jobb, fråga om en ergonom kan titta på hur du jobbar. Är det privat då är det lite svårare.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Är så hilma tacksam för alla svar jag kan få.

Ska verkligen kolla in en sån där handledsgrej på Apoteket idag.
Verkar vara ett bra första steg att ta.

Mousetrapper, hmm. Är det en sådan här du menar?
http://www.ostlunds.se/sv/mossstyrdon/mousetrapper/mousetrapp...
Smart grej. Några fler som provat.

Tror inte jag ändrat så mycket i mitt arbete, kanske det som är felet?:)

Blir nog att kolla Apoteket först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Ergonomi är inte att underskatta och ska tas på allvar, börja bums med att plugga på om hur du arbetar bäst, variationer i ställning, möjliga tillbehör. Det finns en uppsjö med lösningar, alltifrån en annorlunda stol (det kan hjälpa dina problem med armarna) till speciella möss som är ställda nittio grader (handen är alltså upprätt med lillfinger neråt).

Har du möjlighet genom jobb, fråga om en ergonom kan titta på hur du jobbar. Är det privat då är det lite svårare.

Tack för tipset. Tror faktiskt vi har en Företagshälsa. En sån där som man hört talas om ibland men ingen sett.:)
Ska gräva i detta. Problemet är ju faktiskt arbetsrelaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peder K:

Ska verkligen kolla in en sån där handledsgrej på Apoteket idag.
Verkar vara ett bra första steg att ta.

Mousetrapper, hmm. Är det en sådan här du menar?
http://www.ostlunds.se/sv/mossstyrdon/mousetrapper/mousetrapp...
Smart grej. Några fler som provat.

Tror inte jag ändrat så mycket i mitt arbete, kanske det som är felet?:)

Blir nog att kolla Apoteket först.

Yepp, det är en av flera varianter på Mousetrapper.

Ofta får man problem i armarna/händerna som egentligen beror på att man blockerat nervbanorna genom att jobba med musen bredbvid tangentbordet och därigenom vinkla ut armen/axeln. Det är där prylar som Mousetrapper kommer in. En gelkudde eller liknande hjälper inte riktigt i det läget, men får du fortsatta problem är min rekommendation naprapat/sjukgymnast - det var där jag själv hamnade innan jag gick över till Mousetrapper och armbågsstöd. Tidigare kommentarer om vikten av ergonomi stämmer verkligen!

Visa signatur

Antec P183, Asus Z170 Pro Gaming, Intel Core i7 6700K, Antec Signature 650, Intel X25-M 80 Gb SSD, Samsung F1 1 Tb HD, Asus GTX 1070 Strix, Win10 64

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Peder K:

Ska verkligen kolla in en sån där handledsgrej på Apoteket idag.
Verkar vara ett bra första steg att ta.

Mousetrapper, hmm. Är det en sådan här du menar?
http://www.ostlunds.se/sv/mossstyrdon/mousetrapper/mousetrapp...
Smart grej. Några fler som provat.

Tror inte jag ändrat så mycket i mitt arbete, kanske det som är felet?:)

Blir nog att kolla Apoteket först.

Det är precis en sådan jag menar, det har gjort under för min del då min musarm inte försvann trots att jag satt/stod precis som ergonomerna bett mig göra när jag arbetar med musen.

Jag skulle dock rekommendera mousetrapper flexible framför advance då advance har lite jobbigare och färre knappar, flexible är mindre, men mycket lättare att använda.

Jag har advance på jobbet och flexible hemma, så använder båda dagligen.

Permalänk
Medlem

Låter som en inflammation i lederna! Ring 1177 och kolla!:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det är precis en sådan jag menar, det har gjort under för min del då min musarm inte försvann trots att jag satt/stod precis som ergonomerna bett mig göra när jag arbetar med musen.

Jag skulle dock rekommendera mousetrapper flexible framför advance då advance har lite jobbigare och färre knappar, flexible är mindre, men mycket lättare att använda.

Jag har advance på jobbet och flexible hemma, så använder båda dagligen.

Ska kolla om man kanske kan få prova en sån där flexible (verkar smart) från vår eventuella företagshälsa. För dyrt för att chansa men för intressant för att inte prova kanske?
Tack för tipset om den. Fanns på samma ställe. http://www.ostlunds.se/sv/mousetrapper-1/modeller/mousetrappe...
Något dyrare dock.:) ..kanske kan få firman att betala:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleg:

Låter som en inflammation i lederna! Ring 1177 och kolla!:)

Kan dom se det över telefonen?:);) ringer direkt.
Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det är precis en sådan jag menar, det har gjort under för min del då min musarm inte försvann trots att jag satt/stod precis som ergonomerna bett mig göra när jag arbetar med musen.

Jag skulle dock rekommendera mousetrapper flexible framför advance då advance har lite jobbigare och färre knappar, flexible är mindre, men mycket lättare att använda.

Jag har advance på jobbet och flexible hemma, så använder båda dagligen.

Man märker fort att man inte är ensam i detta. Känns redan lite bättre;)
Är oerhört tacksam för era fina svar.

Permalänk
Medlem

Ska börja med finger- och handledsgymnastik direkt. Varför inte?

Permalänk
Medlem

Hehe. Det hade vart något. Men de brukar kunna ge någorlunda diagnos faktiskt!:) min kompis hade det för något år sedan Med samma symptom. Prova Voltaren gel eller någon Annan antiinflammatorisk gel

Skrivet av Peder K:

Kan dom se det över telefonen?:);) ringer direkt.
Tack.

Visa signatur
Permalänk

Prata med en arbetsterapeut, mousetrapper är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleg:

Hehe. Det hade vart något. Men de brukar kunna ge någorlunda diagnos faktiskt!:) min kompis hade det för något år sedan Med samma symptom. Prova Voltaren gel eller någon Annan antiinflammatorisk gel

Huaa, jag googlade precis hur svullna fingrar och handleder kan se ut när det blir inflammation. Rekommenderas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det är precis en sådan jag menar, det har gjort under för min del då min musarm inte försvann trots att jag satt/stod precis som ergonomerna bett mig göra när jag arbetar med musen.

Jag skulle dock rekommendera mousetrapper flexible framför advance då advance har lite jobbigare och färre knappar, flexible är mindre, men mycket lättare att använda.

Jag har advance på jobbet och flexible hemma, så använder båda dagligen.

Mailade och frågade, man får prova först innan köp. Perfekt.
Tack för detta tips.

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är arbetsrelaterat så ska företaget hjälpa dig enligt arbetsmiljölagen, ta upp det med arbetsledaren och skyddsombudet, det kan behövas en teknisk anpassning av arbetsplatsen och behandling av dig på nått sätt och sedan kanske du behöver träning av nån sort.
Såna saker ska en fungerande företagshälsovård hantera, en ergonom/tekniker kommer ut och besiktar/anpassar arbetsplatsen så att den är lämplig, en läkare kollar dina händer och en sjukgymnast anpassar träning som ev avhjälper och definitivt förebygger problem.
Jag har tidigare jobbat med arbetsplatsutformning i liknande team.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

Prata med en arbetsterapeut, mousetrapper är bra.

Check!!;) tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det är arbetsrelaterat så ska företaget hjälpa dig enligt arbetsmiljölagen, ta upp det med arbetsledaren och skyddsombudet, det kan behövas en teknisk anpassning av arbetsplatsen och behandling av dig på nått sätt och sedan kanske du behöver träning av nån sort.
Såna saker ska en fungerande företagshälsovård hantera, en ergonom/tekniker kommer ut och besiktar/anpassar arbetsplatsen så att den är lämplig, en läkare kollar dina händer och en sjukgymnast anpassar träning som ev avhjälper och definitivt förebygger problem.
Jag har tidigare jobbat med arbetsplatsutformning i liknande team.

Finns det lagar som styr detta? Man skulle alltså kunna pressa arbetsgivaren lite försiktigt?:)
Kanske börja med att maila en länk till Mousetrappers, hehe. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=146242

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peder K:

Finns det lagar som styr detta? Man skulle alltså kunna pressa arbetsgivaren lite försiktigt?:)
Kanske börja med att maila en länk till Mousetrappers, hehe. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=146242

För att lite senare köra en dräpare: http://www.av.se/lagochratt/aml/?AspxAutoDetectCookieSupport=...)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Peder K:

Finns det lagar som styr detta? Man skulle alltså kunna pressa arbetsgivaren lite försiktigt?:)
Kanske börja med att maila en länk till Mousetrappers, hehe. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=146242

Ja Arbetsmiljölagen är för att styra utformning av arbetsplatser/metoder så folk ska skyddas mot att skadas på arbetet.
Du bör kontakta din arbetsledare och skyddsombud och ni 3 ordnar ett möte tillsammans för att diskutera problemen och hur man ska lösa det, man bör kanske även göra en arbetsskadeanmälan om det ev skulle bli besvär i framtiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har själv kört med Rollermouse istället för mousetrapper och kan rekommendera den. Har testat mousetrapper någon gång men det föll mig inte riktigt i smaken, är nog mer av en vanesak dock.

Hade ont i axeln och handleden innan jag fick en rollermouse, blev märkbart bättre bara en vecka eller två efter jag började använda den.

En varning dock om du skaffar något sånt här tillbehör, läs instruktionerna och använd den på rätt sätt. En arbetskamrat på min förra arbetsplats fick en rollermouse och använda den så pass felaktigt, klickade på ett sätt som belastade mer istället för mindre, att en handen blev obrukbar ett par dagar. Har aldrig sett någon annan råka ut för detta problem men som sagt, läs instruktionerna

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Har mousetrapper på jobbet, kan vara skönt att använde, men föredrar mus. Jag har iof inte dessa problem ^^

Lycka till nu och hoppas det går över.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Hej!

Det finns lite olika varianter på ergonomiska möss, och jag kommer väl inte egentligen med något nytt men tänkte jag skulle nämna det ändå :).

Förutom MouseTrapper finns det även RollerMouse som är en annan variant men med samma grundprincip. Så ta en titt denna länk också innan du bestämmer dig.

Sen finns också vertikala möss, dvs möss som står upp. Finns en del som har dem på jobbet och upplever att handledsbesvär har minskat eller försvunnit efter man börjat använda dessa.

http://www.evoluent.com/

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Rekordmedlem

Man kanske inte alls bör använda en mus utan en trackball eller touchpad eller så ska man ha fler olika enheter och växla mellan dem, och kanske även växla mellan h & v hand.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Xoka:

Hej!

Sen finns också vertikala möss, dvs möss som står upp. Finns en del som har dem på jobbet och upplever att handledsbesvär har minskat eller försvunnit efter man börjat använda dessa.

http://www.evoluent.com/

Jag använder mig själv av en http://www.evoluent.com/vm4r.htm på jobbet och tycker det funkar bra. Brukar variera detta med användning av en konventionell mus vilket har lett till att jag numera sällan får besvär. Som nämns ovan så är det din arbetsgivare som skall stå för detta. Då detta inte är ovanligt så borde inte din arbetsgivare ha några problem med att införskaffa ergonomiska hjälpmedel till dig.

Kan bara nämna att det tar lite tid att vänja sig vid en vertikal mus, men efter några dagar så var det i alle fall för mig inga problem.

Lycka till och hoppas det blir bättre snart!

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Hej!

Det finns lite olika varianter på ergonomiska möss, och jag kommer väl inte egentligen med något nytt men tänkte jag skulle nämna det ändå :).

Förutom MouseTrapper finns det även RollerMouse som är en annan variant men med samma grundprincip. Så ta en titt denna länk också innan du bestämmer dig.

Sen finns också vertikala möss, dvs möss som står upp. Finns en del som har dem på jobbet och upplever att handledsbesvär har minskat eller försvunnit efter man börjat använda dessa.

http://www.evoluent.com/

Tack för alla fina tips. Ser att även dessa finns hos samma ÅF.
-Ska fråga om man kan prova ut dessa samtidigt. Känns ju viktigt att få rätt från början.
Kan säga att de har varit väldigt behjälpliga i deras chatt hittills (www.ostlunds.se). Rekommenderas. Vill inte sprida onödig reklam och kan inte Policyn här så bra men om det kan vara till hjälp för någon i samma situation som mig tjänar det väl ett högre syfte.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har erfarenhet av denna mus-penna? http://www.penclic.se/penclic-mus/teknisk-information---trdls...