Permalänk
Medlem

Köpa egen toppdomän - vart/hur?

Har kikat runt en tid efter en egendesignad toppdomän eftersom jag inte kan köpa den någonstans.

Toppdomänen jag varit ute efter är .hs

Det finns alla möjliga kombinationer, men inte just .hs

Så om någon vet hur jag ska gå tillväga för att köpa en sådan domän så skulle jag vara evigt tacksam

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem

Priseerna börjar på 1,3 miljoner men vill du så får du köpa en, men det är något dyrare på högersidan av punkten än på vänster
http://newgtlds.icann.org/en/applicants/agb

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Priseerna börjar på 1,3 miljoner men vill du så får du köpa en, men det är något dyrare på högersidan av punkten än på vänster
http://newgtlds.icann.org/en/applicants/agb

Får nog leva på nudlar ett tag! Haha

Visste inte att det var så sjukt dyrt. Det finns alla möjliga märkliga toppdomäner så trodde att det skulle vara relativt billigt och enkelt att skaffa en egen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Får nog leva på nudlar ett tag! Haha

Visste inte att det var så sjukt dyrt. Det finns alla möjliga märkliga toppdomäner så trodde att det skulle vara relativt billigt och enkelt att skaffa en egen.

Du kan ju alltid skapa en parallel root där du kan ha vilka toppdomäner du vill. Dock så måste alla dom ska besöka en sådan konfigurera sin resolver.

Permalänk
Medlem

egen toppdomän

Du är antagligen helt ensam om att vilja ha en hel toppdomän för dig själv. Troligen har ingen tidigare uttryckt samma önskemål och därför finns det gott om lediga bokstavskombinationer, till exempel .cp

För att registrera en ny toppdomän bör du först starta ett nytt land, och få det godkänt som suverän stat i FN. Därefter är det bara att slänga upp en namnserver med fast ip-adress gärna med en backupserver på ett annat nät hos en annan nätleverantör. När du har all infrastruktur på plats så är det bara att ansöka om ny toppdomän för ditt land hos www.iana.org

För säkerhets skull bör du kanske läsa RFC1591 först, så att du inte begår några pinsamma misstag när du beställer din nya toppdomän. Om du tycker reglerna är lite fyrkantiga kan du kanske be dem ändra på dem, iana.org är kända för att vara flexibla. De ändrade senast på detta dokument 1994.

mvh

Andreas

Permalänk
Medlem
Skrivet av andbir:

Du är antagligen helt ensam om att vilja ha en hel toppdomän för dig själv. Troligen har ingen tidigare uttryckt samma önskemål och därför finns det gott om lediga bokstavskombinationer, till exempel .cp

För att registrera en ny toppdomän bör du först starta ett nytt land, och få det godkänt som suverän stat i FN. Därefter är det bara att slänga upp en namnserver med fast ip-adress gärna med en backupserver på ett annat nät hos en annan nätleverantör. När du har all infrastruktur på plats så är det bara att ansöka om ny toppdomän för ditt land hos www.iana.org

För säkerhets skull bör du kanske läsa RFC1591 först, så att du inte begår några pinsamma misstag när du beställer din nya toppdomän. Om du tycker reglerna är lite fyrkantiga kan du kanske be dem ändra på dem, iana.org är kända för att vara flexibla. De ändrade senast på detta dokument 1994.

mvh

Andreas

Jag tror minsann att någon fått nobben på sin ansökan om egen toppdomän och blivit lite butter

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Även om jag blev besviken att det inte var så lätt som jag trodde måste jag ändå ge er cred för extremt underhållande svar! Haha