Lösenordsskydda/kryptera mapp

Permalänk
Medlem

Lösenordsskydda/kryptera mapp

Tjena, jag håller på att hitta ett sätt att antingen lösenordsskydda eller kryptera en mapp eftersom jag inte vill att folk som kommer in på min dator ska komma åt det, därför undrar jag om det finns en inbyggd funktion i windows eller om man måste ladda ner tredje parts program för att lösa detta? Har laddat ner ett program som heter truecrypt som jag försöker få att fungera men jag lyckas inte få den att kryptera en mapp, hur löser jag detta eller finns det ett bättre sätt att göra det på?

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att folk kommer in på din dator? Fysiskt vid din dator eller via nätverket?

Du kan ju alltid använda Truecrypt at gömma all pr0n med...

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Vad menar du med att folk kommer in på din dator? Fysiskt vid din dator eller via nätverket?

Du kan ju alltid använda Truecrypt at gömma all pr0n med...

Fysiskt kommer in på min dator. Har gjort en mapp nu men den går ju fortfarande att öppna från min dator, ingen lösenord eller liknande behövs? Förstår inte riktigt meningen om den ändå inte skyddas. Vill bara ha en mapp där det krävs lösenord för att komma in på.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem

För truecrypt får du skapa en fil alt kryptera en disk/partition som du sedan "öppnar" via truecrypt genom att ange ett lösenord. Sedan syns den som en hårdisk i datorn, inte som en mapp.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Du kan inte bara lösenordsskydda en mapp få upp "Skriv in ditt Truecrypt-lösenord" när du klickar på den i Windows. Truecrypt skapar en särskild fil och när man låser upp den via programmet så mountas den som om den vore en egen enhet. Man kan även kryptera hela hårddisken men är väl lite overkill för en samling med... naturbilder...

Permalänk
Medlem

Folder Lock kanske kunde va nåt? http://www.newsoftwares.net/folderlock/

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Ta truecrypt.
Skapa en container
Montera containern
Lägg in mappen
Avmontera containern

Montera sedan den igen då du behöver se eller ändra innehåll i mappen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Använder de samma konto som du? Annars kan du ju bara välja på mappegenskaperna att det bara är du som skall ha tillgång.

Annars måste du skydda mappen på något vis. Tryecrypt är väldigt bra för det syftet. Är du osäker på hur du skall göra kan du använda manualen, det är jättelätt.

Annars tror jag detta programmet skall fungera bra. http://www.kakasoft.com/folder-protect/how-to.html

Permalänk
Hjälpsam

Lägg mappen bland "mina dokument" sätt ett lösenord på ditt konto,

Skapa ett gästkonto eller ett annat användarkonto som inte har admin rättigheter som du växlar till när andra användare skall peta på din dator. Kräv även lösenord efter skärmsläckare samt ta för vana att trycka på [win]+[L] varje gång du lämnar din dator.

Ger dig privata filer och minimerar risken för facerape eller andra dumheter.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag hittade ett sätt att göra det på, men tack i alla fall för all hjälp.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem

diskhantering > krymp volym (till den mängd du vill ha/behöver) gå sedan till den här datorn och aktivera bitlocker. ett tips innan du krymper hdd:n så kolla att du har bitlocker. det är bara w7 ultimate/Enterprise och 8/8.1 PRO som har det om jag inte minns fel.

detta kanske funkar för dig

Permalänk
Medlem

Det lättaste skulle jag tycka är att skapa en partition på valfri hårddisk, på valfri storlek, och sedan kryptera partitionen med windows egna "bitlocker"

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |