Permalänk
Medlem

Digital menytavla på grill

Efter detta projekt: http://www.sweclockers.com/forum/131-multiskarm/1276080-6-ska... så fick jag frågan om jag vill hjälpa att bygga system med digitala menyer på en snabbmatrestaurang.

Det som är det jobbiga är att mitt förra projekt och detta är att det inte finns någon egentlig likhet mellan dem förutom att det just rör sig om flera skärmar.

Planen:
- Ca 5 skärmar som ska visa menyer.
- "Kontrollpanelen" ska gärna ta liten plats om så är möjligt
- Det ska vara ENKELT för det är inte jag själv som ska drifta det, utan det är restaurangägaren själv.

Någon som har några idéer på hur detta ska genomföras?
Jag har nämnligen inga som helst idéer....

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Om du googlar på digital signage så hittar du massor

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Billigast är väl RasperyPI lösning

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Om du googlar på digital signage så hittar du massor

Tack, ska kika mer på det.

Skrivet av quattro-2.6:

Billigast är väl RasperyPI lösning

Billigast är väldigt sekundärt, det ska fungera bra och ska vara enkelt men tanken slog mig oxå från början att RaspberryPI skulle vara billigt

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

En chromecast i varje skärm/TV.
Separata websidor eller slideshow med bilder för de olika skärmarna.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

En chromecast i varje skärm/TV.
Separata websidor eller slideshow med bilder för de olika skärmarna.

Bra och enkel lösning. Inte för att jag vet om ortens "h4x0r" brukar hänga på grillen, men det kan vara värt att nämna att, vad jag vet, så finns det ingen möjlighet att säkra en Chromecast med ett lösenord, dvs. vem som helst som har åtkomst till nätverket har möjlighet att styra och ställa över vad som ska visas, och den som vill knäcker också lätt ett lösenord till ett WiFi. Så jag hade personligen valt ett trådat nätverk och alltså bytt ut Chromecast mot en enkortsdator i still med RaspberryPi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzieq:

Bra och enkel lösning. Inte för att jag vet om ortens "h4x0r" brukar hänga på grillen, men det kan vara värt att nämna att, vad jag vet, så finns det ingen möjlighet att säkra en Chromecast med ett lösenord, dvs. vem som helst som har åtkomst till nätverket har möjlighet att styra och ställa över vad som ska visas, och den som vill knäcker också lätt ett lösenord till ett WiFi. Så jag hade personligen valt ett trådat nätverk och alltså bytt ut Chromecast mot en enkortsdator i still med RaspberryPi.

Ett par grejer till att tänka på med Chromecast;

1) Det kommer bli extremt tight med bandbredden på ett trådlöst nätverk om man ska köra ut fem olika strömmar i hyfsad upplösning. Om det är så att det är samma bild som ska ut på fem skärmar, så tror jag likförbannat det blir problem, har mycket svårt att tänka mig att man kan köra nån slags broadcastvariant, så att flera chromecasts använder samma dataström.

2) Chromecast är en helt sluten plattform, som dessutom uppdaterar sig automatiskt via OTA. Är nätverket det hela är anslutet till uppkopplat mot nätet, så kan uppdateringar resultera i oförutsedda händelser och problem, antingen det handlar om buggar, eller om att de medvetet tar bort en för ändamålet kritisk funktion.

----

En fråga till TS; ska alla fem skärmarna visa samma bild, eller ska det vara olika bilder på dem? I det första fallet kan man kanske komma undan på att skicka samma utsignal till fel olika skärmar på något vänster, vilket förmodligen skulle bli mycket enklare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

En fråga till TS; ska alla fem skärmarna visa samma bild, eller ska det vara olika bilder på dem? I det första fallet kan man kanske komma undan på att skicka samma utsignal till fel olika skärmar på något vänster, vilket förmodligen skulle bli mycket enklare.

Det ska vara olika bilder på alla och de ska sitta bredvid varandra på rad alla fem.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Det ska vara olika bilder på alla och de ska sitta bredvid varandra på rad alla fem.

All right.

Rent intuitivt hamnar jag också på Raspberry Pi-spåret, då det är en billig, öppen plattform, som det finns riktigt habila operativsystem till. Det du skulle behöva per skärm är, om du vill kika på kostnader:

Raspberry Pi
Inbyggnadslåda/chassi till Rasp
SD-kort, 2 GB räcker gott
HDMI-kabel
Telefonladdare med USB Micro-kontakt som kan ge minst 700 mA
Nätverkskabel eller wifi-dongle

Jag tänker mig en konfiguration med en klient-Rasp per skärm, samt ytterligare Rasp vilken agerar server och dator att göra uppdateringar från.

Den enklaste lösningen torde vara att köra någon slags webtjossan. Nu har jag inte hållit på med web sen tiden man knackade html i notepad, men det skulle förvåna mig storligen om det inte fanns något lämpligt färdigt ramverk att använda, Wordpress eller något sådant kunde kanske funka. Det skulle ju i alla fall göra det enkelt för krögaren att uppdatera det.

Vill man så kan man ju göra nåt helt custom också, det behöver ju inte vara något dynamiskt genererat. I det fallet kan man ju göra det så enkelt att man bara delar ut en katalog på servermaskinen via NFS eller SMB, och kör med ren html. Det skulle ju också öppna för att man använder någon gammal windowsburk som redan finns på plats som severmaskin.

Att automatisera uppstart och laddning av sidorna på rasparna är en smal sak, det fixar man med ett shellscript.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Håller med Kaput.
Det jag ser som fördelar med att ha en rasp per skräm är att detta gör varje skrärm eller "meny" till en egen krets så att om nåt händer en går inte alla ner. Vilket gör det enklare i längden med drift osv.
Det som vi inte skall glömma med detta är att det gör det även väldigt enkelt för utökning av skärmar.

Låt säga att du väljer detta alternativ med att ha en liten rasp för varje skärm som rent av är ansluten via trådat nätverk i en sluten krets med en "host dator" så kommer det vara 100% säkert nätverksmässigt.
Samt kan du när som helst bara lägga till en extra skärm med en till rasp.
Som de andra nämde skulle det bästa nog vara rasp "Clients" till varje "meny" men du kan enkelt komma undan med en enkel laptop eller liknande som host(den blir lättanvänd för personalen som driftar samt tar liten plats och kan i stortsätt förvaras i personal utrymme eller liknande utan att vara i vägen eller störande)

Som tidigare nämnt är även någon form av websida eller dylikt även väldigt lämpligt om menyn ändras då du enkelt kan ha flera olika menyer lagrade på din host, som du helt enkelt bara byter från host datorn.

Ett exempel om du väljer detta alternativ:

Alla skärmar rullar som de ska och det är frid och fröjd men det skall bytas ut något på "meny 3".
Meny3 datorn laddar helt enkelt en websida som din host har som kanske heter Meny3.html
Då kan personalen bara gå till host datorn, ladda in den nya menyn via usbminne och byta ut gamla meny3 med den nya meny3. Sedan gå därifrån så är det löst.

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem

För att göra det enkelt skulle jag fokusera på en dator, med ett grafikkort med många utgångar (http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s182059969). Förslagsvis väljer du TV/skärm med displayport-ingång för att slippa massa adaptrar.

Jag hade sedan lagt upp på varje skärm ett program som kör antingen en stillbild eller slide i fullscreen där man kan peka ifrån vilken mapp den ska läsa in galleriet ifrån.

Exempelvis, Bildskärm 1 kör programinstans 1, programinstans 1 är inställd att läsa och visa innehållet från mapp 1. Mapp 1 innehåller i sin tur den bild eller bilder som ska visas.

På så vis håller man det enkelt genom att när man vill uppdatera menyn är det bara till att lägga till/ta bort bilder från mapp 1.

Jag har tittat lite på en liknande lösning, men har inte kommit så långt att jag har hittat ett bildvisningsprogram som klarar detta. Men snubblar jag över ett så hojtar jag till.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Har kollat lite löst på programmet XnView (http://www.xnview.com/en/)
Märkte direkt att det hanterar situationen mycket bra.

Man kan skapa flera slideshows (och även spara dessa som länkar). I inställningarna för varje slideshow kan man även ställa in vilken mapp den ska läsa ifrån, samt även att den hela tiden ska läsa efter nytt innehåll i mappen.

Så i regel kan du skapa så många slideshows du vill och starta dom enkelt genom att köra genvägarna. Sen är det bara att uppdatera varje mapp med nya bilder (menyer) och eventuellt ta bort gamla. Så sköter sig resten av sig självt.

Den verkar även ha stöd för samma funktioner fast i webbläsare, prova dock bara lite-versionen så har inte provat detta.

Har dock inte hittat om man kan ställa in att varje slide sparas på en specifik skärm, så att när man startar sliden via varje genväg ska den lägga sig direkt på rätt skärm i fullskärms-läge.

EDIT: Verkar även finns ett program som heter Wildbit Viewer (http://www.wildbit-soft.fi/) som verkar vara ännu bättre på att hantera flera skärmar och instanser. Har även en helt egenbyggd funktion för slideshows. Har inte lekt så mycket med det ännu men verkar vara ganska lätthanterligt fast med avancerande funktioner

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"