Vad händer med domän när man sagt upp den?

Permalänk
Medlem

Vad händer med domän när man sagt upp den?

Jag hade webhotell hos surftown för typ 100kr året, men de var ju så klart första året, andra året damp det ner en räkning på 500kr. Jag använder bara domänen till email, så det kändes inte värt det. Så jag sade upp den för någon månad sedan. Men nu tänkte jag registrera den domänen hos ett annat webhotell som erbjuder gratis email, men domänen är fortfarande i surftowns ägo verkar det som när jag försöker registrera den hos något annat webbhotell.

Misstänker att surftown nu kommer jävlas och kommer hålla fast domänen tills jag betalat för ett nytt år, samt betala deras påminnelse avgifter på 200kr för den delen också...

Permalänk
Medlem

Du har flera grace-perioder efter datumet går ut.
Utan att kolla infon rakt av, men vill minnas att .se har 90 dagar, sen läggs den ut till frisläpp.

.com har något liknande, så räkna med 1år +3mån innan den kan reggas igen, typ.
Don´t quote me on it dock

Edit: gör en whois så ser du dessa datum.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av woxiz:

Jag hade webhotell hos surftown för typ 100kr året, men de var ju så klart första året, andra året damp det ner en räkning på 500kr. Jag använder bara domänen till email, så det kändes inte värt det. Så jag sade upp den för någon månad sedan. Men nu tänkte jag registrera den domänen hos ett annat webhotell som erbjuder gratis email, men domänen är fortfarande i surftowns ägo verkar det som när jag försöker registrera den hos något annat webbhotell.

Misstänker att surftown nu kommer jävlas och kommer hålla fast domänen tills jag betalat för ett nytt år, samt betala deras påminnelse avgifter på 200kr för den delen också...

Nu känner jag inte till detaljerna men det brukar löna sig att hålla sig till det avtalade om man inte vill ha kronofogden efter sig.
Domänen ägs av dig. Att flytta den till en annan registrar kräver nog att du uppfyller din del av avtalet, annars får du vänta tills domänen blir fri igen.

Här hittar du mer information om vad som gäller (orkade inte läsa själv ) : http://www.icann.org/en/resources/registrars/accreditation/ed...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Gör en domän koll på den så kan du se när du kan regga om den.

http://www.ip-adress.com/whois/

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu känner jag inte till detaljerna men det brukar löna sig att hålla sig till det avtalade om man inte vill ha kronofogden efter sig.
Domänen ägs av dig. Att flytta den till en annan registrar kräver nog att du uppfyller din del av avtalet, annars får du vänta tills domänen blir fri igen.

Man binder sig inte till något, inte så att jag måste betala för år 2 om jag inte säger upp i tid. Dock konstigt med betalningspåminnelseavgifter, när man inte behöver betala.

Skrivet av Haptic:

Gör en domän koll på den så kan du se när du kan regga om den.

http://www.ip-adress.com/whois/

Skrivet av HCP:

Du har flera grace-perioder efter datumet går ut.
Utan att kolla infon rakt av, men vill minnas att .se har 90 dagar, sen läggs den ut till frisläpp.

.com har något liknande, så räkna med 1år +3mån innan den kan reggas igen, typ.
Don´t quote me on it dock

Edit: gör en whois så ser du dessa datum.

I juli tycks jag kunna regga den igen. Mailade supporten för att se vad de säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av woxiz:

Man binder sig inte till något, inte så att jag måste betala för år 2 om jag inte säger upp i tid. Dock konstigt med betalningspåminnelseavgifter, när man inte behöver betala.

klart du ev måste betala för år två om du inte säger upp i tid.

eftersom att inte säga upp ofta = automatisk förnyelse, vilket är samma sak som att du avtalat om ett år till, om det stod i avtalet. (vilket det med ungefär 100% säkerhet gör i Surftowns avtal)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Om man bara köper domän på Loopia kan man skita i att betala och då sägs den upp automatisk. Men köper man webbhotell måste man självklart säga upp det och inte bara sluta betala. Då har man ju ett avtal som man bryter och kan hamna hos kronofogden etc.

Det hade varit mycket smartare om du själv gör en transfer av domänen bort från surftown till tex Loopia.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja att föra över domänen till en annan registrar är absolut att föredra framför att vänta på att den blir tillgänglig igen.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

klart du ev måste betala för år två om du inte säger upp i tid.

eftersom att inte säga upp ofta = automatisk förnyelse, vilket är samma sak som att du avtalat om ett år till, om det stod i avtalet. (vilket det med ungefär 100% säkerhet gör i Surftowns avtal)

Nu framgår inte detaljerna (vad jag kan se) över vad han förväntas betala och för vad men automatisk förnyelse av avtal är i vissa fall i strid mot gällande praxis och EU-direktiv, så det är inte alls säkert han måste betala, det beror helt på omständigheterna - såtillvida han inte fortsätter nyttja tjänsten. Syftar här på avtal mellan privatperson och näringsidkare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu framgår inte detaljerna (vad jag kan se) över vad han förväntas betala och för vad men automatisk förnyelse av avtal är i vissa fall i strid mot gällande praxis och EU-direktiv,

jag bara antog att det var ett sånt där gratis "pröva på-år" som tagit slut. när det gör det har man förbundit sig att fortsätta om man inte säger upp. (ofta 3 månader innan utgång dessutom) om det nu verkligen är mot EU-direktiv så börjar det bli svårt att få en överblick över hur många olika tjänster som bryter mot det då det också närmast är praxis tyvärr.

Citat:

så det är inte alls säkert han måste betala, det beror helt på omständigheterna - såtillvida han inte fortsätter nyttja tjänsten. Syftar här på avtal mellan privatperson och näringsidkare.

om det är en domän eller hemsida så har man ju dock nyttjat den oavsett om den används eller ej när en ny period inletts. så det är en svår definition i det fallet.

att börja bråka om teknikaliteter i avtal med ett danskt företag medan fakturorna strömmar in är inget jag skulle ge mig på, men visst kan man.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

jag bara antog att det var ett sånt där gratis "pröva på-år" som tagit slut. när det gör det har man förbundit sig att fortsätta om man inte säger upp.

Det är ju precis det jag kommenterade. Automatisk förnyelse av långa avtal mellan privatpersoner och näringsidkare är sällan giltiga. Det är däremot skillnad på abonnemang som löper på, dessa går ju att säga upp när man vill.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är ju precis det jag kommenterade. Automatisk förnyelse av långa avtal mellan privatpersoner och näringsidkare är sällan giltiga. Det är däremot skillnad på abonnemang som löper på, dessa går ju att säga upp när man vill.

visst, men har man iom avtalet tackat jag till till en automatisk förnyelse och inte sagt upp i tid så är det ett abonnemang i praktiken. har man då börjat en period (och därmed enligt kontrakt passivt tackat ja till vidare leverans) så får man betala den, även i de fall där det går att säga upp direkt. ett år eller en månad i taget borde ju spelar antagligen mindre roll i de här prisnivåerna. ett år med en billig hotell eller domän kan ju vara samma summa som en månad med nått telefonabonnenang.

nog för att Telia och vissa andra leverantörer alltid kontaktar mig när avtalstid börjar gå ut, men det har jag mer antagit är för att de hoppas sälja på mig nått bättre, alltså dyrare.

kanske har Danmark och Sverige olika regler för det? att båda skiter i vad EU säger lite som det passar gör ivf att det antagligen spelar mindre roll hur vad som sägs där.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint