Tele2 stänger av surfen helt när man slår i taket.

Permalänk
Medlem

Tele2 stänger av surfen helt när man slår i taket.

Hej!

Fick precis erfara att tele2 har valt att stänga av surfen helt för alla kunder som slår i taket på sina abb nu istället för att sänka hastigheten drastiskt. Allt för att tjäna pengar.

Är det verkligen okej att göra såhär?

Förr va det alltid så att man fick surfa med lägre hastighet (typ 50kb/s har jag för mig) när det slog i taket, nu blir man bara redirectad till en sida som ber dig att köpa mer surf.

Sen är priset på surfen helt sjukt, 59kr för 1GB...

Permalänk
Medlem

tja, that´s life in the brist på bandbredd age vi lever i ... byt operatör, är mitt råd, eller ring åtm. och klaga...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

tja, that´s life in the brist på bandbredd age vi lever i ... byt operatör, är mitt råd, eller ring åtm. och klaga...

Hade dom haft stake nog att skriva in just den där ändringen på sidan man beställer i från hade det ju varit bra också..

Snackade med deras kundtjänst som självklart "beklagar sig bla bla bla"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Hade dom haft stake nog att skriva in just den där ändringen på sidan man beställer i från hade det ju varit bra också..

Snackade med deras kundtjänst som självklart "beklagar sig bla bla bla"

Skumt, jag slog i taket för en vecka sedan på min 1Gbsurf men jag kan fortfarande surfa. Det konstiga var att jag inte fick någon varning när jag var på 90%. Återställs datan den 30:e eller 15:e? Telefonräkningen är ju 15-15:e.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Hade dom haft stake nog att skriva in just den där ändringen på sidan man beställer i från hade det ju varit bra också..

Snackade med deras kundtjänst som självklart "beklagar sig bla bla bla"

det är ju en helt annan femma .. jag fattar inte hur dessa företag tror att de kan sälja 4G ("mobilt bredband") som en ersättare till "vanligt" bredband, och sen sätta spärrar som omöjliggör annat användande än det man gjorde för 10 år sen med WAP/EDGE (dvs. kollade mail, och besökte någon websida då och då, för att det gick) .. (nu kanske jag överdrev något) ..

på min egna tfn med 6 GB spärr så ligger Google+ på ca 1 GB/månad (mest för att backup på foton ligger där) Android+Play med uppdateringar ca 1 GB vanligt surf ca 2 GB .. det lämnar ca 2 GB som ska delas mellan blandat krafs, och youtube, vilket ofta gör att jag sällan har någon utrymme kvar såhär dags på månaden ....

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Jag skriver detta från min Tele2 volym låg mobil som jag slått taket i för några dagar sen... Så nej, ditt påstående stämmer inte.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

Vad säger ditt avtal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Skumt, jag slog i taket för en vecka sedan på min 1Gbsurf men jag kan fortfarande surfa. Det konstiga var att jag inte fick någon varning när jag var på 90%. Återställs datan den 30:e eller 15:e? Telefonräkningen är ju 15-15:e.

kan vara så att de bara ändrar på nytecknade abb. ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Jag skriver detta från min Tele2 volym låg mobil som jag slått taket i för några dagar sen... Så nej, ditt påstående stämmer inte.

Jo, det gör det.

Jag snackade med kundtjänsten för 20 minuter sen där han själv skrev det samt att det står gömt på deras hemsida att det är så.

https://www.tele2.se/kundservice/mobiltelefoni/mobilsurf.aspx...

"Vad händer när min surf tar slut?
När ditt surfpaket är förbrukat går det inte längre att surfa och du får ett sms med olika alternativ för köp av ytterligare datapaket. Du kan när som helst köpa ytterligare datamängd."

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Jo, det gör det.

Jag snackade med kundtjänsten för 20 minuter sen där han själv skrev det samt att det står gömt på deras hemsida att det är så.

https://www.tele2.se/kundservice/mobiltelefoni/mobilsurf.aspx...

"Vad händer när min surf tar slut?
När ditt surfpaket är förbrukat går det inte längre att surfa och du får ett sms med olika alternativ för köp av ytterligare datapaket. Du kan när som helst köpa ytterligare datamängd."

Detta gäller isf endast nya avtal. Mitt gamla Comviq Kompis Surf Student har slagit i taket någon vecka sen, går hur bra som helst att surfa än, dock lite segt

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Detta gäller isf endast nya avtal. Mitt gamla Comviq Kompis Surf Student har slagit i taket någon vecka sen, går hur bra som helst att surfa än, dock lite segt

Comviq och tele2 har förmodligen inte samma avtal på sina abb.

Skrivet av fizzdan:

kan vara så att de bara ändrar på nytecknade abb. ...

Även om det är så tycker jag att det är väldigt lågt att inte skriva det någonstans.

Det jag har gjort är dessutom inte en nytäckning utan beställning av tvilling-sim till min surfplatta vilket skedde för typ 2 månader sen och jag har inte varit med om detta förrens den här månaden.

Permalänk
Medlem

Kan säga att det gäller bara dem nya abonnemangen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag har Tele2 Volym 1GB och när gränsen är nådd tar det tvärstopp.
Jag brukar dock ha kvar typ 500mb så inget problem för mig.. men när jag hade Telia så blev det 50kbs efter gränsen

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Comviq och tele2 har förmodligen inte samma avtal på sina abb.

Även om det är så tycker jag att det är väldigt lågt att inte skriva det någonstans.

Det jag har gjort är dessutom inte en nytäckning utan beställning av tvilling-sim till min surfplatta vilket skedde för typ 2 månader sen och jag har inte varit med om detta förrens den här månaden.

då kan det det vara så att de betraktar att du beställde ett extra simkort som en abbonemangsförändring stor nog att ge dig de nya villkoren ... det vore ju ännu fulare att inte informera om ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Har själv 3 och om jag slår i taket vid 100 gig så stryps hastigheten ner till 0,25 Mb/sek om jag inte minns fel.
Visst så har dom också att man kan köpa till full hastighet också men dom stänger inte av en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

kan vara så att de bara ändrar på nytecknade abb. ...

Skrivet av TroubleBaker:

Jag skriver detta från min Tele2 volym låg mobil som jag slått taket i för några dagar sen... Så nej, ditt påstående stämmer inte.

Du har fel, läs på bättre.

Skrivet av fizzdan:

då kan det det vara så att de betraktar att du beställde ett extra simkort som en abbonemangsförändring stor nog att ge dig de nya villkoren ... det vore ju ännu fulare att inte informera om ...

Tele2:s support nu:
"I våra aktuella abonnemang stängs surfen av när du surfat upp din totala surfmängd, i ditt nuvarande abonnemang blir surfen endast långsammare. Är du nöjd med ditt abonnemang som du har idag?"

Jag svarade:
"Jag förstår, det var tråkigt att höra att utvecklingen går bakåt.

Jag är nöjd eftersom jag lärt mig att inte använda data när jag rör på mig. Fast jag skulle ju gärna se att EU reglerar bort datataken de kommande åren."

Jag har inte fått någon klarhet i detta men är transitkostnaden baserad på hastighet, datamängd eller båda två?

Edit: Svaret: "Okej jag förstår, det var roligt att höra att du är nöjd med ditt abonnemang! "

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Du har fel, läs på bättre.

Tele2:s support nu:
"I våra aktuella abonnemang stängs surfen av när du surfat upp din totala surfmängd, i ditt nuvarande abonnemang blir surfen endast långsammare. Är du nöjd med ditt abonnemang som du har idag?"

Jag svarade:
"Jag förstår, det var tråkigt att höra att utvecklingen går bakåt.

Jag är nöjd eftersom jag lärt mig att inte använda data när jag rör på mig. Fast jag skulle ju gärna se att EU reglerar bort datataken de kommande åren."

Jag har inte fått någon klarhet i detta men är transitkostnaden baserad på hastighet, datamängd eller båda två?

Det hade varit med "okej" om dom faktist hade informerat sina kunder om ändringen.

Sen verkar det som om dom har slutat skicka sms när surfen håller på att ta slut, utan skickar bara ett sms när den väl är slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Jag skriver detta från min Tele2 volym låg mobil som jag slått taket i för några dagar sen... Så nej, ditt påstående stämmer inte.

Du kan ju gärna ta reda på rätt information innan du uttalar dig om saker. Må hända att du skaffade ditt abonnemang innan det ändrades och att du då inte har samma villkor men för nya abonnemang så stämmer det TS säger.

http://www.tele2.se/shop/mobilt-bredband/bredbandsabonnemang/...

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Du kan ju gärna ta reda på rätt information innan du uttalar dig om saker. Må hända att du skaffade ditt abonnemang innan det ändrades och att du då inte har samma villkor men för nya abonnemang så stämmer det TS säger.

http://www.tele2.se/shop/mobilt-bredband/bredbandsabonnemang/...

Kan tillägga att detta verkar gälla alla surf abbonemang nu, jag har ju ett vanligt Volym 10GB till min mobiltelefon med tvilling SIM som sitter i plattan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Det hade varit med "okej" om dom faktist hade informerat sina kunder om ändringen.

Sen verkar det som om dom har slutat skicka sms när surfen håller på att ta slut, utan skickar bara ett sms när den väl är slut.

VAFAN, jag frågade ju just detta och fick följande svar:
"Jag har tyvärr inga uppgifter på att vi slutat med dessa SMS, men du kan alltid hålla koll på din surfförbrukning på Mitt Tele2 där informationen uppdateras en gång varje dag!"

Befintliga kunder behåller möjligheten att surfa men nya kunder gör det inte. Det är ju inget de skyltar om, de skriver ju faktiskt inte längre att du kan fortsätta surfa. Men det är en förväntad funktion, lite som att du inte får säng i hotellrummet bara för att det inte skrivs ut att du får en.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Du har fel, läs på bättre.

Tele2:s support nu:
"I våra aktuella abonnemang stängs surfen av när du surfat upp din totala surfmängd, i ditt nuvarande abonnemang blir surfen endast långsammare. Är du nöjd med ditt abonnemang som du har idag?"

Jag svarade:
"Jag förstår, det var tråkigt att höra att utvecklingen går bakåt.

Jag är nöjd eftersom jag lärt mig att inte använda data när jag rör på mig. Fast jag skulle ju gärna se att EU reglerar bort datataken de kommande åren."

Jag har inte fått någon klarhet i detta men är transitkostnaden baserad på hastighet, datamängd eller båda två?

Edit: Svaret: "Okej jag förstår, det var roligt att höra att du är nöjd med ditt abonnemang! "

exakt vad är det du menar att jag har fel i?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

exakt vad är det du menar att jag har fel i?

Inte du, spydiga TroubleBaker

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Hej!

Fick precis erfara att tele2 har valt att stänga av surfen helt för alla kunder som slår i taket på sina abb nu istället för att sänka hastigheten drastiskt. Allt för att tjäna pengar.

Är det verkligen okej att göra såhär?

Förr va det alltid så att man fick surfa med lägre hastighet (typ 50kb/s har jag för mig) när det slog i taket, nu blir man bara redirectad till en sida som ber dig att köpa mer surf.

Sen är priset på surfen helt sjukt, 59kr för 1GB...

Märkte det med när jag beställde, fick dem iaf att ta bort "samma eller bättre abonnemang" från sin sida, tyvärr inte mycket man kan göra något åt, dock kör jag mest WiFi nu när jag kan kan och bara data om jag är ute

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Kan ju tillägga att telia tar 79kr för 0,5 gb så priset känns "billigt"

Permalänk
Medlem

Kan säga att Comviq tar 50kr för 1 GB så

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wRRM:

Hej!

Fick precis erfara att tele2 har valt att stänga av surfen helt för alla kunder som slår i taket på sina abb nu istället för att sänka hastigheten drastiskt. Allt för att tjäna pengar.

Är det verkligen okej att göra såhär?

Förr va det alltid så att man fick surfa med lägre hastighet (typ 50kb/s har jag för mig) när det slog i taket, nu blir man bara redirectad till en sida som ber dig att köpa mer surf.

Sen är priset på surfen helt sjukt, 59kr för 1GB...

Samma hände för mig, jag kunde dock längst ner bland alla alternativ på att köpa mer surf, välja ett alternativ på att fortsätta surfa långsamt(free).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Kan ju tillägga att telia tar 79kr för 0,5 gb så priset känns "billigt"

http://www.telia.se/privat/ladda/kopmerdata

njaa ... sist jag köpte till mitt "mobila bredband" betalade jag 29 kr för 1 GB ...

det är helt beroende på vilket abbonemang man har ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Otroligt glad att jag tecknade Maxi abonnemanget när det var priskrig mellan alla operatörer för något år sedan.

345 kr i månaden med en galaxy S4 inklusive fria samtal och 10 gb surf.

Ont: Otroligt dålig ändring av tele2 att stänga av helt istället för att sänka hastigheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Kan ju tillägga att telia tar 79kr för 0,5 gb så priset känns "billigt"

Skrivet av wRRM:

Hej!

Fick precis erfara att tele2 har valt att stänga av surfen helt för alla kunder som slår i taket på sina abb nu istället för att sänka hastigheten drastiskt. Allt för att tjäna pengar.

Är det verkligen okej att göra såhär?

Förr va det alltid så att man fick surfa med lägre hastighet (typ 50kb/s har jag för mig) när det slog i taket, nu blir man bara redirectad till en sida som ber dig att köpa mer surf.

Sen är priset på surfen helt sjukt, 59kr för 1GB...

Skrivet av jnsson:

Kan säga att Comviq tar 50kr för 1 GB så

Alltså det är galet dyrt, de betalar kanske ett öre för den datamängden.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Inte du, spydiga TroubleBaker

Ditt första inlägg var dock fel. Du skrev att alla får slut på surf, men detta gäller bara de nya abbonemangen. Min surf kommer vara obegränsad tills jag säger upp abbonemanget. usch vad spydigt av mig att ha rätt.

Skrivet av tysonayt:

Du kan ju gärna ta reda på rätt information innan du uttalar dig om saker. Må hända att du skaffade ditt abonnemang innan det ändrades och att du då inte har samma villkor men för nya abonnemang så stämmer det TS säger.

http://www.tele2.se/shop/mobilt-bredband/bredbandsabonnemang/...

Som jag sa, ts sa att alla påverkas. Det är inte sant, endast de nya abbonemangen har begränsad datamängd.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |