Din favorit DE eller WM och varför ?

Permalänk
Medlem

Din favorit DE eller WM och varför ?

Relaterar denna tråd till "Din favorit dist och varför ?"

Ja vilken är din favorit "desktop environment". Fördelar/Nackdelar med det?

Kan börja lite själv, har provat några stycken under ett antal månader:
Gnome 3.X - Får Windows 8 Metro vibbar av det. Känns som det är anpassat för touch, men enorma ikoner. Allmänt fult... för att inte tala om ikonerna.
KDE 4.X - Konceptet är bra, ser användarvänligt ut, och rätt så snyggt. MEN, bloatat som bara den, random krascher och memory leaks. Detta gör KDE värre än Gnome som är betydligt fulare.
XFCE - Anpassningsbar. Dock känns den lite som Windows 95. Inte särskilt användarvänlig.
LXDE - Lättviktaren, enkel, användarvänlig. Tråkig och ful. Bra att köra med om man har en äldre dator.
Mate - Gnome 2 forken. Helt OK... men känns lite gammaldags.
Cinnamon - En av de bästa, men har upplevt en del buggar (exempelvis att menyn skakar till varje gång man trycker på startknappen).
Pantheon - Snygg med småbuggar.
Enlightenment - Snygg på bild, men inte lika snygg när man använder den. Massa grafiska buggar.
Openbox/Fluxbox - Känns mer som det är för riktiga "geeks". Inget för mig.
CLI - Bra för servrar. Extremt stabilt. Ej så användarvänligt.
Unity - Stabil, rätt så snygg, väldigt användarvänlig. Bättre än Windows 8 Metro iallafall, inte lika mycket i vägen. Nackdelarna är amazonreklamen och dåliga konfigurationsmöjligheter. Gillar inte att man inte kan flytta launchern vart man vill på skärmen. Gillar inte heller Ubuntus global menu, men den ska man kunna ta bort i kommande version.

Linux och skrivbordsmiljöerna har en hel del att jobba på för att verkligen komma in i spelet bland giganterna på desktopen.

Så vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Cinnamon

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Cinnamon

Skickades från m.sweclockers.com

Du glömde motiveringen?

KDE med Lancelot meny.
Har inte provat alla än, men den känns hyffsat bekant. Ska ge den en riktig chans innan jag provar någon annan.
Har väldigt många inställningar, som kan vara lite förvirrande, då man får ta små komponenter och försöka bygga någon slags helhet.
Har inte råkat ut för några buggar, funkar stabilt för mig.

Unity är jag sugen att prova igen när Ubuntu 14.04 släpps.
Cinnamon hade konstiga buggar när jag testade den, men det var förvisso ett tag sedan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Du glömde motiveringen?

KDE med Lancelot meny.
Har inte provat alla än, men den känns hyffsat bekant. Ska ge den en riktig chans innan jag provar någon annan.
Har väldigt många inställningar, som kan vara lite förvirrande, då man får ta små komponenter och försöka bygga någon slags helhet.
Har inte råkat ut för några buggar, funkar stabilt för mig.

Unity är jag sugen att prova igen när Ubuntu 14.04 släpps.
Cinnamon hade konstiga buggar när jag testade den, men det var förvisso ett tag sedan.

Smidigt, mångsidigt, lätt att anpassa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Har bytt tillbaka till i3 som dock inte är en DE utan en WM och dessutom en "tiling" sådan. När man lärt sig och upptäckt fördelarna med tiling är det verkligen svårt att gå tillbaka.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk

Att ingen har nämnt Awesome än
eller xmonad. (om man nu utav någon outgrundlig anledning känner för att lära sig haskell)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag justerade rubriken något för att undvika anmärkningar om skillnaden mellan DE och WM.

Awesome - standard på mina arbetsdatorer. Awesome var nytt och hippt 2007 och sedan dess har jag av lathet och bekvämlighet aldrig bytt.

i3 - ny favorit i tiling WM kategorin, men använder det bara på mindre bärbar dator. Kräver mindre resurser är Awesome, har en enkel och bra standard konfiguration.

OpenBox - blir vad du gör det till och därför mitt standardval om det gäller ett specialanpassat skrivbord, kanske även låst till några få funktioner (personalrum, mediaserver med X eller dylikt).

WindowMaker - nostalgiska extra poäng och något jag bara för känslans skull använder då och då. För mig började det med Slackware + WindowMaker.

När det sedan kommer till svärmors dator osv. föredrar jag KDE eller XFCE. KDE är det mest kompletta DE som finns, och jag tror det faktiskt får gälla även om vi räknar in icke Linux-baserade operativsystem. XFCE är ett mycket välbalanserat och slimmat alternativ för även lite segare hårdvara.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja slå ett slag för awesome, en tiling wm som är precis allt den behöver vara. Enda problemet folk brukar ha med den är att den är tiling och, just det: Du måste lära dig X antal tangentbordskommandon för att kunna använda den effektivt.
Jag är dock rappare i den än jag är med någon annan stacking wm (lxde, xfce, gnome) i dagsläget.
Cinnammon är riktigt trevligt.

Jag brukar köra lxde/lubuntu och KDE ibland.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

På min desktop hemma brukade jag köra Gnome 2, men använde bara en rätt så minimal panel överst på skärmen. När Gnome 3 kom och förväxlade mina två skärmar med en surfplatta så gick jag istället över XFCE med samma panelupplägg som tidigare och lät nautilus sköta skrivbordet + filhantering. Orsaken till att jag använde nautilus var att XFCE:s motsvarigheter känns så primitiva, xfdesktop klarar t.ex. inte ens att centrera ikontext ordentligt. Nautilus gick så småningom samma väg som Gnome med features som plockades bort trots protester från användarna, så nu kör jag istället XFCE + nemo från cinnamon. Både XFCE och cinnamon har sina brister tycker jag, så jag har helt enkelt plockat de bästa delarna från båda. Go Linux

På min laptop hemma samt på min desktop på jobbet kör jag däremot Awesome. På min laptop gör jag det för att det minimala gränssnittet inte stjäl så mycket yta på den lilla laptop-skärmen, samt att jag inte behöver använda pekplattan för att hantera fönster. På min dator på jobbet kör jag Awesome för att jag mest bara använder gvim och terminaler, och en tilebaserad fönsterhanterare passar mitt arbetsflöde mycket bra. Varför jag kör just Awesome beror nog mest på att det var en av de första tilebaserade fönsterhanterarna jag testade, och att Awesome är rätt så enkel att konfigurera som jag vill.

Permalänk
Medlem

Gnome har ju inte ens en minimeraknapp vilket jag tycker förstår hela DE't

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Ni som använder tiling WMs. Någon av er som har provat Herbstluftwm? Förhållandevis ny WM som snabbt verkar ha blivit väldigt populär. Liksom i3 har den vim-inspirerad navigering. Någon på reddit beskrev den som "enkel som i3 med konfigurationsmöjligheterna hos awesome".

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Gnome har ju inte ens en minimeraknapp vilket jag tycker förstår hela DE't

Då förstår du inte Gnome. Installera Gnome-tweak-tool och aktivera alla knappar på fönsterhanteraren.

Själv föredrar jag Gnome eftersom jag finner det simpelt, modernt och relativt stabilt. Det går att anpassa saker och ting så att det ser ut som Unity till exempel, alternativt plocka bort saker man inte vill ha med extensions. Gnome-tweak-tool hjälper en hel del med de där sakerna. Visserligen finns det lite småsaker jag stör mig på, men de är inte så farliga. Det största jag stör mig på är de ändrar på så mycket saker vid varje release, ibland saker som kanske inte var så genomtänkta. Men jag brukar ofta vänja med vid de flesta ändringarna till slut.

XFCE kommer på en andra plats. Snabbt, modulärt och så men en aningen förlegat. Vill ha hela XFCE i GTK3. Har så mycket idéer på desktops jag kan skapa med CSS om xfce-panel bara blir GTK3 nån gång. Självaste xfwm är väl ingen större favorit. Byter oftast ut den till mutter eller nån annan fönsterhanterare med bättre vsync.

Openbox på en tredje plats. Så simpelt man kan få det utan att ändra vanor. Fönsterna har maximera, minimera, stäng osv vilket jag känner mig mest bekväm med. Kombinera med xfce-panel och lite andra komponenter så har man ett väldigt snabbt och användarvänligt desktop. Största nackdelen är väl att openbox inte är så roligt för nån som gillar att pillra med all möjlig design.

LXDE förstår jag inte eftersom lxpanel är otroligt mycket sämre än xfce-panel. Som nämt ovan, hellre xfce-panel och openbox än lxpanel och openbox.

KDE finner jag på tok för klumpigt och fult. Gillar heller inte att man måste lära sig programmera för att designa snygga interface till det. GTK har ju stöd för en hel del CSS3 vilket gör det en fröjd att designa till. QT hade QSS som tydligen blev något de inte ville fortsätta med, och den verkar vara fast i CSS2.

Unity. Var ett tag sen jag provade det nu, men det fungerade väl sådär då. Ingen up to date åsikt för tillfället.

Cinnamon har en ganska amatörmässig layout på saker och ting vilket gör den en aningen tråkig. Ser verkligen inte ut som att de som jobbar på med Cinnamon är några designers precis. Dessutom finner jag den ganska buggig.

Pantheon. Snyggt men buggigt ja.

Sen har jag provat lite mindre WMs så där i några timmar, men inget som direkt fastnat i skallen på mig som gillar desktop design.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

WM: Openbox. Gör det en fönsterhanterare ska göra - hanterar fönster - och jag bestämmer precis hur den ska göra det.

DE: Nej, fy farao. Jag föredrar att plocka ihop det jag själv vill ha.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Håller med Crazy Ferret här, men dock är det fluxbox som gäller för mig. Har kört den sen bytet från Gnome 1.x och är konfad precis så som jag vill ha den. Har testat lite andra under årens lopp och alltid gått tillbaka till flux. Enkel och snabb

Permalänk
Medlem

Kör archlinux så föredrar att inte bloat:a systemet med ett environment. Har kört fluxbox länge men fick nyligen upp ögonen för i3wm, är ruskigt nöjd!

Permalänk
Medlem

XFCE är min favorit. Den har allt som behövs, är snabb och anpassningsbar. Att det ser ut som Windows 95 ser jag mer som en fördel än en nackdel. Varför krångla till det i onödan? Största fördelen är att det känns rappt och startar snabbt. Har vant mig med XFCE så jag känner ingen anledning att byta.

Har tidigare även kört openbox. När man väl fått ihop sin miljö med openbox så funkar det bra. Men då det för egen del inte blev så stor skillnad mot XFCE vare sig i prestanda eller i användarmiljö så kör jag hellre med XFCE då det är enkelt att få igång.

Kör även mycket via terminalen, typ all konfiguration då jag använder Arch Linux. Servern har ingen desktop, ansluter med ssh-terminal.

Permalänk
Medlem

Openbox: Snabbt och lättviktigt. När man väl satt upp det så det passar ens behov och vanor så har man en miljö som inte är "i vägen" för något och som känns enkel och smidig. Det var Crunchbang som fick mig att börja med Openbox för sex år sedan och sedan dess har jag inte riktigt kunnat lämna det.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

XFCE är favoriten. Men då main datorn just nu är laptop som sitter dockad med två externa skärmar när jag är hemma så har det tvingat mig att köra Gnome för att få det att funka med dockningen och fokus av rätt monitor av sig självt.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

Unity, snabbt och mycket bra tangentbordsstöd. Är (eller var åtminstone) den enda med vettigt flerskärmsstöd.

Permalänk
Medlem

Jag gillar att använda XFCE. Som tidigare talare sa, det funkar fint för det mesta, snabbt och inte för stort( både i Mb och funktion). Brukade köra mindre WMs, som t.ex Fluxbox.

Men så är jag lite små kär i "evilwm", för dom gångerna man inte behöver mer.

Permalänk
Medlem

Som fönsterhanterare gillar jag Awesome WM, främst på grund av att den är så resurssnål, har vettiga tangentbordskombinationer som standard och att dess konfiguration är lättändrad tack vare det enkla språket Lua. Det finns även ett trevligt widget-bibliotek kallat Vicious som fungerar väldigt bra: http://awesome.naquadah.org/wiki/Vicious

Som skrivbordsmiljö tycker jag Cinnamon funkar bra, den har en bra balans mellan utseende och funktion. Cinnamon påminner en del om äldre Gnome-varianter, på ett bra sätt. Den är även relativt snabb även på lite sämre datorer.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Cinnamon är min favorit av alla DE jag testat. Den fungerar bäst helt enkelt, slipper tearing i spel och filmer, till skillnad från t.ex XFCE. Jag vet att det egentligen inte ska vara någon större skillnad mellan olika DE, men med mitt Nvidia kort så är det det. Det kanske har att göra med kompositionen?

För övrigt gillar jag XFCE och MATE. Ingen större skillnad mellan dem dock. Cinnamon är snyggast i mitt tycke. Unity är okej när man väl vant sig, har både för- och nackdelar. Gillar dock inte Ubuntus Amazon reklam, så använder det helst inte, även om det går att stänga av. KDE har jag aldrig gillat av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Sedan många är är det Window Maker som gäller på den stationära, samt awesome på den bärbara. Det är lite knåp att få till vettig konfiguration i båda men när man väl har en bra har jag aldrig velat gå tillbaka till någon av de jag testat tidigare (Gnome 2, KDE 3, XFCE, FluxBox) där Gnome 2 är den jag kört under längst period (~1 år). Motiveringen är väl att båda gör det de är bra på väldigt bra (slippa mus på den bärbara är riktigt smidigt, bla) och att båda känns stabila. Enkel migrering av konfiguration är ett stort plus också.

Det enda som jag saknar i Window Maker är kortkommande för att flytta det aktuella fönstret till nästa/föregående skrivbord. Det har funnits i en äldre version men uppenbarligen försvunnit någon gång till forken wmaker-frm skapades.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Skrivet av Netgear:

Ni som använder tiling WMs. Någon av er som har provat Herbstluftwm? Förhållandevis ny WM som snabbt verkar ha blivit väldigt populär. Liksom i3 har den vim-inspirerad navigering. Någon på reddit beskrev den som "enkel som i3 med konfigurationsmöjligheterna hos awesome".

Provade att köra Herbstluftwm efter att jag såg ditt inlägg och jag gillar det starkt! Föredrar den faktiskt framför Awesome.
Jag upplever att den är mer lättkonfad och uppför sig på ett trevligare sätt.
Möjligheten att spara layouts och starta program i vilken "tagg" man vill är också guld värd.

Just nu kör jag Mate som DE och Herbstluftwm som WM. Har alltid tyckt om Mates utseende och enhetlighet men gillar inte att ha en stacking WM. Så med denna setup får jag det bästa av två världar tiling och en komplett DE.

Visa signatur

Arch Linux + Mate + Herbstluftwm = <3

Permalänk
Medlem

Provade Gnome 3 nu för första gången sedan 3.2 någonting om jag inte missminner. Det ser jäkla snyggt ut men fortfarande lite för "nerdummat" för min smak. Sedan provade jag Cinnamon och är verkligen imponerad. Flyter som smör i stekpanna! Lika snyggt men med en klassisk layout. Tummen upp!

Gillar KDE också men ibland är det lite för plottrigt med för mycket knappar och menyer samt en del animationer som kan uppträda konstigt.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Jag har känt mig vilsen sedan Gnome 2.x försvann.
Men jag kör oftast det som är standard i den distro jag testar.

Cinnamon är helt ok, skönt med en start-meny och skrivbord.

KDE verkar väldigt anpassningsbart, kör det just nu med Debian. Om man nu tycker att KDE är bloatat pröva att köra KDE på Gentoo, snabbt o slimmat som tusan

XFCE ger en hel del Gnome 2.x känsla dock har jag inte lärt mig tweaka det som jag vill ännu.

Gnome 3 där är det bara att köra "dconf-edit" och sedan lägga till minimera o maximera knapparna. Behövs inte installeras några extra program.

Summering, så länge det funkar för mig så kan jag använda det mesta, bara kul om man kan hålla på och pilla.

FluxBox är dock något som jag vill testa

Permalänk
Datavetare

Använder nästan uteslutande CLI när jag använder Linux för utveckling (utvecklingsmiljö är CLI-versionen av Emacs). Väldigt stabilt och effektiv + att det fungerar utmärkt att köra Linux virtualiserat på det sättet. På min Win8.1 laptop är CygWin och Firefox de två mest använda applikationerna (enligt startskärmen), att CygWin hamnar i topp beror på att jag alltid programmerar på denna dator i en virtualiserad Ubuntu-server installation och använder ssh+cygwin som terminalprogram. (Om någon undrar varför jag inte kör Ubuntu direkt på datorn beror det på att det inte fungerade speciellt bra att köra med 3200x1800 på 15", har testat 14.04-preview och det går att få till något som fungerar OK är dock en bit kvar till perfektion... De program jag ofta använder fungerar bra under Win8.1 men tidigare versioner av Win hanterar inte högupplösta skärmar bra).

Ska jag använda GUI så föredrar jag faktiskt Unity. Menyer är något jag ser som något man bara använder i undantagsfall, de används i program man inte använt förut samt när man vill komma åt funktioner som man sällan använder. Att då minimera skärmytan som upptas av menyer ser jag som en stor fördel. Canonical har också jobba en hel del med att få alla de vanliga programmen att ha koherent utseende och funktion under Unity, något som får miljön att kännas lite mer professionell.

Som 2:a andrahandsval i GUI skulle jag säga Gnome2 och/eller Xfce. Ingen speciellt anledning mer än att det är miljöer jag tycker har en vettig design.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Gnome numera.
Det ända extension jag använder är för att dölja toppanelen.
Väldigt cleant och smidgt annars. Det mest väldesignade DE för linux enligt mitt tycke. Gnome 3.12 som precis kom är riktigt trevligt.
Nu har även gnome-terminal blivigt riktigt bra på sistone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ska jag använda GUI så föredrar jag faktiskt Unity. Menyer är något jag ser som något man bara använder i undantagsfall, de används i program man inte använt förut samt när man vill komma åt funktioner som man sällan använder. Att då minimera skärmytan som upptas av menyer ser jag som en stor fördel. Canonical har också jobba en hel del med att få alla de vanliga programmen att ha koherent utseende och funktion under Unity, något som får miljön att kännas lite mer professionell.

Ja Unity har blivit oerhört mycket bättre sedan det introducerades för några år sedan. Nu flyter det och är tillräckligt stabilt. Dessutom är det den DE med bäst tangentbordsgenvägar som standard imo. Sen finns HUD också som är smidigt.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold