Switch, en dator till flera "användarplatser".

Permalänk
Medlem

Switch, en dator till flera "användarplatser".

Finns det en slags omvänd kvm switch som man kan välja arbetsplats för. Tex om jag går ner i källaren vill jag kunna köra samma dator som uppe i huset, bara att slå om en brytare innan man går ner? (Vet att det går åt en del meter kabel...)

Vill inte ha en server. Inte heller flera datorer ihopkopplade till ett externt minne. Laptop kunde vara bra men är inte min grej.
Jag vill köra med min hederliga gamla stationära burk.

Jag kan inte hitta en sån här någonstans. Borde annars vara "lätt" att skruva ihop med några sockerbitar och ett gäng sladdar?

hoppfull BDU (Brain Dead User)

Permalänk
Hedersmedlem

Det heter KVM Splitter (till skillnad mot KVM Switch). Finns bland annat på Dustin.

http://www.dustin.se/product/5010146156/aten-automatic-splitt...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack! Precis vad jag letade efter. Ringde faktiskt Dustin tidigare idag och frågade men försäljaren hittade inte denna. Det var ju ingen switch. . .

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Plutoism:

Tack! Precis vad jag letade efter. Ringde faktiskt Dustin tidigare idag och frågade men försäljaren hittade inte denna. Det var ju ingen switch. . .

Jag skulle försökt hitta en med DVI, HDMI eller DP istället, vilket som nu passar dig. Jag tror du kommer att uppleva att bilden blir ganska dålig om du tänker köra med en lång VGA-kabel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Inget hindrar väl att du kopplar in allt samtidigt utan en switch ? Så länge manöverdonen bara används på ett ställe i taget kan du skippa switcen, om det är långt kan du kanske behöva något för att tex överföra signalen via nätverkskabel men är det inom typ 10 m går det nog att lösa genom att välja rätt kablage utan andra prylar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Inget hindrar väl att du kopplar in allt samtidigt utan en switch ? Så länge manöverdonen bara används på ett ställe i taget kan du skippa switcen, om det är långt kan du kanske behöva något för att tex överföra signalen via nätverkskabel men är det inom typ 10 m går det nog att lösa genom att välja rätt kablage utan andra prylar.

Också en smart lösning. Både billigare och förmodligen bättre än en VGA splitter, vilket är det enda jag hittat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!