Permalänk

negradering av bios

har stora problem med att jag inte kan negradera bios. Bios som gäller är phoneix uefi winflash, här är en lånad bild om hur det ser ut, i dos blir det samma sak fast då står det is not a secure capsule, behöver verkligen negradera bios som jag har nu.

Bios filen som jag vill ha flashad är alltså original men äldre version som är för win 7, den nya jag flashade visade sig endast vara till w8 vilket skapar problem såsom att jag inte kan använda w7 bla.

länk till bios http://support.lenovo.com/en_US/downloads/detail.page?DocID=D...
pwd : lenovo

går det på något sätt kanske att modifiera bios filen för att få den att flasha?

Permalänk
Inaktiv

Jag personligen skulle undvika att modifiera BIOS filer då du i slutändan kan sitta med en brickad dator.

Många nyare datorer har så kallad Legacy mode som man kan sätta i BIOS som gör att man kan köra Windows 7 och äldre operativsystem, är du säker på att du kollat detta?

Vad är det du kommer sakna i Windows 7 som inte finns i Windows 8 förresten?

Permalänk

dels så kom datorn med win 7, nu när jag testade för att se om win 8 funkade tog jag ut en annan hårddisk som redan hade win 8 installerat, så först o främst behöver jag isåfall köpa w8, sen så är jag inte förtjust i metro och allt annat vad w8 innebär, är rädd att dual drive inte ska funka heller, hd+minisata ssd , vill helst inte lägga pengar på en ny ssd för att slippa köra med vanlig.

Permalänk
Inaktiv

OK, men du är alltså absolut 100% säker att en Legacy mode inte finns att tillhandahålla i ditt BIOS?

Min bärbara kom med Windows 8 och detta var väl lite drygt ett och ett halvt år sedan jag köpte den. Då var jag inte så förtjust i Windows 8 så jag ställde om i BIOS till Legacy mode och installerade sedan Windows 7 efteråt.

Nu kör jag dock Windows 8.1 och har inga som helst planer på att återvända till Windows 7. Om du inte gillar Metro kan du alltid köra Start8 eller något och få tillbaka startmenyn. Men dock måste du ju köpa Windows 8.

Men som sagt, jag rekommenderar inte att mecka med BIOS filer. Tror vissa BIOS stöder en nedgraderingsfunktion men i ditt fall är jag osäker.

Permalänk

i 2 dagar har jag försökt hitta en lösning men fortfarande går det inte flasha äldre bios, verkar inte kunna hitta något enkelt sätt för en crisis recovery heller så jag får nog nöja mig med w8 för nuvarande, lite surt

Permalänk

i 2 dagar har jag försökt hitta en lösning men fortfarande går det inte flasha äldre bios, verkar inte kunna hitta något enkelt sätt för en crisis recovery heller så jag får nog nöja mig med w8 för nuvarande. dock så dagen då jag kan byta tillbaka så till w7 blir det på minuten!

Permalänk
Inaktiv

Du hinner säkert vänja dig, rent av tycka om Windows 8 innan du får möjlighet att installera Windows 7 igen då chanserna för att du ska lyckas nedgradera BIOS är minimal.

Och vad jag hemskt gärna skulle vilja veta är, varför i hela fridens namn flashade du BIOS från början? Läste du inte changeloggen innan som säkerligen skulle säga "Only Windows 8 compatible"?

Flasha BIOS gör man ju bara om man nu mot förmodan skulle ha problem med något, hade du verkligen något problem som motiverar den sits du nu sitter i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av unreal_is_back:

i 2 dagar har jag försökt hitta en lösning men fortfarande går det inte flasha äldre bios, verkar inte kunna hitta något enkelt sätt för en crisis recovery heller så jag får nog nöja mig med w8 för nuvarande. dock så dagen då jag kan byta tillbaka så till w7 blir det på minuten!

Installera Start8 och ställ så att datorn startar till desktop så kommer du knappt märka någon skillnad mot windows 7

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk

helst vill jag bara nedgradera, har massor av andra problem ni, får te.x. inte ingång intel storage technology, sen så är problemet med dåligt wifi kvar ändå, anledning jag först uppgradera bios för, och sen sist men inte minst så får jag inte ingång windows 7 installation längre fast jag provat köra i legacy

lite info om det finns nån kunnig här

nuvarande bios är 65cn99ww och jag vill altså negradera till 65cn21ww

-Manufacturer: Lenovo u310
-Motherboard Model: hm77
-Bios revision: 65cn99ww
-Bios Type: Phoenix tiano secure BIOS
-Bios Download Link: https://dl.dropboxusercontent.com/u/96488545/65cn21ww.exe
-Old Bios Link: https://dl.dropboxusercontent.com/u/96488545/65cn21ww.exe

Permalänk
Medlem

De som försöker hjälpa dig, får inga svar på sina motfrågor, tex om legacy-mode.
Otacksamt att försöka hjälpa då...

Här är en möjlig orsak till problemen med Win 8.
"när jag testade för att se om win 8 funkade tog jag ut en annan hårddisk som redan hade win 8 installerat"

Om det inte uttryckligen är så att din BIOS-uppgradering var "one-way" så brukar det kunna gå att flasha in äldre BIOS-versioner med DOS-verktyg.

Fo3

EDIT Var fick du tag på BIOS "För Win 8" till din U310?
Jag hittar det inte på Lenovos sidor.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem med att installera Windows 7 på en Lenovo X1 Carbon 2014.

För att lösa problemen jag hade fick jag först stänga av Secure Boot, som ligger under fliken Security.
Sedan under fliken Restart måste "OS Optimized Defaults" sättas till Disabled. Efter det väljer man "Load Setup Defaults".
Spara och starta om datorn.

Varför man måste göra dom här stegen är (vad jag kunde läsa mig till där jag hittade den här lösningen) för att Microsoft har bestämt att en dator som kommer med Windows 8 "inte ska kunna installeras med ett äldre operativsystem"

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

De som försöker hjälpa dig, får inga svar på sina motfrågor, tex om legacy-mode.
Otacksamt att försöka hjälpa då...

Här är en möjlig orsak till problemen med Win 8.
"när jag testade för att se om win 8 funkade tog jag ut en annan hårddisk som redan hade win 8 installerat"

Om det inte uttryckligen är så att din BIOS-uppgradering var "one-way" så brukar det kunna gå att flasha in äldre BIOS-versioner med DOS-verktyg.

Fo3

EDIT Var fick du tag på BIOS "För Win 8" till din U310?
Jag hittar det inte på Lenovos sidor.

som jag skrev ovan så funkar inte legacy mode med win 7 längre, bara med win8, uefi funkar inte överhuvudtaget.
har provat flashat i dos, det ända som kan funka verkar vara om man kan modifiera ett bios, eller om en nya version släpps som har stöd.

sen så kom datorn med win 7 så den var aldrig för win 8 utan med det nya bioset så blev den dock det, då de nyare datorerna kommer med det.

bios som jag har nu är tydligen bara avsett för win 8, hittade det på amerikanska lenovo sidan

har ingen security flik i bios heller förövrigt.

Permalänk

Det är inte rekommenderat att nedgradera BIOS på nyare laptops då risken finns att det kan gå fel.

Men om du ändå vill göra det så borde detta fungera, döp om BIOS-filen vid namn 65cn21ww.wph till BIOS.WPH och flasha sen i dos med phlash16 http://www.wimsbios.com/files/flashers/phoenix/phlash16-1.7.0..., lägg över phlash16.exe och BIOS.WPH på USB-minnet - starta i dos - skriv: phlash16 /s /x /force

Flasha i MS-DOS och inget annat, ladda ner rufus http://rufus.akeo.ie/downloads/rufus-1.4.6.exe välj din USB-sticka och "MBR partition for BIOS or UEFI computer" fat32 och ändra till MS-DOS i "create a bootable disk using" och start.