Permalänk
Medlem

WIFI som bara ha blvit sämre.

Hej

Det är så att min WIFI till min HP Laptop har blivit otroligt mycket sämre ... Jag har uppdaterat o kollat så allting sitter som det ska. vad är felet?

Jag kan ger ett exempel på vad som är fel. Tex när jag spelar så Peaka pinget från normal till Jätte HÖGT! o sen går den ner efter 5-6 sekunder. så kan det hända i olika mellanrum .. Sen kan nätet bara dö helt! o det står att jag har begränsat åtkomst. Så jag måste koppla av o på wifi på laptopen för att det ska funka igen.

Jag trodde det var min router först men sen när jag ha varit hos mina vänner o lanat så gör det likadant! men inte lika farligt. bara små lagg men ingen större grejor. Jag har inte testat om det är ngn skillnad med tråd. Jag känner att allt detta började sker efter en uppdatering av nätverkskortet.

Börja blir riktigt arg! o Garantin har precis gått ut!

vad kan detta beror på?

Ha en HP Pavilion G6 Notebook

Permalänk
Medlem

Ladda ner wifi analyser eller liknande till din mobil om du har en smartphone, kör den och se om det inte är flera som kör på samma kanal som dig i närheten, det kan göra enorm skillnad, även trådlösa telefoner kan påverka.

Märker du att det är flera som kör samma kanal som dig eller så, byt kanal på routern.

Alla nya routrar som de olika ISP företagen skickar ut brukar numera ha WiFi, det gör att det ganska snabbt blir väldigt mycket signaler på ett mindre område.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Ladda ner wifi analyser eller liknande till din mobil om du har en smartphone, kör den och se om det inte är flera som kör på samma kanal som dig i närheten, det kan göra enorm skillnad, även trådlösa telefoner kan påverka.

Märker du att det är flera som kör samma kanal som dig eller så, byt kanal på routern.

Alla nya routrar som de olika ISP företagen skickar ut brukar numera ha WiFi, det gör att det ganska snabbt blir väldigt mycket signaler på ett mindre område.

Jag har bytt en gång från standard till Kanal 1 känner inte riktigt stor skillnad. När jag pingar min laptops IP med Wifi analyzer så ser det rätt så stabilt ut ligger runt 13 ms som minst o ligger stabilt runt 20-30 ms men då o då så kommer den upp till 100-260 ms. Även om jag inte gör ngt.

jag har min Iphone som bruka stå på skrivbordet. och hemtelefonen som är trådlöst som alltid stå på laddning nära routern. tror ni det kan va de?

Permalänk
Skrivet av Lenori:

Jag har bytt en gång från standard till Kanal 1 känner inte riktigt stor skillnad. När jag pingar min laptops IP med Wifi analyzer så ser det rätt så stabilt ut ligger runt 13 ms som minst o ligger stabilt runt 20-30 ms men då o då så kommer den upp till 100-260 ms. Även om jag inte gör ngt.

jag har min Iphone som bruka stå på skrivbordet. och hemtelefonen som är trådlöst som alltid stå på laddning nära routern. tror ni det kan va de?

bor du i hyres hus där det teoretiskt kan bli många access punkter ?
kanal 1 & 6 är default mellan olika fabrikat på routrar.. kanal 13 brukar vara rent då dom flesta inte byter kanal eller ens vet om att det finns olika
har du nån android lur så ladda hem appen wifi analyzer.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Din Iphone borde inte påverka direkt men hemtelefonen kan störa om de kör på samma kanal, testa runt lite och se om du märker skillnad på någon? Testa t.ex. med bredbandskollen eller så.

Det kan göra ganska mycket skillnad om man hittar en kanal utan störningar, bytte faktiskt kanal själv idag och gick från under 1Mbit/sec och ostabilt (långt från routern) till 10-15Mbit/sec och mycket stabilare från exakt samma ställe så det är värt att testa lite om man har strul.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

bor du i hyres hus där det teoretiskt kan bli många access punkter ?
kanal 1 & 6 är default mellan olika fabrikat på routrar.. kanal 13 brukar vara rent då dom flesta inte byter kanal eller ens vet om att det finns olika
har du nån android lur så ladda hem appen wifi analyzer.

Ja det stämmer ! Jag bytte faktis ifrån 6 till 1 men jag ska pröva 13 imorn.

Jo jag testade wifi analyzer nyss på min IPhone. Vet inte riktigt hur jag använder det förutom att kolla Ping på olika IP. Såg att min iPhone ha mycket stabilare Ms än datorn hoppar alltså inte lika högt eller ofta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Din Iphone borde inte påverka direkt men hemtelefonen kan störa om de kör på samma kanal, testa runt lite och se om du märker skillnad på någon? Testa t.ex. med bredbandskollen eller så.

Det kan göra ganska mycket skillnad om man hittar en kanal utan störningar, bytte faktiskt kanal själv idag och gick från under 1Mbit/sec och ostabilt (långt från routern) till 10-15Mbit/sec och mycket stabilare från exakt samma ställe så det är värt att testa lite om man har strul.

Jag ha prövat bredbandskollen får faktis olika resultat när jag testar 5gånger irad. Jag ska försöka testa lite .. Imorn kommer med resultat men Kom gärna med förslag vad som kan vara för fel med wifin under tiden

Tack i förhand

Permalänk
Rekordmedlem

Ladda hem Inssider och skanna och posta en skärmdump.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Lenori:

Ja det stämmer ! Jag bytte faktis ifrån 6 till 1 men jag ska pröva 13 imorn.

Jo jag testade wifi analyzer nyss på min IPhone. Vet inte riktigt hur jag använder det förutom att kolla Ping på olika IP. Såg att min iPhone ha mycket stabilare Ms än datorn hoppar alltså inte lika högt eller ofta

wifi analyzer på en android lur.. inte samma app på iphone.

Skrivet av mrqaffe:

Ladda hem Inssider och skanna och posta en skärmdump.

funkar inte Inssider finns helt enkelt inte i appstore. om du nu inte kan ta en tidsresa tillbaks till 2009

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jonatan80:

wifi analyzer på en android lur.. inte samma app på iphone.

funkar inte Inssider finns helt enkelt inte i appstore. om du nu inte kan ta en tidsresa tillbaks till 2009

Inssider är för datorn, det är där det är intressant att mäta om det ska bli korrekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

InSSIder kostade men installerade trail på InSSIder Office

så här ser det ut med Kanal 1 jag testar just nu 13 ...

vill tilllägga att Kanal 13 är skitseg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lenori:

InSSIder kostade men installerade trail på InSSIder Office

http://i58.tinypic.com/2wrgu1d.png

så här ser det ut med Kanal 1 jag testar just nu 13 ...

vill tilllägga att Kanal 13 är skitseg!

Du bör prova att använda 20MHz kanalbredd också

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du bör prova att använda 20MHz kanalbredd också

vad innebär de ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lenori:

vad innebär de ?

Du kommer att störas av färre överlappande nätverk, 40Mhz kan många gånger ge lägre througput om man inte är ensam i etern så man bör prova med 20 om det finns andra nät som överlappar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kommer att störas av färre överlappande nätverk, 40Mhz kan många gånger ge lägre througput om man inte är ensam i etern så man bör prova med 20 om det finns andra nät som överlappar.

oh ok Jag kör just nu på kanal 11 o det känns stabilt... Men jag vet inte riktigt vart jag ställer in 20Mhz eller 40Mhz Jag har en D-link Dir-600 rätt många år på nacken...

Permalänk
Skrivet av Lenori:

oh ok Jag kör just nu på kanal 11 o det känns stabilt... Men jag vet inte riktigt vart jag ställer in 20Mhz eller 40Mhz Jag har en D-link Dir-600 rätt många år på nacken...

samma ställe som du ändrar kanalen på.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

samma ställe som du ändrar kanalen på.

Ja om jag ska vara ärlig så hittar jag inte det Antigen så finns det inte eller så är den kanske gömd ?

Enable Wireless : [X] [Always]
Wireless Network Name: [Random](Also called the SSID)
Enable Auto Channel Selection: [ ]
Wireless Channel : [11]
Transmission Rate [Best(automatic)] :(Mbit/s)
WMM Enable : [X](Wireless QoS)
Enable Hidden Wireless : [ ](Also called the SSID Broadcast)

Såhära ser det ut ungefär ..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lenori:

Ja om jag ska vara ärlig så hittar jag inte det Antigen så finns det inte eller så är den kanske gömd ?

Enable Wireless : [X] [Always]
Wireless Network Name: [Random](Also called the SSID)
Enable Auto Channel Selection: [ ]
Wireless Channel : [11]
Transmission Rate [Best(automatic)] :(Mbit/s)
WMM Enable : [X](Wireless QoS)
Enable Hidden Wireless : [ ](Also called the SSID Broadcast)

Såhära ser det ut ungefär ..

Det kan vara transmission rate som påverkar det om du inte har en separat inställning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan vara transmission rate som påverkar det om du inte har en separat inställning.

Ja den är Fast så jag kan inte ändra den. Vet inte vart det separata kan vara.

Permalänk
Skrivet av Lenori:

Ja den är Fast så jag kan inte ändra den. Vet inte vart det separata kan vara.

kan du inte fota av din sida. så man förstår

lite saker ja hitta
http://forums.whirlpool.net.au/archive/1723754

ser det ut så här ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

kan du inte fota av din sida. så man förstår

lite saker ja hitta
http://forums.whirlpool.net.au/archive/1723754

ser det ut så här ?
http://cdn3.techworld.com/cmsdata/features/3207873/qos_screen...

Sorry! Är inte hemma just nu!

Men jag kan säga jag kan välja allt förutom:
- "802.11 Mode"
- "Channel Width"

Men jag tror inte det är bara min router som spökar! jag tror mer att det har något med datorns trådlösa nätverkskort. Är hemma hos en polare o lira lite Lan. Blev helt plötstig Disconnected o jag ser att jag har fått begränsad internetåtkomst på mitt wifi. de andra kunde spela på som vanligt ... vad kan detta beror på som jag har sagt i början så har jag uppdaterad och sett till att kortet sitter som det ska.

Permalänk
Medlem

När du säger lira Lan, menar du just med kabel, eller körde du Wifi då också? Har du testad att köra med kabel eller separat Wifi sticka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericb:

När du säger lira Lan, menar du just med kabel, eller körde du Wifi då också? Har du testad att köra med kabel eller separat Wifi sticka?

Skickades från m.sweclockers.com

När jag säger lan så menar jag att vi är hos en kompis o lira. Jag sitter då med Wifi också japp :). Jag har testat med kabel hemma o allting är så mycket bättre!

Jag kan ju nämna att bara vara in på D-link inställnings sida ta lång tid att ladda när jag sitter o ändra med wifi.

har icke testat Wifi sticka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lenori:

När jag säger lan så menar jag att vi är hos en kompis o lira. Jag sitter då med Wifi också japp :). Jag har testat med kabel hemma o allting är så mycket bättre!

Jag kan ju nämna att bara vara in på D-link inställnings sida ta lång tid att ladda när jag sitter o ändra med wifi.

har icke testat Wifi sticka.

Eftersom du har liknande problem även när du kör hos din kompis( om jag förstått rätt), känns det som det borde va nätverkskortet i din burk. Jag skulle testa att köra med sticka om du har möjlighet. Ifall det funkar så kan du ju utesluta routern, och kanal. Och funkar det inte så kan du utesluta nätverkskortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericb:

Eftersom du har liknande problem även när du kör hos din kompis( om jag förstått rätt), känns det som det borde va nätverkskortet i din burk. Jag skulle testa att köra med sticka om du har möjlighet. Ifall det funkar så kan du ju utesluta routern, och kanal. Och funkar det inte så kan du utesluta nätverkskortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det har jag misstänkt länge att det kan vara nätverkskortet. Eftersom det har hänt likadant hos 3 olika routrar. men jag ska pröva en sticka. finns det något att rekommendera?

skulle denna funka bra? bara för att köpa hem o testa?
http://www.pixmania.se/wifi-usb-adapter/tp-link-natverksadapt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lenori:

Ja det har jag misstänkt länge att det kan vara nätverkskortet. Eftersom det har hänt likadant hos 3 olika routrar. men jag ska pröva en sticka. finns det något att rekommendera?

skulle denna funka bra? bara för att köpa hem o testa?
http://www.pixmania.se/wifi-usb-adapter/tp-link-natverksadapt...

Den blir nog toppen. Absolut bara köra på. Hojta gärna till och Berätta om det löser sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du kollat att du har senaste mjukvaran i routern? det kan göra ganska stor skillnad på options och prestanda

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

blev lite fel här...

Permalänk
Medlem

Jag har fixat det! Köpte mig en Wifi Adapter
En TP-Link Det funkar skit bra ... Jag få de resultat som jag ska få I Bredbandskollen.se. När jag spelar så få jag jag ett normalt och stabil ping.

Det var alltså mitt nätverkskort I min HP Pavilion G6 Notebook PC som strulade.

Tack för hjälpen allihopa!

Tipset är om det inte är routern det är fel på så är det nog nätverkskortet