Blir tangentbord av denna typ alltid så här? (smutsiga)

Permalänk
Medlem

Blir tangentbord av denna typ alltid så här? (smutsiga)

Har haft detta tangentbord från Logitech mindre än ett år. Tyvärr har det blivit konstigt smutsigt mellan tangenterna. Det är inte så att jag har spillt någonting utan det ser snarare ut som damm. Men det är inte heller bara damm utan det har verkligen klistrats fast på sidorna av tangenterna. Kolla på bilden:

Jag har haft många tangentbord genom åren men har aldrig varit med om att de blivit så här tidigare. Visst har de också blivit smutsiga, men inte på det här sättet, att det blivit som ett lager "ludd". Är det något fel på tangentbordet eller brukar Logitech-tangentbord bli så här? Någon som har upplevt något liknande?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Har haft detta tangentbord från Logitech mindre än ett år. Tyvärr har det blivit konstigt smutsigt mellan tangenterna. Det är inte så att jag har spillt någonting utan det ser snarare ut som damm. Men det är inte heller bara damm utan det har verkligen klistrats fast på sidorna av tangenterna. Kolla på bilden:

http://s17.postimg.org/egodlh6sv/image.jpg

Jag har haft många tangentbord genom åren men har aldrig varit med om att de blivit så här tidigare. Visst har de också blivit smutsiga, men inte på det här sättet, att det blivit som ett lager "ludd". Är det något fel på tangentbordet eller brukar Logitech-tangentbord bli så här? Någon som har upplevt något liknande?

Dom flesta tangentbord ser ut så där efter ett tag, hur mycket beror på hur pass ren du är som person, mitt skulle nog sett ut så där efter ett halvår ungefär om jag inte städat det varannan månad som jag ändå gör, äter dessutom aldrig chips/liknande vid datorn som gör att det blir kladdigt etc.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk

Jag tror det är statisk elektricitet som gör att dammet limmas fast, och laddning av plast kan säkert skilja sig från olika plastsorter. Är det ABS i ditt tangentbord eller?

Permalänk

Ser exakt ut sådär för mig på mitt G110. Använder det ett Keytronic Ergoforce till speldatorn och G110 till gästdator, så jag slipper se skiten.

Permalänk

Har ett logitech G19 som ser värre ut en ditt tangentbord. Använder inte detta längre utan kör nu ett Filco Majestouch 2. Har inte haft detta tillräckligt länge för att veta om det sätter sig lika hårt men smutset på logitechen sitter väldigt bra..

Filco är väldigt lätt att rengöra, har aldrig försökt med mitt G19.

Visa signatur

i7-7800x | ASUS Strix GTX 1080 | 64 GB RAM (for datascience stuff)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Har haft detta tangentbord från Logitech mindre än ett år. Tyvärr har det blivit konstigt smutsigt mellan tangenterna. Det är inte så att jag har spillt någonting utan det ser snarare ut som damm. Men det är inte heller bara damm utan det har verkligen klistrats fast på sidorna av tangenterna. Kolla på bilden:

http://s17.postimg.org/egodlh6sv/image.jpg

Jag har haft många tangentbord genom åren men har aldrig varit med om att de blivit så här tidigare. Visst har de också blivit smutsiga, men inte på det här sättet, att det blivit som ett lager "ludd". Är det något fel på tangentbordet eller brukar Logitech-tangentbord bli så här? Någon som har upplevt något liknande?

Det finns speciella tops för tangentbord , lite kemisk ren bensin eller t-röd + tops fungerar riktigt bra.
Med vänlig hälsning / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Man kan ju också knäcka loss tangenterna, lägga dom i en skål med diskmedel och vatten och veva runt. Torka sen på en handduk över natten. Då slipper man pilla med tops.

Permalänk

Ta fram en riktigt stor och styv borste och skrubba hårt, hårt. Rent som en sate.

Permalänk
Avstängd

Sitter och äter ostbågar samtidigt som jag surfar Logitech K360 tangentbordet ser nybadat ut.

Brukar torka rent det ganska ofta med hushållspapper vätt med fönsterputsmedel (som är alldeles perfekt för TV och datorskärmar, förutom speglar och fönster).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan ju tipsa om att inte äta kladdiga saker och att tvätta händerna ofta hjälper mycket mot smuts i tangentbordet. Kan även vara värt att sprita av händer och tangentbord ibland då tangentbordet är en av de största bakterie samlarna i hemmet.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

När mitt börjar närma sig det stadiet så använder jag http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefonitillbehor/ovr... och vipps så är det rent (relativt till hur det var innan) och mycket mer hygieniskt. Brukar passa på att rengöra när jag t.ex. ska ta med tangentbordet på LAN eller liknande, annars blir det kanske en gång var tredje månad.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nccish:

När mitt börjar närma sig det stadiet så använder jag http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefonitillbehor/ovr... och vipps så är det rent (relativt till hur det var innan) och mycket mer hygieniskt. Brukar passa på att rengöra när jag t.ex. ska ta med tangentbordet på LAN eller liknande, annars blir det kanske en gång var tredje månad.

Funkar den där verkligen? När det luddet verkligen sitter fast på tangenterna? Plus att det är ganska trångt mellan tangenterna längst ner. Blir det verkligen helt rent? Hur många rengöringar håller den för?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Funkar den där verkligen? När det luddet verkligen sitter fast på tangenterna? Plus att det är ganska trångt mellan tangenterna längst ner. Blir det verkligen helt rent? Hur många rengöringar håller den för?

Köpte 3 förpackningar och bör landa hos mig på måndag.
Återkommer med bilder före/efter.
Mvh SSGS

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Funkar den där verkligen? När det luddet verkligen sitter fast på tangenterna? Plus att det är ganska trångt mellan tangenterna längst ner. Blir det verkligen helt rent? Hur många rengöringar håller den för?

Det tar bort det yttersta lagret men för att få det blänkande rent så krävs nog ändå tops och någon slags lösning. Dock så går den ju ner på djupet och kommer åt mellan tangenterna plus att det dödar bakterier!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.