Vad är bäst på landet förutom fiber?

Permalänk
Medlem

Vad är bäst på landet förutom fiber?

Hej!
Jag har 2 mbit internet och det är alldeles för segt att spela på. för när min bror går in på facebook så får man 350 ping direkt.
Jag har funderat på 4g men är lite fundersam på hur fort man gör slut på datamängden. 3 har ett abonemang med 100 gb data men vet inte hur bra 3:s 4g nät är. Vi har en liten dosa från telia som man kan ha med sig i bilen osv och den funkar jätte bra men vi har bara 20 gb data på den och det tar slut direkt. Men om man har 100 gb så och sitter helt själv på den, gör man verkligen slut på det då? skulle vilja ha 100 fiber men området och pappa er lite gammalmodig av sig så dom tycker att 2 mbit räcker. Men det gör det inte.

Permalänk
Medlem

100GB räcker dessvärre inte långt är jag rädd :/ Jag har 5gig på mitt 3G abonnemang och det gick slut på en halvtimma i ett MMOspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnum92:

100GB räcker dessvärre inte långt är jag rädd :/ Jag har 5gig på mitt 3G abonnemang och det gick slut på en halvtimma i ett MMOspel.

Vilket mmo-spel är det som drar så mycket data?

WoW t.ex kommer inte ens dra 5 gig på en månad om du spelar varje dag.

Permalänk
Medlem

Age of Conan

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Vilket mmo-spel är det som drar så mycket data?

WoW t.ex kommer inte ens dra 5 gig på en månad om du spelar varje dag.

Överdriver du inte lite med att säga att det inte drar 5gig på en månad? Det låter väldigt lite faktiskt.

Permalänk
Medlem

för att få vettig och stabil uppkoppling på landet så bör man köpa antenner och rikta dom mot 4g masten.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnum92:

Överdriver du inte lite med att säga att det inte drar 5gig på en månad? Det låter väldigt lite faktiskt.

Efter många tester som folk har gjort så drar wow ungeför 500mb data varje månad om du spelar 3+ timmar varje dag.

Samples (overshooting to be on the safe side for raids and PvP):
- idling 800 b/sec
- questing 1500 b/sec
- AOEing 20 mobs 2000 b/sec
- est. 37500 b/sec in 25 man raid (combat)
- est. 60000 b/sec in huge AV battles (combat)

If your playstyle is something like:
- 2 hours of dailies each day (60 hours per month)
- 1 hour of AV PVP each day (30 hours per month)
- 2 hours of HC each day (60 hours per month)
- 1 hour of LFR each week (~4 hours per month)
- 15 minutes of idle per day (~8 hours per month)

Rough estimate for each activity done over the course of 30 days:
- 60 hours dailies = 7200000 bytes
- 30 hours of AV = 162000000 bytes
- 60 hours of HC = 7200000 bytes
- 4 hours of LFR = 405000000 bytes
- 8 hours of idle = 2880000 bytes

You get an estimate for your monthly bandwidth use around 560 MB. I recommend you simply play like you always play and log your bandwidth using WinPcap or another network monitor tool to get a more accurate estimate on your playstyle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Efter många tester som folk har gjort så drar wow ungeför 500mb data varje månad om du spelar 3+ timmar varje dag.

Samples (overshooting to be on the safe side for raids and PvP):
- idling 800 b/sec
- questing 1500 b/sec
- AOEing 20 mobs 2000 b/sec
- est. 37500 b/sec in 25 man raid (combat)
- est. 60000 b/sec in huge AV battles (combat)

If your playstyle is something like:
- 2 hours of dailies each day (60 hours per month)
- 1 hour of AV PVP each day (30 hours per month)
- 2 hours of HC each day (60 hours per month)
- 1 hour of LFR each week (~4 hours per month)
- 15 minutes of idle per day (~8 hours per month)

Rough estimate for each activity done over the course of 30 days:
- 60 hours dailies = 7200000 bytes
- 30 hours of AV = 162000000 bytes
- 60 hours of HC = 7200000 bytes
- 4 hours of LFR = 405000000 bytes
- 8 hours of idle = 2880000 bytes

You get an estimate for your monthly bandwidth use around 560 MB. I recommend you simply play like you always play and log your bandwidth using WinPcap or another network monitor tool to get a more accurate estimate on your playstyle.

Jadu, det där verkar ju stämma, rätt kul att Age of Conan drar så mycket mer isådanafall

Permalänk
Medlem

Känns som en del med 100gb i månaden, åtminstone om man inte sitter och tankar hela dagarna då är dom snabbt borta.

Får nog ta och testa själv en månad, det lär ju gå åt en del med Youtube i 1080p + spel + ladda ner spel... jävla Titanfall, 50gb på en SSD, hård smäll.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Sidroxz:

Hej!
Jag har 2 mbit internet och det är alldeles för segt att spela på. för när min bror går in på facebook så får man 350 ping direkt.
Jag har funderat på 4g men är lite fundersam på hur fort man gör slut på datamängden. 3 har ett abonemang med 100 gb data men vet inte hur bra 3:s 4g nät är. Vi har en liten dosa från telia som man kan ha med sig i bilen osv och den funkar jätte bra men vi har bara 20 gb data på den och det tar slut direkt. Men om man har 100 gb så och sitter helt själv på den, gör man verkligen slut på det då? skulle vilja ha 100 fiber men området och pappa er lite gammalmodig av sig så dom tycker att 2 mbit räcker. Men det gör det inte.

Skrivet av wRRM:

Vilket mmo-spel är det som drar så mycket data?

WoW t.ex kommer inte ens dra 5 gig på en månad om du spelar varje dag.

Jag är uppe i mottaget 917.591095 megabits och 93.2849884 megabits skickat och det på 4 timmar (om jag fick siffrorna rätt):) och då har datorn stått mer passiv än använd

Dold text
Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidroxz:

Hej!
Jag har 2 mbit internet och det är alldeles för segt att spela på. för när min bror går in på facebook så får man 350 ping direkt.
Jag har funderat på 4g men är lite fundersam på hur fort man gör slut på datamängden. 3 har ett abonemang med 100 gb data men vet inte hur bra 3:s 4g nät är. Vi har en liten dosa från telia som man kan ha med sig i bilen osv och den funkar jätte bra men vi har bara 20 gb data på den och det tar slut direkt. Men om man har 100 gb så och sitter helt själv på den, gör man verkligen slut på det då? skulle vilja ha 100 fiber men området och pappa er lite gammalmodig av sig så dom tycker att 2 mbit räcker. Men det gör det inte.

Så länge du inte streamar långfilmer eller tankar ner spel och andra stora filer så är det lugnt.
Du kan ju köra på 4G för stabilitet och när du ska tanka ner ett spel gör du det på ADSL.

Många operatörer har möjligheten att man provar sin 4G dongel i 14 dagar, är man inte nöjd lämnar man tillbaka det utan att betala något alls.
Kan ju vara värt att testa iallafall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag är uppe i mottaget 917.591095 megabits och 93.2849884 megabits skickat och det på 4 timmar (om jag fick siffrorna rätt):) och då har datorn stått mer passiv än använd

133104803 bytes blir 126.938632011414 megabytes, och det är ju inte så farligt mycket.

Såhär ser det ut för mig, 5 timmar efter datorn startades på jobbet.

Jag har endast surfat med den här datorn idag.

Permalänk
Medlem

Antar att det är ADSL 2 Mbit, eller? Går det inte att höja till 8 Mbit? Sen känns det ju som att nåt är fel om ping sticker iväg till 350 ms bara för att nån går ut på Facebook, det har knappast med bandbredden att göra. ADSL brukar ligga runt 20-30 ms i ping mot internetleverantörens servrar, lite beroende på hur långt man har till stationen.

Permalänk
Medlem

Kör denna kombination i sommarstugan och är grymt nöjd

Bredband 4G Large 60GB/mån + Huawei B593 routern
http://www.tele2.se/shop/mobilt-bredband/bredbandsabonnemang/...

+

Riktantenn för GSM/3G/4G, 11 dBi
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Det ger 5-15ms i ping när jag spelar, steamar Netflix etc problemfritt.

Alternativ för mest data är ju annars Huawei E5172A + 3Maxfart 100GB för 399:-

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Skrivet av magnum92:

Jadu, det där verkar ju stämma, rätt kul att Age of Conan drar så mycket mer isådanafall

Menar du att Age of conan drar mer bandbredd än netflix?! Det finns inte en chans att det spelet drar 10 gig i timmen.

Permalänk
Medlem

En lösning som är billig är att se om du kan sätta någon form av begränsning på bandbredden på datorerna, så ska du nog kunna spela samtidigt som din brorsa kollar fejset.

Just så din brorsas dator begränsas något lite så den inte kan slå i taket för bandbredden.

Eller om du kan ställa trafikprioritering i routern.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Vi bor 6 km för långt bort för att få snabbare än 2 mbit