Får ingen bild med grafikkortet i

Permalänk
Medlem

Får ingen bild med grafikkortet i

Hej

Monterade igår ihop en dator med några nya och några gamla komponenter. När jag skulle starta datorn så fick jag först ingen bild. Löste detta genom att koppla ur mitt radeon hd 5770 och köra med hdmi sladden i moderkortets grafikkort. Nu undrar jag hur jag ska lösa detta? Mitt moderkort är ett asus z87-pro.

Tack!

Permalänk
Skrivet av Zlogo:

Hej

Monterade igår ihop en dator med några nya och några gamla komponenter. När jag skulle starta datorn så fick jag först ingen bild. Löste detta genom att koppla ur mitt radeon hd 5700 och köra med hdmi sladden i moderkortets grafikkort. Nu undrar jag hur jag ska lösa detta? Mitt moderkort är ett asus z87-pro.

Tack!

Kan du prova graffekortet i en annan dator? Hur är det med watt? Har du tillräkligtm ed kräm för det kortet? Också, har du provat göra en bios updatering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Kan du prova graffekortet i en annan dator? Hur är det med watt? Har du tillräkligtm ed kräm för det kortet? Också, har du provat göra en bios updatering?

Hade kortet i min äldre dator senast igår och det fungerade bra. Har ett nätagg på 550W räcker det tror du? Håller på att installera massa drivrutiner men inget har fungerat ännu...

Permalänk
Skrivet av Zlogo:

Hade kortet i min äldre dator senast igår och det fungerade bra. Har ett nätagg på 550W räcker det tror du? Håller på att installera massa drivrutiner men inget har fungerat ännu...

Okej så du tog bort drivisarna å då slutade kortet fungera permanent? Du hade itne ute kortet någon gång där emellan? Jag tänker skadad PCIE port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Okej så du tog bort drivisarna å då slutade kortet fungera permanent? Du hade itne ute kortet någon gång där emellan? Jag tänker skadad PCIE port.

Sorry ska förklara mig bättre.

Grafikkortet fungerade bra i en dator igår, nu sitter den i ett nytt moderkort och jag får ingen bild när jag sätter på datorn och sladden är ikopplad från nätagg till grafikkort. Datorn startar annars precis som vanligt, men ingen bild... Så jag testade att ta ut sladden från nätagg och hade hdmi i moderkortets platgs för det. DÅ får jag bild men förstår inte varför mitt grafikkort kan ge bild.

Räcker det inte med 550W till det jag har eller är det något annat som är fel? Har bytat cpu även om det spelar roll.

Permalänk
Skrivet av Zlogo:

Sorry ska förklara mig bättre.

Grafikkortet fungerade bra i en dator igår, nu sitter den i ett nytt moderkort och jag får ingen bild när jag sätter på datorn och sladden är ikopplad från nätagg till grafikkort. Datorn startar annars precis som vanligt, men ingen bild... Så jag testade att ta ut sladden från nätagg och hade hdmi i moderkortets platgs för det. DÅ får jag bild men förstår inte varför mitt grafikkort kan ge bild.

Räcker det inte med 550W till det jag har eller är det något annat som är fel? Har bytat cpu även om det spelar roll.

Vid lite googling så verkar det som att det BIOS som du har inte alltid byter från moderkorts grafiken till graffekortets signaler automatiskt. Prova trycka i HDMI kabeln å stick in i bios. Leta där å se om du kan hitta något där du kan välja att byta från moderkrots utag till grafikkorts utag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Vid lite googling så verkar det som att det BIOS som du har inte alltid byter från moderkorts grafiken till graffekortets signaler automatiskt. Prova trycka i HDMI kabeln å stick in i bios. Leta där å se om du kan hitta något där du kan välja att byta från moderkrots utag till grafikkorts utag

Okej testar det senare, tack för din hjälp annars! Kan det i värsta fall vara att de inte är kompatibla med varandra? Mitt moderkort kanske inte stödjer grafikkortet? Kan någon komfirmera detta så hade det varit löst. Då finns de inget att göra liksom... Kan nämna en gång till att det är ett Radeon HD 5770 xfx och ett asus z87-pro.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Zlogo:

Okej testar det senare, tack för din hjälp annars! Kan det i värsta fall vara att de inte är kompatibla med varandra? Mitt moderkort kanske inte stödjer grafikkortet? Kan någon komfirmera detta så hade det varit löst. Då finns de inget att göra liksom... Kan nämna en gång till att det är ett Radeon HD 5770 xfx och ett asus z87-pro.

För mig lät den frågan lite dum först men låt mig förklara:

På din karton (enl deras hemsida) står det att den stödjer Crossfire, dvs köra 2 AMD graffekort samtidigt. Detta betyder att alla kort från amd ska gå att köra. Jag tror inte Asus kör med falsk marknadsföring xD

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem då jag köpt ett begagnat moderkort. I BIOS finns ett alternativ att inte använda diskret grafik. Varför tidigare ägare inte ville aktiva möjligheten till diskret grafik har jag ingen aning om men denna skall stå på auto för att diskret och den inbyggda i processorn skall fungera.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)