Permalänk
Medlem

Läckage/Vattenkylning/Fråga

Tja,

För att göra en kort historia lång. Har ett vattenkylnings projekt som legat på is väldigt länge av olika anledningar. Idag fick jag äntligen tid till att fylla mitt system med vätska *wohoo*.

Hur som helst, ganska omgående märker jag att en av o-ringarna på en 90 graders anslutning inte är tillräckligt bra och den har börjar läcka några droppar. Inget allvarligt, bara att byta anslutningen.

Lyckas fylla hela systemet och startar upp enbart pumpen för att börja läckage test. Kör en D5 pump i 60% ett tag, skruvar sedan upp till 80%. Här rullar de på i ca 2 timmar.

Under natten var planen att köra pumpen i 100% för att benchmarka/stress testa alla anslutningar osv. Det tar ca 30 sekunder sedan märker jag att en 45 graders anslutning börjat läcka i den roterande leden.

Har någon varit med om något liknande? Man blir ju så J***A förbannad.

Bild på delen som läcker.

Bild på hela systemet.

Permalänk
Medlem

Gaffatejp fixar biffen

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Gaffatejp <3

Löste problemet innan jag postade, glömde skriva det. Lyckades byta den felaktiga anslutningen genom att tilta datorn i någon sjuk vinkel så den hamnade "upp" utan att förlora någon vätska eller spilla. En av fördelarna med detta chassit, att kunna vrida på det utan problem.

Permalänk

lär väl vara någon typ av tätning där som torkat skulle jag tippa på, håller inte på med vattenkylning men känns som en logisk sak iaf :S

Visa signatur

Stationära: ASRock Z87 Extreme4 ATX - Intel Core i5 4670K - Crucial Ballistix Sport 16GB - Gainward Gtx 760 2GB - Fractal Design Integra R2 650W - Nzxt Phantom 410

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.falcon:

lär väl vara någon typ av tätning där som torkat skulle jag tippa på, håller inte på med vattenkylning men känns som en logisk sak iaf :S

Förmodligen är det så men anslutningen är inköpt nyligen så den har ingen ålder hos mig ivarjefall. Man undrar om den legat på hyllan länge hos leverantören. Frågan är om man har några garantier på sådant.

Permalänk

Jag tycker nog att det är värt att höra av sig till butiken, att det inte håller tätt är väl lämpligtvis något som bör gå på garanti

Permalänk
Medlem

Du har köpt en pryl som inte gör sitt jobb. Klart du ska få byta den!

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Jag hade bytt till helt andra kopplingar, har redan två strulat så är det inget gott tecken..

Själv hade jag bara skruvade nipplar med slang och slangklämma när jag vattenkylde, fast då gick funktion före form.

Hade jag byggt idag hade jag pressat stålspunnen gummislang eller vanlig slang på Dyros serie 8 kopplingar istället.
(fungerar det inom industri så fungerar det i datorn)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

på bilden ser det ut som om du har dragit åt med en polygrip eller liknande och skrapat "räfflingen", är du säkert du inte dragit för hårt och skadat endera o-ringen eller själva anslutningen? Man behöver inte dra åt dom så hårt (behövs inte mycket mer än handkraft).