Vilka datorkomponenter har störst påslag/marginal?

Permalänk
Medlem

Vilka datorkomponenter har störst påslag/marginal?

Hejsan,

Som frågan i topic lyder. Vilka datorkomponenter har butikerna störst påslag/marginal på? Är det processorer? grafikkort? RAM?

Vore intressant att få höra om det kanske finns någon gammal anställd med insyn i prissättningen som vill dela med sig

Permalänk
Medlem

Antar att vi snackar procentuellt - förmodligen kablage; SATA,TP, HDMI kablar etc.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är generellt ganska hemliga uppgifter att få reda på, det brukar vara ganska skyddad information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

Antar att vi snackar procentuellt - förmodligen kablage; SATA,TP, HDMI kablar etc.

Nja tänkte mer på faktiska komponenter och inte kablar, tillbehör och sådant som tillhör en butiks merförsäljning.

Skrivet av Shimonu:

Det är generellt ganska hemliga uppgifter att få reda på, det brukar vara ganska skyddad information.

Ja kan tänka mig det, man borde dock kunna få en hint om vilka komponenter det rör sig om genom att kika på vilka typ av produkter som säljs med störst rabatt?

Permalänk
Avstängd

Av själva komponenterna gissar jag CPU (eller GPU), åtminstone om man med "påslag" inte inkluderar strävan att få in investerade pengar för att bygga en fab eller ta fram en ny generation chip. Så, CPUer och GPUer som funnits på marknaden ett tag är min gissning. Moderkort gissar jag har väldigt låga marginaler, de är ofta väldigt billiga om man tittar på vad som sitter på ett moderkort. Normalt skulle ett monterat PCB med så många och dyra komponenter vara betydligt dyrare om det inte vore för massproduktion.

Förutom komponenter så tänker jag på skrivarbläck och just kablage som redan nämnts.

Men, som sagt, jag sitter bara här och gissar, det är inte ens "estimat" eller "ansats" det är frågan om. Jag tycker egentligen inte om att gissa.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MBY:

Av själva komponenterna gissar jag CPU (eller GPU), åtminstone om man med "påslag" inte inkluderar strävan att få in investerade pengar för att bygga en fab eller ta fram en ny generation chip. Så, CPUer och GPUer som funnits på marknaden ett tag är min gissning. Moderkort gissar jag har väldigt låga marginaler, de är ofta väldigt billiga om man tittar på vad som sitter på ett moderkort. Normalt skulle ett monterat PCB med så många och dyra komponenter vara betydligt dyrare om det inte vore för massproduktion.

Förutom komponenter så tänker jag på skrivarbläck och just kablage som redan nämnts.

Men, som sagt, jag sitter bara här och gissar, det är inte ens "estimat" eller "ansats" det är frågan om. Jag tycker egentligen inte om att gissa.

Titta framförallt på högt binnade CPUer. Minimalt material men mycket högre pris än de lågt binnade versionerna. Intel tillverkade bara fyra olika Ivy Bridge CPUer, alltså inte inräknat Ivy Bridge-E. De dyraste konsumentversionerna gick för $330 och den billigaste var nere på strax över $40. De är 160 respektive 92 mm2 stora så det är väldigt stor prisskillnad med tanke på skillnaden på area som ju avgör produktionskostnaderna. Tittar vi på serversidan så varierar priserna från $189 till $884 för i grunden är exakt samma bit kisel. Så gissningsvis har de rätt bra marginal på E3-1290 v2 men det är ju fortfarande från Intels sida. Återförsäljare har helt andra marginaler och där skulle jag gissa att det inte varierar så mycket på komponenter. Känns som om marknaden är så pressad att man kör med ett procentuellt påslag på allt och hoppas att man kan sälja tillräckligt med sladdar, bläckpatroner och extra försäkringar för att täcka upp.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det är inte högre tillverkningskostnad för en värsting cpu jämfört med en budgetvariant av samma arkitektur så tillverkarna har högst marginal på värstingarna.
Butikerna däremot har samma låga marginal procentuellt sett på komponenter, men har högre marginaler på kablage och dylikt.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Intressant så om man får köpa saker till butikens inköpspris borde man sikta in sig entusiastkomponenterna med andra ord?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av X-oiL:

Intressant så om man får köpa saker till butikens inköpspris borde man sikta in sig entusiastkomponenterna med andra ord?

Det tror jag inte någon har skrivit i tråden. Du får också definiera vad du menar med "påslag", då det nämns några olika varianter i tråden — tänker du bara på butikens procentuella påslag? På tillverkarens påslag utöver rena materialkostnader, eller vad?

Kablar och liknande tillbehör spelar i en helt egen liga. Det kan utan problem vara flera hundra procents påslag i sista butiksledet där. På hårdvara och hemelektronik i allmänhet så är påslagen ofta ruskigt låga, faktiskt, inte minst i och med den nästan överdrivna konkurrens som råder i Sverige för närvarande, där stora konglomerat fortfarande försöker driva ut varandra från marknaden med ständigt pågående priskrig (se Onoff och Expert). Notera att detta troligen är en övergående period, även om den har varat rätt länge nu, och det spekulerades att den skulle vara över redan för ett par år sedan. Det är få av aktörerna som har gått med vinst på länge nu, utan de tar förluster i förhoppningen att någon annan aktör ska gå omkull så att de kan positionera sig bättre i framtiden och då öka marginalerna. Speciellt MediaMarkt gick väl snarast uttryckligen in med den strategin i Sverige, och som sagt har ju redan två aktörer gått hädan, men nu börjar jag försvinna från ämnet.

Vad gäller entusiastkomponenter så kommer de redan med ett premiumpåslag från tillverkaren gentemot standardmodellerna, så även om butikens påslag skulle vara lägre så betalar du ju ändå oproportionerligt mycket för prestanda (en processor för 4000:- är inte "dubbelt så snabb" som en för 2000:-). Vill du ha mest krut för pengarna så gissar jag att det prispressade mellansegmentet hela tiden leder.

Det är dock ett konstigt resonemang: vad spelar det dig för roll vilken komponent som ger mest behållning till butiken, utöver någon sorts känsla? Det är du som ska avgöra vad som är värt att betala eller inte.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Det jag menade var, om jag får köpa en produkt till butikens inköpspris så ska man sikta in sig på den dyrare cpuerna eller gpuer för att jag ska "tjäna" så mycket som möjligt på köpet.

Permalänk
Medlem

Marginalerna för butikerna är ofta högre på mer "vanliga" komponenter än entusiastkomponenterna då konkurrensen är så hård bland entusiaster och entusiaster ofta har koll på prisjakt osv.
Men genom att ha väldigt låga marginaler på entusiastkomponenter så hoppas många butiker att man kan ta igen det med lite högre marginaler på vanliga komponenter efter gott rykte i entusiastkretsar. Enkelt förklarat.

Men det här gäller även tillverkarna.

Så, jag har ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-oiL:

Det jag menade var, om jag får köpa en produkt till butikens inköpspris så ska man sikta in sig på den dyrare cpuerna eller gpuer för att jag ska "tjäna" så mycket som möjligt på köpet.

Det är ju lite konstigt sätt att tänka...

För att tjäna så mycket som möjligt på sitt köp bör man köpa det som man har använding för till det bästa pris man kan få.
Har du inte användning för det bästa är det slöseri att köpa det bästa, men har du användning för det så är det ju slöseri att köpa en undermålig produkt.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Geeks
SweClockers

Om vi snackar hos återförsäljare är normalnivån runt 10-15 procent på datorkomponenter, vilket är ruskigt lågt jämfört med andra produktgrupper. Högst marginaler är det på kringutrustning (kablar, musmattor, gamingprylar, bläckpatroner etc.). Procentuellt sett tjänar du med all säkerhet mer på att köpa en HDMI-kabel till inköpspris än ett Geforce GTX Titan, men givetvis inte i kronor och ören.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Vill du göra bra deals ska du väl åka till Taiwan/Sydkorea etc.. till fabrikerna och köpa dina komponenter
Generellt sett lägger ju varje mellanhand på ~10-20% på priset. Antalet mellanhänder från fabriken till ditt chassi har jag ingen aning om

Permalänk
Medlem

Om man åsyftar marginalen mellan distributör och slutkund som återförsäljaren tar ut så är det väldigt jämnt, runt 10% på det mesta av interna komponenter. Kablar, adaptrar och sånt är där den största procentuella vinsthemtagningen görs, det är inte ovanligt med över 100% där. Om man måste peka ut en specifik del av datorn som högst marginal så blir det nog chassit eller cpu-kylaren, men inte heller där är det alltför långt från 10%.
Har jobbat som inköpare i datorbutik i ~8 år.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.