Blåst med Payson (Blocket)

Permalänk
Medlem

Blåst med Payson (Blocket)

Antar att det är här man gnäller över hur man blev blåst på Blocket. Jag företräder en polare som var i tagen att köpa en ny kamera av dyrare sort.

Hen hittade en annons för kameramodellen som hen hörde sig för. Polaren skickade mail och skrev att hen kan få knappt hälften nu och resten i augusti, då hen är fattig student. Jag trodde aldrig säljaren skulle nappa, då priset var såpass bra att flera andra säkert kan slanta upp med den direkt, även fast priset trots detta fortfarande motsvarar en dryg månadslön för de allra flesta. Till saken hör att det alldeles nyligen kommit ut en ny efterföljande modell, så begagnatpriserna för den aktuella modellen är lite svår att bedömma rimligheten i. Men säljaren nappade och svarade att de kan sköta affären genom Paysongaranti.

De kom överrens, och jag antar att säljaren ordnade med Payson-dealen. Min polare fick säljarens telefonnummer också. Min vän får ett mail från Payson om att betala in summan till deras konto. Och det är nu det händer. Min vän får kalla kårar och börjar på allvar fundera om allt stämmer. Telefonnumret leder ingenvart på Eniro, likaså adressen. Säljaren jobbar som väktare och kan bara nås efter 19 säger hen. Min vän kollar säljaren Google-profil, och namnet på personen stämmer inte med namnet på bildfilen som är uppladdad.

Den utlösande faktorn var egentligen ett missförstånd, en slump kan man säga. Min vän missuppfattar en grej säljaren skrev om att min vän skulle fått ett bekräftelsemail från Payson. Min vän trodde att det var ett till mail som skulle ha kommit där det stod att kameran var skickad. Det är då min vän blir misstänksam. Och efter lite funderingar ringer hen Payson och förklarar. Det visade sig vara en bluff. Min vän hade fått ett mycket sofistikerat mail skickat till sig, med vad som ser ut som rätt avsändaradress och snygg grafisk inramning på korrekt svenska med all info om affären och kontaktuppgifter till Payson längst ner. Jag såg det själv, hen visade mig. Där stod det (bl a) att en skulle betala till ett Nordea-konto. I och med att jag själv inte använt Payson reagerade jag inte på det. Jag har använt mig av Internetgirot tidigare, och då betalade man in till ett giro, alltså ett nummer.

Min vän lade ihop misstankarna och ringde slutligen Payson. Då fick hen veta att det var en bluff och blev uppmanad att polisanmäla. Payson kör inte med några kontonummer alls, utan man får en länk till en särskild betalningssida. Min vän polisanmälde genast.

Vad kan min vän göra egentligen? Det var rätt mycket pengar som gick iväg, och hen vill förstås göra allt i sin makt för att kunna häva detta eller sätta dit säljaren. Säljaren vet ännu inte om att min vän upptäckt blåsningen.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Bara att försöka polisanmäla händelsen, men pengarna får man nog glömma tyvärr.

Permalänk

Gå till banken, säg att du satt i pengar på fel konto.
De kommer nu, om jag förstått det rätt, att ge dig uppgifterna till ägaren av kontot så att ni ska kunna komma överens om en lösning i form av att han typ skickar tillbaka 95% och behåller resten för besväret.

Banken kommer inte kunna något mer än detta

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Gå till banken med polisanmälan direkt, dom har möjlighet att stoppa transaktionen om det görs i tid.
Ett liknande fall: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18621623.ab

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Gå till banken, säg att du satt i pengar på fel konto.
De kommer nu, om jag förstått det rätt, att ge dig uppgifterna till ägaren av kontot så att ni ska kunna komma överens om en lösning i form av att han typ skickar tillbaka 95% och behåller resten för besväret.

Banken kommer inte kunna något mer än detta

Såatte...banksekretessen slopar vi?

Jag skulle snarare satsa på att höra av sig till banken. Att pengarna åkt in på fel konto. Samt meddela banken att man kommer polisanmäla personen ifall pengarna inte dyker upp.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd

Står på aftonbladet. Ring fort så får du pengar tillbaka. Har ej läst tråden, är för trött men kände för att svara..

Permalänk
Medlem

Här är någon annan som råkat ut för payson bluffen , det löste sig.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18621623.ab

Visa signatur

im gonna walk the earth like Kane

Permalänk
Medlem

Den artikeln tror jag inte ett ögonblick på, banker får aldrig ge sig in och ta tillbaka pengar.
Enda gången de kan stoppa dem är om de inte gått iväg från banken än, t.ex. om överföringen görs sent på eftermiddagen eller på en helg.
Varsågod och ring valfri kundtjänst, Aftonbladet yrar!
(Alternativt om rättsväsendet varit snabba och en Åklagare hunnit sätta hänglås på kontot i förebyggande syfte)

Om det är ett Nordea-konto med clearing 3300 så är resterande siffror ett personnummer ofta, s.k. personkonto.

I en artikel jag skrev 2012 skrev jag om detta fenomen, det finns lite tips man ska tänka på innan affär, men vissa av dem kan användas nu också för att identifiera mottagaren -> http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1130440-gui...

Men gör ändå vad som kan, testa ring banken bara för att ha clearat en möjlighet att få stopp på slanten.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Gå till banken, säg att du satt i pengar på fel konto.
De kommer nu, om jag förstått det rätt, att ge dig uppgifterna till ägaren av kontot så att ni ska kunna komma överens om en lösning i form av att han typ skickar tillbaka 95% och behåller resten för besväret.

Banken kommer inte kunna något mer än detta

Nej, du får inga uppgifter om vem som har ett visst bankkonto.
Ett personkonto är förstås enklare då kontonummer är = personnummer.

Permalänk
Medlem

Vissa** hemförsäkringar täcker bedrägerier, kan vara värt att titta om det finns någonting hens försäkringsbolag kan göra.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Den artikeln tror jag inte ett ögonblick på, banker får aldrig ge sig in och ta tillbaka pengar.
Enda gången de kan stoppa dem är om de inte gått iväg från banken än, t.ex. om överföringen görs sent på eftermiddagen eller på en helg.
Varsågod och ring valfri kundtjänst, Aftonbladet yrar!
(Alternativt om rättsväsendet varit snabba och en Åklagare hunnit sätta hänglås på kontot i förebyggande syfte)

Om det är ett Nordea-konto med clearing 3300 så är resterande siffror ett personnummer ofta, s.k. personkonto.

I en artikel jag skrev 2012 skrev jag om detta fenomen, det finns lite tips man ska tänka på innan affär, men vissa av dem kan användas nu också för att identifiera mottagaren -> http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1130440-gui...

Men gör ändå vad som kan, testa ring banken bara för att ha clearat en möjlighet att få stopp på slanten.

När en familjemedlem blev lurad gick banken in och frös personens konto då båda hade samma bank. Detta gjordes dagen efter och så länge pengarna fanns kvar på kontot hos bedragaren så var det tydligen inga problem. Familjemedlemmen fick tillbaka alla sina pengar och lärde sig en läxa, lita inte på någon.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

En polare sa till mig i veckan att han köpt en projektor på blocket och betalt via payson. då jag såg tråden imorse frågade jag honom hur hans köp hade gått till, vilket då var identiskt med detta.

han sitter nu i telefonkö till banken för att se vad dem kan göra, om de kn låsa kontot vore det ju kalasbra. Men har de befogenhet att göra det bara sådär? Utan polistillstånd och polisanmälan?

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Detta är varför jag ALDRIG gör affär annat än öga mot öga...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

kan förövrigt säga att banken inte kunde göra så mycket, utan rekommenderade att polisanmäla och hoppas att personen med just det kontonumret hade fler anmälningar på sig och därmed tillräckligt för att starta en utredning för att kunna få tillbaka pengarna.
Med lite tur sa dem även att konton kanske redan är låst, och att pengarna då kanske kommer tillbaka om ett tag.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren allihopa!

Skrivet av MP636:

Gå till banken med polisanmälan direkt, dom har möjlighet att stoppa transaktionen om det görs i tid.
Ett liknande fall: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18621623.ab

Skrivet av waktron:

Här är någon annan som råkat ut för payson bluffen , det löste sig.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18621623.ab

Intressant.

Min polare har kontaktat bankerna, och av sin egen bank fick hen veta att hen kunde göra en reklamation och på så vis kanske få tillbaka pengarna. Jag har aldrig hört det, så vi får väl se vad det ger. Av mottagande bank fick hen höra att bankkontot fortfarande är aktivt. Detta var igår då. Dock frågade hen inget om att stoppa transaktionen eller dylikt, varför vet jag inte.

Citat raderat
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderade ***

Jag har raderat ett flertal inlägg p.g.a. att dessa bröt mot forumregel § 1.6:

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

Ämnet för tråden är inte svenskt språkbruk.

/KimTjik

Permalänk

Varför går folk på detta??
Payson m.f liknande företag jobbar inte med bank-konton....