Permalänk
Medlem

Kritik på personligt brev

Tjena!

Har skrivit ihop ett personligt brev(första gången) och tänkte skicka med det samt mitt CV till en kontaktperson för ett företag som bad mig skicka. Jobbet handlar om en IT-tekniker och dom skriver att man ska tycka om möten med människor, förklara tekniska problem och lösningar och vara självständig. Vad tror ni om detta personliga brev? Ge gärna förslag på vad jag behöver ändra om det är något.

Hej,

Mitt namn är **Förnamn**Efternamn.Jag studerar sista året på **namn** med teknisk inriktning. Det var för att utveckla mitt intresse för datorer och webben som jag sökte till **namn**. Ända sen jag var i 10-års-åldern har jag älskat att jobba med datorer och programmering, det passar mig verkligen.

Under en period jobbade jag ideellt med en förening som hette **namn**. Genom att jag arbetade hårt i föreningen fick jag sinne för service, när jag ofta på min fritid hjälpte användare att lösa problem. **namn** ordnade cuper i datorspelet Counter-Strike. Under dessa cuper blev det stressigt då många skrev till mig och bad om hjälp och tips. På det sättet har jag blivit klart mer serviceinriktad och kan arbeta bra under stress. Jag tror att jag kan bidra rejält till ert företag, eftersom jag har lätt för att jobba självständigt och i team, och är tekniskt inriktad. Precis som många andra i min ålder med mitt intresse för service, vill jag gå vidare och lära mig mer i praktiken.

Då tänkte jag att det skulle vara lärorikt att jobba hos er. Vad jag sett av er verksamhet så har ni de rätta verktygen och miljön för att hjälpa mig att utvecklas. Detta är mina förväntningar på ett eventuellt jobb hos er.

Vänliga Hälsningar,
Förnamn Efternamn

Dold text
Permalänk
Medlem

Att skriva personliga delen i ett CV är alltid lite klurigt. När du ordnade cuper i Counter-Strike, var det ansikte-mot-ansikte du pratade med människor eller var det online/skrift? Tror det är bra att vara tydlig där.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Att skriva personliga delen i ett CV är alltid lite klurigt. När du ordnade cuper i Counter-Strike, var det ansikte-mot-ansikte du pratade med människor eller var det online/skrift? Tror det är bra att vara tydlig där.

Det var online jag kommunicerade med folk, kan tydliggöra det. Tack!

Permalänk
Medlem

Du skriver att arbete med datorer och programmering passar dig, har du exempel på det? Har du något program att visa upp? Har du exempel på någotsånär relevanta kurser? Sträcker sig din datorvana utanför den direkta PC-interaktionen och har du isf exempel på det?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Du skriver att arbete med datorer och programmering passar dig, har du exempel på det? Har du något program att visa upp? Har du exempel på någotsånär relevanta kurser? Sträcker sig din datorvana utanför den direkta PC-interaktionen och har du isf exempel på det?

Jag går ju en teknisk utbildning och kan lite C#, och sen kommer jag söka in till datateknik civilingenjör på KTH. Sen så sitter jag vid datorn hela tiden på fritiden. Har inte gjort något stort program. En relevant kurs som jag gått på gymnasiet är datorteknik(jobbet handlar om IT-tekniker).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Jag går ju en teknisk utbildning och kan lite C#, och sen kommer jag söka in till datateknik civilingenjör på KTH. Sen så sitter jag vid datorn hela tiden på fritiden. Har inte gjort något stort program. En relevant kurs som jag gått på gymnasiet är datorteknik(jobbet handlar om IT-tekniker).

Om du då har skrivit ner detta i ditt CV så hänvisa till det mycket kort i ditt personliga brev, om det känns rätt. Skolprojekt, små program och i värsta fall höga betyg i relevant ämne är något man får försöka smälla till med när man börjar sin karriär. De som läser't förstår och fattar och om du får komma på intervju så går det att elaborera.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Om du då har skrivit ner detta i ditt CV så hänvisa till det mycket kort i ditt personliga brev, om det känns rätt. Skolprojekt, små program och i värsta fall höga betyg i relevant ämne är något man får försöka smälla till med när man börjar sin karriär. De som läser't förstår och fattar och om du får komma på intervju så går det att elaborera.

Okej tack för feedbacken, såg det bra ut annars eller?

Permalänk
Medlem

Nja, finns en hel del som jag skulle formulera annorlunda iallafall.

Det är väldigt lite konkreta detaljer i brevet. Det brevet säger inte heller någonting om företaget du söker jobb hos.
Det är bra om man visar att man tagit reda på mer i detalj vad företaget gör och anknyter till detta i brevet.
Det är också bra om du är lite mer konkret när det gäller att beskriva hur och på vilket sätt du kan utvecklas på företaget.
Sedan är det en god ide' att beskriva hur de och företaget kan ha nytta av dig också.

Speciellt är det denna mening jag tänker på att du skulle behöva om lite med konkreta exempel : "Då tänkte jag att det skulle vara lärorikt att jobba hos er. Vad jag sett av er verksamhet så har ni de rätta verktygen och miljön för att hjälpa mig att utvecklas."

Denna mening känns inte helt hundra : "Under dessa cuper blev det stressigt då många skrev till mig och bad om hjälp och tips.". Du säger här ungefär "När det blev mycket att göra så blev jag stressad".
Det skulle vara bättre att på något sätt få fram att du var tvungen att hjälpa många på kort tid, men att du klarade detta bra utan att bli stressad.

Den sista meningen "Detta är mina förväntningar på ett eventuellt jobb hos er." känns också lite överflödig.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Nja, finns en hel del som jag skulle formulera annorlunda iallafall.

Det är väldigt lite konkreta detaljer i brevet. Det brevet säger inte heller någonting om företaget du söker jobb hos.
Det är bra om man visar att man tagit reda på mer i detalj vad företaget gör och anknyter till detta i brevet.
Det är också bra om du är lite mer konkret när det gäller att beskriva hur och på vilket sätt du kan utvecklas på företaget.
Sedan är det en god ide' att beskriva hur de och företaget kan ha nytta av dig också.

Speciellt är det denna mening jag tänker på att du skulle behöva om lite med konkreta exempel : "Då tänkte jag att det skulle vara lärorikt att jobba hos er. Vad jag sett av er verksamhet så har ni de rätta verktygen och miljön för att hjälpa mig att utvecklas."

Denna mening känns inte helt hundra : "Under dessa cuper blev det stressigt då många skrev till mig och bad om hjälp och tips.". Du säger här ungefär "När det blev mycket att göra så blev jag stressad".
Det skulle vara bättre att på något sätt få fram att du var tvungen att hjälpa många på kort tid, men att du klarade detta bra utan att bli stressad.

Den sista meningen "Detta är mina förväntningar på ett eventuellt jobb hos er." känns också lite överflödig.

Tack för svaret! Har lite problem att få ner vad jag kan bidra med just till den tjänsten. Har ändrat litegrann, såhär ser det ut just nu:

Hej,

Mitt namn är **Förnamn Efternamn**. Jag kan bidra med kompetens inom Windows och service, och en vilja att prestera bra resultat.

Mina tidigare erfarenheter i spelföreningen **namn** har gett mig färdigheter som att kunna arbeta strukturerat mot uppsatta mål, utföra uppgifter snabbt och effektivt och arbeta strategiskt. Genom att jag arbetade hårt i föreningen fick jag sinne för service, när jag ofta på min fritid hjälpte användare att lösa problem. **namn** ordnade cuper i datorspelet Counter-Strike. Under dessa cuper var jag tvungen att hjälpa många på kort tid, men detta klarade jag bra utan att bli stressad. På det sättet har jag blivit klart mer serviceinriktad och kan arbeta bra under stress. Jag tror att jag kan bidra rejält till ert företag, eftersom jag har lätt för att jobba självständigt och i team, och är tekniskt inriktad. Precis som många andra i min ålder med mitt intresse för service, vill jag gå vidare och lära mig mer i praktiken.

Jag ser fram emot att träffa er och diskutera mer kring tjänsten.

Vänliga Hälsningar,
Förnamn Efternamn

Dold text

Men ska försöka tänka lite mer och få ner om vad jag kan bidra med till just det företaget.