Permalänk
Medlem

Kul att se lite flygplan igen
Härlig film !

Permalänk
Medlem

Ja det var najs att flyga lite plan igen, annars har det bara varit quad. hehe
Här kommer ett klipp från i torsdags..eller om det var onsdag. XD

Flög med våra Versavingar på kvällskvisten.

Samt jag fick hem DJI landställen till quaden, så jag monterade mina gamla ställ på gps:n, så nu kan man landa upp och ned

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Hjälpsam

Har börjar peta lite på multirotor, snabbklipp på min första multi. En egendesignad DIY Hexa med vikbara armar.

Hextronic 24g "Blue Wonder"
RedBrick 10A
2200 mAh 3S 40C (funkar med både en och två parallella LiPo)
KK 2.1
Ramen är egendesignad 3D printad för att kunna köra vikbar tri, quad, hexa och octa (på samma ram) med modulära armar av 15mm tråstav. M4 bultar håller armarna i ramen och buntband håller resten på plats såsom motorer, fötter etc.

Allting med stock firmware och mer eller mindre out of the box.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av ¤Reason¤:

Ja det var najs att flyga lite plan igen, annars har det bara varit quad. hehe
Här kommer ett klipp från i torsdags..eller om det var onsdag. XD

Flög med våra Versavingar på kvällskvisten.

Samt jag fick hem DJI landställen till quaden, så jag monterade mina gamla ställ på gps:n, så nu kan man landa upp och ned

Såg kul ut
Nu får våren skynda sig lite, blev fint i några dagar sen kom 1dm snö igen som smälter och det är vatten överallt doh !

Skrivet av Fluf:

Har börjar peta lite på multirotor, snabbklipp på min första multi. En egendesignad DIY Hexa med vikbara armar.

Hextronic 24g "Blue Wonder"
RedBrick 10A
2200 mAh 3S 40C (funkar med både en och två parallella LiPo)
KK 2.1
Ramen är egendesignad 3D printad för att kunna köra vikbar tri, quad, hexa och octa (på samma ram) med modulära armar av 15mm tråstav. M4 bultar håller armarna i ramen och buntband håller resten på plats såsom motorer, fötter etc.

Allting med stock firmware och mer eller mindre out of the box.

Snyggt, alltid kul att se proffsiga hemmasnickrade byggen !

Provade att flyga med en Gopro2 på min Blackout, hovring runt 50% men den känns aningen tung i svängarna men inte pjåkigt för en 220mm quad. Kanske man får sälja 2:an och skaffa en 3:a senare i vår.. (råka komma en tandborste med haha)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Myllerman:

Såg kul ut
Nu får våren skynda sig lite, blev fint i några dagar sen kom 1dm snö igen som smälter och det är vatten överallt doh !

Snyggt, alltid kul att se proffsiga hemmasnickrade byggen !

Provade att flyga med en Gopro2 på min Blackout, hovring runt 50% men den känns aningen tung i svängarna men inte pjåkigt för en 220mm quad. Kanske man får sälja 2:an och skaffa en 3:a senare i vår.. (råka komma en tandborste med haha)

http://s28.postimg.org/9vtgh04rh/gopro.jpg

Haha, jisses den ser lite överlastad ut ^^

Var fick du tag på din Blackout, och vad kör du för hårvara på den? Den ser rätt smutt ut

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Haha, jisses den ser lite överlastad ut ^^

Var fick du tag på din Blackout, och vad kör du för hårvara på den? Den ser rätt smutt ut

Har haft den några månader nu men upgraderade motorerna. Säljs här http://www.minihquad.com/
Dock finns det andra ramar nu i samma storlek till billigare priset t.ex. denna http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=76_368&products_id=2569 med färdigt GP3 fäste.
Har man 3D skrivare kan man jue dock skriva ut en egen ram ! Har sett endel coola

Min setup är
3S 1800mah
Immersion 5.8Ghz
EzUHF Lite 4-kanal (mer via PPM).
CC3D\Multiwii\Naze32Acro (Håller på att testa vilket jag gillar..) men ligger lite på is då det är så kasst väder
Sony 600tvl pilotkamera
Gopro2

Permalänk
Medlem

Ja det är riktig tråkigt att det har blivit kallt och blåsigt nu på senaste.
Vi har dock klarat oss från större snö mängder, haft lite på gräsmattorna, som värst 5cm som försvann under dagen.

Din mini-quad ser verkligen packad ut med Gopron på. haha

och den fällbara hexan var ju smidig som attan!
en fällbar quad vill jag ha i framtiden

Idag så var man ner till lokalen och byggde på sin FT Viggen.
Fick klart den, så pass att det är bara och stoppa i motor, esc och servon, sen limma kroppen mot vingen.
Hade Gopron på timelaps, men ett 8gb minne räckte inte långt när man tog kort varannan sekund.

Resultatet blev så här:

Helt monterad, fast kroppen är inte limmad mot vingen, eller carnarderna, eller ryggåsen och fenan ^^,
Sitter riktigt bra som det är, fick knappt loss vingen från kroppen. asg

Well. ska pilla vidare med det i morgon, så får vi se om det blir provflygning innan målning eller ej, beror på väder.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Myllerman:

Provade att flyga med en Gopro2 på min Blackout, hovring runt 50% men den känns aningen tung i svängarna men inte pjåkigt för en 220mm quad. Kanske man får sälja 2:an och skaffa en 3:a senare i vår.. (råka komma en tandborste med haha)

Har du testat att enbart använda Gopro-kameran? alltså även som FPV-kamera och skippa Sonyn. Går den använda för det eller är det för mycket fisheye?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ¤Reason¤:

Ja det är riktig tråkigt att det har blivit kallt och blåsigt nu på senaste.
Vi har dock klarat oss från större snö mängder, haft lite på gräsmattorna, som värst 5cm som försvann under dagen.

Din mini-quad ser verkligen packad ut med Gopron på. haha

och den fällbara hexan var ju smidig som attan!
en fällbar quad vill jag ha i framtiden

Idag så var man ner till lokalen och byggde på sin FT Viggen.
Fick klart den, så pass att det är bara och stoppa i motor, esc och servon, sen limma kroppen mot vingen.
Hade Gopron på timelaps, men ett 8gb minne räckte inte långt när man tog kort varannan sekund.

JPRhVpkR6GM

Resultatet blev så här:
http://i247.photobucket.com/albums/gg149/Dennan24/2014-03-181...

Helt monterad, fast kroppen är inte limmad mot vingen, eller carnarderna, eller ryggåsen och fenan ^^,
Sitter riktigt bra som det är, fick knappt loss vingen från kroppen. asg

Well. ska pilla vidare med det i morgon, så får vi se om det blir provflygning innan målning eller ej, beror på väder.

Sweet, FT-Viggen, har kikat en del på den och älskar verkligen hur den flyger.

Vilket material exakt har du använt för att bygga den? De kapa-skivor jag har fått tag på är avsevärt tyngre och styvare än de dollartree skivor FT använder.

Ang foldable hexan, plattan är designad för att kunna köra Tri, Quad, Hexa eller Octa foldable med en och samma platta. Designad för 15mm träarmar som fästs med m4 bultar. Skicka PM med email om du vill att jag skall dra över sketchup ritningen på den som jag printade ifrån.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hunden:

Har du testat att enbart använda Gopro-kameran? alltså även som FPV-kamera och skippa Sonyn. Går den använda för det eller är det för mycket fisheye?

Jag flyger plan med min GoPro2 som enda kamera, man kan beroende på upplösning ställa mellan wide, medium och narrow vinkel, för lite altitud gillar jag att flyga på medium, ger lite fisk men inte mycket.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Sweet, FT-Viggen, har kikat en del på den och älskar verkligen hur den flyger.

Vilket material exakt har du använt för att bygga den? De kapa-skivor jag har fått tag på är avsevärt tyngre och styvare än de dollartree skivor FT använder.

Ang foldable hexan, plattan är designad för att kunna köra Tri, Quad, Hexa eller Octa foldable med en och samma platta. Designad för 15mm träarmar som fästs med m4 bultar. Skicka PM med email om du vill att jag skall dra över sketchup ritningen på den som jag printade ifrån.

Ska vara "Kapa"skiva detta, ser ut att vara just hårdare än FT´s variant.
Den vägde 365gram utan elektronik, ska slänga ihop det som ska monteras, så får vi se på ett ungefär vad den kommer väga.

Kanske hugger med mig Viggen till Bosön på fredag och testflyger den där inne.

Du får gärna maila över ritningen.
skickar ett PM.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ¤Reason¤:

Ska vara "Kapa"skiva detta, ser ut att vara just hårdare än FT´s variant.
Den vägde 365gram utan elektronik, ska slänga ihop det som ska monteras, så får vi se på ett ungefär vad den kommer väga.

Kanske hugger med mig Viggen till Bosön på fredag och testflyger den där inne.

Du får gärna maila över ritningen.
skickar ett PM.

Det är denna typen jag har använt, är det samma tro?
http://www.svexo.se/kapaskiva-5mm-50x70cm-vit-p-16823-c-433.a...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av ¤Reason¤:

Ja det är riktig tråkigt att det har blivit kallt och blåsigt nu på senaste.
Vi har dock klarat oss från större snö mängder, haft lite på gräsmattorna, som värst 5cm som försvann under dagen.

Din mini-quad ser verkligen packad ut med Gopron på. haha

och den fällbara hexan var ju smidig som attan!
en fällbar quad vill jag ha i framtiden

Idag så var man ner till lokalen och byggde på sin FT Viggen.
Fick klart den, så pass att det är bara och stoppa i motor, esc och servon, sen limma kroppen mot vingen.
Hade Gopron på timelaps, men ett 8gb minne räckte inte långt när man tog kort varannan sekund.

*film*

Resultatet blev så här:
*bilder*
Sitter riktigt bra som det är, fick knappt loss vingen från kroppen. asg

Well. ska pilla vidare med det i morgon, så får vi se om det blir provflygning innan målning eller ej, beror på väder.

Trevligt bygge

Skrivet av hunden:

Har du testat att enbart använda Gopro-kameran? alltså även som FPV-kamera och skippa Sonyn. Går den använda för det eller är det för mycket fisheye?

Det går nog bra att köra med gopron om man bara glider runt men ska man flyga mellan träd och andra hinder i fart är separat CCD kamera att föredra då den klarar olika ljusförhållanden bättre och minimal fördröjning.

Hade tänkte göra en bättre film men nu är vädret så kasst ett tag framöver så kan lika gärna posta första provflygningen med gopron.
Tog det rätt lugnt med gasen så därför svängarna är så sega, men det känns att det är lite för mycket vikt för att den ska kännas lättmanövrad så får nog banta den lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Det är denna typen jag har använt, är det samma tro?
http://www.svexo.se/kapaskiva-5mm-50x70cm-vit-p-16823-c-433.a...

Är nog samma lika jag använder.
Ganska hård papp/kartong på den mot FT´s variant.
Men det funkar kalas!

min modell helt tom var 365gram och nu med allt i (förutom stötstänger) 706gram.

Nu jeklar.. fixa fram pianotråd, så är den flygklar.
Får se om man orkar vänta på att lacka den eller flyga den en gång innan ;D

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

Sweet, fick min FT Viggen flugen igår.
Var många där som ville se den flyga kan jag lova. haha
Så..till slut så var det en av dom som avlyste området för bara mig, fick man stå där nervös som fasiken och flyga XD

http://vimeo.com/89761520

hitta inget på nätet om ESC som sitter i modellen, om den pallar 4S... så tog ett som var i "Storage" fick ut 140W nu mot 88W tidigare på samma propeller.. detta på ett inte fulladdat ack!

kan ju tillägga att igår när jag flög hade jag 111W med proppen på då, nu var det en apc 7x5.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ¤Reason¤:

Sweet, fick min FT Viggen flugen igår.
Var många där som ville se den flyga kan jag lova. haha
Så..till slut så var det en av dom som avlyste området för bara mig, fick man stå där nervös som fasiken och flyga XD

http://vimeo.com/89761520

Härligt
Gick jue bra, flög fint.

Permalänk
Medlem

japps den flög najs, blir dock att pröva 4s i den nästa gång man ska ut.
blev en heldel mer drag i maskin då, med mindre snurra också.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ¤Reason¤:

Sweet, fick min FT Viggen flugen igår.
Var många där som ville se den flyga kan jag lova. haha
Så..till slut så var det en av dom som avlyste området för bara mig, fick man stå där nervös som fasiken och flyga XD

http://vimeo.com/89761520

hitta inget på nätet om ESC som sitter i modellen, om den pallar 4S... så tog ett som var i "Storage" fick ut 140W nu mot 88W tidigare på samma propeller.. detta på ett inte fulladdat ack!

kan ju tillägga att igår när jag flög hade jag 111W med proppen på då, nu var det en apc 7x5.

Den alfar fint, men det var lite för lite fart för att få upp rumpan i planflykt?

Riktigt nice modell och bra fluget... Lyckad maiden

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Den var baktung, men flög snällt trotts det.

Testade modellen idag med 4s 3300mAh, men den vart för tung..tror den flög snabbare med 3s2200 och 8x4.3 snurra faktiskt. ^^,
Ska testflyga den mer i morgon om det är väder, då med 3s för att jämföra, samt se om man kan låna polarns 2700mah 4s eventuellt.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

Sååå.. då har man flugit Viggen 2ggr med den setupen jag hade, testade engång med 9x5 propeller, lite mer fart, men fortfarande inte mer än att den kunde flyga runt och se snygg ut!

Fick låna en 3500kv motor av polarn, smackade i den, testade en mindre propeller (mycket mindre) och fick ut

Det gick dock inte att dra fullgas, då ESC är på 25Amp
två repor till 3/4 gas, sen kom magiska röken!

bytte till ett 50A ESC, och mindre snurra.. fortfarande 50A på 3/4 gas. haha
motorn blev varm också, tror inte den var riktigt gjord för 3s!

well...hade en till motor liggandes (samma polares..legat hos oss i något år nu), tyckte att nu fan ska den användas.
den är på ~2000kV, med samma propeller som innan, så hade jag 56W!!!
testade lite olika proppar och hitta tillsist en 8x8 APC-E och fick ut detta:

känns som det är ett bättre alternativ.

nu är det bara och vänta på att vindarna lägger sig, blåser orkan som brukligt.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

Då har man börjat sin RC-karriär då, i något mindre skala än som synts tidigare i tråden...

Dold text

Fått hem denna lilla quad från Kickstarter, Flexbot/Hexbot heter dom små rackarna och går på ungefär 500kr. Efter 7 månaders väntan så landade äntligen den i brevlådan

Tyckte det var lagom att starta med i och med att minsta möjliga kringutrustning behövs och relativ lång flygtid per laddning (7 min på 30min laddning, 2 batterier medföljer)

Efter ca 30min flygtid så har jag nu fått relativ kontroll på besten(läs: kontrollerade krashlandningar), och jag kan ju lungt konstatera att jag är biten och kommer nog ge mig i kast med en med lite FPV möjligheter när pengarna tillåter. Fem av fem toasts

Permalänk
Medlem

Tuff liten quad.
Vällkommen till en väldigt kul hobby.

Permalänk
Medlem

ser ingen bild.

Men skoj att du börjat flyga =D

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

Såja, bilden fixxad. Tydligen var det ingen höjdare att länka från dropbox konstigt nog. Sjukt rolig hobby, har suktat efter multirotorer ett bra tag nu, blev inte besviken, och jag kan tänka mig att blir det lite storlek på dom så blir det ännu roligare

Permalänk
Medlem

Vill också börja flyga!!
Men det blir ju aldrig bra väder här...
Hela två nya flygplan skall introduceras. Hoppas på det bästa, men med tanke på att det är mitt handy work är jag lite orolig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchago:

Såja, bilden fixxad. Tydligen var det ingen höjdare att länka från dropbox konstigt nog. Sjukt rolig hobby, har suktat efter multirotorer ett bra tag nu, blev inte besviken, och jag kan tänka mig att blir det lite storlek på dom så blir det ännu roligare

Shiet vilken liten Quad!
Typ som Hubsan X4.

Flygväder idag!!!
Väntar på att polarn ska komma hem, så kan man dra iväg och testa FT Viggen, samt flyga lite med quaden.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ¤Reason¤:

Shiet vilken liten Quad!
Typ som Hubsan X4.

Flygväder idag!!!
Väntar på att polarn ska komma hem, så kan man dra iväg och testa FT Viggen, samt flyga lite med quaden.

Sjukt smidigt att sitta i soffan och flyga säger jag bara Ser att du bor i Västerås, vart brukar du flyga?

Permalänk

Rekomendera mig ett bra FPV paket (googles (they do nothing))!
Gärna från en icke-vensk butik då butiker i Sverige automagiskt lägger på en extra 0-a på samtliga köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farenheit:

Rekomendera mig ett bra FPV paket (googles (they do nothing))!
Gärna från en icke-vensk butik då butiker i Sverige automagiskt lägger på en extra 0-a på samtliga köp.

Hur vill du kunna flyga med din FPV utrusning och budget ? Vet inte hur jag ska tolka texten men smidigast är goggles med inbyggd mottagare.
Fatshark och Immersion har en hel del bra grejor och enklast för att komma igång är att skaffa ett par fatshark brillor med medföljande sändare och sen nån kamera med "plugnplay" kontakter.

Permalänk
Medlem

Yes! Vindstilla hela helgen här i Jönköping. Har inte flugit på ca 2 år så det är lite pirrigt. Återkommer med resultat.

Vad tror ni? Krasch eller landning? Jag gissar på en bit av båda