Permalänk
Medlem

Allvarliga problem med Telia

Nu ska jag berätta lite om mitt internet. Nån kanske har nåt tips hur jag kan gå till väga.

Börjar med att vår teliarouter (den vanliga thomsonen) är allmänt instabil hela hösten.
Bestämmer mig för att brygga den.
När jag pratar med Telia om bryggning tipsar tjejen i supporten mig om att det blir billigare med IP-Telefoni så skaffar det också.
Efter bryggningen funkar internet fantastiskt. IP-telefonin fungerar dock inte alls.
Kopplar ur IP-telefonin. Telefonen börjar fungera som vanligt igen.
Nu börjar internet krångla istället. Får ut 3/0,5 istället för 6/1.
Efter att en tekniker varit här och bytt i stort sett allt utom splittern så märks det ingen skillnad på internet. Telefonerna är dock stendöda.

Nu börjar jag bli lite trött. Finns det nån som kan ha en aning om vad det är för problem?
Tänkte be telia skicka ut en ny splitter och en till router att testa med, men annars vet jag inte.

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk

Be Telia att skicka en ny, ring och argumentera. Detta är ju inte ens rimligt. Alla har problem med dom....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xBumbiBjörn:

Be Telia att skicka en ny, ring och argumentera. Detta är ju inte ens rimligt. Alla har problem med dom....

Dumheter mitt telia vdsl 60/12 har gått utmärkt i minst 2 år nu,men då har jag ingen iptelefoni iofs:)
Kör också thomson som brygga:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Jonas, Telias modem krånglar.
Jag har en Technicolor TG799-vn2, och den har krånglat. 1: WiFi, 2: Trådat, 3: Alla datorer, 4: Har till och med bytt ut den, och bor 150M från en mast.
Telia langar ut billiga skitmodem som man ''inte får'' byta ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tyiriel:

Jonas, Telias modem krånglar.
Jag har en Technicolor TG799-vn2, och den har krånglat. 1: WiFi, 2: Trådat, 3: Alla datorer, 4: Har till och med bytt ut den, och bor 150M från en mast.
Telia langar ut billiga skitmodem som man ''inte får'' byta ut.

Ok det visste jag inte min thomson är iofs bara version TG789.Och vad jag visste så fanns den med antingen telefon eller fiberanslutning.Så den nyare versionen är riktigt dålig alltså?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Har du inget annat än internet som måste fungera, ser att du har ip-telefoni men det kanske du kan säga upp så hade jag skaffat en annan router. Har själv gjort det och aldrig kollat bakåt på det beslutet igen.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Har du inget annat än internet som måste fungera, ser att du har ip-telefoni men det kanske du kan säga upp så hade jag skaffat en annan router. Har själv gjort det och aldrig kollat bakåt på det beslutet igen.

Har egen router sedan jag bryggat, men är det inte så att man fortfarande måste ha ett modem från telia. Annars fungerar det inte?

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gottson:

Har egen router sedan jag bryggat, men är det inte så att man fortfarande måste ha ett modem från telia. Annars fungerar det inte?

Bör väll funka att köpa vilket adsl modem som helst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gottson:

Har egen router sedan jag bryggat, men är det inte så att man fortfarande måste ha ett modem från telia. Annars fungerar det inte?

Man kan använda valfritt ADSL modem. Fick veta det igår när jag klagade på Telia angående min Telia "smart".

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hade först ett gigant-o-smartmodem som kraschade och då fick jag ett lite mindre modem som fortfarande var extremt o-smart. Detta modem är stabilare i hastigheten men har å andra sidan egenheten att sluta fungera helt med jämna mellanrum. Lösningen är att starta om modemet. Lite surt att inte veta om telefonin fungerar om man inte sitter vid datorn exempelvis (för då märker man ju att internet-anslutningen försvinner). Väntar just nu på att kommunen ska få tummarna ur r*ven och dra in fiber i området så att man slipper Felia...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Min allmänna regel är att aldrig köra med skit som ISP's skickar ut, för det är oftast just skit.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Bara för att balansera upp alla klagovisor:

ADSL-delen i TG7x9 är en av marknadens absolut bästa. Broadcom-chip som är stabilt och som ger hög hastighet. Så vill du ha ett bra dsl-modem så är en bryggad TG7x9 ett mycket bra val.

Sedan tycker jag att många är lite för kritiska till en obryggad 7x9.
Jag själv har en TG789 som går som tåget. Dålig wifi men för övrigt inga som helst problem.

Och så ett svar till TS:
Jag tror inte dina problem beror på en dålig router utan du har nog problem med störningar på din kopparlina.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av madtop:

Bara för att balansera upp alla klagovisor:

ADSL-delen i TG7x9 är en av marknadens absolut bästa. Broadcom-chip som är stabilt och som ger hög hastighet. Så vill du ha ett bra dsl-modem så är en bryggad TG7x9 ett mycket bra val.

Sedan tycker jag att många är lite för kritiska till en obryggad 7x9.
Jag själv har en TG789 som går som tåget. Dålig wifi men för övrigt inga som helst problem.

Och så ett svar till TS:
Jag tror inte dina problem beror på en dålig router utan du har nog problem med störningar på din kopparlina.

Exakt samma som jag upplever med min TG789 sen 2 år:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Ska bara sammanfatta och säga att nu fungerar allt!
Tekniker var som sagt här och bytte linorna ute då det var störningar där, sen bytte vi även splittern och då började internet snurra på som vanligt. Och för att få telefonerna att fungera fick vi lov att byta till ett nytt modem igen.
Så efter en tekniker, två splittar och tre modem så är det up and running!

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gottson:

Ska bara sammanfatta och säga att nu fungerar allt!
Tekniker var som sagt här och bytte linorna ute då det var störningar där, sen bytte vi även splittern och då började internet snurra på som vanligt. Och för att få telefonerna att fungera fick vi lov att byta till ett nytt modem igen.
Så efter en tekniker, två splittar och tre modem så är det up and running!

Vad bor du i för lyxkvarter egentligen? sådant gör inte telia nu för tiden.
Skönt att det löste sig för dig. När vi hade ADSL så tog det ett halvår innan det kom en tekniker och tittade på problemen, och gjorde sedan ingenting.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Satt förut med TG789vn tror jag det var från BBB, och mer instabilt skräp får man leta efter. Det länkas och skrivs framåt tillbaka varje gång att det är en av marknadens bästa varje gång en sån här tråd dyker upp, well uppenbarligen verkar ju otroligt många ha problem med den.
Men jag håller med Mytos, bättre att införskaffa utrustningen själv om man vill få det stabilt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Vad bor du i för lyxkvarter egentligen? sådant gör inte telia nu för tiden.
Skönt att det löste sig för dig. När vi hade ADSL så tog det ett halvår innan det kom en tekniker och tittade på problemen, och gjorde sedan ingenting.

Haha, vanligt Svenssonområde. Teknikern kom och knackade på dagen efter att jag felanmält och påstod åtminstone att han bytt!

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Medlem

Har själv en Telia start Smart, går det alltså att köpa en valfri Router och koppla in?

Min Telia är ju för jävla kass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Vad bor du i för lyxkvarter egentligen? sådant gör inte telia nu för tiden.
Skönt att det löste sig för dig. När vi hade ADSL så tog det ett halvår innan det kom en tekniker och tittade på problemen, och gjorde sedan ingenting.

Skrivet av Gottson:

Haha, vanligt Svenssonområde. Teknikern kom och knackade på dagen efter att jag felanmält och påstod åtminstone att han bytt!

Teknikern bytte nog bara ut ditt par mot ett annat ledigt i befintliga kabeln och det är inget ovanligt

Permalänk
Medlem

Pratade med telia i veckan, deras Router dom gav mig har inte fungerat riktigt under hela min abbonemangstid. Bör jag kräva stålar tillbaka?

Dom skulle skicka en ny Router men kan jag istället köpa en egen eller måste jag koppla den via deras egen? det påstod iaf killen på supporten. Vore ju lite smidigare att slippa brygga och bara ha sin eger Router som man vet fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sevoloth:

Pratade med telia i veckan, deras Router dom gav mig har inte fungerat riktigt under hela min abbonemangstid. Bör jag kräva stålar tillbaka?

Dom skulle skicka en ny Router men kan jag istället köpa en egen eller måste jag koppla den via deras egen? det påstod iaf killen på supporten. Vore ju lite smidigare att slippa brygga och bara ha sin eger Router som man vet fungerar.

Det beror på vad du har för tjänster och hur dessa är realiserade.

Fiber, Vdsl eller Adsl?
IPTV eller bredbandstelefoni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Det beror på vad du har för tjänster och hur dessa är realiserade.

Fiber, Vdsl eller Adsl?
IPTV eller bredbandstelefoni?

Har ADSL, samt bredbandstelefoni som jag ej använder. Bredbandstelefoni har jag endast för att mitt abonnemang blir billigare än när jag inte har det.

Har haft 24MB under ett års tid men aldrig haft mer än 6Mbit ner på linan, 1Mbit upp. Dom skickar en tekniker nästa vecka som ska kolla linan in till huset.

Har telia Smart modem, funderar på att skaffa egen router istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sevoloth:

Har ADSL, samt bredbandstelefoni som jag ej använder. Bredbandstelefoni har jag endast för att mitt abonnemang blir billigare än när jag inte har det.

Har haft 24MB under ett års tid men aldrig haft mer än 6Mbit ner på linan, 1Mbit upp. Dom skickar en tekniker nästa vecka som ska kolla linan in till huset.

Har telia Smart modem, funderar på att skaffa egen router istället.

Har du ADSL och bara internet så kan du utan problem skaffa en egen router/modem, du behöver inte behålla Smart om du inte vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Har du ADSL och bara internet så kan du utan problem skaffa en egen router/modem, du behöver inte behålla Smart om du inte vill.

Frågan är om hastigheten blir bättre? är Telias Routrar så dåliga? Thomson smart som jag har tappar kontakten imellanåt och signalen är inte den bästa

Permalänk
Medlem
Skrivet av sevoloth:

Frågan är om hastigheten blir bättre? är Telias Routrar så dåliga? Thomson smart som jag har tappar kontakten imellanåt och signalen är inte den bästa

Kör du med kabel eller wifi? Är det med wifi eller kabel du bara får ut 5mb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Kör du med kabel eller wifi? Är det med wifi eller kabel du bara får ut 5mb?

Är med wifi jag endast får ut 5mb, men skillnaden på kabel var ingen höjdare den heller. ligger på ca 7mb via kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sevoloth:

Är med wifi jag endast får ut 5mb, men skillnaden på kabel var ingen höjdare den heller. ligger på ca 7mb via kabel.

Hur långt har du till stationen?