Sony demar VR-glasögonen Project Morpheus i video på Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av OgZer:

De bör satsa på PC marknaden nu också. De lär ha en chans efter facebooks uppköp av Oculus Rift.

Chansen (om nu Sony hade varit intresserad av pc-marknaden, vilket de säkerligen inte är) för Sony blev avsevärt mindre när Oculus fick FB i ryggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sprite:

Det är väl mer så att den som är en PC-Gamer oftast har bra hårdvara, för vill man spela de senaste spelen så funkar det inte hela vägen med intel integrerade GPU OR skall ju i första hand rikta sig mot gamers, och där har de flesta bra hårdvara.

Senare kommer säkert medelsvensson in i bilden och skall använda VR för typ chatt/normal vr-värld/sminarier and whatnot så kommer det inte krävas så mycket utav datorn.

En gamer sitter inte alltid med bra hårdvara, snarare säger jag att de flesta inte gör det. Entusiaster gör det självklart men inte gamers. En gamer kan sitta från allt från en icke existerande dator till en dator med monster hårdvara, dvs det finns ingen relation alls förutom personens inkomst.

Jag vill nog nästan påstå att det är snarare undantag att man sitter på någon monster maskin, speciellt de som skulle klara av > 60 FPS i spel. Inte ens min burk gör det om jag nu inte spelar på de lägsta inställningarna. De flesta skulle jag påstå har en 'OK' dator som klarar de flesta spel men inte så mycket mer en så, och som backup är det bara att använda Steams hårdvaru lista. Där ser du att förutom Intel cpu'er så tar Nvidias mid range kort absolut störst plast, och tittar man ännu mer så er man hur få som har 1080p eller mer i upplösning.

Att många sitter med monster maskiner stämmer verkligen INTE.

http://store.steampowered.com/hwsurvey

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clumsyandshy:

Ska PS4 klara att driva denna 1080p i 120 Hz? Detta är väl LCD till skillnad från Rift som kör med OLED och siktar på sin magiska gräns 90 Hz?

Morpheus kommer med största säkerhet bli 60 Hz max. Dels pga PS4:ans prestanda men även beroende på en rent praktisk sak som att break-out boxen är tänkt att kunna vidarebefodra signalen till en tv - vilka som regel supportar 60 Hz max.

Hurvida det blir LCD eller OLED återstår att se. Japan Display har en 5.2 tums FullHD WOLED display i startgropparna, förhoppningsvis är den aktuell för Morpheus.
http://www.j-display.com/english/news/2013/20130521.html

Permalänk
Medlem

Värt att observera i diskussionen VR på PS4 vs PC är att även på PC kommer VR-spelen att anpassas till hårdvaran på det vis att de kommer att ha lägre grafikinställningar och/eller andra "försämringar" jämfört med renodlade icke-VR-spel till PC. (Eftersom >60 fps utan dips är extremt viktigt för VR.)

Detta för att det funkar väldigt dåligt att bara lägga in VR-stöd i t.ex. Battlefield. Man skulle kunna tro att det bara är att tuta och köra men det kommer inte fungera bra. Spel för VR behöver designas från grunden upp med VR i åtanke.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av sprite:

Det är väl mer så att den som är en PC-Gamer oftast har bra hårdvara, för vill man spela de senaste spelen så funkar det inte hela vägen med intel integrerade GPU OR skall ju i första hand rikta sig mot gamers, och där har de flesta bra hårdvara.

Senare kommer säkert medelsvensson in i bilden och skall använda VR för typ chatt/normal vr-värld/sminarier and whatnot så kommer det inte krävas så mycket utav datorn.

Känner många gamers som inte har pengar nog att sitta på häftigaste hårdvaran men ändå lägger många timmar i moderna spel. Låg fps är inte hela världen för dem. Tycker inte det är heller är ovanligt att se hur folk på /r/oculus köpt devkittet men har underdimensionerade maskiner.

Så jag håller inte med, jag tror tyvärr genomsnittsgamern har mycket sämre dator än vad många på sweclockers vill tro. Det är inte ovanligt med människor som sitter och spelar på sina släpbara laptops.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Lustigt att det skrivs som att oculus är drivande inom VR när sony hade VR glasögon till Ps3an med.
http://en.wikipedia.org/wiki/HMZ-T1

Den sög dock, men fortfarande....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Lustigt att det skrivs som att oculus är drivande inom VR när sony hade VR glasögon till Ps3an med.
http://en.wikipedia.org/wiki/HMZ-T1

Den sög dock, men fortfarande....

Den har ingenting med VR att göra dock. Det är bara en 3D-skärm i ett par glasögon.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Finns iofs ingen anledning att köra den i 120 hz då skärmen är uppdelad för vardera öga, 120 hz är för 3D-skärmar, detta är inte en "3d-skärm". Men jag tror också att det stora problemet med denna är
...

/hulle.

Kolla lite intryck från folk som har haft hands on på GDC, t.ex tested.com. Med prototypen som visades där så menar de att uppdateringsfrekvensen var alldeles för låg, sämre upplevelse än med Rift. Så enligt dem tolkar jag det som att 60 Hz inte räcker till. Rift DK2 kör väl 75 Hz och de är inte nöjda, varför skulle det räcka med 60Hz för Morpheus? De kanske siktar på good enough bara?

Nu är ju detta en prototyp fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clumsyandshy:

Kolla lite intryck från folk som har haft hands on på GDC, t.ex tested.com. Med prototypen som visades där så menar de att uppdateringsfrekvensen var alldeles för låg, sämre upplevelse än med Rift. Så enligt dem tolkar jag det som att 60 Hz inte räcker till. Rift DK2 kör väl 75 Hz och de är inte nöjda, varför skulle det räcka med 60Hz för Morpheus? De kanske siktar på good enough bara?

Nu är ju detta en prototyp fortfarande.

Jovisst, självklart är det trevligare ju högre uppdateringsfrekvens du kan köra. Men jag trodde att du antog att skärmen i Morpheus är en 3D-skärm och därför MÅSTE köra just 120 hz.

Ja jag läste att Oculus siktar på 90 hz i konsumentversionen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Finns iofs ingen anledning att köra den i 120 hz då skärmen är uppdelad för vardera öga, 120 hz är för 3D-skärmar, detta är inte en "3d-skärm". Men jag tror också att det stora problemet med denna är

1. PS4-hårdvaran kommer att ha problem att driva 1 080p i 60 hz som behövs för trevlig VR och samtidigt hålla en god detaljnivå på grafiken.

2. I och med att användarbasen inte kommer att vara så himla stor lär det mest vara spel från Sony själva som stödjer den.

/hulle.

1. VR enheten hade (enligt artikeln) en upplösning på 960x1080, alltså inte "äkta" 1080p (1920x1080)

2. Jag tror du underskattar potentialen för denhär typen av hårdvara, det du säger är dock delvis sant då försäljningssiffrorna för den nya generationens konsoler inte är några riktiga rekordsiffror precis.
De utväcklare som ändå väljer att göra spel till oculus i Mantle API lär (förhoppningsvis) inte få några större svårigheter att porta till PS4an

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Jovisst, självklart är det trevligare ju högre uppdateringsfrekvens du kan köra. Men jag trodde att du antog att skärmen i Morpheus är en 3D-skärm och därför MÅSTE köra just 120 hz.

Ja jag läste att Oculus siktar på 90 hz i konsumentversionen.

/hulle.

Hihi det var faktiskt mig du svarade på 😄👍.
Jag är absolut ingen expert ska sägas men hade fått för mig att Rifts 90 Hz OLED + deras low persistence teknik jämfördes med LCD typ i 120 Hz för samma upplevelse.
Men som sagt, Sony kanske inte ens planerar att kunna matcha Oculus Rift i ren prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tdelta32t:

1. VR enheten hade (enligt artikeln) en upplösning på 960x1080, alltså inte "äkta" 1080p (1920x1080)

Panelen har en upplösning på 1 920 x 1 080 vilket ger upplösning per öga på 960 x 1 080.

Skrivet av clumsyandshy:

Hihi det var faktiskt mig du svarade på 😄👍.
Jag är absolut ingen expert ska sägas men hade fått för mig att Rifts 90 Hz OLED + deras low persistence teknik jämfördes med LCD typ i 120 Hz för samma upplevelse.
Men som sagt, Sony kanske inte ens planerar att kunna matcha Oculus Rift i ren prestanda.

Ja, jag märkte det sen och redigerade mitt inlägg...

Nej jag är inte heller någon expert. Jag har för mig att jag läste att även Morpheus använder sig av low persistence dock.

Jag tror inte att Morpheus kommer att kunna matcha Riften, helt enkelt för att Sony dels måste arbeta med en maskin med begränsad prestanda, dels inte kommer att kunna släppa nya bättre versioner hela tiden som vi antar att Occulus kommer att göra (fungerar inte så bra på en konsolmarknad skulle jag tro...).

Jag tror inte att Sony över huvud taget ser sig som en konkurrent till Oculus VR här, med tanke på att Morpheus enbart fungerar till PS4 och Riften inte kommer att fungera till PS4.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Den har ingenting med VR att göra dock. Det är bara en 3D-skärm i ett par glasögon.

/hulle.

Förklara gärna skillnaden, då jag inte ser någon?
Har provat Sony varianten och det var som att se en 86" 3dtv på ca 5m avstånd, så inte lika brett synfält som oculus, dock samma funktionalitet som DK1 fast sämre genomfört då de inte fanns så bra skärmar då.
Oculus är ju bara en skärm i ett par glasögon det med, då man inte har 180° synfält i "retina" kvalitet är det ju inte heller "VR"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Förklara gärna skillnaden, då jag inte ser någon?
Har provat Sony varianten och det var som att se en 86" 3dtv på ca 5m avstånd, så inte lika brett synfält som oculus, dock samma funktionalitet som DK1 fast sämre genomfört då de inte fanns så bra skärmar då.
Oculus är ju bara en skärm i ett par glasögon det med, då man inte har 180° synfält i "retina" kvalitet är det ju inte heller "VR"

Skillnaden är att en VR-hjälm som Oculus Rift har gyros och accelerometrar för att känna av när du vrider huvudet. Dessa rörelser kopieras av kameran i 3D-världen för att ge dig upplevelsen av att vara inne i världen.

Dessutom sitter det linser i Rift och Morpheus som gör just att skärmen INTE ser ut att ligga på avstånd utan får den att verka omsluta dig.

Med Sonys HMZ-T1 och alla andra "head-mounted displays" ser du precis som du skrev bara en skärm framför dig på ett upplevt avstånd. Det har ingenting med VR att göra.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Ja, jag märkte det sen och redigerade mitt inlägg...

Nej jag är inte heller någon expert. Jag har för mig att jag läste att även Morpheus använder sig av low persistence dock.

Jag tror inte att Morpheus kommer att kunna matcha Riften, helt enkelt för att Sony dels måste arbeta med en maskin med begränsad prestanda, dels inte kommer att kunna släppa nya bättre versioner hela tiden som vi antar att Occulus kommer att göra (fungerar inte så bra på en konsolmarknad skulle jag tro...).

Jag tror inte att Sony över huvud taget ser sig som en konkurrent till Oculus VR här, med tanke på att Morpheus enbart fungerar till PS4 och Riften inte kommer att fungera till PS4.

/hulle.

Sant, du har säkert helt rätt.
Det blir en väldigt konstig grupp de siktar på med Morpheus om de tar den till marknad. "Lagom core" gamers som ändå vill och är beredda att betala för en VR-setup och också nöjer sig med en lägre presterande produkt än konkurrerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clumsyandshy:

Sant, du har säkert helt rätt.
Det blir en väldigt konstig grupp de siktar på med Morpheus om de tar den till marknad. "Lagom core" gamers som ändå vill och är beredda att betala för en VR-setup och också nöjer sig med en lägre presterande produkt än konkurrerande.

När folk väl köpt sina PS4:or och haft dom ett tag och inte längre känner att det känns omotiverat att slänga ut ett par tusenlappar till för att ta det steget längre så är det nog inga problem att få vanliga konsumenter att bli beredda att betala för en sån setup. Så länge den inte har massa latens och sitter riktigt bekvämt och är snygg så "vanliga" människor inte känner att de skäms av att använda en så inbitet nördig produkt tror jag definitivt många kommer vilja ha den.

Känner själv att Oculus vore mäktigast, men samtidigt känner jag att jag vill kunna ha en sån sak liggandes vid TV:n och se snygg ut, och samtidigt vara väldigt plug'n'play och ha ett brett spelstöd, och slippa oroa mig över prestanda och då känns Project Morpheus riktigt intressant.

Sen är det fortfarande en ytterst viktig detalj kvar i frågan om folk är redo att köpa eller inte, och det är prislappen. Oculus kanske har bättre specs men kanske isåfall kostar mer, och det kommer vara viktigt.