Bör detta reklameras?

Permalänk

Bör detta reklameras?

Tja!!

Jag har haft mina G35or i 2-3 månader nu och en del av dem har redan börjat spricka. Jag har aldrig tappat dem och har varit försiktig med dem.

Är mitt huvud verkligen så stort?

Bild: http://imgur.com/6vBZP3t

Som sagt, bör detta reklameras?

Tack.

Visa signatur

Dator: CPU: I5 3570k - GPU: MSI GTX 660ti - RAM: 2x4 Kingston hyperX blue - moderkort: MSI Z77A-GD65 gaming -SSD: Samsung 840 120GB - HDD Seagate barracuda 1TB - PSU: XFX XXX Edition 850W - Kylare: CM Hyper 212 evo -Chassie: Fractal Design define R4. Kringutrusning: Montitor 1: Asus 24" VG248QE - Monitor 2: Asus 24" VE248H -Headset: Logitech G35 - Mus Logitech G400 - Tangentbord: billigt Acer tangentbord(ska uppgraderas snart).

Permalänk
Skrivet av William George:

Tja!!

Jag har haft mina G35or i 2-3 månader nu och en del av dem har redan börjat spricka. Jag har aldrig tappat dem och har varit försiktig med dem.

Är mitt huvud verkligen så stort?

Bild: http://imgur.com/6vBZP3t

Som sagt, bör detta reklameras?

Tack.

Reklamera ska man la bara göra om varan är sönder/fungerar ej från början när man får den?
Jag är inte så bra på sånt.. vet inte hur du ska göra tyvärr..

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem

bara att reklamare fel på plasten

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Detta är ett typsikt garanti ärende. Om du inte gör något åt detta så kan det i värsta fall spricka så mycket att hela den plast biten går sönder.

Sen är det alltid upp till dig om du vill göra något åt det eller inte.

Permalänk
Skrivet av jakob.ee.:

Reklamera ska man la bara göra om varan är sönder/fungerar ej från början när man får den?
Jag är inte så bra på sånt.. vet inte hur du ska göra tyvärr..

Men jag antar att detta är feldesignat med tanke på att plastbiten har spruckit.

Visa signatur

Dator: CPU: I5 3570k - GPU: MSI GTX 660ti - RAM: 2x4 Kingston hyperX blue - moderkort: MSI Z77A-GD65 gaming -SSD: Samsung 840 120GB - HDD Seagate barracuda 1TB - PSU: XFX XXX Edition 850W - Kylare: CM Hyper 212 evo -Chassie: Fractal Design define R4. Kringutrusning: Montitor 1: Asus 24" VG248QE - Monitor 2: Asus 24" VE248H -Headset: Logitech G35 - Mus Logitech G400 - Tangentbord: billigt Acer tangentbord(ska uppgraderas snart).

Permalänk
Skrivet av Tino:

Detta är ett typsikt garanti ärende. Om du inte gör något åt detta så kan det i värsta fall spricka så mycket att hela den plast biten går sönder.

Sen är det alltid upp till dig om du vill göra något åt det eller inte.

Mm, sprickan växer för varje gång jag tittar på den.

Men tror du att Komplett i detta fall kommer gå med på det?

Visa signatur

Dator: CPU: I5 3570k - GPU: MSI GTX 660ti - RAM: 2x4 Kingston hyperX blue - moderkort: MSI Z77A-GD65 gaming -SSD: Samsung 840 120GB - HDD Seagate barracuda 1TB - PSU: XFX XXX Edition 850W - Kylare: CM Hyper 212 evo -Chassie: Fractal Design define R4. Kringutrusning: Montitor 1: Asus 24" VG248QE - Monitor 2: Asus 24" VE248H -Headset: Logitech G35 - Mus Logitech G400 - Tangentbord: billigt Acer tangentbord(ska uppgraderas snart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Reklamera ska man la bara göra om varan är sönder/fungerar ej från början när man får den?
Jag är inte så bra på sånt.. vet inte hur du ska göra tyvärr..

Varför tror du att reklamationsrätten varar i tre år efter inköp om man bara får reklamera varor som det är fel på från början? Ja TS, jag tycker absolut du ska reklamera detta! Säg som det är, du har inte haft dom länge och varit mycket försiktig med dom så bör du få dessa utbytta

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Varför tror du att reklamationsrätten varar i tre år efter inköp om man bara får reklamera varor som det är fel på från början? Ja TS, jag tycker absolut du ska reklamera detta! Säg som det är, du har inte haft dom länge och varit mycket försiktig med dom så bör du få dessa utbytta

Ok, jag tar och gör det.

Tack för ditt svar.

PS, tror du att de skulle kunna byta ut den till en annan modell? Jag är uppenbarligen inte nöjd med denna.

Visa signatur

Dator: CPU: I5 3570k - GPU: MSI GTX 660ti - RAM: 2x4 Kingston hyperX blue - moderkort: MSI Z77A-GD65 gaming -SSD: Samsung 840 120GB - HDD Seagate barracuda 1TB - PSU: XFX XXX Edition 850W - Kylare: CM Hyper 212 evo -Chassie: Fractal Design define R4. Kringutrusning: Montitor 1: Asus 24" VG248QE - Monitor 2: Asus 24" VE248H -Headset: Logitech G35 - Mus Logitech G400 - Tangentbord: billigt Acer tangentbord(ska uppgraderas snart).

Permalänk
Medlem

Va sprickan där du köpte dom dvs i paket?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av Macke_BMRSweden:

Va sprickan där du köpte dom dvs i paket?

Nej.

Visa signatur

Dator: CPU: I5 3570k - GPU: MSI GTX 660ti - RAM: 2x4 Kingston hyperX blue - moderkort: MSI Z77A-GD65 gaming -SSD: Samsung 840 120GB - HDD Seagate barracuda 1TB - PSU: XFX XXX Edition 850W - Kylare: CM Hyper 212 evo -Chassie: Fractal Design define R4. Kringutrusning: Montitor 1: Asus 24" VG248QE - Monitor 2: Asus 24" VE248H -Headset: Logitech G35 - Mus Logitech G400 - Tangentbord: billigt Acer tangentbord(ska uppgraderas snart).

Permalänk
Medlem

Har du inte varit oaktsam med varan så är det ju ett solklart garantiärende, varför ens ställa frågan? Vad vill du få ut av det hela?

Ring återförsäljaren och begär RMA, skicka tillbaka, få ett par nya, problem solved.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av William George:

Tja!!

Jag har haft mina G35or i 2-3 månader nu och en del av dem har redan börjat spricka. Jag har aldrig tappat dem och har varit försiktig med dem.

Är mitt huvud verkligen så stort?

Bild: http://imgur.com/6vBZP3t

Som sagt, bör detta reklameras?

Tack.

Reklamera. Om problemet uppstår inom 6 månader så är praxis att felet fanns på varan redan innan den såldes. Efter 6 månader är det upp till dig att bevisa att felet fanns där när varan såldes.

Källa:
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Har du inte varit oaktsam med varan så är det ju ett solklart garantiärende, varför ens ställa frågan? Vad vill du få ut av det hela?

Ring återförsäljaren och begär RMA, skicka tillbaka, få ett par nya, problem solved.

TS kanske har dålig koll på hur det ligger till med konsumenträtt, men vad vet jag

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av William George:

Ok, jag tar och gör det.

Tack för ditt svar.

PS, tror du att de skulle kunna byta ut den till en annan modell? Jag är uppenbarligen inte nöjd med denna.

Om du är trevlig lägger fram det på ett snyggt sätt så brukar det fungera att byta vara

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Om du haft dom så kort tid, kör på garanti via logitech istället.

Kommer gå betydligt snabbare än att reklamera/nyttja garanti via butik.

Permalänk
Medlem

Reklamera då det är undermålig plast i dessa lurar.
Fick ett par i utbyte för några veckor sedan, som var spräckt på samma ställe som dina fast insidan av fästet vid leverans.
Fick tyvärr inte valet att byta ut dom mot något annat.
Bra ljud och så vidare men tyvärr lite sketchy in kvaliten.
Kollade runt lite och detta ska tydligen vara ett vanligt problem med just g35.

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Om du haft dom så kort tid, kör på garanti via logitech istället.

Kommer gå betydligt snabbare än att reklamera/nyttja garanti via butik.

Logitech precis som de flesta leverantörer brukar alltid hänvisa garantiärenden till butik om det inte gäller utökad garanti eller om butik av någon anledning inte följer deras rekommendationer, eller rent av gått i konkurs. Detta enligt de tidigare trådar jag läst om garantiärenden. Men visst står det TS fritt att testa.

Edit: Ändrade ett skrivfel, tack Systix för rättelsen!

Skrivet av Systix:

Logitech är väl ändå leverantör i detta fallet?

Men du har rätt, det finns ingen fördel att dra ärendet direkt via leverantören... Skulle förvåna mig om de tog ärendet öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Om du haft dom så kort tid, kör på garanti via logitech istället.

Kommer gå betydligt snabbare än att reklamera/nyttja garanti via butik.

Fast enligt konsumenträtten ska butiken hantera ärendena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Om du haft dom så kort tid, kör på garanti via logitech istället.

Kommer gå betydligt snabbare än att reklamera/nyttja garanti via butik.

Skrivet av kerbo:

Logitech precis som de flesta återförsäljare brukar alltid hänvisa garantiärenden till butik om det inte gäller utökad garanti eller om butik av någon anledning inte följer deras rekommendationer, eller rent av gått i konkurs. Detta enligt de tidigare trådar jag läst om garantiärenden. Men visst står det TS fritt att testa.

Kan bekräfta detta då jag i skrivande stund har en reklamation på just ett G35 aktivt. Pratade med Logitech som hänvisade till återförsäljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Logitech precis som de flesta återförsäljare brukar alltid hänvisa garantiärenden till butik om det inte gäller utökad garanti eller om butik av någon anledning inte följer deras rekommendationer, eller rent av gått i konkurs. Detta enligt de tidigare trådar jag läst om garantiärenden. Men visst står det TS fritt att testa.

Logitech är väl ändå leverantör i detta fallet?

Men du har rätt, det finns ingen fördel att dra ärendet direkt via leverantören... Skulle förvåna mig om de tog ärendet öht.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av William George:

Då gå de inte att reklamera. De är slitage dvs välanvända, men 2-3 månader känns lite kort, va nog inget bra kvalité i dom. Men ta lite svart eltejp eller superlim för att inte gör sprickan större, så håller dom ytterligare lite till.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Ta och fråga Komplett här på forumet. De har en egen tråd här.

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke_BMRSweden:

Då gå de inte att reklamera. De är slitage dvs välanvända, men 2-3 månader känns lite kort, va nog inget bra kvalité i dom. Men ta lite svart eltejp eller superlim för att inte gör sprickan större, så håller dom ytterligare lite till.

Eh...? Klart att det går att reklamera dem. Dom sagts tidigare, om felet upptäcks inom 6 månader så kan det anses som ursprungligt fel, dessutom är det ett välkänt fel.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke_BMRSweden:

Då gå de inte att reklamera. De är slitage dvs välanvända, men 2-3 månader känns lite kort, va nog inget bra kvalité i dom. Men ta lite svart eltejp eller superlim för att inte gör sprickan större, så håller dom ytterligare lite till.

Nu är du väl ändå ute och cyklar, fel på produkten faller under reklamationsrätten som gäller i 3 år! Sprickor efter några månader är inte normalt slitage. Är det du som sålt dem till TS eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke_BMRSweden:

Då gå de inte att reklamera. De är slitage dvs välanvända, men 2-3 månader känns lite kort, va nog inget bra kvalité i dom. Men ta lite svart eltejp eller superlim för att inte gör sprickan större, så håller dom ytterligare lite till.

Du verkar inte ha koll på de lagar som gäller. Han kan givetvis reklamera varan. Läs vad andra har skrivit i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Såg nu att andra hann före medan jag läste och skrev mitt inlägg.

Permalänk

Snackar man reklamation innan det gått 6 månader från köpet är du i princip helt säker, såvida det inte är HELT uppenbart att du förstört dem själv, typ om du försöker reklamera en skärm som det sticker ut en skruvmejsel ur.

Lagen säger ju att inom de första 6 månaderna är det upp till säljaren att bevisa att konsumenten förstört den själv, vilket såklart kan vara klurigt att göra, och från 6 mån till resterande 3 år är det konsumenten själv som ska bevisa att felet var ursprungligt, vilket också kan vara rätt klurigt, men inom de första månaderna brukar det aldrig vara några som helst problem att få grejen reklamerad.

Men har prylen gått sönder trotts att du använt den som tänkt så brukar felet anses som ursprungligt.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Macke_BMRSweden:

Då gå de inte att reklamera. De är slitage dvs välanvända, men 2-3 månader känns lite kort, va nog inget bra kvalité i dom. Men ta lite svart eltejp eller superlim för att inte gör sprickan större, så håller dom ytterligare lite till.

Vad är grejen med att folk känner att de behöver yttra sig om saker de faktiskt inte har ens en antydan till aning om vad de pratar om?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Haft nyligen liknande ärende och annan Swec-medlemm samma sak, tydligen ett problem Logitech har på såväl G930 som G35, sen oavsett om det gått mer än 6 månader så har du fortfarande garanti på hörlurarna, utöver funktion så gäller det ju även att en produkt ska börja falla isär sådär.

Dvs om det såklart inte ser garanterat ut att det åstadkommit genom att du tappat dem, så lär Logitech skicka dig ett par nya, annars bara lägga till eltejp och härda ut och hoppas dem inte spricker till den grad att den slutar fungera. Så reklamera det direkt till Logitech.

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Eh...? Klart att det går att reklamera dem. Dom sagts tidigare, om felet upptäcks inom 6 månader så kan det anses som ursprungligt fel, dessutom är det ett välkänt fel.

Skrivet av kerbo:

Nu är du väl ändå ute och cyklar, fel på produkten faller under reklamationsrätten som gäller i 3 år! Sprickor efter några månader är inte normalt slitage. Är det du som sålt dem till TS eller?

Mm jo egentligen är de normalt inom några månader, beror på hur varsam man är med produkten också. Nope!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Reklamation inkluderar problem som uppstått pga t.ex. feldesign m.m. och gäller i 3 år, garanti är något företaget ger och brukar betyda att de under den tiden är ganska givmilda med att ta tbax en vara.

Inom de första 6 månaderna ligger det på företaget/tillverkaren att bevisa att du faktiskt missbrukat varan på ett sätt som gjort att skadan uppstått (ofta omöjligt).

Efter de första 6 månaderna, dvs resterande 2,5 år av reklamationsrätten ligger det på köparen att bevisa att problemet är något som uppkommit pga fel på varan, detta är ofta ganska svårt, oftast är det bara om flera upplever exakt samma problem eller så som man faktiskt kan bevisa det eller om det är ett solklart fall. Dock ska det tilläggas att många försäljare och seriösa företag aktivt jobbar med kunden för att hjälpa dem iaf men är det något som slits så kan det vara svårt iom att de isf skulle vara tvungna att ta tillbaka alla slitna produkter av den typen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood