Program att se Canon kamera i dator?

Permalänk

Program att se Canon kamera i dator?

Hej gott folk!

Finns det nåt program som gör det möjligt att se sin Canon digital kamera i realtid i datorn när man filmar??
Provade Canon EOS Utility men det programmet hittade inte min kamera och gjorde det inte möjligt att filma i realtid. Finns det några allternativ?

MVH

Permalänk
Skrivet av McDronjak:

Hej gott folk!

Finns det nåt program som gör det möjligt att se sin Canon digital kamera i realtid i datorn när man filmar??
Provade Canon EOS Utility men det programmet hittade inte min kamera och gjorde det inte möjligt att filma i realtid. Finns det några allternativ?

MVH

Du har inte en surfplatta annars? Är ju smidigare om man vill ha en extern skärm. I så fall finns DSLR controller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McDronjak:

Hej gott folk!

Finns det nåt program som gör det möjligt att se sin Canon digital kamera i realtid i datorn när man filmar??
Provade Canon EOS Utility men det programmet hittade inte min kamera och gjorde det inte möjligt att filma i realtid. Finns det några allternativ?

MVH

Din Canonmodell (?) är nog till hjälp i detta läget.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Punchdrunk: Nej jag har ingen surfplatta. Vill koppla in den till min egen stationära dator.

skog1s: Självklart glömde bort att nämna! Det är en Canon IXUS 130 kamera.

Permalänk
Medlem

Det är bara vissa modeller aom har stöd för att visa viewfindern i datorn. Men om officiellt stöd saknas så ta en titt på CHDK.

Permalänk
Skrivet av jetten:

Det är bara vissa modeller aom har stöd för att visa viewfindern i datorn. Men om officiellt stöd saknas så ta en titt på CHDK.

CHDK är som att softmodda kameran så kan man spela upp och använda dem flesta program efteråt?

Permalänk

Jag lade in rätt CHDK och följde metod nr 2: http://chdk.wikia.com/wiki/Prepare_your_SD_card

Efter att vart inne i menyn och gjort SD kortet "bootable" så funkar kameran precis som tidigare. Jag kan ta kort och så vidare men kameran fungerar inte med Canon EOS Utility.

Har gjort lite efterfortskning på nätet nu och det verkar som att min IXUS 130 modell inte fungerar alls med "remote shooting". Så jag antar att det är inget att göra åt detta utan att köpa en ny kamera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av McDronjak:

Jag lade in rätt CHDK och följde metod nr 2: http://chdk.wikia.com/wiki/Prepare_your_SD_card

Efter att vart inne i menyn och gjort SD kortet "bootable" så funkar kameran precis som tidigare. Jag kan ta kort och så vidare men kameran fungerar inte med Canon EOS Utility.

Har gjort lite efterfortskning på nätet nu och det verkar som att min IXUS 130 modell inte fungerar alls med "remote shooting". Så jag antar att det är inget att göra åt detta utan att köpa en ny kamera?

Med CHDK så tänkte jag på följande (tror jag): http://chdk.wikia.com/wiki/Screen_capture
Jag har inte provat det själv men jag hoppas att det fungerar på alla kameror som stödjer CHDK. Om du redan har installerat CHDK så är du ju redan halvvägs

Permalänk
Medlem

med min kamera (EOS 600D) går det att göra detta med Canons egna program som följer med på CD-skivan.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Jag tror du helt enkelt behover en mer avancerad kamera for att kunna gora det. Ixus serien ar instegsmodeller savitt jag vet

Visa signatur

Simlärare