Vad är fel att ladda ner musik ifrån t ex sidor som Mp3million.com?

Permalänk

Vad är fel att ladda ner musik ifrån t ex sidor som Mp3million.com?

Vad är fel att ladda ner musik ifrån Mp3million.com istället för t ex betydligt dyrare sidor som Amazon och liknande? Vad är det egentligen som man tycker är så olagligt, fel osv med sidor som Mp3million.com? Och vad har man då något bevis för detta?

Efter många år med upprättandet av bl.a. Pirat Bay och Piratpartiet så verkar det nu som om många tycker att man visst ska betala ett fullpris av vad en nedladdningar produkt t ex musik mm efter att det först varit mer givet att försöka ladda ner gratis eller så billigt som möjligt?

Behöver jag ha dåligt samvete om jag nu väljer en sida som t ex Mp3million.com? Varför ska jag ha det i så fall? Finns det några konkreta bevis på vad dessa sidor påstås hålla på med? Eller är det bara en smutskastningskampanj av sådana som tycker dessa sidor säljer musik mm för billigt?

Jag tycker det känns hopplöst som det är nu när en del säger att man är dum att betala för något man kan få gratis eller för en mycket lägre kostnad än vad t ex musiken kostar hos de som påstår att de säljer mer lagligt. Vad är det i så fall som avgör om man säljer något laglig eller inte?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma. Följer man inte lagen så är verksamheten olaglig.

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte överdrivet insatt i verksamheten hos just det företag du nämner, men generellt för den typen av sidor gäller att deras verksamhet är förlagd till länder där de inte behöver komma överrens med skivbolag etc. om att få sälja deras musik, utan det räcker att de ger en liten del av sina intäkter till någon form av statligt insamlingsorgan vars uppgift det sedan är att pyttsa ut slantarna till de berörda skivbolagen. Det är inte särskilt svårt att tänka sig att detta i sin tur sker i väldigt blygsam omfattning. Kontentan är att de slantar du skänker till mp3million stannar hos dem och att artisten vars musik du köper inte får ett korvöre.
Bättre isåfall är att köpa direkt från artisten ifråga om det är möjligt, via sidor som exempelvis bandcamp, och om det inte är möjligt försöka påverka hur artisten säljer sin musik genom en dialog med denne.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma. Följer man inte lagen så är verksamheten olaglig.

På hur sätt är sidor som mp3million.com olagliga? Eller är de lagliga?

Permalänk
Skrivet av twit:

Nu är jag inte överdrivet insatt i verksamheten hos just det företag du nämner, men generellt för den typen av sidor gäller att deras verksamhet är förlagd till länder där de inte behöver komma överrens med skivbolag etc. om att få sälja deras musik, utan det räcker att de ger en liten del av sina intäkter till någon form av statligt insamlingsorgan vars uppgift det sedan är att pyttsa ut slantarna till de berörda skivbolagen. Det är inte särskilt svårt att tänka sig att detta i sin tur sker i väldigt blygsam omfattning. Kontentan är att de slantar du skänker till mp3million stannar hos dem och att artisten vars musik du köper inte får ett korvöre.
Bättre isåfall är att köpa direkt från artisten ifråga om det är möjligt, via sidor som exempelvis bandcamp, och om det inte är möjligt försöka påverka hur artisten säljer sin musik genom en dialog med denne.

Men blir sidor som t ex mp3million olagliga bara för detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

På hur sätt är sidor som mp3million.com olagliga? Eller är de lagliga?

Om just den sidan är laglig så skulle jag tro att det är på det sätt som twit beskriver ovan.

Är det det du undrar? Om den sidan är laglig?

Skrivet av Periskop62:

Men blir sidor som t ex mp3million olagliga bara för detta?

Dom följer ju isf lagen i sitt land. Kanske bryter man ändå mot internationell rätt på något vis.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Om just den sidan är laglig så skulle jag tro att det är på det sätt som twit beskriver ovan.

Är det det du undrar? Om den sidan är laglig?

Dom följer ju isf lagen i sitt land. Kanske bryter man ändå mot internationell rätt på något vis.

Jag vill ha svar på om jag ska behöva känna dåligt samvete om jag nu väljer att ladda ner musik ifrån t ex mp3million? Hur många skiter inte i detta med samvete när de t ex utnyttjar Pirat Bay och den sidan är väll svensk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

Men blir sidor som t ex mp3million olagliga bara för detta?

En sådan sida skulle inte kunna vara baserad i sverige, men den är troligtvis inte olaglig i det land där den nu baseras, även om det kan förändras.
Huruvida den är laglig eller inte är väl inte särskilt relevant i mina ögon, är det en artist vars musik du gillar så bör du vilja stödja artisten i dennes musikskapande om du har möjlighet till detta. Om inte av någon annan anledning så för att artisten skall fortsätta göra musik. Eftersom artisten inte får ett korvöre av det du betalar till mp3million så känns det som att köp därifrån är det absolut sämsta alternativet som finns att tillgå.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

Pirat Bay ... den sidan är väll svensk?

TPB bedriver ingen verksamhet i Sverige längre, just eftersom den bedömts vara olaglig här och de dömts att betala mångmiljonböter.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

Jag vill ha svar på om jag ska behöva känna dåligt samvete om jag nu väljer att ladda ner musik ifrån t ex mp3million? Hur många skiter inte i detta med samvete när de t ex utnyttjar Pirat Bay och den sidan är väll svensk?

OK. Det beror nog till stor del på hur ditt samvete funkar. Hänger det på lagens utformning, eller vill du att artisterna ska få betalt?

Jag tror att många försöker tänka och känna efter så lite som möjligt när det gäller sådana här brott som inte gör särskilt tydlig/uppenbar skada.

Förutom att PirateBay grundades av svenskar och har en svensk domän för tillfället så tror jag inte att det är så mycket svenskt kring den.

Permalänk
Medlem

Efter att ha googlat lite ytligt om denna websida mp3million kan jag dra slutsatsen att deras verksamhet är olaglig. Om man laddar ner/ "köper" musik därifrån begår man ett likvärdigt brott som att ladda ner från typ TPB. Jag föreslår att du slutar köpa därifrån och skaffa spotify istället:D

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

TPB bedriver ingen verksamhet i Sverige längre, just eftersom den bedömts vara olaglig här och de dömts att betala mångmiljonböter.

Tycker det är lite underligt att de kan använde toppdomänen .se när de bedömts vara olagliga. Någon här kanske vet varför de fortfarande får använde den toppdomänen.

Permalänk
Medlem

Okej på deras sida har de denna info Legal Info:
We ask you to pay attention to the fact that all music materials on www.mp3million.com are available for private listening only and any further distribution of these materials prohibited.
This web site is operated by AIRLUX DYNAMIC LIMITED, a Company number HE289326 registered on the territory of the Republic of Cyprus. All materials distributed through the Mp3million.com authorized by the license # IT-02-1/11 of the Ukrainian Public Organization "Avtor" issued for Fredondo Ltd.

Mp3million.com is operated in accordance with the law of the Ukraine.

Vet inte hur man ska tolka detta men det måste väl vara lagligt i Ukraina då men tvekar grovt på att det skulle va laglitgt i sverige bara för det.

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Skrivet av Pejnar:

Efter att ha googlat lite ytligt om denna websida mp3million kan jag dra slutsatsen att deras verksamhet är olaglig. Om man laddar ner/ "köper" musik därifrån begår man ett likvärdigt brott som att ladda ner från typ TPB. Jag föreslår att du slutar köpa därifrån och skaffa spotify istället:D

Jag har inte använt den än. Nej däremot så har jag använt en annan och blivit av med lite pengar när den plötsligt lades ner. Detta efter att man rekommenderade den och några till i PC för alla för några år sedan. http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.331710/glom-itunes--har-kope...

Okunnig tyckte jag det var ett jättebra förslag, men undrar nu efteråt varför man i en sådan tidning rekommenderade något sådant om det var olagligt? Men tiderna har onekligen ändrats så att folk tydligen blivit betydligt mer rättstrogna än tidigare.

Att jag sedan skriver som jag gör beror på att jag tycker att det känns lite ofritt med dessa så kallade skyddade filerna idag eftersom man blir så beroende av en klients program för att kunna ha något nöje av allts som erbjuds. I min okunnighet så tycker jag därför mp3 formatet är mycket behändigare.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte handla där. Även om verksamheten är laglig i Ukraina så tar de betalt för andras arbete utan godkännande.
Jag ser det som en torrentsida som tar betalt för att du ska få ladda ner. Vad lagen sen säger är skit samma, principen är den samma.

Skrivet av cjal:

Tycker det är lite underligt att de kan använde toppdomänen .se när de bedömts vara olagliga. Någon här kanske vet varför de fortfarande får använde den toppdomänen.

TPB är inte samma sida som den som tidigare dömdes. Bland annat så driftas ingen tracker så det ända som skiljer från Google är i princip loggan.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur lagarna ser ut, det är en gråzon vill jag påstå. Men jag kan mycket väl ha fel där.

Moraliskt däremot så finns det ingenting som skiljer det ifrån vanlig piratkopiering.
Nu tycker jag inte det är moraliskt fel att piratkopiera. Men det finns en viss skillnad mellan köpt och piratkopierad musik. När det kommer till ställen som mp3million.com handlar det dock om piratkopierad musik, inte köpt, tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag vet inte hur lagarna ser ut, det är en gråzon vill jag påstå. Men jag kan mycket väl ha fel där.

Moraliskt däremot så finns det ingenting som skiljer det ifrån vanlig piratkopiering.
Nu tycker jag inte det är moraliskt fel att piratkopiera. Men det finns en viss skillnad mellan köpt och piratkopierad musik. När det kommer till ställen som mp3million.com handlar det dock om piratkopierad musik, inte köpt, tycker jag.

Vet inte riktigt om det är samma grejmen sett hur vissa sidor fungerar i Ryssland/Ukraina så är det en gråzon. Tex vKontakte.ru så är det som facebook med ett piratkopierat netflix inbyggt. Och väldigt sällan så försvinner filmer/serier/musik därifrån, pga att ägarna till VK slår ifrån sig allt ansvar och hävdar att det ansvaret ligger på användarna. De tillhandahåller bara möjligheten för användare att ladda upp, Och sedan vägrar de att lämna ut information om vem som har gjort vad.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |