Permalänk
Medlem

Installera *ix från CD

Har äldre laptop som BARA har CD-läsare, INTE DVD, kan inte boota från USB
Söker dist som levereras på en-flera CD, dvs. INTE DVD.

Eller kan man ta vad-som-helst å med magiskt progg splitta upp på flera CD?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jookeer:

Har äldre laptop som BARA har CD-läsare, INTE DVD, kan inte boota från USB
Söker dist som levereras på en-flera CD, dvs. INTE DVD.

En minimal CD-image som tankar hem paketen automatiskt över näten när de startats kan utan problem ligga på mindre än 30 MB. Jag vet att både Ubuntu och Debian erbjuder sådana avbilder. Det är faktiskt rätt sällan som det är lönt att installera från DVD för en hemanvändare, då det första man bör göra ändå är att ladda hem uppdaterade versioner av programmen. Har man 30 maskiner att installera så är det mycket värt att slippa den redundanta initiala nedladdningen, och man sätter gärna upp en lokal programbank eller något, men ska man installera på endast en dator så känns en liten CD/USB-bild som enklaste alternativet.

Skrivet av jookeer:

Eller kan man ta vad-som-helst å med magiskt progg splitta upp på flera CD?

Nej, det fungerar generellt inte. Ett installationsprogram som antar att alla paket ska ligga på ett medium blir nog väldigt förvånat om man försöka slita ut skivan mitt i installationen för att byta till "nästa". Men som sagt: CD-avbilder är snarare normen än undantaget än idag.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem

Många har även små varianter. Till exempel ubuntu: https://help.ubuntu.com/community/Installation/MinimalCD

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

En minimal CD-image som tankar hem paketen automatiskt över näten när de startats kan utan problem ligga på mindre än 30 MB. Jag vet att både Ubuntu och Debian erbjuder sådana avbilder. Det är faktiskt rätt sällan som det är lönt att installera från DVD för en hemanvändare, då det första man bör göra ändå är att ladda hem uppdaterade versioner av programmen. Har man 30 maskiner att installera så är det mycket värt att slippa den redundanta initiala nedladdningen, och man sätter gärna upp en lokal programbank eller något, men ska man installera på endast en dator så känns en liten CD/USB-bild som enklaste alternativet.

Nej, det fungerar generellt inte. Ett installationsprogram som antar att alla paket ska ligga på ett medium blir nog väldigt förvånat om man försöka slita ut skivan mitt i installationen för att byta till "nästa". Men som sagt: CD-avbilder är snarare normen än undantaget än idag.

Debian kan vara ett problem. Då man är (vill vara) helt fri från sluten källkod. Kan medföra att t.ex nätverks drivrutiner saknas (firmware) i grunden. Finns dock att ladda ner separat från följande länk http://cdimage.debian.org/cdimage/unofficial/non-free/firmware/
Men om det gäller en äldre laptop så borde det inte orsaka några problem.

Kolla följande sida för mer info https://wiki.debian.org/Firmware#Firmware_during_the_installation

Ubuntu efterlever inte samma standard. Rätta mig om jag har fel.

Annars finns det gott om "distar" som erbjuder en minimal CD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Många har även små varianter. Till exempel ubuntu: https://help.ubuntu.com/community/Installation/MinimalCD

Jag bootade den och valde Ubuntu Desktop som installationsalternativ.
När det var klart + omstart är allt supersegt. Tar 4 min för FireFox att ladda URL.
Tar 5-10 sek att släcka ner fönster. Drar jag musen över en ikon tar det 3-6 sek innan texten poppar upp.

Överhuvudtaget är det här ohållbart. Vet inte varför, kört Ubuntu förr (4-6 år sedan) på samma burk och den var då betydligt rappare. Burken funkade oxå för några dar sedan helt OK på vanlig Win XP, inte supersnabbt men acceptabelt för alldaglig användning.

Så, nåt är fel, mycket fel.

Hårdvaran presterar som den skall, så vi kan inte skylla på den.
768 MB RAM
1.2 GHz P3

Traditionellt brukade Ubuntu kräva mindre av hårdvaran än Win men i mitt fall tycks det vara tvärtom.

/Konfunderad men inte uppgiven

Permalänk

Ubuntu med Unity är inte alls speciellt lättdrivet. Speciellt inte med en P3:a.

Titta istället mot XFCE eller LXDE till och med. Du kan installera detta ovanpå nuvarande installation, men med tanke på den mängd paket Ubuntu med Unity använder så skulle jag nog ha kört en ren installation med XFCE/LXDE när du känner dig nojd med miljön.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!