Är det säkert att köpa i från Conrad eller Elfa Distrelec?

Permalänk
Inaktiv

Är det säkert att köpa i från Conrad eller Elfa Distrelec?

Jag är inte så sugen på att importera när är Conrad och Elfa Distrelec har RECOM R-783.3-0.5 billigare på lagret. Jag undrar ifall det finns några här som kan dela med sig utav sina erfarenheter med dem.

Permalänk
Medlem

Beställde en switch därifrån förut, inga problem.

Edit: från Conrad alltså.
Elfa är ju gamla som gatan och har alltid fungerat bra.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Sötast

Hehe ja, du hittar nog inte mycket större butiker att handla från

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Jag är inte så sugen på att importera när är Conrad och Elfa Distrelec har RECOM R-783.3-0.5 billigare på lagret. Jag undrar ifall det finns några här som kan dela med sig utav sina erfarenheter med dem.

Elfa fanns säkert innan du var påtänkt conrad är en STOR firma. varför skulle det inte va säkert ?
blufföretag eller oseriösa firmor lägger ju inte decennier på bygga upp nånting bara för att lura några kunder.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag är mer benägen att plötsligt börja tro på både påskharen och jultomten (samtidigt) än att betvivla ELFAs hederlighet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Bara och läsa http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=2545

Jag skulle dock personligen aldrig våga beställa från Conrad, finns vissa skräckexempel

Visa signatur

CPU: AMD FX 8350 MB: Asus M5A97 R2.0 GPU: Radeon 7870 2GB RAM: 8GB(2x4) Crucial BallistixSport DDR3@1600Mhz
PSU: XFX 550W OS: Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Beställde från Conrad en gång, visade sig dom inte hade grejjerna i lager och jag gjorde en avbeställning.
Efter mycket tjaffs fick jag tillbaka pengarna 2 månader senare. Minns jag rätt ska jag enligt lag ha dom inom 30 dagar.

Så nej, jag rekommenderar inte Conrad.

MVH

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Entusiast

Elfa är väl tyå den största säljaren av komponenter i Sverige. Enda nackdelen är att de är lite dyra om man inte köper stora partier.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Jag är mer benägen att förneka att detta inlägg finns än att betvivla trovärdigheten hos ELFA.

All hail Elfakatalogen, vår befriare.

Permalänk
Medlem

Finns det fortfarande folk som tvivlar på Elfa?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Både Elfa och Conrad är klockrena att ha och göra med, ifrån Elfa får du sakerna till dagen efter, ett stort plus är även att de packat rätt varor och korrekt antal alla gånger hittills som jag beställt av de, gör de till en ypperlig leverantör. Dock så kan de ta betalt jämfört med andra leverantören, men det tycker jag väl att de kan göra, de kan sin sak och levererar i tid.

Conrad har jag lite färre kontakter med, det har mestadels varit när inte Elfa lagerfört specialverktyg som kunder inom industrin önskat, som jag har tagit hjälp av Conrad, dock har mina beställningar aldrig kommit ifrån Sverige, men vad gör väl det om de skickar ifrån antingen Storbritannien eller Tyskland på max 48h via UPS.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Finns det fortfarande folk som tvivlar på Elfa?

har du aldrig hört talas om Inet, alina, webhallen, cdon, komplett. skulle du då lita på dom företagen ?

sen om man köper dc/dc trafo så kan det tyckas konstigt att inte ha erfarenhet av elfa
vilka andra finns det som säljer sånt ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem

Conrad är företag som är grundades i Tyskland och är ett riktigt stort och seriöst bolag. Det du köper kommer så vitt jag vet i stort sett alltid från Tyskland eller England (centrallager där) men alla gånger jag beställt har varorna kommit fram inom 2 dagar. Jag har handlat där flera gånger eftersom de har ett stort sortiment av varor och en del saker som jag inte hittade i Sverige.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonatan80:

har du aldrig hört talas om Inet, alina, webhallen, cdon, komplett. skulle du då lita på dom företagen ?

sen om man köper dc/dc trafo så kan det tyckas konstigt att inte ha erfarenhet av elfa
vilka andra finns det som säljer sånt ?

Det finns många sidor , däremot är kostar det att frakta. Just nu behöver jag inte mycket och då blir det billigare att handla i från Conrad eller Elfa Distrelec. Här under har du några stora företag som säljer. Jag brukar handla stora kvantiter i från http://se.rs-online.com.

http://se.mouser.com
http://www.rutronik.com
http://www.schukat.com
http://www.digikey.com
http://components.arrow.com

Permalänk
Medlem

conrad har jag ingen erfaranhet, men ELFA är ju absolut inga problem med. Väldigt många företag beställer från ELFA, det är väl tecken nog enligt mig.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag har handat av Conrad några gånger och det har aldrig varit några problem. Dom har halvtaskig leveranstid, typ 1-2 veckor, men kan man överleva detta är det inga problem med dom.

Elfa, behöver man säga mer. Ett anrikt företag som haft verksamhet sen man var barn (och det var läääängesedan) och har dessutom butik i Stockholm, Göteborg och Malmö. Butikssäljarna har dessutom hög teknisk kompetens om man behöver fråga nåt. Jag handlar ofta i deras Göteborgsbutik i jobbet.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

På den första dagen skapade gud kvinnan och Elfa. Mera gediget och klockrenare företag får man leta efter.

Conrad har jag bara goda erfarenheter av. Har beställt en hel del saker där ifrån senaste åren och det funkar bra.

Permalänk

När jag har köpt från Conrad så har det gått bra. Har inget ont att säga om dom.

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk

läser jag rekomendationerna på prisjakt om elfa och conrad, Elfa är ju ett tvär nej till köp ifrån.

Sedan får i alla fall jag kännslan att de som är skrivna om Conrad med bra utlåtande, alla låter likadant, nästan som att det satt folk som fick betalt för att skriva dem, skulle hålla mig därifrån, men det är jag, jag är nog extra försiktig.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Elfa har jag bara bra erfarenheter av, de levererar rätt oc snabbt. Conrad har jag bara handalat en gång ifrån och det räckte. Man ska inte behöva vänta 1 månad på sina prylar.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

tog mig 20+ dagar att få en vara som fanns i lager hos conrad. Var inte imponerad med tanke på att det inte var någon låg frakt eller liknande. Rekommenderas ej.

Permalänk
Inaktiv

Jag har positiva erfarenheter av båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

Elfa fanns säkert innan du var påtänkt conrad är en STOR firma. varför skulle det inte va säkert ?
blufföretag eller oseriösa firmor lägger ju inte decennier på bygga upp nånting bara för att lura några kunder.

Jag tvivlar på att nån på hela sweclockers var påtänkt 1945

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Jag är inte så sugen på att importera när är Conrad och Elfa Distrelec har RECOM R-783.3-0.5 billigare på lagret. Jag undrar ifall det finns några här som kan dela med sig utav sina erfarenheter med dem.

Får man fråga varför du vill köpa 'i'? Du har bevisligen lyckats producera tecknet själv genom att trycka på tangenten för tecknet...

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

Icke-befintlig kundservice och/eller support. Sådana företag handlar inte *jag* av då det för mig är viktigt att det vid fel finns bra hjälp. Det är lätt för ett företag att göra bra ifrån sig när det inte uppstår problem.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk

Conrad har sålt flera produkter som inte är tillåtna i Sverige. Kan vara värt att tänka på.
Bland annat produkter som inte uppfyller elsäkerhetsverkets krav.
Detta var för något år sedan, och sen dess har jag aldrig kollat där mer.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________