Permalänk

förläng räckvid för wi-fi

Okej, vi har nyss flyttat in i ett radhus och vi har tre våningar. Föra ägarna lämna kvar sin router comhem netgear CG3100. När vi sedan skulle beställa 50/10 mbit internett från comhem passa vi på och beställa en nyare router från comhem som dom rekomendrera, comhem netgear CG3700. Vårat hus är då ett comhem hus via TV-jacket. När jag sedan instalerade routern på mitten våningen och kontaktade till 5-ghz kanalen så fick jag ut 56 mbit. Kanoners, när jag gick up kontaktade jag istället den andra av dom två wifi signalerna eftersom com hem rekomendera den för bäst räkvid och 5-ghz för bäst hastighet. Där uppe hade jag en "plupp" i täckning och fick uniefär 1-5 mbit ner. Syrran som bor där nere på botten våningen klagar också, och att hon måste gå upp för att kontakta till internett och sedan gå ner med henns dator, värt att tillägga nu är att utag till TV-data finns däruppe och på mittenvåningen. Jag har testat hastigheterna med pappas ipad, min nexus 7, syrrans bärbara och mobil. Samma resultat. Frågan är nu, hur ska jag förbättra hastigheter och räckvid så billigt som möjligt? Kan man ha två routrar ihoppkopplade?

Jag får be om ursäkt för min slarviga svenska men jag skriver det här väldigt snabbt på min Nexus 7.
Också, var snäll att förklara allt så bra ni kan eftersom jag inte har lärt mej allt när det gäller detta ämne.
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Enklaste lösningen vore att köpa en separat access point, dvs en låda som liknar en router men som är gjord för att utöka trådlösa nätverkets räckvidd. Den är enkel att installera då man bara behöver koppla in den i routern med en nätverkskabel på samma sätt som man skulle koppla in en dator till routern.

Dock så bör det även gå att använda din gamla CG3100 som accesspunkt. Då måste du först öppna gamla routerns webbgränssnitt och avaktivera DHCP, sedan kan du koppla in den på samma sätt som du skulle ansluta en accesspunkt till din CH3700. Då använder man LAN-porten på den gamla routern, och inte WAN-porten dit man normalt ansluter internet.

Permalänk
Skrivet av jetten:

Enklaste lösningen vore att köpa en separat access point, dvs en låda som liknar en router men som är gjord för att utöka trådlösa nätverkets räckvidd. Den är enkel att installera då man bara behöver koppla in den i routern med en nätverkskabel på samma sätt som man skulle koppla in en dator till routern.

Dock så bör det även gå att använda din gamla CG3100 som accesspunkt. Då måste du först öppna gamla routerns webbgränssnitt och avaktivera DHCP, sedan kan du koppla in den på samma sätt som du skulle ansluta en accesspunkt till din CH3700. Då använder man LAN-porten på den gamla routern, och inte WAN-porten dit man normalt ansluter internet.

Tack så mycket för snabbt och bra svar, inga av mina routrar verkar ha någon WAN-port, är det bra eller dåligt om man ska ansluta en dator dit senare? Också, har du något bra förslag på sånna där separat acces point? Som då inehåller en lång sladd så man kan sätta upp den på övervåningen? Gärna så billigt men fortfarande bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverker ek:

Tack så mycket för snabbt och bra svar, inga av mina routrar verkar ha någon WAN-port, är det bra eller dåligt om man ska ansluta en dator dit senare? Också, har du något bra förslag på sånna där separat acces point? Som då inehåller en lång sladd så man kan sätta upp den på övervåningen? Gärna så billigt men fortfarande bra

De felsta routrar kan användas som en repeater. Starta din gamlarouter (du behöver inte ansluta mer än strömkabeln till routern), anslut till den via tråd eller trådlöst och logga in på routern. Leta efter "trådlös upprepningsfunktion" eller likande. Här borde du kunna ställa in att den ska vara en repeater istället.

Permalänk
Skrivet av sverker ek:

Okej, vi har nyss flyttat in i ett radhus och vi har tre våningar. Föra ägarna lämna kvar sin router comhem netgear CG3100. När vi sedan skulle beställa 50/10 mbit internett från comhem passa vi på och beställa en nyare router från comhem som dom rekomendrera, comhem netgear CG3700. Vårat hus är då ett comhem hus via TV-jacket. När jag sedan instalerade routern på mitten våningen och kontaktade till 5-ghz kanalen så fick jag ut 56 mbit. Kanoners, när jag gick up kontaktade jag istället den andra av dom två wifi signalerna eftersom com hem rekomendera den för bäst räkvid och 5-ghz för bäst hastighet. Där uppe hade jag en "plupp" i täckning och fick uniefär 1-5 mbit ner. Syrran som bor där nere på botten våningen klagar också, och att hon måste gå upp för att kontakta till internett och sedan gå ner med henns dator, värt att tillägga nu är att utag till TV-data finns däruppe och på mittenvåningen. Jag har testat hastigheterna med pappas ipad, min nexus 7, syrrans bärbara och mobil. Samma resultat. Frågan är nu, hur ska jag förbättra hastigheter och räckvid så billigt som möjligt? Kan man ha två routrar ihoppkopplade?

Jag får be om ursäkt för min slarviga svenska men jag skriver det här väldigt snabbt på min Nexus 7.
Också, var snäll att förklara allt så bra ni kan eftersom jag inte har lärt mej allt när det gäller detta ämne.
Tack på förhand

Hej!
5ghz har ofta inte samma räckvidd som gamla hederliga 2.4an och har även svårare att penetrera objekt.(varför det inte fungerar lika väl på andra våningar) Fördelen med 5ghz är att det går mycket fortare Såg att ingen hade nämnt detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunshine914:

Hej!
5ghz har ofta inte samma räckvidd som gamla hederliga 2.4an och har även svårare att penetrera objekt.(varför det inte fungerar lika väl på andra våningar) Fördelen med 5ghz är att det går mycket fortare Såg att ingen hade nämnt detta

Avsevärt sämre räckvidd på 5Ghz - korrekt.
Svårare att penetrera objekt (attenuation) på 5Ghz - nja, oftast inte ngn större skillnad men pga av dåliga räckvidden upplevs det ofta så.
5Ghz går "fortare" - nej, inte alls. Kanalbandet påverkar inte throughput. Däremot är det i många miljöer betydligt mer noise samt andra Wifi-nät som stör trafiken på 2.4, vilket gör tex gör att 5Ghz ofta funkar bättre i lägenheter/flerbostadshus.

Permalänk
Skrivet av kobb3:

De felsta routrar kan användas som en repeater. Starta din gamlarouter (du behöver inte ansluta mer än strömkabeln till routern), anslut till den via tråd eller trådlöst och logga in på routern. Leta efter "trådlös upprepningsfunktion" eller likande. Här borde du kunna ställa in att den ska vara en repeater istället.

Är det möjligt att ställa in routern på en Android 4.4? Och hur i sånna fall
Tack för alla svar! Swecklockers är bästa forumet

Permalänk
Medlem

repeater är en dålig lösning, rätt lösning är att koppla in en eller flera trådlösa accesspunkter. kolla på prisjakt vilka som är populära. Kabel är vanlig cat5e patchkabel som finns överallt där routrar säljs.

Permalänk
Skrivet av teejee:

repeater är en dålig lösning, rätt lösning är att koppla in en eller flera trådlösa accesspunkter. kolla på prisjakt vilka som är populära. Kabel är vanlig cat5e patchkabel som finns överallt där routrar säljs.

Någon personlig rekomendation som är lätt att instalera och inte för dyr? Fungerar accesspunkter som en repeater? För nack delar? Är det trådlöst?

Permalänk
Medlem

Du har ingen möjlighet att dra en kabel till 1,3-våningen? så slipper du sånt där. Är det stora plan så kan du ju sätta in en AP/repeater på resp. våning med kabel och sedan så ställer du inte samma inställningar på APsen som "huvudroutern" så ska det fungera. Du kan ev byta kanal på de andra. Jag har alltid kört med samma utan problem. Men en del skriver man ska ha olika kanaler om man har flera APs, så testa. Att du bor i radhus brukar betyda att det är 10 andra nätverk som alla kör på samma kanaler Du kan installera "wifi analyzer" på andrioden och kolla för skoj skull.

Överlag så är det så med trådlöst, att ju högre frekvens desto snabbare nät men desto märkbar sämre räckvidd. (3G vs 4G är ett bra exempel.)

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag ha börjat med en riktigt bra router i grunden, det är enklaste lösningen. Asus har en fin serie av routrar och själv kan jag rekommendera denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218

Jag körde med en Dlink 655 och testade både repeater och en till AP men fick inte alls samma positiva resultat som jag gjorde med min ASUS-router.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverker ek:

Någon personlig rekomendation som är lätt att instalera och inte för dyr? Fungerar accesspunkter som en repeater? För nack delar? Är det trådlöst?

trådlös accesspunkt har kabel från din router till accesspunkten.

Repeater har trådlös överföring från routern. Det innebär att all kommunikation sända två gånger och halverar bandbredden. Men ofta är det samma pryl som man kan ställa om mellan repeater och accesspunkt.
Själv har jag en gammal router omkonfigurerad som accesspunkt.
ASUS EA-N56 funkar nog bra, kolla på prisjakt. Den kan vara både accesspunkt och repeater.

Permalänk

En sak till bara, försämras hastigheten mer med repeter än accespunkt, jag sitter och väljer om man ska ha accespunkt eller repeater, så fördelen med repeater är att den är trådlös, och fördelen med accepunkt är att de är snabbare? Korrekta mej om jag har fel.
Också, har ni någon bra guide om hur man omkonfigruerar gamla routrar till accespoint/repeter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverker ek:

En sak till bara, försämras hastigheten mer med repeter än accespunkt, jag sitter och väljer om man ska ha accespunkt eller repeater, så fördelen med repeater är att den är trådlös, och fördelen med accepunkt är att de är snabbare? Korrekta mej om jag har fel.
Också, har ni någon bra guide om hur man omkonfigruerar gamla routrar till accespoint/repeter?

Problemet med en repeater är, att om du ställer den på ett ställe där det redan är dålig signal, så kommer hastigheten att bli långsam. Så om du vill ha en repeater så måste du hitta en plats åt den där den får en bra signal från routern, och dessutom även kommer åt att ge stark signal till övriga delar av huset.

Så en Accesspunkt är att föredra alla dagar, om du bara har möjlighet att dra nätverkskabel mellan accesspunkten och routern. Du sa väl att det är datakablar draget i huset redan, så det borde väl inte vara problem att fixa kabel fram till accesspunkten?

Permalänk
Medlem

[QUOTE=sverker ek;14503797]Också, har ni någon bra guide om hur man omkonfigruerar gamla routrar till accespoint/repeter?[/QUOTE]
Jag letade upp manualen för din CG3100 och jag ska försöka skriva ihop en guide åt dig utgående från manualen:

  1. Logga in till routern: Öppna en webbläsare på dator/telefon och skriv in adressen http://192.168.0.1
    Den frågar efter användarnamn och lösenord. Användarnamn = admin / lösenord = password

  2. Välj Advanced i menyn och sedan LAN IP.

  3. Alternativet DHCP Server är satt till Yes, ändra det till No.

  4. För att undvika IP-konflikter, ändra LAN IP Address från 192.168.0.1 till 192.168.0.2

  5. Dra en nätverkskabel från din CG3700 till en valfri LAN-port på CG3100.

Med dessa steg så är din router konfigurerad som en accesspunkt. Väldigt få routrar stödjer repeater-läge, och vad jag fann så stödjer inte din CG3100 repeater-läge heller.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverker ek:

En sak till bara, försämras hastigheten mer med repeter än accespunkt, jag sitter och väljer om man ska ha accespunkt eller repeater, så fördelen med repeater är att den är trådlös, och fördelen med accepunkt är att de är snabbare? Korrekta mej om jag har fel.
Också, har ni någon bra guide om hur man omkonfigruerar gamla routrar till accespoint/repeter?

Om jag minns rätt halveras bandbredden för varje repeater. Om du ex hade 100Mbit får du 50 på en repeater, 33 med två repeatrar osv, då paketen skickas om.
Kabel med AP är som sagt att föredra.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Skrivet av jetten:

Jag letade upp manualen för din CG3100 och jag ska försöka skriva ihop en guide åt dig utgående från manualen:

  1. Logga in till routern: Öppna en webbläsare på dator/telefon och skriv in adressen http://192.168.0.1
    Den frågar efter användarnamn och lösenord. Användarnamn = admin / lösenord = password

  2. Välj Advanced i menyn och sedan LAN IP.

  3. Alternativet DHCP Server är satt till Yes, ändra det till No.

  4. För att undvika IP-konflikter, ändra LAN IP Address från 192.168.0.1 till 192.168.0.2

  5. Dra en nätverkskabel från din CG3700 till en valfri LAN-port på CG3100.

Med dessa steg så är din router konfigurerad som en accesspunkt. Väldigt få routrar stödjer repeater-läge, och vad jag fann så stödjer inte din CG3100 repeater-läge heller.

Lycka till!

Tack så mycket, ska testa detta när jag kommer hem går det att istället för att ha en nätverksslad(sådan som man har i mellan stationära datorer och routern, som står i guiden) mellan routern och accespunkten ta och kontakta accespointen så som man gör med routern, koppla ihop accespointen till TV-data utaget, för att slippa ha en lång nätverksladd i mellan dom båda, eller är det nätverksladd som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverker ek:

Tack så mycket, ska testa detta när jag kommer hem går det att istället för att ha en nätverksslad(sådan som man har i mellan stationära datorer och routern, som står i guiden) mellan routern och accespunkten ta och kontakta accespointen så som man gör med routern, koppla ihop accespointen till TV-data utaget, för att slippa ha en lång nätverksladd i mellan dom båda, eller är det nätverksladd som gäller?

Jag förhåller mig mycket skeptiskt till det konceptet. Om du redan har de kablar som behövs skadar det ju inte att testa dock (isåfall utan att ställa om routern till accesspunkt).

Om det är problematiskt att få nätverkskabel dragen på ett smidigt sätt så kan du också kolla på Homeplug Powerline. Iden med Homeplug är att du kan omvandla signalen från en nätverkskabel så att den transporteras genom elkablarna i huset. Så då slipper du dra nätverkskabel genom hela huset utan endast från routern till närmaste eluttag.

T.ex. denna: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/... har inbyggd accesspunkt som du bara kan stoppa i närmaste vägguttag där signalen behöver förstärkas.
Vill du slippa billigare undan och använda din befintliga CG3100 så finns även homeplugs utan accesspunkt: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
Sedan så måste du förstås skaffa några korta nätverkskablar att dra från routern till homepluggen. Låter lite på dig som att du inte har några nätverkskablar alls i ditt hus

Permalänk

Jag tackar alla som har hjälpt mej, specielt jetten, jag tror jag har min lösning, köra routern i AP läge där uppe med en lång nätverks sladd och köra AP där nere med lång nätverks slad. Och nu kommer jag ur det här med en viss smartare hjärna om internett, och nätvärks lösningar
Ps, jo jag har jätte många nätvärksladdar när man köper ny router följer det ju med en halvmeter långa hela tiden, så onödigt ^^

Permalänk
Medlem

Nja, skaffa en riktig accespunkt med POE (Power over Ethernet) så hade du endast en behövt en kabel.
Ditt val av router bör ha kravet på en bra "throughput" mellan WAN och LAN.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------
Brandvägg/Router: EdgeRouter PoE
Switchar: Netgear 2 x GS108T, GS110T, GS724T v4
NAS: Synology DS713+, RS815+

Permalänk

Hur menar du nu? Mina routrar hae bara LAN, förklara för en som inte är så insatt i ämnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Avsevärt sämre räckvidd på 5Ghz - korrekt.
Svårare att penetrera objekt (attenuation) på 5Ghz - nja, oftast inte ngn större skillnad men pga av dåliga räckvidden upplevs det ofta så.
5Ghz går "fortare" - nej, inte alls. Kanalbandet påverkar inte throughput. Däremot är det i många miljöer betydligt mer noise samt andra Wifi-nät som stör trafiken på 2.4, vilket gör tex gör att 5Ghz ofta funkar bättre i lägenheter/flerbostadshus.

har 350mbit på 2.4GZ och 1300mbit på 5Ghz så klart 5ghz är snabbare..Men det gäller att ha kort avstånd och inte för många väggar emellan.

Har RT-AC66U 1750 ASUS router

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sverker ek:

Hur menar du nu? Mina routrar hae bara LAN, förklara för en som inte är så insatt i ämnet

Som många påpekat i tråden så är en repeater endast en förlängare av det trådlösa nätet. Har den dålig signal, ja då förlänger den en dålig signal. Har den bra signal, ja då förlänger den en bra signal.

AP är att föredra, men om du absolut inte vill dra kabel mellan våningarna så testa en repeater.

Förslag på repeater:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1803239

Förslag på AP:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1672553

Sedan om du har tex playstation, smart tv, digitalbox etc på samma ställe kan du ställa dit en brygga som tar emot den trådlösa signalen och gör den trådad.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1450833

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

har 350mbit på 2.4GZ och 1300mbit på 5Ghz så klart 5ghz är snabbare..Men det gäller att ha kort avstånd och inte för många väggar emellan.

Har RT-AC66U 1750 ASUS router

Ja och nej

802.11ac är snabbare än 802.11n. AC existerar bara på 5Ghz-bandet så ur den synvinkeln kan man få bättre throughput på 5Ghz.
5Ghz-bandet i sig är dock inte snabbare.

Permalänk

Okej, då har jag en till fundering, kan man göra en telia ADSL router till en AP för sitt nya hus med comhem TV-nätverk? I sånna fall, är det någon som vet hur? namnet för telia routern har jag inte i huvudet men jag kan komma med det om 1-2 dagar

Permalänk
Medlem

Repeater vill man bara använda om man vill halvera hastigheten och höja latensen i nätet.
Det borde vara spöstraff på personer som föreslår repeater.
Det bästa är en eller flera AP som en del redan har föreslagit.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JenzA:

Repeater vill man bara använda om man vill halvera hastigheten och höja latensen i nätet.
Det borde vara spöstraff på personer som föreslår repeater.
Det bästa är en eller flera AP som en del redan har föreslagit.

Absolut, AP är alla dagar i veckan att föredra. Man kommer ofta långt med att uppgradera till en nyare, bättre router också. Väldigt många som sitter med riktigt gamla och trötta (ofta billiga) routrar.

Repeater är bra OM följande är scenariot.

  • Du endast använder internt för att surfa

  • Du MÅSTE få bra täckning men har inte möjlighet att dra en kabel till en AP

Så om du streamar film, gejmar, laddar ner, skickar filer, kör Smart TV etc så är det inte att rekommendera att använda en repeater.

Isf bättre att testa en homeplug (via elnätet) och på andra sidan koppla in en AP.

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverker ek:

Okej, då har jag en till fundering, kan man göra en telia ADSL router till en AP för sitt nya hus med comhem TV-nätverk? I sånna fall, är det någon som vet hur? namnet för telia routern har jag inte i huvudet men jag kan komma med det om 1-2 dagar

Mycket onödigt gnäll i denna tråd.

Telias router lär gå utmärkt att använda som AP. Den är ungefär som en vanlig router så detsamma gäller här, stäng av DHCP. Jag har inte orkat läsa hela tråden men se till att hitta billig vanlig nätverkskabel att ha emellan dem. Elektronikkedjorna har stora påslag så undvik. Clas eller Kjell är säkert billigare, Webhallen och liknande datorbutiker likaså. Går att köpa som metervara om du kan sätta på ändar själv eller färdiga längder. Kvalitet spelar ingen roll för hemmabruk.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Ja och nej

802.11ac är snabbare än 802.11n. AC existerar bara på 5Ghz-bandet så ur den synvinkeln kan man få bättre throughput på 5Ghz.
5Ghz-bandet i sig är dock inte snabbare.

Gäller inte allmänt att lägre frekvens = bättre räckvidd/igenomträngingsförmåga. Högre frekvens = motsatsen. Det gäller ju för telenätet, väl?

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Skrivet av kyre:

Mycket onödigt gnäll i denna tråd.

Telias router lär gå utmärkt att använda som AP. Den är ungefär som en vanlig router så detsamma gäller här, stäng av DHCP. Jag har inte orkat läsa hela tråden men se till att hitta billig vanlig nätverkskabel att ha emellan dem. Elektronikkedjorna har stora påslag så undvik. Clas eller Kjell är säkert billigare, Webhallen och liknande datorbutiker likaså. Går att köpa som metervara om du kan sätta på ändar själv eller färdiga längder. Kvalitet spelar ingen roll för hemmabruk.

Tjaa, det var ju jag som skapa tråden och som jag sa så var jag inte bra på internett, hoppas du orka med det för mer behöver du inte lyssna på, tack för informationen