Min uppkoppling varierar och stänger av sig hela tiden, hjälp!

Permalänk
Medlem

Min uppkoppling varierar och stänger av sig hela tiden, hjälp!

Hej! Jag har haft problem med mitt internet nu dem senaste månaderna och jag har 12-24 mbit/s. Problemet är att internet uppkopplingen försvinner cirka 1 gång i timmen och sjunker till ungefär 4 mbit och så fort jag trycker igång hemtelefonen så försvinner det helt och sedan trimmas upp till cirka 15 mbit.
Har haft tekniker hemma men han gav inget bra svar på vad det kan vara så fick pröjsa någon tusenlapp för ingenting.
Så hoppas det finns någon som kan hjälpa mig, orkar inte med felet längre... Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad händer med din DSL-lampa på modemet när detta händer? Blinkar eller lyser den?
Är du helt 100% säker på att modemet sitter i första jacket?

Permalänk
Medlem

DSL-lampan slutar lysa helt och ibland lyser den rött, har en Telia Smart så den är ju lite annorlunda.
Helt hundra på att den sitter i första jacket!

Permalänk
Skrivet av Zajje:

Hej! Jag har haft problem med mitt internet nu dem senaste månaderna och jag har 12-24 mbit/s. Problemet är att internet uppkopplingen försvinner cirka 1 gång i timmen och sjunker till ungefär 4 mbit och så fort jag trycker igång hemtelefonen så försvinner det helt och sedan trimmas upp till cirka 15 mbit.
Har haft tekniker hemma men han gav inget bra svar på vad det kan vara så fick pröjsa någon tusenlapp för ingenting.
Så hoppas det finns någon som kan hjälpa mig, orkar inte med felet längre... Tack på förhand!

Låter som att du inte har ditt adsl i första jacket, troligtvis även därför du har fått betala teknikern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zajje:

DSL-lampan slutar lysa helt och ibland lyser den rött, har en Telia Smart så den är ju lite annorlunda.
Helt hundra på att den sitter i första jacket!

Då är där problem med antingen modemet, splittern, ledningen till stationen eller porten i stationen.
Börja med att testa ett annat modem och splitter.
Sedan ska du begära pengarna tillbaka av teknikern. Kan de inte komma fram till vad som är fel ska de fan inte ha betalt heller. Inkompetent folk har man ingen nytta av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Då är där problem med antingen modemet, splittern, ledningen till stationen eller porten i stationen.
Börja med att testa ett annat modem och splitter.
Sedan ska du begära pengarna tillbaka av teknikern. Kan de inte komma fram till vad som är fel ska de fan inte ha betalt heller. Inkompetent folk har man ingen nytta av.

Redan gjort, skaffade nytt modem för jag trodde att felet låg i det förra men tydligen så gjorde det inte det.

Verkligen inte. Får se vad jag kan göra med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Låter som att du inte har ditt adsl i första jacket, troligtvis även därför du har fått betala teknikern.

Har det i första jacket, men jag tycker det är så skumt att när jag inte ens använder nätverket så segas det ner som vanligt.

Permalänk
Medlem

öppna det första telejacket, koppla ur alla trådar utan de två inkommande trådarna. Koppla även ur ev telefon inkopplad på första jacket. Funkar det bra efter detta? Detta ger svar om felet är inne i huset eller om felet ska hanteras av teleoperatören.

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att första jacket samt det jacket du har telen i är första. Hos mina päron så var det kopplat att båda var först, parallellt. Vilket innebär att när du lyfte på luren så skrapa det å pep lite, sedan dog internet. Varje gång det ringde så bröt det om det ringde för länge så att den "svarar".
Så prova lossa på sladdarna i ena telejacket å se om det andra fortfarande fungerar. Du kan även koppla in en telefon i båda å lyfta på dem å lyssna om du hör nått.

EDIT: Gör som teejee skrev. Om du kopplar ur de övre kablarna som går vidare till de andra uttagen från första jacket så ska inget av de andra uttagen fungera. Funkar det på ett annat uttag gör motsvarade på de uttaget. Fungerar inget annan jack så ska det vara första.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

öppna det första telejacket, koppla ur alla trådar utan de två inkommande trådarna. Koppla även ur ev telefon inkopplad på första jacket. Funkar det bra efter detta? Detta ger svar om felet är inne i huset eller om felet ska hanteras av teleoperatören.

Tack för tipset, ska se om det fungerar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Det kan vara så att första jacket samt det jacket du har telen i är första. Hos mina päron så var det kopplat att båda var först, parallellt. Vilket innebär att när du lyfte på luren så skrapa det å pep lite, sedan dog internet. Varje gång det ringde så bröt det om det ringde för länge så att den "svarar".
Så prova lossa på sladdarna i ena telejacket å se om det andra fortfarande fungerar. Du kan även koppla in en telefon i båda å lyfta på dem å lyssna om du hör nått.

EDIT: Gör som teejee skrev. Om du kopplar ur de övre kablarna som går vidare till de andra uttagen från första jacket så ska inget av de andra uttagen fungera. Funkar det på ett annat uttag gör motsvarade på de uttaget. Fungerar inget annan jack så ska det vara första.

Det är exakt så mitt problem är plus att internet blir sämre utan att jag ens gör något, men jag har lossat på dem över kablarna i första jacket så får jag se om allt fungerar som det ska nu, återkommer så fort jag vet. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag kom hem för cirka en timma sen och det visade sig att internetet inte fungera som det skulle, så frågan kvarstår...
Det fungerade dock ett bra tag innan jag stack från hemmet, jag kunde spela utan några problem alls, så förstår inte vad det kan vara...

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Det har gått ett tag nu sen jag startade tråden och mitt problem kvarstår... Internet stänger av sig med 5 timmars mellanrum och sjunker ner till 5 mbit ungefär från 15 som vi vanligtvis ska ha.. Det jag gjort för att hålla mig på 15 mbit är att trycka igång hemtelefonen så fort det sjunkit ner så har det gått upp igen. Jag har testat att kopplat ur telefonen, tatt loss trådarna som går till alla andra telejack i huset, dubbelkollat att det är det första jacket jag är inkopplad på osv.. Men ingenting hjälper, så finns det något ljushuvud som vet exakt vad det kan vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zajje:

Det har gått ett tag nu sen jag startade tråden och mitt problem kvarstår... Internet stänger av sig med 5 timmars mellanrum och sjunker ner till 5 mbit ungefär från 15 som vi vanligtvis ska ha.. Det jag gjort för att hålla mig på 15 mbit är att trycka igång hemtelefonen så fort det sjunkit ner så har det gått upp igen. Jag har testat att kopplat ur telefonen, tatt loss trådarna som går till alla andra telejack i huset, dubbelkollat att det är det första jacket jag är inkopplad på osv.. Men ingenting hjälper, så finns det något ljushuvud som vet exakt vad det kan vara?

Såhär är det.
Om du har gjort som du säger och provat med olika modem och olika datorer samt olika kablar. Då finns det bara ett ställe kvar är problemet ligger.
Det är mellan jacket och telestationen. Ring ISPn och förklara detta.

Permalänk
Medlem

Jå det låter som att de har fell signal profil för ditt modem. troligen har det modem du har nu och det du hade olika signal profil eller så har dom en konstig signal profil. Alternativt så bor du precis för långt i från stationen så att du inte kan ha den hastighet du har dvs för svag signal styrka.