Radeon 290x i ett Corsair 800D chassi, värme problem?

Permalänk
Medlem

Radeon 290x i ett Corsair 800D chassi, värme problem?

Hej!

Ska uppdatera grafikkortet och om det inte blir ett till 670 kort för SLI så står det annars mellan 290x och 780. Det lutar just nu mot ett 290x kort, men jag funderar på om det kanske kan bli lite varmt i min dator. Jag har ett Corsair Obsidian 800D chassi, och det har inte särskilt många fläkt platser. Jag har läst att 290x kortet blir ganska varmt, och att korten med eftermarknadskylare skickar ut varmluften i chassit. Det jag undrar är om ni tror att det kommer att bli dåliga temperaturer med 290x kortet på grund av chassits kylningsförmåga.

Undrar också om det 290x är ett bättre val än GTX 780. 290x är dyrare och varmare, men verkar prestera bättre och har dessutom Mantle.

All hjälp uppskattas!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Det tror jag inte blir några problem alls med värme, köp mer fläktar till chassit om du är bekymrad över värme. Ett 800 d är ett stort chassi och du behöver inte tänka på värme i det alls. 780 eftermarknads kort skickar också ut luften i chassit så på det sättet blir det inte värre och ett till 670 skulle generera mer värme en ett ensamt 290x.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trizones:

Det tror jag inte blir några problem alls med värme, köp mer fläktar till chassit om du är bekymrad över värme. Ett 800 d är ett stort chassi och du behöver inte tänka på värme i det alls. 780 eftermarknads kort skickar också ut luften i chassit så på det sättet blir det inte värre och ett till 670 skulle generera mer värme en ett ensamt 290x.

Mer fläktar fungerar inte riktigt, då det är ganska ont om lämpliga fläktplatser för luftintag (i princip 1 fläktplats).
780 korten är väl ganska mycket svalare än 290x? Men du tror inte att det blir några problem i alla fall då?

Vad tror du om 290x vs 780 då? Har sett en hel del posts som menar på att 290x är det bättre valet.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

För det första, hur många fläktar har du installerat? Jag utgår ifrån att du har en bak i chassit. Jag skulle avråda dig från att stoppa in ett grafikkort överhuvudtaget eftersom ventilationen är dålig, ta ut ditt 670 medans den fortfarande på något mirakulöst sätt inte har gått sönder. Om jag var du skulle jag inte starta dator utan att du installerat fler fläktar, det är väldigt dåligt att låta dina komponenter vara varma under längre perioder.

OT: Skriv gärna vilka fläktar du har vart dom är och vilken volt dom körs i, sedan kan jag tillägga att 290x inte kommer att spruta ut 200 °C luft i chassit och höja din CPU-tamp med 90 °C. Om du redan har ett ''high end'' grafikkort installerat så kommer du inte se mycket skillnad, kolla på en review från någon tråvärdig källa som jämför temps med ditt 670 med 290x.

Jag skulle defensivt köpa ett 290x pga pris per krona, Mantle, TrueAudio och alla de andra AMD grejerna och som prickett över i:t kan du ju coinmine:a och tjäna pengar! Whooo! inget mera jobb! Mer pengar till folket!

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsmen:

För det första, hur många fläktar har du installerat? Jag utgår ifrån att du har en bak i chassit. Jag skulle avråda dig från att stoppa in ett grafikkort överhuvudtaget eftersom ventilationen är dålig, ta ut ditt 670 medans den fortfarande på något mirakulöst sätt inte har gått sönder. Om jag var du skulle jag inte starta dator utan att du installerat fler fläktar, det är väldigt dåligt att låta dina komponenter vara varma under längre perioder.

OT: Skriv gärna vilka fläktar du har vart dom är och vilken volt dom körs i, sedan kan jag tillägga att 290x inte kommer att spruta ut 200 °C luft i chassit och höja din CPU-tamp med 90 °C. Om du redan har ett ''high end'' grafikkort installerat så kommer du inte se mycket skillnad, kolla på en review från någon tråvärdig källa som jämför temps med ditt 670 med 290x.

Jag skulle defensivt köpa ett 290x pga pris per krona, Mantle, TrueAudio och alla de andra AMD grejerna och som prickett över i:t kan du ju coinmine:a och tjäna pengar! Whooo! inget mera jobb! Mer pengar till folket!

1x 140mm Front, 1x 140mm Botten, 1x 140mm Bak

Borde täcka de flesta behov?

Grafikkort blir varma, så enkelt är det. De mår dåligt ifall de ligger kring 90 grader nonstop, ja. Att det ligger och tuffar på i 75 grader är inga problem.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsmen:

För det första, hur många fläktar har du installerat? Jag utgår ifrån att du har en bak i chassit. Jag skulle avråda dig från att stoppa in ett grafikkort överhuvudtaget eftersom ventilationen är dålig, ta ut ditt 670 medans den fortfarande på något mirakulöst sätt inte har gått sönder. Om jag var du skulle jag inte starta dator utan att du installerat fler fläktar, det är väldigt dåligt att låta dina komponenter vara varma under längre perioder.

OT: Skriv gärna vilka fläktar du har vart dom är och vilken volt dom körs i, sedan kan jag tillägga att 290x inte kommer att spruta ut 200 °C luft i chassit och höja din CPU-tamp med 90 °C. Om du redan har ett ''high end'' grafikkort installerat så kommer du inte se mycket skillnad, kolla på en review från någon tråvärdig källa som jämför temps med ditt 670 med 290x.

Jag skulle defensivt köpa ett 290x pga pris per krona, Mantle, TrueAudio och alla de andra AMD grejerna och som prickett över i:t kan du ju coinmine:a och tjäna pengar! Whooo! inget mera jobb! Mer pengar till folket!

Just nu är det inga problem med mina fläktar eller temps, CPU idlar runt 20-30 och GPU idlar runt 35-40.
I toppen har jag en 240 radiator (H100), och en tom plats. Noctua NF-P12 PWM används till radiatorn, i pull. Där bak har jag en fläkt, som skickar ut luft ur chassit. I botten har jag en fläkt som drar in luft.

Funderar dock på att ställa om den bakre fläkten till att dra in, men jag vill se hur temperaturerna blir med det nya grafikkortet först.

TrueAudio har jag inte något behov av, har ett ljudkort. Vad menar du med pris per krona? Menar du prestanda/krona så ser ju 780 också bra ut.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

1x 140mm Front, 1x 140mm Botten, 1x 140mm Bak

Borde täcka de flesta behov?

Grafikkort blir varma, så enkelt är det. De mår dåligt ifall de ligger kring 90 grader nonstop, ja. Att det ligger och tuffar på i 75 grader är inga problem.

140mm i fronten tar väl dock inte in någon luft, den blåser väl helt enkelt på hårddiskarna bara? Blir mest en halvdan exhaust fan. 290x kortet är väl gjort för att ligga på runt 90c?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

780 är svalare än 290X, men det borde inte påverka ditt val alls. Oavsett vad du gör borde du köpa en eller två till fläktar som insug. Alternativt flytta din tredje utsugsfläkt till botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

780 är svalare än 290X, men det borde inte påverka ditt val alls. Oavsett vad du gör borde du köpa en eller två till fläktar som insug. Alternativt flytta din tredje utsugsfläkt till botten.

Och vart borde jag placera dessa fläktar? Att placera en exhaustfan i botten känns ju också redigt dumt, med tanke på att värmen stiger. Möjligtvis att jag köper en till fläkt för intake och moddar sidplåten för att kunna sätta den där, men annars finns det inte mycket att göra.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Och vart borde jag placera dessa fläktar? Att placera en exhaustfan i botten känns ju också redigt dumt, med tanke på att värmen stiger. Möjligtvis att jag köper en till fläkt för intake och moddar sidplåten för att kunna sätta den där, men annars finns det inte mycket att göra.

Hehe, jag menar ju såklart att du ska sätta den som insug...

Men vafan, jag trodde det fanns fler fläktplatser gjorda för insug. Vilket skitchassi du har...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

140mm i fronten tar väl dock inte in någon luft, den blåser väl helt enkelt på hårddiskarna bara? Blir mest en halvdan exhaust fan. 290x kortet är väl gjort för att ligga på runt 90c?

Den tar nog inte in luft, nej. Den rör omkring luften inne i chassit, vilket är bra. Istället för att den varma luften står stilla.

Ja jag har för mig att det är så. Kring 90 grader.

Mina kort ligger kring 82 grader som högst, temptarget på 95 grader.

Kör på 290X. I värsta fall får man väl byta chassi och/eller öppna luckan på sidan och ställa en vanlig fläkt riktad mot grafikkortet.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Hehe, jag menar ju såklart att du ska sätta den som insug...

Men vafan, jag trodde det fanns fler fläktplatser gjorda för insug. Vilket skitchassi du har...

Nope, grymt chassi. Det är dock skapat med vattenkylning i åtanke, något jag inte visste när jag köpte det för ett par år sedan.

Skrivet av EyeNEye:

Den tar nog inte in luft, nej. Den rör omkring luften inne i chassit, vilket är bra. Istället för att den varma luften står stilla.

Ja jag har för mig att det är så. Kring 90 grader.

Mina kort ligger kring 82 grader som högst, temptarget på 95 grader.

Kör på 290X. I värsta fall får man väl byta chassi och/eller öppna luckan på sidan och ställa en vanlig fläkt riktad mot grafikkortet.

Nae, den fläkten blåser igenom HDD cagen till bakutrymmet bakom moderkortet och vidare ut där bak. Att byta ut ett chassi som kostar 2000kr nytt känns som ett ganska dåligt worst case. Att öppna luckan känns inte heller särskilt optimalt.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Nope, grymt chassi. Det är dock skapat med vattenkylning i åtanke, något jag inte visste när jag köpte det för ett par år sedan.

Nae, den fläkten blåser igenom HDD cagen till bakutrymmet bakom moderkortet och vidare ut där bak. Att byta ut ett chassi som kostar 2000kr nytt känns som ett ganska dåligt worst case. Att öppna luckan känns inte heller särskilt optimalt.

Jo jag såg det nu efter ha kolla lite Youtube-klipp.

Du har ju plats för en 120mm-fläkt vid "botten". Som suger luft från golvet. Eller?

Ett alternativ hade ju varit att skaffa sig en sidopanel, utan fönster. Borra upp för fäste av fläkt.

http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id=44727

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Du har ju plats för en 120mm-fläkt vid "botten". Som suger luft från golvet. Eller?

Ett alternativ hade ju varit att skaffa sig en sidopanel, utan fönster. Borra upp för fäste av fläkt.

http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id=44727

Japp, i botten sitter det en 120mm. Den suger från golvet genom dammfiltret, kika på bilden nedan.

Jag funderar som sagt var på att göra en fläktplats i plexiglaset, borde fungera.
Något liknande detta:

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Japp, i botten sitter det en 120mm. Den suger från golvet genom dammfiltret, kika på bilden nedan.
http://s2.postimg.org/mp2j3ohqh/Obsidian_Flowchart_1.jpg

Jag funderar som sagt var på att göra en fläktplats i plexiglaset, borde fungera.
Något liknande detta:
http://img156.imageshack.us/img156/6247/dsc01143nu.jpg

Att göra det, hade ju varit det mest optimala. Tar ju sin lilla tid dock!

Annars är väl rådet att skaffa en bättre fläkt. Allt är ju så beroende på ljudnivå och prestanda. Vissa hatar ljud, andra vill ha ren prestanda.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd

Köpte nyss ett 290X tri-x

Kortet är DÖDSTYST, prestandan är inget jag märkt än när jag spelat ARMA III men ligger crika 45-70 FPS på 80Slot server på Ultra i allt x8 aa.
Och det är jävligt stadigt jämfört mot innan 20/30FPs med mitt 660TI

bara gissade siffror förutom med 660TI

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Att göra det, hade ju varit det mest optimala. Tar ju sin lilla tid dock!
Annars är väl rådet att skaffa en bättre fläkt. Allt är ju så beroende på ljudnivå och prestanda. Vissa hatar ljud, andra vill ha ren prestanda.

Hm, får se vad jag kan göra. Ljud gör mig inte särskilt mycket, prestanda framför allt. Dock så vill jag ju inte ha ett jetplan under skrivbordet!

Skrivet av LucasSj:

Köpte nyss ett 290X tri-x

Kortet är DÖDSTYST, prestandan är inget jag märkt än när jag spelat ARMA III men ligger crika 45-70 FPS på 80Slot server på Ultra i allt x8 aa.
Och det är jävligt stadigt jämfört mot innan 20/30FPs med mitt 660TI

bara gissade siffror förutom med 660TI

Det låter ju bra, vad har du för CPU och clock på den? Har du överklockat GPUn?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Hm, får se vad jag kan göra. Ljud gör mig inte särskilt mycket, prestanda framför allt. Dock så vill jag ju inte ha ett jetplan under skrivbordet!

Det låter ju bra, vad har du för COU och clock på den? Har du överklockat GPUn?

Kör själv med H80-fläkten från min gamla H80. 2700 RPM

Tjejen brukar gnälla. "Sänk fläkten!!! Det drar kallt om mina ben!"

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Kör själv med H80-fläkten från min gamla H80. 2700 RPM

Tjejen brukar gnälla. "Sänk fläkten!!! Det drar kallt om mina ben!"

Haha! Min intake fläkt i botten är stockfläkten från min H100, surrar en hel del när man kör turbomode!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Hm, har inte tänkt på Mantle vs G-Sync. Personligen känner jag att G-Sync är en större fördel än Mantle, kanske inte just nu men inom en snar framtid. Det är ju något som ger 780 kortet en bonus...

EDIT: Faaast, Mantle är ju också riktigt schysst. Även om spelutbudet med Mantle stöd är ganska begränsat...

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.