Intel 9-serien styrkretsar i presentationsblad

Permalänk
Melding Plague

Intel 9-serien styrkretsar i presentationsblad

Efter mycket tisslande och tasslande framgår nu de fullständiga specifikationerna för 9-serien styrkretsar till kommande Haswell Refresh, men även för entusiastorienterade Haswell-E.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Vad är detta 1 M och 5 M firmware Sku?

Permalänk
Medlem

Oh thou Series 9 Chipsets, I dub thee Yawning Yak.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker utvecklingen av styrkretsar stannat av?

Visst nu finns det hur många som helst sata 6gbit men förutom det hur många förbättringar är det de nya styrkretsarna?
Jag tycker att fler pci express lanes borde sjunka i prisklasserna så att de lägre serierna också får det alternativt serierna blir biligare. Tekniken bör ju bli billigare allteftersom att de effektiviserar mer och mer.

Och var är stöd för nya tekniker som m2 och thunderbolt och displayport. Styrketsarna behöver ju ha ett brett stöd för det så att det i sin tur kan komma tillbehör som utnyttjar teknikerna.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Har sett fram emot att Intel ska öka antalet kärnor från 4/6 som de haft i många år nu. Men vad hände med Pci-e 3.0? X99 pratar jag om alltså

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Bara jag som tycker utvecklingen av styrkretsar stannat av?

Visst nu finns det hur många som helst sata 6gbit men förutom det hur många förbättringar är det de nya styrkretsarna?
Jag tycker att fler pci express lanes borde sjunka i prisklasserna så att de lägre serierna också får det alternativt serierna blir biligare. Tekniken bör ju bli billigare allteftersom att de effektiviserar mer och mer.

Och var är stöd för nya tekniker som m2 och thunderbolt och displayport. Styrketsarna behöver ju ha ett brett stöd för det så att det i sin tur kan komma tillbehör som utnyttjar teknikerna.

Håller med, dock inte på pcie fronten det vore att skjuta sig själv i foten att ge de lägre prisklasserna som egenskaper som de dyrare. En av anledningar till att folk välj X kretsen många gånger ju för de har fler pcie banor. De vill tjäna pengar inte bara förse som många som möjligt med fina grejer utan att de kostar.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Starric:

Har sett fram emot att Intel ska öka antalet kärnor från 4/6 som de haft i många år nu. Men vad hände med Pci-e 3.0? X99 pratar jag om alltså

Skickades från m.sweclockers.com

Du kommer inte se fler kärnor i konsumentmodellerna på väldigt länge helt enkelt för att det är slöseri med resurser.

Åtta banor PCIe 2.0 syftar på vad styrkretsen får att leka med i form av bandbredd. Övriga banor som man kopplar in grafikkort och liknande är integrerade i processorn och styrs inte från chipsetet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det egentliga problemet är ju avsaknaden av DDR4 i serien.
Blir 10-serien som får dem, kommer bli likadan som 9an med endast DDR4 minnen som nyhet.
Så har vi helt plötsligt väldigt många år utan vettig utveckling.

Men jag kommer ändå köpa mig ett itx lagom till broadwell kommer ut med låg wattarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Zotamedu:

Du kommer inte se fler kärnor i konsumentmodellerna på väldigt länge helt enkelt för att det är slöseri med resurser.

Åtta banor PCIe 2.0 syftar på vad styrkretsen får att leka med i form av bandbredd. Övriga banor som man kopplar in grafikkort och liknande är integrerade i processorn och styrs inte från chipsetet.

Uhm... Det står ju discrete gfx support 2x16 + x8 or 5x8???

Märkliga specs för 2011-3...

Skrivet av sgtspiff:

Det egentliga problemet är ju avsaknaden av DDR4 i serien.
Blir 10-serien som får dem, kommer bli likadan som 9an med endast DDR4 minnen som nyhet.
Så har vi helt plötsligt väldigt många år utan vettig utveckling.

Men jag kommer ändå köpa mig ett itx lagom till broadwell kommer ut med låg wattarna

Lågvatten eller va? DDR4 är inte så konstigt att Haswell Refresh inte har. Det har typ aldrig hänt att en ny minnesteknik introducerats på huvudmarknaden direkt. Det är dyrt och ger inte så mycket för prestandan.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flamso:

Uhm... Det står ju discrete gfx support 2x16 + x8 or 5x8???

Märkliga specs för 2011-3...

Lågvatten eller va? DDR4 är inte så konstigt att Haswell Refresh inte har. Det har typ aldrig hänt att en ny minnesteknik introducerats på huvudmarknaden direkt. Det är dyrt och ger inte så mycket för prestandan.

Ja, du kan antingen köra tre kort där två kör på x16 och ett på x8 eller fem kort där alla kör på x8. Precis som idag. 16+16+8=40 och s2011 har tillgång till just 40 PCIe 3.0. Det är ju inga konstigheter alls.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Zotamedu:

Ja, du kan antingen köra tre kort där två kör på x16 och ett på x8 eller fem kort där alla kör på x8. Precis som idag. 16+16+8=40 och s2011 har tillgång till just 40 PCIe 3.0. Det är ju inga konstigheter alls.

Men det står inget om 3.0? Oh well. Det löser väl sig. Bandbredden behövs inte till det mesta.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Flamso:

Men det står inget om 3.0? Oh well. Det löser väl sig. Bandbredden behövs inte till det mesta.

Haswell-E får 40 kanaler PCI Express 3.0, precis som Ivy Bridge-E och (inofficiellt) Sandy Bridge-E.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Jacob:

Haswell-E får 40 kanaler PCI Express 3.0, precis som Ivy Bridge-E och (inofficiellt) Sandy Bridge-E.

Ah. Okay! Tack för förklaringen! Tur att Intel börjat fatta 6Gbit SATA och USB3.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flamso:

Men det står inget om 3.0? Oh well. Det löser väl sig. Bandbredden behövs inte till det mesta.

Nej nyheten handlar om styrkretsar. PCIe kommer direkt från processorn sedan flera år tillbaks. Sen faller det ju på sin egen orimlighet att de skulle gå bakåt i utvecklingen. Det folk hänger upp sig på är att det står åtta lanes PCIe 2.0 men det är fortfarande bara vad styrkretsen har att leka med och är inte direkt relaterat till de andra. Nuvarande X79 och Z87 har båda exakt samma upplägg till styrkretsen, alltså åtta PCIe 2.0. Inget har förändrats. Allt är precis som vanligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du kommer inte se fler kärnor i konsumentmodellerna på väldigt länge helt enkelt för att det är slöseri med resurser.

Åtta banor PCIe 2.0 syftar på vad styrkretsen får att leka med i form av bandbredd. Övriga banor som man kopplar in grafikkort och liknande är integrerade i processorn och styrs inte från chipsetet.

Verkade ju vara fler som undrade över pcie 3.0, men då vet vi det

Ang antal kärnor är det inte det att jag vill ha ännu fler, men däremot ser jag gärna att sexkärniga blir minsta för denna processorfamilj. Förhoppningsvis trillar de ner i pris i och med det, och åttakärniga tar över prissättningen från dagens sexkärniga. En sexkärnig intel för runt 2,5-3k vore ju inte fel som konsument

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Zotamedu:

Nej nyheten handlar om styrkretsar. PCIe kommer direkt från processorn sedan flera år tillbaks. Sen faller det ju på sin egen orimlighet att de skulle gå bakåt i utvecklingen. Det folk hänger upp sig på är att det står åtta lanes PCIe 2.0 men det är fortfarande bara vad styrkretsen har att leka med och är inte direkt relaterat till de andra. Nuvarande X79 och Z87 har båda exakt samma upplägg till styrkretsen, alltså åtta PCIe 2.0. Inget har förändrats. Allt är precis som vanligt.

Bra förklarat! Tack! Det blir väl bara rörigt eftersom det finns många sätt att visa samma saker på! Men då är det mycket klarare.

X99 verkar bli en fin plattform! Åttakärnig brutalitet. Då är det bara att vänta på att moderskroten blir stabila och DDR4 inte kostar skjortan och halva armen för 32GB.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

...14 st. USB 2.0 (varav 6 st. USB 3.0)...

Så... en del av USB 2 portarna är egentligen USB 3?

Kunde inte låta bli

Dold text
Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Z97 är en så mikroinkrementell förbättring över föregångaren att det nästan inte märks överhuvudtaget, men det är förstås inte förvånande med tanke på Intels sparlåga.

Längtar efter ddr4. Inte pga prestandan, utan enbart för att kunna få tag på udimm-moduler större än 8 GB (ja, det finns 16 GB ddr3-moduler, men de är alla rdimm). X99, visst, men den plattformen är både overkill och overprice för min del.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sgtspiff:

Det egentliga problemet är ju avsaknaden av DDR4 i serien.
Blir 10-serien som får dem, kommer bli likadan som 9an med endast DDR4 minnen som nyhet.
Så har vi helt plötsligt väldigt många år utan vettig utveckling.

Men jag kommer ändå köpa mig ett itx lagom till broadwell kommer ut med låg wattarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar DDR4 som just har börjat massproduceras? Det togs upp på Dustin Expo att Kingston förväntar sig att börja sälja DDR4 minne tidigast i slutet av året. Tidigast kommer du att se DDR4 hos Broadwell som kommer någon gång mellan Q4 2014 eller Q1 2015.

Skrivet av Jacob H:

Haswell-E får 40 kanaler PCI Express 3.0, precis som Ivy Bridge-E och (inofficiellt) Sandy Bridge-E.

Lite konstigt att det inte introducerades helt officiellt redan för SB-E.

Skrivet av richie.f:

Verkade ju vara fler som undrade över pcie 3.0, men då vet vi det

Ang antal kärnor är det inte det att jag vill ha ännu fler, men däremot ser jag gärna att sexkärniga blir minsta för denna processorfamilj. Förhoppningsvis trillar de ner i pris i och med det, och åttakärniga tar över prissättningen från dagens sexkärniga. En sexkärnig intel för runt 2,5-3k vore ju inte fel som konsument

Då är ju frågan.. Behöver verkligen den vardaglige konsumenten aka Gamern fler än fyra kärnor? Intel verkar inte tycka det och som det ser ut idag så kommer man inte behöva fler kärnor i en överskådlig framtid. Sexkärniga processorer för "Medelsvensson" är många år bort.. Speciellt när ytterst få mjukvaror ens stödjer fler än fyra kärnor.

Skrivet av Flamso:

Bra förklarat! Tack! Det blir väl bara rörigt eftersom det finns många sätt att visa samma saker på! Men då är det mycket klarare.

X99 verkar bli en fin plattform! Åttakärnig brutalitet. Då är det bara att vänta på att moderskroten blir stabila och DDR4 inte kostar skjortan och halva armen för 32GB.

Sett till historiken kommer ett 32GB kit kosta skjortan tyvärr. Gjorde det med DDR3 och gjorde det med DDR2.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Då är ju frågan.. Behöver verkligen den vardaglige konsumenten aka Gamern fler än fyra kärnor? Intel verkar inte tycka det och som det ser ut idag så kommer man inte behöva fler kärnor i en överskådlig framtid. Sexkärniga processorer för "Medelsvensson" är många år bort.. Speciellt när ytterst få mjukvaror ens stödjer fler än fyra kärnor.

Vem säger att medelsvensson behöver sex kärnor? Jag pratar om oss entusiaster här på sweclockers, hur många här behöver den prestandan vi jagar egentligen? Typ dubbla geforce 780 osv. Jag klarar mig exempelvis egentligen rätt bra med min i3a med ett radeon 6850, men det betyder inte att uppgraderingsdjävulen inte är där och rycker i plånboken, och då är det ju roligare om sexkärniga finns inom ett rimligt pris

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tumnus:

Då är ju frågan.. Behöver verkligen den vardaglige konsumenten aka Gamern fler än fyra kärnor? Intel verkar inte tycka det och som det ser ut idag så kommer man inte behöva fler kärnor i en överskådlig framtid. Sexkärniga processorer för "Medelsvensson" är många år bort.. Speciellt när ytterst få mjukvaror ens stödjer fler än fyra kärnor.

Sett till historiken kommer ett 32GB kit kosta skjortan tyvärr. Gjorde det med DDR3 och gjorde det med DDR2.

Behöver och sånt. Fördelen är ju för workstation och dylikt om man är entusiast också. Jag hade gärna bytt till en åttakärnig och det blir nog av om det inte bara är för Extreme. De har ju aldrig släppt bara Extreme Edition som ny modell, se 980X och 970.

Troligtvis. Jag tänkte ju visserligen 4*8GB och det är inte extremt dyrt idag. Kommer nog gråta lite i och med att DDR4 kommer kosta lätt 30% mer för samma mängd minne per sticka. Oh well.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starric:

Vem säger att medelsvensson behöver sex kärnor? Jag pratar om oss entusiaster här på sweclockers, hur många här behöver den prestandan vi jagar egentligen? Typ dubbla geforce 780 osv. Jag klarar mig exempelvis egentligen rätt bra med min i3a med ett radeon 6850, men det betyder inte att uppgraderingsdjävulen inte är där och rycker i plånboken, och då är det ju roligare om sexkärniga finns inom ett rimligt pris

Du menar LGA2011 en socket för entusiaster som redan existerar?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du menar LGA2011 en socket för entusiaster som redan existerar?

Nej, för där måste du upp i runt 4500 kronor innan du får en sexkärnig processor. Det var just det som var grejen här, att med nya 2011-3 så startar processorerna med sex kränor för att sedan bli åtta kärnor för de dyrare, vilket är en trevlig utveckling

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starric:

Nej, för där måste du upp i runt 4500 kronor innan du får en sexkärnig processor. Det var just det som var grejen här, att med nya 2011-3 så startar processorerna med sex kränor för att sedan bli åtta kärnor för de dyrare, vilket är en trevlig utveckling

Exakt så vill Intel ha det och det kommer antagligen vara så också. LGA2011 är en entusiastplattform för de som VET att de behöver den extra kraften och därför är de även villiga att betala dessa priser. Skulle själv gärna se en sexkärnig processor till socket 1150 men samtidigt är jag medveten om att det nog aldrig kommer att hända.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds