Tips ang uppgradering av router till större hemnätverk

Permalänk

Tips ang uppgradering av router till större hemnätverk

Tjenare

skulle behöva lite tips och hjälp med uppgradering här i hemnätverket. i dagens läge sitter jag på ett Telenor 4G modem som är ett av dom ända alternativen på landet (vi har antenn på taket osv för få ut mer av det lilla vi får)... kör port forwarding till min Dlink 655 som suttit på tronen i många år nu och är helt enkelt dags för utbyte och uppgradering då inte portarna räcker till längre. kan även passa på att lägga till att vi kommer få fiber inom något år ( landsbygden i vårt område har fått prioriteringar som även inkluderar avlopp i samma sväng)

bilden jag bifogar är hur nätverket ser ut idag och vilka enheter som befinner sig i nätverket för tillfället. och även dom 3 enheterna som blir kommande projekt för resterande av hemmet. [ Tryck för att förstora ]

det jag behöver tips och hjälp med är alltså vilken router/switch som passar bäst för mig. har pillat lite med nätverk osv men inget avancerat dvs.

kraven som helst skall uppfyllas är då:
* trådlöst wlan för alla mobiler,plattor,bärbara datorer samt skrivare ( vilket blir minst 9 st om alla är igång samtidigt)
* 8 portar+ för alla trådade datorer och enheter ( alla kablar är cat6 och alla datorer har gigabit portar)

gärna gigabitnätverk, "användarvänligt" interface eller liknande, och letar efter något som är mycket för pengarna eller hur jag skall uttrycka mig. (prisklassen är svår att säga men ser helst under 2000kr~ . räcker det inte får givetvis ge lite större svängrum, hoppas det räcker som riktlinje)

alla tips är välkomna och är givetvis öppen för förslag på olika idéer jag kanske inte tänkt över innan, begagnat osv.

hoppas att tråden ligger rätt och att jag kan göra mig förstådd med min nuvarande kunskap !
tack / Soulblade / Johan

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem

Utöka med en gigabit-switch på t.ex 8 portar. Löser dina problem galant och kostar småpengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Skrivet av Juggernawt:

Utöka med en gigabit-switch på t.ex 8 portar. Löser dina problem galant och kostar småpengar.

Skickades från m.sweclockers.com

tackar för ditt svar. har kollat lite på detta och skall kolla mer.
dock hade en komplett lösning varit trevligare men har ett par dagar på mig innan jag behöver bestämma mig! så tack för input!

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem

Jag hade rekommenderar också en switch.
Du kommer förmodligen byta 4G modem/router oftare än din Gbit switch.

Det är först när du kommer att vilja sätta de olika enheterna på olika subnät och ha FW mellen dina interna nät som du "behöver" titta på något mer avancerat.
Dock så är det roligt att pilla med sådant även om man inte behöver.

Ska du titta på routrar "ovanför" konsument prylar så kan jag rekommendera detta: http://www.routerboard.se/prest/sv/monterade-system/139-mikro... ganska prisvärt och klarar av "allt" du kan tänkas behöva.

Dock så är det inte plug-play utan du kommer att behöva nöta manualer och forum för att sätta upp det.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Avstängd

Kolla denna, kan nog vara något. Ryktas att det också kommer en gigabit switch som är stackable inom 3 månader.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2463329

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Skrivet av soulblade:

tackar för ditt svar. har kollat lite på detta och skall kolla mer.
dock hade en komplett lösning varit trevligare men har ett par dagar på mig innan jag behöver bestämma mig! så tack för input!

Tänk bara på att en switch kräver att någon annan enhet tilldelar IP-adresser. Så om du inte har lika många riktiga IP-adresser från din leverantör som du har enheter, skulle jag i stället titta på en router. Alternativt behåller den befintliga router och tittar på en switch.

Mitt förslag är att titta på en 8-10 portars router.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Router finns ju idag vad jag förstår i enheten för 4G modemet. Om inte så är router en nödvändighet.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Mitt tidigare svar var inte bara för stunden. Utan för framtiden, då det står i TS första post att fiber kommer om något år. Att då sitta på en gammal Dlink och en ny switch, är ingen bra kombination. För vad händer den dagen Dlinken säger upp sig. Därav min rekommendation om att titta på en router.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Tänk bara på att en switch kräver att någon annan enhet tilldelar IP-adresser. Så om du inte har lika många riktiga IP-adresser från din leverantör som du har enheter, skulle jag i stället titta på en router. Alternativt behåller den befintliga router och tittar på en switch.

Mitt förslag är att titta på en 8-10 portars router.

//Freezer

8-10 portars router existerar i princip inte för konsumentbruk.

TS: som tidigare sagts, köp en enkel gigabitswitch för dina behov nu. Om/när du behöver en ny router köper du det.

Citat:

vi kommer få fiber inom något år

Att köpa en ny router nu - anpassad för ngt som du får om några år är pengar i sjön.

Permalänk
Medlem

Asus RT-N66U alt. AC66U om du vill gå på nya AC-standarden för WiFi. Smack, där har du en stabil router med gigabit på alla portar och 800Mbit/s throughput (WAN -> LAN). Framtidssäkert för fiber.

Innanför det sätter du en gigabit-switch. Jag rekommenderar HP ProCurve 1810-8G. Liten och smidig 8-portars switch med stöd för VLAN om man vill leka lite (jag vet, Asusen har inte stöd för VLAN, mem det är bara att flasha om den med Tomato).

Tror du att du kommer behöva mer än 8 portar i framtiden är det bara att gå på 1810-24G istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för alla svaren.
verkar som att det lutar att bygga ut med en switch helt enkelt.
ang varför jag valt att köra Dlink 655 ist för den inbyggda i 4G modemet är enkelt då den var väldigt jobbig att ha att göra med, samt att wifi-radien i huset blev väldigt begränsad i jämförelse med 655:an som täcker mer eller mindre hela husets ytor ( enplansvilla )

i dagens läge är det inget fel på 655an men som sagt den har ett par år på nacken men hela anledningen till varför jag vill/ville byta ut den var för att få ett större och enklare "paket" men då det som det nämnts är svårt att få en router med fler portar så får 655:an stå kvar tills den dagen den dör/blir uppgraderad.

min fråga är då att det blir 655;an-> switch kommer det bli 2st olika nätverk? eller kan man köra dom under samma? ( tänker på att jag bl.a kör remote till min raspberry pi via ipaden samt backup från bärbara m.m (trådlöst) till en av trådade datorerna.. och blir då routerns trådlösa ett eget nätverk? samt att switchen blir ett eget nätverk kan väl det krångla till åtkomst m.m)

har aldrig använt haft någon annan utrustning än dlinken samt olika modem vilket alltid har krånglat så port forwarding till dlinken har alltid varit det enklast altenativet för mig. så hur annolunda blir det att köra både router samt switch samtidigt? är det något som är bra och tänka på samt något jag bör göra/läsa på osv för att få bättre kunskap om just mitt problem?

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulblade:

min fråga är då att det blir 655;an-> switch kommer det bli 2st olika nätverk? eller kan man köra dom under samma? ( tänker på att jag bl.a kör remote till min raspberry pi via ipaden samt backup från bärbara m.m (trådlöst) till en av trådade datorerna.. och blir då routerns trådlösa ett eget nätverk? samt att switchen blir ett eget nätverk kan väl det krångla till åtkomst m.m)

har aldrig använt haft någon annan utrustning än dlinken samt olika modem vilket alltid har krånglat så port forwarding till dlinken har alltid varit det enklast altenativet för mig. så hur annolunda blir det att köra både router samt switch samtidigt? är det något som är bra och tänka på samt något jag bör göra/läsa på osv för att få bättre kunskap om just mitt problem?

Du kan se en enkel switch som motsvarigheten till ett grenuttag avseende el: när du inte har tillräckligt med uttag i väggen, kopplar du in en sådan. Precis samma sak (förenklat, naturligtvis...) med en switch - den varken tillför eller tar bort ngn funktionalitet; utan ger dig bara fler portar.

Permalänk
Skrivet av Tanis:

Du kan se en enkel switch som motsvarigheten till ett grenuttag avseende el: när du inte har tillräckligt med uttag i väggen, kopplar du in en sådan. Precis samma sak (förenklat, naturligtvis...) med en switch - den varken tillför eller tar bort ngn funktionalitet; utan ger dig bara fler portar.

det gjorde bilden i skallen lite klarare! mycket bra svar och är precis det jag är ute efter för tillfället. ser ut som att en switch får bli lösningen för mig.
skall kolla igenom några förslag och leta lite efter någon lämpling switch! återkommer

tack åter igen !

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]