Gigabyte r9 280x oc rev2 vs Asus r9 280x top

Permalänk

Gigabyte r9 280x oc rev2 vs Asus r9 280x top

Hej,

Kan inte bestämma mig för vilket kort jag vill köra! Är en riktig nybörjar så alla tips uppskattas.
Jag kommer spela d3, sc2, dayz och bf4. Vill även, om jag nu känner mig manad, clocka grafikkortet senare i framtiden.

Har sökt på diverse sidor men kommer inte fram tilll något vettigt eller konkret svar.

http://www.dustinhome.se/product/5010755272/asus-radeon-r9-28...
http://www.dustinhome.se/product/5010755412/gigabyte-radeon-r...

Detta är min rigg:
fractal design define r4
asus z87 a atx
i5 4670
samsung ssd evo 120gb
corsair vengance red 1600mhz 2x4gb
xfx 650w +80 bronze

Andra kort välkommnas självklart

Vill även tillägga att jag kommer farma lite bitcoins

Permalänk
Medlem

jag köpte ett asus r9 280x dcu2t i februari, körde det en vecka och hade GROVA artifakter. blev uppmanad av folk här på forumet att reklamera det. fick ett nytt likadant kort efter två veckor på garantin, även det var defekt. fick den här gången pengarna tillbaka efter två veckor och kunde köpa ett fungerande istället. MÅNGA har problem med det kortet så om du måste välja ett 280x köp gigabytes istället. om jag var du hade jag köpt det kortet jag har nu, evga gtx 770 sc acx . är myycket nöjdare med det här kortet. dels pga shadowplay som fungerar utmärkt, snyggare, finns gott om snygga backplates samt att det är någon cm kortare.

Visa signatur

NZXT H440 - Corsair RM 650 - G. Skill Ares 8gb - MSI Z87 G45 - Intel i5 4670k 4.3Ghz @ 1.28v (pungprolle) - Hyper 212 Evo PushPull 68c @ 100% - EVGA GTX 770 SuperClocked ACX - Samsung Evo 840 120 GB - WD 1TB - Asus Xonar DGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av stonedsleeper:

Hej,

Kan inte bestämma mig för vilket kort jag vill köra! Är en riktig nybörjar så alla tips uppskattas.
Jag kommer spela d3, sc2, dayz och bf4. Vill även, om jag nu känner mig manad, clocka grafikkortet senare i framtiden.

Har sökt på diverse sidor men kommer inte fram tilll något vettigt eller konkret svar.

http://www.dustinhome.se/product/5010755272/asus-radeon-r9-28...
http://www.dustinhome.se/product/5010755412/gigabyte-radeon-r...

Detta är min rigg:
fractal design define r4
asus z87 a atx
i5 4670
samsung ssd evo 120gb
corsair vengance red 1600mhz 2x4gb
xfx 650w +80 bronze

Andra kort välkommnas självklart

Vill även tillägga att jag kommer farma lite bitcoins

Ingen av dem. Köp Sapphires Toxic-X istället, mycket bättre kort på alla fronter

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av EmilK:

jag köpte ett asus r9 280x dcu2t i februari, körde det en vecka och hade GROVA artifakter. blev uppmanad av folk här på forumet att reklamera det. fick ett nytt likadant kort efter två veckor på garantin, även det var defekt. fick den här gången pengarna tillbaka efter två veckor och kunde köpa ett fungerande istället. MÅNGA har problem med det kortet så om du måste välja ett 280x köp gigabytes istället. om jag var du hade jag köpt det kortet jag har nu, evga gtx 770 sc acx . är myycket nöjdare med det här kortet. dels pga shadowplay som fungerar utmärkt, snyggare, finns gott om snygga backplates samt att det är någon cm kortare.

ok, tack för tipset. Läste runt på forumet att nästan alla hade problem med asus kortet, stryker det.

Skrivet av WoG:

Ingen av dem. Köp Sapphires Toxic-X istället, mycket bättre kort på alla fronter

Vilken modell rekomenderar du? Vill max lägga ut 3000 men då måste det vara riktigt grymt

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Ingen av dem. Köp Sapphires Toxic-X istället, mycket bättre kort på alla fronter

BS och det vet du. Något som stör mig enormt är fanboys av deras egna skit som sprider falsk info till nybörjare. Det är som vilken eftermarknadskylare som helst, inte bättre någonstans. Sen kan man klocka själv. Har man problem med ljudet väljer man ett varmare kort och gör en egen fläktkurva. Man har alltid ett val.

http://images.anandtech.com/graphs/graph7406/58774.png, http://images.anandtech.com/graphs/graph7406/58777.png - alla dessa siffror betyder inte ett skit (dock måste jag tillägga att sapphires kort drar galet mycket ström här, men så körs kortet i högre volt också), eftersom man själv väljer vad man prioriterar med egen fläktkurva.

Skrivet av stonedsleeper:

Vilken modell rekomenderar du? Vill max lägga ut 3000 men då måste det vara riktigt grymt

Köp det billigaste med vettig eftermarknadskylare. Prestandan är identisk över alla 280x, bara klocka själv. Jag är nöjd med Gigabytes, men Asus, MSI, XFX, Sapphire, vad som fungerar lika bra.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

[...]Jag är nöjd med Gigabytes, men Asus, MSI, XFX, Sapphire, vad som fungerar lika bra.

Bortsett från Asus dårå..

Visa signatur

NZXT H440 - Corsair RM 650 - G. Skill Ares 8gb - MSI Z87 G45 - Intel i5 4670k 4.3Ghz @ 1.28v (pungprolle) - Hyper 212 Evo PushPull 68c @ 100% - EVGA GTX 770 SuperClocked ACX - Samsung Evo 840 120 GB - WD 1TB - Asus Xonar DGX

Permalänk
Medlem

Vad är det fel med Asus kortet? Har den funkar prima?

Visa signatur

Lev livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_evil:

Vad är det fel med Asus kortet? Har den funkar prima?

En stor del utav Asuskorten är defekta, det är felet med Asuskortet. slå en googling på asus r9 artifacts så ska du få se själv. Kan tipsa dig om att köra något mer krävande så att grafikkortet får jobba lite mer än vanligt och se om du får artefakter, så kan du få ett nytt på garantin medans den fortfarande är aktuell osv. Det finns ju ingen anledning till att sitta på ett instabilt kort bara för att man inte nyttjar det till 100% och märker av problemen det medför när man lika gärna kan ha ett 100% fungerande.

Visa signatur

NZXT H440 - Corsair RM 650 - G. Skill Ares 8gb - MSI Z87 G45 - Intel i5 4670k 4.3Ghz @ 1.28v (pungprolle) - Hyper 212 Evo PushPull 68c @ 100% - EVGA GTX 770 SuperClocked ACX - Samsung Evo 840 120 GB - WD 1TB - Asus Xonar DGX

Permalänk
Medlem

Har bara haft problem i bf4 med flicker och annat skit. Men jag lider inte av de problem i andra spel

Visa signatur

Lev livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

BS och det vet du. Något som stör mig enormt är fanboys av deras egna skit som sprider falsk info till nybörjare. Det är som vilken eftermarknadskylare som helst, inte bättre någonstans. Sen kan man klocka själv. Har man problem med ljudet väljer man ett varmare kort och gör en egen fläktkurva. Man har alltid ett val.

http://images.anandtech.com/graphs/graph7406/58774.png, http://images.anandtech.com/graphs/graph7406/58777.png - alla dessa siffror betyder inte ett skit (dock måste jag tillägga att sapphires kort drar galet mycket ström här, men så körs kortet i högre volt också), eftersom man själv väljer vad man prioriterar med egen fläktkurva.

Köp det billigaste med vettig eftermarknadskylare. Prestandan är identisk över alla 280x, bara klocka själv. Jag är nöjd med Gigabytes, men Asus, MSI, XFX, Sapphire, vad som fungerar lika bra.

De är långt från identiska. Kylaren på Toxic är väldig snarlik Tri-X, vilket är ÖVERLÄGSEN de andras kylare, eventuellt bortsett från Lightning som inte släppts ännu.

Asus kylare till R9-serien är långt från deras vanliga standard. Både korten i sig och kylaren har en massa problem, så de skulle jag hålla mig långt ifrån.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_evil:

Har bara haft problem i bf4 med flicker och annat skit. Men jag lider inte av de problem i andra spel

Vet inte vad du spelar för andra spel men det kan ju vara för att GPU usage går upp mot 98-100% i BF4 utan FPS limiter. Jag trodde att det var något fel på BF4 först eftersom jag inte hade problemen i andra spel, men när jag spelade tex Planetside 2 som också är krävande återkom problemen med artefakter. Somsagt kan ju vara värt att kolla upp så att du inte sitter på ett trasigt kort som du inte får pengarna tillbaka för när det pajjat helt. "Radeon is for mining and Nvidia is for gaming" såg jag någon som skrev, verkar ju stämma med 280x iallafall.

Visa signatur

NZXT H440 - Corsair RM 650 - G. Skill Ares 8gb - MSI Z87 G45 - Intel i5 4670k 4.3Ghz @ 1.28v (pungprolle) - Hyper 212 Evo PushPull 68c @ 100% - EVGA GTX 770 SuperClocked ACX - Samsung Evo 840 120 GB - WD 1TB - Asus Xonar DGX

Permalänk
Medlem

Jag ska iaf prova crysis 3 planetside 2 och witcher2 och återkomma. Hittar jag problem med någon av de spel så byter jag upp mig mot 290 istället

Visa signatur

Lev livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_evil:

Jag ska iaf prova crysis 3 planetside 2 och witcher2 och återkomma. Hittar jag problem med någon av de spel så byter jag upp mig mot 290 istället

Prova med furmark.exe

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett asus r9 280x och är jätte nöjd med det, däremot är det kanske dumt att köpa det kortet eftersom att många verkar ha haft problem med det...