Permalänk
Medlem

ping tracert dum fråga

Hej!
Yes, här kommer en dum fråga från någon som inte tycks kunna Googla. Men nu kör jag!

Läser -förstås- en kurs i data teknik och har nu suttit och Googlat i en timme snart men får inte grepp om detta!

[U]Redogör för vilka slutsatser du kan dra när det gäller de två sista kvoterna och varför man ska ta det dubbla avståndet? [/U]
Varför ska jag ta det dubbla aståndet och vad ska dessa kvoter ge mig svar på?
Kvoten mellan det dubbla avståndet och RTT
Kvoten mellan avståndet och antalet hops

(resterande del av uppgiften är gjord, men för att få en bättre bild av vad det handlar om postar jag hela uppgiften nedan:)

Kör tracert och ping på dessa adresser. Öppna den bifogade filen ”ping tracert.xls”. Den går att öppna i Open Office eller Excel. Följ instruktionerna hur du ska fylla i tabellen. Danmark är redan gjord.
det dubbla ungefärliga avståndet från din dator i Sverige till de olika
länderna.
Tiden det tog att skicka paketet (RTT)
Antal routrar (i tracert kallas dessa hops)
Kvoten mellan det dubbla avståndet och RTT
Kvoten mellan avståndet och antalet hops
Redogör för vilka slutsatser du kan dra när det gäller de två sista kvoterna och varför man ska ta det dubbla avståndet?

Myyycket tacksam för svar och dumförklara mig bäst ni vill!

Permalänk
Medlem

Först o främst måste du förstå vad/hur en ping/trancert gör (fungerar).
Om du har förståelse kring det är det uppenbart varför det pratas om "dubbla avståndet".

När det gäller kvot1 kan du fråga dig vad får jag genom att ta avstånd/tid?

(ja, jag drar litet på det. När det är kursfrågor som dyker upp kan det vara ide att låta TS fundera ett varv till för att komma till egen insikt, snarare än att bara lämna ett svar. IMHO).

Permalänk
Medlem

Läs igenom denna så kommer du få en bra förståelse för hur traceroute fungerar, och du kommer klara uppgiften galant.

https://www.nanog.org/meetings/nanog45/presentations/Sunday/R...

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Tack

Tack för svar! Jag är helt med dig på att tänkandet är viktigt om det nu är så att jag faktiskt tänkt att lära mig ngt!

Jag får för mig att jag får fram tiden det tar både fram och tillbaka när jag PING´ar. Annars känns det ju självklart att det är därför jag ska ta det dubbla avståndet?

Kvot 1. Om jag tar avstånd/tid så får jag ju fram hur långt det färdas/min(/sekund)...

Är det så enkelt så känner jag mig ännu dummare!

All information jag hittar ang detta ämne kretsar kring spel och laggar, men jag får inte riktigt grepp om varför det i övrigt är viktigt att bära med sig vetskapen om hur många hops mina paket gör, eller hur lång tid det tar för dem att färdas?

Någon som kan göra en "förklaring för dummies"?

Permalänk
Medlem

Vad snälla ni är!!

Tack ska kika, han inte se ditt inlägg innan jag skickade mitt nr2