Permalänk
Medlem

Laptop tappar internet

Hej!
Jag har precis flyttat till en ny bostad. Sedan jag flyttade hit har jag haft problem med internet. Jag har en Samsung-laptop som då och då, med små intervall tappar internetuppkopplingen.

Jag har även en Macbook Pro som klarar av att hålla kontakt med nätet när den andra datorn förlorar kontakten. När jag testar att starta upp windows på min mac så får jag samma problem som på samsungdatorn. Alla drivrutiner är uppdaterade, och energisparinställningar är inställda så att datorn alltid ska prestera max. Vet någon hur jag kan lösa detta så att jag inte förlorar uppkopplingen?

Jag vet inte vad det är för router vi använder då jag är inneboende i en källarvåning och kan inte gå upp och kolla.

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Skriv "ipconfig" i "kör" på din PC, kontrollera vad du har för IP-adress på din "standardgateway" och skriv sedan in den adressen i din webbläsare, exempelvis "http://192.168.0.1", ser du tillverkare/modellnummer där?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Routern är en TP-Link TL-MR3420.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du loggar in med standarduppgifterna, ser du om du kan uppdatera din firmware på routern?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+