Permalänk
Medlem

Fotbollsvåld!!

En 43 årig fyra barns pappa blev ihjälslagen i Helsingborg. på väg till en match... vart är vi på väg i detta samhälle? ska vi vara rädda? det verkar så tyvärr

Mina tankar går till hans familj och jag gråter inombords.

Permalänk

Mycket tragisk med dödsfallet. Man ska dock inte diskutera enskilda fall när man pratar om samhällsproblem i stort, då det kan bli en rå syn emot den enskilda individen när man säger att brottet i sverige inte är så vanligt så att man kan vidta åtgärder som utegångsförbud etc.

På frågan vart är samhället på väg? Så svarar jag var är statistiken som visar att antalet mord, våldsbrott etc i sverige ökar? Just mord är dessutom ett brott med mycket lågt mörkertal.

Annars människan som art är lite fascinerande genom att vi kan göra så mycket dumheter för att komma med i någon gruppering och själva tillslut tro på att dumheten är något mer än vad den är.

Jag är dock rädd för vad som kommer hända med alla dessa personer som idag står utanför arbetsmarknaden, där många kommer få det svårt och vissa kan ta till olagligheter. Ska det satsas på att få ner brottsligheten så är min rekommendation att satsa på att hjälpa alla att få ett drägligt liv.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Här kommer jag in på akademiska och ser rubriken och förväntar mig lite fotbollsvåld. Kan ni gissa min besvikelse?

Nåväl, som bud säger så är det ett enskilt fall och inget man kan mata sina slutsatser med. Det sker t.ex. fåtal gånger fler arbetsplatsolyckor runtom i landet, var är samhället på väg? Många djur sitter i bur, var är samhället på väg osv.

Ska vi vara rädda? Rädda för vad? Rädda för oss själva? Onödigt. Att se på fotboll? Mja. Att bli med fyra barn och medelålders? Absolut.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Entusiast

Hur blev det tillslut? Får fotbollsklubbarna betala för de extra polisinsatserna som deras verksamhet kräver eller är de fortfarande kraftigt subventionerade?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hur blev det tillslut? Får fotbollsklubbarna betala för de extra polisinsatserna som deras verksamhet kräver eller är de fortfarande kraftigt subventionerade?

I ishockeyn så var det fallet under cirka ett år att klubbarna fick stå för kostnaderna, men det upphävdes så nu är det som tidigare. Vet inte om det är annorlunda för fotbollen men jag kan tänka mig att de faller under samma regelverk.

Permalänk

Jag tycker att media porträtterar det hela på ett väldigt konstigt sätt. Men det är väl så vi gör i västvärlden. Oavsett om det är Michael Jackson eller en fotbollshuligan som har fått sätta livet till älskar vi alla efter att de är döda. Jag säger inte att det inte är tragiskt. En fyrbarnspappa ju! Men jag tycker att det är fel att skriva "Fotbollssupporter avled efter att ha blivit misshandlad" när det handlar om en huligan som dog i bråk med andra huliganer.

Det verkar som att syftet med att skriva som det skrivs är att porträttera den döde på något heroiskt sätt, men så blir det inte. Om vi inte kan hålla skillnad på "vanliga" supportrar och huliganer åt detta hållet, hur ska vi då kunna göra det åt det andra? Jag känner jättemånga fotbollssupportrar, men de varken dödar eller riskerar att bli dödade. De hejar på ett lag. Och inte bara svartmålas alla supportrar, utan också hela sporten. Det blir "okej" att slåss med folk som inte hejar på samma lag.

Som sagt, jättetragiskt, särskilt för hans barn! Men det är skilnad på supporter och huligan. Det är skillnad på mord och ömesesidigt slagsmål som ledde till döden för den ena inblandade.

"Låt detta bli veckan vi kommer ihåg som veckan fotbollsvåldet upphörde" skrev någon på twitter. Tyvärr, men det kommer inte hända. Inte denna veckan. Av detta blir bara arga människor argare och accepterande likgiltiga människor mer likgiltiga. Våldet blir okej och de inblandade blir hjältar.

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Här kommer jag in på akademiska och ser rubriken och förväntar mig lite fotbollsvåld. Kan ni gissa min besvikelse?

Nåväl, som bud säger så är det ett enskilt fall och inget man kan mata sina slutsatser med. Det sker t.ex. fåtal gånger fler arbetsplatsolyckor runtom i landet, var är samhället på väg? Många djur sitter i bur, var är samhället på väg osv.

Ska vi vara rädda? Rädda för vad? Rädda för oss själva? Onödigt. Att se på fotboll? Mja. Att bli med fyra barn och medelålders? Absolut.

Det är skilnad på arbetsplatsolycka och mord/dråp. Att en människa slår ihjäl en annan människa är inte en olycka.

Permalänk
Medlem

Det var inte någon huligan utan en vanlig supporter som var på väg till matchen. Bor i Helsingborg men har inte varit inne i centrala stan under helgen så kan inte säga säkert men det låter som att det varit rätt så kaotiskt redan dagen innan.
Bland annat blev ju HIF-supportrarnas stammiskrog stormad av ~10 huliganer och flertalet middagsgäster rätt så grovt misshandlade. Vi får hoppas på att idioterna som slåss får en tankeställare efter detta.

Permalänk
Föredetting

Svensk fotboll är patetisk och inte värd att slåss för. Ju snabbare alla så kallade "supportrar" inser det, desto bättre.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Jag tycker att media porträtterar det hela på ett väldigt konstigt sätt. Men det är väl så vi gör i västvärlden. Oavsett om det är Michael Jackson eller en fotbollshuligan som har fått sätta livet till älskar vi alla efter att de är döda. Jag säger inte att det inte är tragiskt. En fyrbarnspappa ju! Men jag tycker att det är fel att skriva "Fotbollssupporter avled efter att ha blivit misshandlad" när det handlar om en huligan som dog i bråk med andra huliganer.

Det verkar som att syftet med att skriva som det skrivs är att porträttera den döde på något heroiskt sätt, men så blir det inte. Om vi inte kan hålla skillnad på "vanliga" supportrar och huliganer åt detta hållet, hur ska vi då kunna göra det åt det andra? Jag känner jättemånga fotbollssupportrar, men de varken dödar eller riskerar att bli dödade. De hejar på ett lag. Och inte bara svartmålas alla supportrar, utan också hela sporten. Det blir "okej" att slåss med folk som inte hejar på samma lag.

Som sagt, jättetragiskt, särskilt för hans barn! Men det är skilnad på supporter och huligan. Det är skillnad på mord och ömesesidigt slagsmål som ledde till döden för den ena inblandade.

"Låt detta bli veckan vi kommer ihåg som veckan fotbollsvåldet upphörde" skrev någon på twitter. Tyvärr, men det kommer inte hända. Inte denna veckan. Av detta blir bara arga människor argare och accepterande likgiltiga människor mer likgiltiga. Våldet blir okej och de inblandade blir hjältar.

Varför utgår du från att det är huliganer som har slagit ihjäl en annan huligan?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Det är skilnad på arbetsplatsolycka och mord/dråp.

Och väl gråter de.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Varför utgår du från att det är huliganer som har slagit ihjäl en annan huligan?

Eftersom det oftast är huliganer som handlar i bråk. Jag känner inte killen, men jag utgår från att risken att bli ihjälslagen när man går på fotbollsmatch ökar såpass mycket om man är huligan att efter ett enda dödsfall risken att det inte var en huligan är försumbar. Men jag vet inte. Du har rätt, jag utgår från det utan att veta. Finns det någon information om det? Det enda jag har läst om förutom vilket lag han hejade på är nämligen att han var fyrbarnspappa, vilket självklart gör det hela väldigt tragiskt, men inte påverkar huruvida han kom till matchen för att se på fotboll eller för att slåss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Eftersom det oftast är huliganer som handlar i bråk. Jag känner inte killen, men jag utgår från att risken att bli ihjälslagen när man går på fotbollsmatch ökar såpass mycket om man är huligan att efter ett enda dödsfall risken att det inte var en huligan är försumbar. Men jag vet inte. Du har rätt, jag utgår från det utan att veta. Finns det någon information om det? Det enda jag har läst om förutom vilket lag han hejade på är nämligen att han var fyrbarnspappa, vilket självklart gör det hela väldigt tragiskt, men inte påverkar huruvida han kom till matchen för att se på fotboll eller för att slåss.

Det finns vittnesuppgifter att det var tre personer som oprovocerat gav sig på mannen. Min gissning är att det var ett gäng helsingborgare som ville utkräva hämnd för huliganbråket på en restaurang från kvällen innan och gav sig på första bästa djurgårdare.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Eftersom det oftast är huliganer som handlar i bråk. Jag känner inte killen, men jag utgår från att risken att bli ihjälslagen när man går på fotbollsmatch ökar såpass mycket om man är huligan att efter ett enda dödsfall risken att det inte var en huligan är försumbar. Men jag vet inte. Du har rätt, jag utgår från det utan att veta. Finns det någon information om det? Det enda jag har läst om förutom vilket lag han hejade på är nämligen att han var fyrbarnspappa, vilket självklart gör det hela väldigt tragiskt, men inte påverkar huruvida han kom till matchen för att se på fotboll eller för att slåss.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/supporter-dod-efter-brak-i-h...

Citat:

– Det här var ett helt vanligt fan som skulle gå på fotboll, som under mycket olyckliga och tragiska omständigheter blir utsatt för ett övergrepp som gör att han mister livet.

– Så vitt vi vet är det här något som har uppstått utanför de organiserade supporterleden, det här handlar inte om firmor eller sådana saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Eftersom det oftast är huliganer som handlar i bråk. Jag känner inte killen, men jag utgår från att risken att bli ihjälslagen när man går på fotbollsmatch ökar såpass mycket om man är huligan att efter ett enda dödsfall risken att det inte var en huligan är försumbar. Men jag vet inte. Du har rätt, jag utgår från det utan att veta. Finns det någon information om det? Det enda jag har läst om förutom vilket lag han hejade på är nämligen att han var fyrbarnspappa, vilket självklart gör det hela väldigt tragiskt, men inte påverkar huruvida han kom till matchen för att se på fotboll eller för att slåss.

Vad jag har läst och hört på nyheterna så fick han helt oprovocerat en glasflaska i bakhuvudet och sen sparkad på huvudet och mage/rygg när han låg ner av tre personer.
Har även hört att denna person var där för fotbollen och inget annat.

Hade han varit huligan hade han ju säkert dessutom haft massa huligan "kompisar" med sig och detta hade förmodligen slutat på ett annat sätt.

Så stans sjukt att det ska gå såhär långt! Inte bara skada någon utan ta någons liv!! svinigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tragiskt att en människa skulle behöva dö för en sån här sak.
Blir så vansinnigt förbannad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Hur blev det tillslut? Får fotbollsklubbarna betala för de extra polisinsatserna som deras verksamhet kräver eller är de fortfarande kraftigt subventionerade?

De klubbar som är berörda för dessa avgifter är de som är aktiebolag, vilket inom fotboll bara är AIK, Djurgården, Hammarby och Örebro SK. Övriga klubbar som organiseras som "allmännyttiga ideella föreningar" har inte varit aktuella för avgifter. Kriteriet för att betala egna polisnotor gällde om arrangemanget anordnades i "vinstsyfte" (vilket polisen ansåg att aktiebolagen gjorde) eller ej (ideella föreningar).

Möjligheten för idrottsklubbar att drivas som aktiebolag öppnades i Sverige på 1990-talet, vilket bara ett fåtal nappade på. Det var inte förrän ett par år sedan (oktober 2011) som det blev aktuellt med polisnotor för evenemang som anordnas i vinstsyfte. Från 1 januari 2014 så är det vad jag vet åter klubbat att dessa notor ska utebli oavsett bolagsform, men det är fortfarande diskussioner kring huruvida de avgifter som betalades av klubbarna i "glappet" i lagstiftningen ska kvarstå eller betalas tillbaka (men det verkar starkt som att de kommer kvarstå då det finns nu ett visst prejudikat), och även om dess storlek, då flera klubbar inte varit nöjda med polisens kostnadsberäkningar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av phz:

De klubbar som är berörda för dessa avgifter är de som är aktiebolag, vilket inom fotboll bara är AIK, Djurgården, Hammarby och Örebro SK. Övriga klubbar som organiseras som "allmännyttiga ideella föreningar" har inte varit aktuella för avgifter. Kriteriet för att betala egna polisnotor gällde om arrangemanget anordnades i "vinstsyfte" (vilket polisen ansåg att aktiebolagen gjorde) eller ej (ideella föreningar).

Möjligheten för idrottsklubbar att drivas som aktiebolag öppnades i Sverige på 1990-talet, vilket bara ett fåtal nappade på. Det var inte förrän ett par år sedan (oktober 2011) som det blev aktuellt med polisnotor för evenemang som anordnas i vinstsyfte. Från 1 januari 2014 så är det vad jag vet åter klubbat att dessa notor ska utebli oavsett bolagsform, men det är fortfarande diskussioner kring huruvida de avgifter som betalades av klubbarna i "glappet" i lagstiftningen ska kvarstå eller betalas tillbaka (men det verkar starkt som att de kommer kvarstå då det finns nu ett visst prejudikat), och även om dess storlek, då flera klubbar inte varit nöjda med polisens kostnadsberäkningar.

Det var ju rätt mycket diskussioner kring detta då många andra evenemang fått betala polisnotor som de själva inte kunnat styra då det var polisen själva som avgjorde hur mycket extra bevakning som krävdes. Ett par festivaler i Göteborg har ju åkt på rätt kraftiga avgifter jämfört med vad fotbollsmatcherna kostar. Det är ju lätt att se när det är match på gång i Göteborg för då är det polisbilar i vartenda gathörn. För en utomstående ser det ju lite konstigt ut att vissa klubbar kan lägga mångmiljonbelopp på spelare men inte kan betala för de extra kostnader matcherna orsakar när en festival tvingas betala. En kompis som är intresserad av bilar är ytters bitter för att den typen evenemang ofta tvingades betala för polisövervakning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Var försiktiga när ni uttalar er om saker angående det som hände, om ni inte har koll.

Permalänk
Skrivet av mhj:

Var försiktiga när ni uttalar er om saker angående det som hände, om ni inte har koll.

Hur ska man tolka det där?

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuttokova:

Hur ska man tolka det där?

Att man inte ska uttala sig på ett dumt sätt om man inte har koll på händelsen. Finns vissa som redan gjort det som är ute på hal is.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Att man inte ska uttala sig på ett dumt sätt om man inte har koll på händelsen. Finns vissa som redan gjort det som är ute på hal is.

Om de riskerar hälsa och livet så tycker jag att du ska ringa polisen och inte skriva kryptiska välmenanda varningar på IT-forum.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av mhj:

Att man inte ska uttala sig på ett dumt sätt om man inte har koll på händelsen. Finns vissa som redan gjort det som är ute på hal is.

Alltid trevligt med att läsa lite hot såhär på kvällen!

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

På frågan vart är samhället på väg? Så svarar jag var är statistiken som visar att antalet mord, våldsbrott etc i sverige ökar? Just mord är dessutom ett brott med mycket lågt mörkertal.

http://www.dn.se/goda-nyheter/antalet-mord-halverat-sedan-90-...

Permalänk
Avstängd

Sjukt, vart är världen påväg?!?!?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Om de riskerar hälsa och livet så tycker jag att du ska ringa polisen och inte skriva kryptiska välmenanda varningar på IT-forum.

Blev lite otydligt men syftade inte bara på det här forumet, utan generellt på internet.

Skrivet av Skuttokova:

Alltid trevligt med att läsa lite hot såhär på kvällen!

Är inget hot utan mer en varning så ingen råkar ut för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Blev lite otydligt men syftade inte bara på det här forumet, utan generellt på internet.

Fast vad är det man riskerar? Liv och lem? Pinsam situation med efterföljande rodnad? Anställning och sexliv? Någon annans liv och lem?

En dag där man inte blivit rättad är en förslösad dag.

Skrivet av Crippa90:

Fast var är statistiken över fotbollssupportrar som blivit dräpta av fotbollshuliganer i stockholmsområdet? Har den förvärrats?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Fast var är statistiken över fotbollssupportrar som blivit dräpta av fotbollshuliganer i stockholmsområdet? Har den förvärrats?

Jag vet inte hur jag ska svara på detta, hur jag ska förklara mig och samtidigt visa min avsky mot det som hänt.
Men iaf, frågan var, "var är samhället på väg?". Och samhället överlag är på väg mot ett mindre våldsamt samhälle.
Statistik och information om fotbollsvåldets i sig har jag inte. Men det var heller inte den frågan jag svarade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Fast var är statistiken över fotbollssupportrar som blivit dräpta av fotbollshuliganer i stockholmsområdet? Har den förvärrats?

Vad jag vet så är det bara två som blivit dräpta i fotbollsrelaterat våld. Och den första var själv huligan vilket gör det lite mer förståeligt då han själv säkerligen misshandlade ett antal personer innan dess. Såklart sorgligt oavsett.
Det som hände senast är mycket värre då det ser ut som att denna person var helt oskyldig även om man omöjligt kan veta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Men det var heller inte den frågan jag svarade på.

Min läsförståelse är inte hög idag

Skrivet av Handa:

Vad jag vet så är det bara två som blivit dräpta i fotbollsrelaterat våld. Och den första var själv huligan [...]

Alltså har fotbollshuliganvåldet med dödlig utgång mot supportrar ökat markant senaste dagarna. TS är nog inne på rätt spår ändå.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.