Problem med ASUS Radeon R9 280X 3GB DirectCUII TOP

Permalänk
Medlem

Problem med ASUS Radeon R9 280X 3GB DirectCUII TOP

Det är så att jag har köpt
http://www.inet.se/produkt/5410031/asus-radeon-r9-280x-3gb-di...

Efter att jag installerat det så började vissa spel att typ flickra eller hur man ska säga kommer upp ränder på till exempel heroes of newerth och på andra som battlefield 4 eller assasins creed 4 så blir det grafik buggs som att en väg blir grön eller halva mappen e typ borta för mig och är bara en grå vägg : /
Det fungerar bra ja ligger på typ 40 - 60 fps med ultra på BF4. Jag har dem senaste uppdateringarna till kortet också.

Kan det vara moderkortet? ASUSTeK COmputer INC: P8Z68-V LX
Jag fick svar på att det skulle fungera med det moderkortet, ifall grafikkortet skulle vara kasst skulle inte de flickra på alla spel då? och även min Desktop skulle väll hålla på då med? : d

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande symtom på en av mina grafikkort. Då visade sig vara problem med värme.
Hur varmt är kortet?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Kan vara grafikkortet som är defekt ändå. Testa uppdatera bios.

Har ju iofs ingen aning om hur du avinstallerade förra drivrutinerna etc.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

låter som driver problem kör någon form av driver sweper och installera sedan om drivisarna till graffet om de inte funkar är mb bios uppdatering alltid värt att testa

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma grafikkort som dig och även jag har en hel del problem, se här:
http://imgur.com/a/dSZgt

Har även haft problem i Supreme Commander 2, Total War: Rome II och senaste 3Dmark, dock ej lyckats få det på bild.
Vad jag har kunnat utröna så uppstår problemet främst efter en tids belastning i till exempel spel, desto större och längre belastning ju mer uppenbara blir felen. Dock inte alltid, svårt att återskapa felen.

Jag uppgraderade i julas från ett gammalt 5850 som fungerade felfritt i exakt samma dator som jag har nu. Använder Windows 8.1 64 bit med Catalyst 13.12 WHQL.

Permalänk

Även jag har 280x, det glimtar till för mig ibland på league of legends men annars händer det inget annat för mig, (glimtningen tar cirka 0,5s)

Permalänk
Medlem

Värmen är det inga problem med detta kortet har sjukt bra kylning om man drar upp fläkten lite på den så kan ja köra BF4 med ultra å kortet ligger på typ 40 - 50 grader bara. ska testa att uppdatera bios tänkte jag. Det borde väl inte vara gamla drivrutiner som ställer till det? Jag hade Nvidia innan men tog bort alla program som hade med det att göra eller kan dem gamla drivrutinerna vara kvar och göra så det blir såhär?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dirrext:

Värmen är det inga problem med detta kortet har sjukt bra kylning om man drar upp fläkten lite på den så kan ja köra BF4 med ultra å kortet ligger på typ 40 - 50 grader bara. ska testa att uppdatera bios tänkte jag. Det borde väl inte vara gamla drivrutiner som ställer till det? Jag hade Nvidia innan men tog bort alla program som hade med det att göra eller kan dem gamla drivrutinerna vara kvar och göra så det blir såhär?

Ja. Jag tycker du borde installera om Windows. Ett säkert kort i sådana här fall, och i vilket fall skönt att starta på ny kula. Om du absolut inte vill det, prova att avinstallera alla grafikdrivrutiner och sedan köra Driver Sweeper varefter du installerar AMD:s senaste drivrutin igen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dirrext:

Värmen är det inga problem med detta kortet har sjukt bra kylning om man drar upp fläkten lite på den så kan ja köra BF4 med ultra å kortet ligger på typ 40 - 50 grader bara. ska testa att uppdatera bios tänkte jag. Det borde väl inte vara gamla drivrutiner som ställer till det? Jag hade Nvidia innan men tog bort alla program som hade med det att göra eller kan dem gamla drivrutinerna vara kvar och göra så det blir såhär?

Har du inte använt drive sweeper när du rensade bort de gamla nvidia-drivrutinerna så skulle jag rekommendera det. Använd även drive sweeper för att rensa bort amd-drivrutinen innan du installerar nyaste. Brukar alltid göra det eftersom man aldrig vet om något som var fel med förra drivrutinen ligger kvar och spökar när man uppdaterat till nya.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Jag Körde först drivesweeper blev ingen skillnad alls. Gjorde efter det total rensning på ssd och andra disken. har fortfarande samma problem men kanske aningen bättre jag har laddat ner dem nyaste drivrutinerna till kortet och även ALLA andra körde ett driver finder program och fått ner allt. Jag vet inte vad jag ska göra :/

Permalänk

Min erfarenhet är att ominstallation behövs om man byter mellan nvidia och amd. Kan ställa till alla möjliga buggar.

Du kan dock prova att rensa med DDU, det ska ta bort alla spår av drivare iaf: http://www.guru3d.com/files_details/display_driver_uninstalle...

Endel som har haft liknande problem med asus 7970 kort har fått ordning på det genom att undervolta och klocka ner minnet på korten något. Har själv 3st asus 7970 och har inga såna problem, däremot kan jag reproducera problemet om jag överklockar minnet för hårt på korten.

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem, börjar tro att kortet är sönder...

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem

Även jag har problem med mitt Asus 280X Top i Diablo 3 med grafikbuggar, men de uppstår inte jämt. kortet behöver inte jobba hårt och temperaturerna är bra. Jag har installerat senaste GPU tweak och uppdaterat BIOS nu på morgonen så jag får se om grafikbuggarna visar sig igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Verkar vara många som lider av problem med detta kort

Visa signatur

Lev livet

Permalänk
Medlem

Nytt VBIOS hjälpte inte mig iaf, jag hade både artifakter i D3 och HTML5 spelaren på youtube. Ska lägga upp några screenshots, men mina problem är nog inte lika illa som de TS har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sozage:

Har exakt samma problem, börjar tro att kortet är sönder...

Hej på er, jag kan relatera till era problem då jag för en tid sedan köpte ett Asus 7950 Direct CU II och döm om min förvåning när det visar sig att kylaren är för tung för de fjädrar som sitter på skruvarna som håller upp kylaren genom kretskortet. Detta uppdagades innan garantin gått ut. Men jag orkade inte skicka tillbaka kortet.

Så efter att ha fixar så att kylaren inte hängde mer så fungerade kortet ca 8 månader efter det sedan fick jag exakt samma problem som ni har nu i denna tråd.

Jag provade allt.... Inget funkade, ibland kunde jag spela i 2 timmar ibland kunde jag inte ens öppna googlemaps för att hitta en beskrivning. Datorn kunde fortfarande fungera på jag kunde prata med kompisarna på mumble mm. MEN grafiken buggade ur.

Gjorde chansningen på att köpa ett nytt kort. (EVGA GTX780) avinstallerade AMD drivrutinerna och tryckte i Nvidia kortet och startade datorn igen, efter installation av drivrutinerna har inget kraschat längre...

För mig blir det inget mer AMD gfxkort.

Men till kontentan - GPU:n måste tagit stryk på något sätt den första gången vilket sedan eskalerade som till sist gjorde att det kraschade mer o mer..

Visa signatur

2500K | Asrock extreme 4 gen 3 | OCZ 1000W gold | 16Gb ram | EVGA GTX780 SC ACX | fractal design ARC | Intel 320 120gb | A-data 510 120gb | TrackIR | Saitek X65 HOTAS |

Flest saker när man dör vinner !!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dirrext:

Det är så att jag har köpt
http://www.inet.se/produkt/5410031/asus-radeon-r9-280x-3gb-di...

Efter att jag installerat det så började vissa spel att typ flickra eller hur man ska säga kommer upp ränder på till exempel heroes of newerth och på andra som battlefield 4 eller assasins creed 4 så blir det grafik buggs som att en väg blir grön eller halva mappen e typ borta för mig och är bara en grå vägg : /
Det fungerar bra ja ligger på typ 40 - 60 fps med ultra på BF4. Jag har dem senaste uppdateringarna till kortet också.

Kan det vara moderkortet? ASUSTeK COmputer INC: P8Z68-V LX
Jag fick svar på att det skulle fungera med det moderkortet, ifall grafikkortet skulle vara kasst skulle inte de flickra på alla spel då? och även min Desktop skulle väll hålla på då med? : d

Köpte du kortet på inet?

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite

Jag har problem med mitt MSi Radeon 280x Gaming. Det flickrar och får ränder o.s.v i spel som kommer och går

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bazisten:

Lånar tråden lite

Jag har problem med mitt MSi Radeon 280x Gaming. Det flickrar och får ränder o.s.v i spel som kommer och går

jag tror att Vramet är defekt eller fabriks överklocken som ställt till det sedan fabrik.

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

jag tror att Vramet är defekt eller fabriks överklocken som ställt till det sedan fabrik.

Vad gör man åt det? Ringer Inet och skicka tillbaka och få ett nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuDis:

Hej på er, jag kan relatera till era problem då jag för en tid sedan köpte ett Asus 7950 Direct CU II och döm om min förvåning när det visar sig att kylaren är för tung för de fjädrar som sitter på skruvarna som håller upp kylaren genom kretskortet. Detta uppdagades innan garantin gått ut. Men jag orkade inte skicka tillbaka kortet.

Så efter att ha fixar så att kylaren inte hängde mer så fungerade kortet ca 8 månader efter det sedan fick jag exakt samma problem som ni har nu i denna tråd.

Jag provade allt.... Inget funkade, ibland kunde jag spela i 2 timmar ibland kunde jag inte ens öppna googlemaps för att hitta en beskrivning. Datorn kunde fortfarande fungera på jag kunde prata med kompisarna på mumble mm. MEN grafiken buggade ur.

Gjorde chansningen på att köpa ett nytt kort. (EVGA GTX780) avinstallerade AMD drivrutinerna och tryckte i Nvidia kortet och startade datorn igen, efter installation av drivrutinerna har inget kraschat längre...

För mig blir det inget mer AMD gfxkort.

Men till kontentan - GPU:n måste tagit stryk på något sätt den första gången vilket sedan eskalerade som till sist gjorde att det kraschade mer o mer..

Tror inte man ska beskylla amd för det där. Var med om precis samma som du med mitt 680 med dcu II-kylare.
Asus gör för tunga kylare helt enkel, det är vad jag tror.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Jag skickade tillbaka min Asus 280x idag och beställde Asus 290 istället. Hoppas slipper såna problem annars vafan.

Skicka tillbaka kortet helt enkelt

Visa signatur

Lev livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Tror inte man ska beskylla amd för det där. Var med om precis samma som du med mitt 680 med dcu II-kylare.
Asus gör för tunga kylare helt enkel, det är vad jag tror.

Helt rätt, det var egentligen det jag menade. Direct CU II kylaren är bra, men tung som fan.

Visa signatur

2500K | Asrock extreme 4 gen 3 | OCZ 1000W gold | 16Gb ram | EVGA GTX780 SC ACX | fractal design ARC | Intel 320 120gb | A-data 510 120gb | TrackIR | Saitek X65 HOTAS |

Flest saker när man dör vinner !!