Permalänk
Medlem

Miljövänlig dator?

Hej!

Jag håller på med mitt exjobb och ska ta fram en så "miljövänlig" dator som möjligt. Har tänkt att den ska användas på offentliga platser, typ bibliotek, eller i kontorslandskap. Den ska alltså användas till enklare program, typ dokumenthantering och informationssökning. Har några frågor:

Går det att koppla in fler skärmar och tangentbord samtidigt, så att man kan sitta 3-4 personer på samma dator? Behöver man dubbla uppsättningar av alla komponenter då?

Kan man styra värmen som avges från datorn på något sätt? Om man tänker att man på ett kontor har många datorer, skulle värmen ifrån dessa kunna användas för att värma upp ett rum och spara energi?

Vilka delar ska vara lättast att komma åt för service? Alltså, vilka delar går sönder först/vill man byta ut? Är det stor skillnad i livslängd på komponenterna?

Hur mycket energi drar kylningen av datorn?

Tacksam för svar! Kom gärna med andra idéer om hur datorn kan vara miljövänlig om ni har några!
Klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klara89:

Hej!

Jag håller på med mitt exjobb och ska ta fram en så "miljövänlig" dator som möjligt. Har tänkt att den ska användas på offentliga platser, typ bibliotek, eller i kontorslandskap. Den ska alltså användas till enklare program, typ dokumenthantering och informationssökning. Har några frågor:

Går det att koppla in fler skärmar och tangentbord samtidigt, så att man kan sitta 3-4 personer på samma dator? Behöver man dubbla uppsättningar av alla komponenter då?

Kan man styra värmen som avges från datorn på något sätt? Om man tänker att man på ett kontor har många datorer, skulle värmen ifrån dessa kunna användas för att värma upp ett rum och spara energi?

Vilka delar ska vara lättast att komma åt för service? Alltså, vilka delar går sönder först/vill man byta ut? Är det stor skillnad i livslängd på komponenterna?

Hur mycket energi drar kylningen av datorn?

Tacksam för svar! Kom gärna med andra idéer om hur datorn kan vara miljövänlig om ni har några!
Klara

Det går inte att ge olika kommunikation samtidigt som att datorn ska läsa av, datorn går ju helt lost. Bästa miljötänkta är att man kör på bärbara datorer eller mini itx lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klara89:

Hej!

Jag håller på med mitt exjobb och ska ta fram en så "miljövänlig" dator som möjligt. Har tänkt att den ska användas på offentliga platser, typ bibliotek, eller i kontorslandskap. Den ska alltså användas till enklare program, typ dokumenthantering och informationssökning. Har några frågor:

Går det att koppla in fler skärmar och tangentbord samtidigt, så att man kan sitta 3-4 personer på samma dator? Behöver man dubbla uppsättningar av alla komponenter då?

Kan man styra värmen som avges från datorn på något sätt? Om man tänker att man på ett kontor har många datorer, skulle värmen ifrån dessa kunna användas för att värma upp ett rum och spara energi?

Vilka delar ska vara lättast att komma åt för service? Alltså, vilka delar går sönder först/vill man byta ut? Är det stor skillnad i livslängd på komponenterna?

Hur mycket energi drar kylningen av datorn?

Tacksam för svar! Kom gärna med andra idéer om hur datorn kan vara miljövänlig om ni har några!
Klara

jag vet att vi på ett ungdomsställe byggde en dator där vi hade 4 skrämar och tangentbord och mus som kunde användas till internet osv osv...
kioskdator kallade vi det men det är rätt bra många år sedan så jag minns inte vilket program vi lade på den för att få det att fungera..

vi använda inte dubbla uppsättnignar, vanlig dator med lite fler GPU om jag inte minns fel.. ett kontrollerkort som rensade informationen varje gång man startade om så att ingen nördpojke kunde haxxa sig in och ändra utan att vi kunde återskapa.

Permalänk

Fujitsu är väldigt stora och jobbar mycket med "Green Power" och "Svanen märkning"

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av klara89:

Hej!

Jag håller på med mitt exjobb och ska ta fram en så "miljövänlig" dator som möjligt. Har tänkt att den ska användas på offentliga platser, typ bibliotek, eller i kontorslandskap. Den ska alltså användas till enklare program, typ dokumenthantering och informationssökning. Har några frågor:

Går det att koppla in fler skärmar och tangentbord samtidigt, så att man kan sitta 3-4 personer på samma dator? Behöver man dubbla uppsättningar av alla komponenter då?

Kan man styra värmen som avges från datorn på något sätt? Om man tänker att man på ett kontor har många datorer, skulle värmen ifrån dessa kunna användas för att värma upp ett rum och spara energi?

Vilka delar ska vara lättast att komma åt för service? Alltså, vilka delar går sönder först/vill man byta ut? Är det stor skillnad i livslängd på komponenterna?

Hur mycket energi drar kylningen av datorn?

Tacksam för svar! Kom gärna med andra idéer om hur datorn kan vara miljövänlig om ni har några!
Klara

Vilket ämne skriver du exjobb inom?

Du verkar vara ute efter tunna klienter där en server har hand om flera "datorer" som var och en är som en dator för slutanvändaren men egentligen bara (kraftigt förenklat) är en nätverksmottagare med inkopplad skärm, mus och tangentbord.

Har du ett bra sätt att samla in värmen från datorerna och köra dem genom en värmeväxlare eller något kan det kanske vara möjligt att göra något kul med den.

EDIT: Lägger till lite mer än bara svar på frågan om fjärrstyrning.

Vad definierar du som miljövänligt? Är det minimal användning av jungfrueligt material? Minimal energikonsumtion? Ska det vara från inköp till avyttring eller ska det vara en komplett LCA? Har du tittat något på "refurbished computers"?

Det som alltid har gått sönder först i mina burkar har varit hårddiskar, så länge du använder bra komponenter för resten. Ganska säker på att om jag hade behållit min gamla P4'a hade den troligen rullat igång lika bra idag som den gjorde för 2 år sen när jag skänkte bort den den, eller 9 år sedan när jag köpte den. Enda komponenterna som var trasiga i den pga slitage var hdd och nätagg, där båda var billigast möjliga och inte köpta för att vara av bra kvalitet.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Skriver inom produktutveckling, jobbar med en återvunnen plast från elektronikprodukter och ska designa chassit i den. Men jag börjar inse att jag förmodligen kommer behöva ha typ ett "metallskelett" som håller sakerna på plats.

Om man går på en lösning med "tunna klienter" och en server, krävs det att de har varsitt chassi då? Eller bygger man in allting i ett chassi? borde kanske göra det, annars är det ju som att lägga fyra datorer på varandra bara.. Är det liksom möjligt att ha utgångar till 4 datorer på varsin sida av datorn (om den är en kub)?

Vet ni förresten hur det fungerar med ventilation osv på små datorer, som mac mini? Var har de luftintag och fläkt?

Permalänk
Skrivet av klara89:

Jag håller på med mitt exjobb och ska ta fram en så "miljövänlig" dator som möjligt.

Här finns lite att välja på. Vill du ha så låg energiförbrukning som möjligt medan prylarna är i drift, eller vill du räkna in tillverkning/transport/återvinning också? Och spelar andra former av miljöpåverkan under användning in -- surr, värme, svettdoft från lokala administratörer, t ex.
Har du av gränsat dig till att ta fram en dator som kan stå i kontorsmiljö, eller får man bygga en hel IT-infrastruktur för att nå målet?

Citat:

Har tänkt att den ska användas på offentliga platser, typ bibliotek, eller i kontorslandskap. Den ska alltså användas till enklare program, typ dokumenthantering och informationssökning.

Hur många arbetsplatser på varje ställe? Finns tillgång till bra internetuppkoppling?

Citat:

Går det att koppla in fler skärmar och tangentbord samtidigt, så att man kan sitta 3-4 personer på samma dator?

Japp! Är det enkelt? Näpp! Kika på multi-seat-lösningar.

Citat:

Kan man styra värmen som avges från datorn på något sätt? Om man tänker att man på ett kontor har många datorer, skulle värmen ifrån dessa kunna användas för att värma upp ett rum och spara energi?

Ja, men om man använder traditionella arbetsstationer är det bökigt att installera infrastruktur för att skörda värme från de enskilda arbetsstationerna.

Citat:

Hur mycket energi drar kylningen av datorn?

Det bror på hur "långt" du räknar. De allra flesta kontorsdatorer kyls med fläktar. Dessa kräver bra några få watt för att flytta värmen (50W? 100W?) från datorn ut i rummet datorn står i. Om datorn höjer temperaturen i rummet så mycket att det måste kylas tillkommer en del av kostnaden för att flytta värmen ut ur huset. Ett ganska bra riktvärde är att det krävs 1 W el för att flytta ut 2 W värme ur en kontorsbyggnad. Till detta kommer naturligtvis andra kostnader: inköp av kylanläggning/air conditioning, service av kylanläggning.

Citat:

Tacksam för svar! Kom gärna med andra idéer om hur datorn kan vara miljövänlig om ni har några!

Om det finns en åtminstone halvhyfsad internetuppkoppling hade jag nog satsat på att flytta som mycket av det jobb som datorn gör till en datorhall, t ex genom att bygga en VDI-lösning, där användarnas operativsystem och applikationer körs på en server någonstans och prylarna i kontoret bara används för att visa skärmbild och överföra musrörelser/tangentbordstryck och ljud. I stället för att alla datorer i kontoret är anpassade för att klara det mest betungande jobbet 5% av tiden kan man köra 20* användare på en server som klarar att 5% av användarna gör det mest betungande jobbet hela tiden.

Eeeh, den där förklaringen blev inte jättebra. Vi kör ett räkneexempel:
20 användare, som vanligtvis behöver 1 GB minne, men då och då (5% av tiden) jobbar med ett stort dokument som kräver 2 GB minne.
Med separata arbetsstationer måste alla arbetsstationer ha 2 GB minne, vilket gör att 2 * 20 = 40 GB minne krävs totalt.
Med VDI delar alla användare på minnet, och även om 20% (4 st) av användarna jobbar med stora dokument samtidigt kravs bara 4 * 2 GB + 16 * 1 = 24 GB minne.

På liknande sätt delas även andra resurser -- processor, lagring, strömförsörjning etc.

* Eller många fler. De flesta VDI-lösningar är anpassade för tusentals arbetsstationer på en server.

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att jag sett system för att kyla CPUer med hetvatten (runt 60 grader) som sedan användes till uppvärmning eller varmvatten. Det passar däremot bättre i servermiljö där effektförbrukningen är större. En tunn klient drar för lite ström för att sådant skall vara värt. Skulle säga att ett lågeffekt system som du är ute efter skulle använda runt 1-2w för kylning om det är intelligent utformat. Med mer tankeverksamhet går det nog att få ned till under 1w. De flesta små system brukar ha insug fram/under och utblås bak/ovansidan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av klara89:

Om man går på en lösning med "tunna klienter" och en server, krävs det att de har varsitt chassi då?

Jag tror inte det. De skulle nog kunna dela på en massa funktioner: kylning, strömförsörjning, ljuddämpning och eventuell skärmning mot störningar.

Citat:

Eller bygger man in allting i ett chassi? borde kanske göra det, annars är det ju som att lägga fyra datorer på varandra bara.. Är det liksom möjligt att ha utgångar till 4 datorer på varsin sida av datorn (om den är en kub)?

Absolut, men glöm inte bort att det är svårt att göra effektiv kylning om luften behöver göra många svängar inne i lådan. Värme kan samlas på svårförutsägbara platser.

Citat:

Vet ni förresten hur det fungerar med ventilation osv på små datorer, som mac mini? Var har de luftintag och fläkt?

ifixit är en mycket intressant site för industridesigners. De öppnar konsumentelektronik och betygssätter saker efter hur reparerbara de är. De har bland annat en guide till hur man byter delar i kylningen på en Mac Mini, som ger ett hum om hur luftflödet är tänkt att gå.

Edit: Jag ska alldeles strax lära mig avsluta meningar jag påbörjat även om jag blir distraherad.

Permalänk
Medlem

Något som är viktigt när man tittar på miljövänlighet är att ha ett helhetsperspektiv, datorer består av plast, kisel, ädelmetaller osv. saker som ska grävas fram i gruvor transporteras, rafineras etc. Där får man titta på hur mycket CO2 allting kostar i sin helhet och därefter försöka skala bort allt som är onödigt. Efter detta får man se hur man kan få en välfungerande it-miljö som drar så lite energi som möjligt.

Jag skulle chansa på att det hade varit mer miljövänligt att bistå med surfplattor då de drar mindre än 1W och med denna mängd energi klarar de av att driva en helt egen miljö med skärm, trådlös teknik och liknande. Däremot erbjuder surfplattor oftast något begränsade operativsystem, vilket kan få en att titta på virtualisering istället.

i sådanna fall hade jag nog rekommenderat en kommun till att tillhandahålla en egen serverpark för virtualisering där man med hjälp extremt energieffektiva terminaler kan skapa en ordentlig "desktop"-miljö för användaren ute i kommunens verksamheter. Förslagsvis skulle denna serverpark ligga i en fastighet där man utnyttjar värmealstringen för att värma upp huset.

Jag har inga siffror på något av detta, men det är bara att söka.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av klara89:

Skriver inom produktutveckling, jobbar med en återvunnen plast från elektronikprodukter och ska designa chassit i den. Men jag börjar inse att jag förmodligen kommer behöva ha typ ett "metallskelett" som håller sakerna på plats.

Om man går på en lösning med "tunna klienter" och en server, krävs det att de har varsitt chassi då? Eller bygger man in allting i ett chassi? borde kanske göra det, annars är det ju som att lägga fyra datorer på varandra bara.. Är det liksom möjligt att ha utgångar till 4 datorer på varsin sida av datorn (om den är en kub)?

Vet ni förresten hur det fungerar med ventilation osv på små datorer, som mac mini? Var har de luftintag och fläkt?

försök kopiera Intel NUC med egendesignat chassi? finns väl itx brädor från intel med integrerade atom processorer?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klara89:

Skriver inom produktutveckling, jobbar med en återvunnen plast från elektronikprodukter och ska designa chassit i den. Men jag börjar inse att jag förmodligen kommer behöva ha typ ett "metallskelett" som håller sakerna på plats.

Om man går på en lösning med "tunna klienter" och en server, krävs det att de har varsitt chassi då? Eller bygger man in allting i ett chassi? borde kanske göra det, annars är det ju som att lägga fyra datorer på varandra bara.. Är det liksom möjligt att ha utgångar till 4 datorer på varsin sida av datorn (om den är en kub)?

Vet ni förresten hur det fungerar med ventilation osv på små datorer, som mac mini? Var har de luftintag och fläkt?

Det verkar som att tanken med tunna klienter har gått förbi dig lite. Du har inte en komplett dator på platsen du arbetar med en tunn klient. Du har en stor stark server någonstans och sen så har du en liten låda vid datorn. Finns väl inget som förhindrar att den lilla lådan har utgångar för flera datorer dock i min vetskap. Det är dock långt ifrån vad jag kan något om så kanske finns det några problem med det som jag är omedveten om.

Kör en bildsök på t.ex. Sunray för att få en bild på en tunn klient.

Har inte tittat inuti en mac mini men antar de kör radialfläktar på samma sätt som bärbara datorer för att bli så pass små.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Hieronymus Bosch;14490689"]

Citat:

Vill du ha så låg energiförbrukning som möjligt medan prylarna är i drift, eller vill du räkna in tillverkning/transport/återvinning också?

Jag kommer att kolla på hela konceptet, från "vagga till vagga" (googla cradle to cradle). Gillar därför VDI-lösningen som känns som ett bra helhetskoncept har smartphonen "Fairphone" som inspiration och kommer kolla på återvinningsmöjligheter, vilka metaller som används, kemikalier, energiförbrukning osv (se www.fairphone.com)

Citat:

Finns tillgång till bra internetuppkoppling?

Internetuppkoppling har jag absolut som ett måste. Har inte bestämt storlek på kontor, men förmodligen medelstort/stort företag med runt 250 anställda eller fler.

Tänker mig att cloud-lösningar för lagring blir allt vanligare, och att det är bättre ur energisynpunkt? Eller det kanske inte stämmer, blir kanske lite blind och tänker att "det lagras ju på internet" men att det egentligen bara lagras på servrar någon annanstans?

På wikilänken om VDI står att det går att använda en laptop eller smartphone, är det överflödigt att designa och utveckla en så kallad "thin client"? Man måste ha en fysisk produkt för detta eller?
Har du någon koll på om det här blir allt vanligare? Många jag pratar med har påpekat att stationära datorer kommer att försvinna mer och mer till förmån för laptops. Men VDI är kanske en konkurrent till detta.

Permalänk
Skrivet av klara89:

Tänker mig att cloud-lösningar för lagring blir allt vanligare, och att det är bättre ur energisynpunkt? Eller det kanske inte stämmer, blir kanske lite blind och tänker att "det lagras ju på internet" men att det egentligen bara lagras på servrar någon annanstans?

Ja, det finns ett antal egenskaper som talar för en tunn/molnifierad lösning:

  • Stordriftsfördelar vid oregelbunden användning av resurserna, som jag skrev ovan. Det är mycket billigare

  • Färre felbenägna komponenter ute på arbetsplatserna, framför allt ingen lokal lagring, vilket gör att en tekniker inte behöver åka ut för att rädda dokument från en trasig dator, felsöka och reparera. En ny tunn klient skickas i stället ut och kopplas in av användaren.

  • Längre livslängd. Tunna klienter är inte lika känsliga för teknikutveckling och kan användas längre än fristående PC. Färre omsättningar av klienthårdvara innebär minskad miljöpåverkan från tillverkning, transport och inte minst installation. I många fall kan befintliga arbetsstationer "tunnifieras", vilket gör att de kan leverera nytta ytterligare några år.

...och naturligtvis finns det ett antal egenskaper som är negativa för miljön:

  • Fler enheter

  • Mer infrastruktur -- om man inte har någon serverhall blir det naturligtvis en ganska stor miljöpåverkan av att bygga en sådan. Andra omställningsåtgärder kan också ha miljöpåverkan.

Citat:

På wikilänken om VDI står att det går att använda en laptop eller smartphone, är det överflödigt att designa och utveckla en så kallad "thin client"? Man måste ha en fysisk produkt för detta eller?

Det går att optimera designen ganska mycket om man väljer att göra en hårdvara som har som enda syfte att

  • ersätta traditionell, stationär arbetsstation med en VDI-lösning

  • bibehålla ergonomin som en good old-fashioned arbetsstation erbjuder (separat tangentbord, stor och högupplöst skärm, möjlighet till flera skärmar)

(Dock kan det ses som en fördel att man har en del valfrihet. Vissa roller på arbetsplatsen kanske har extremt behov av mobilitet och inte behöver använda funktioner som bara kan nås via VDI så ofta. Dessa klarar sig kanske med hårdvara de redan har: telefon eller platta.)

Det finns definitivt utrymme för en speciell thin client-hårdvara. [http://shop.lenovo.com/us/en/landingpage/thin-client-solution...]Lenovo[/URL], HP och många andra mindre aktörer har ett ganska brett sortiment inom området. Dell har t ex klurat ut hur man bygger en liten Chromecast-liknande pinne som som kan anslutas till skärm, mus, t-bord och nät och sedan användas som tunn klient.
Naturligtvis blir det svårt att bygga en produkt som kan tävla med de stora drakarnas utbud, men med miljöapproachen (och kanske genom att sikta in dig på en ännu lite smalare nisch, t ex idén med flera tunna klienter i samma hölje) borde det gå att möte vissa kunders önskningar bättre än vad andra leverantörer gör.

Citat:

Har du någon koll på om det här blir allt vanligare? Många jag pratar med har påpekat att stationära datorer kommer att försvinna mer och mer till förmån för laptops. Men VDI är kanske en konkurrent till detta.

Well, både och. Till exempel har HP har tagit fram en laptop som i första hand är tänkt att användas som VDI-klient. Den har ynklig intern lagring och ganska klen processor och innehåller funktioner för att på ett säkert sätt kunna ansluta till kontorets VDI-lösning via mobilt bredband, internetkaféer och liknande nätverk. För arbetsplatser där datorn inte används mer än någon timme per dag är det trevligt att kunna fälla ihop och lägga undan datorn när den inte används.
För arbeten med fast kontorsplats föredrar nog de flesta ett ordentligt tangentbord + mus, en ordentlig skärm och fast nätverksanslutning. Detta kan i och för sig lösas genom att ansluta t-bord, mus och skärm till en laptop, men då har man samtidigt lyckats kombinera många av begränsningarna hos en laptop med begränsningarna hos en stationär dator.

I övrigt så har jag dålig koll på hur arbetsplatserna ute på företag ser ut. (Förutom på mitt jobb, men jag hoppas för miljöns skull att andra jobbar smartare än vad vi gör: Fyra stationära PCs, tre skärmar och två laptops.)

Permalänk
Desk Master

man får lite dåligt samvete med sin egen dator nu:D men skulle ju vara kul om man kunde få datorn att gå på temperaturskillnader och tryckskillnader i luften. Finns franska klockor som fungerar så:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av klara89:

Jag håller på med mitt exjobb och ska ta fram en så "miljövänlig" dator som möjligt. Har tänkt att den ska användas på offentliga platser, typ bibliotek, eller i kontorslandskap. Den ska alltså användas till enklare program, typ dokumenthantering och informationssökning. Har några frågor:

lite oklart exakt vad dokumenthantering innebär i just det fallet.

en enkortsdator med anpassad webkiosk eller klienttjänst borde dock vara idealiskt för bibliotek. det tidigare kan användas med eller utan server och är ev bättre för mindre institutioner.

Citat:

Går det att koppla in fler skärmar och tangentbord samtidigt, så att man kan sitta 3-4 personer på samma dator? Behöver man dubbla uppsättningar av alla komponenter då?

en fysisk dator, en användare.

undantag server med virtualisering som nån nämnde.

Citat:

Kan man styra värmen som avges från datorn på något sätt? Om man tänker att man på ett kontor har många datorer, skulle värmen ifrån dessa kunna användas för att värma upp ett rum och spara energi?

att använda en sak för en annan kan låta smart, men är det oftast inte.

datorerna kommer ju värma upp även på sommaren och då får du en högre kostnad för AC istället.

kör du på enkortsdatorer så kommer det däremot inte bli en fråga, varje enhet drar totalt max 40w vid användning, och i standby där de flesta antagligen skulle spendera mest tid 3-5w. alltså obefintligt även jämte "vanliga tunna klienter".

Citat:

Vilka delar ska vara lättast att komma åt för service? Alltså, vilka delar går sönder först/vill man byta ut? Är det stor skillnad i livslängd på komponenterna?

själva datorn är mekaniskt underhållsfri. livslängd bör också vara långt bortom vanliga datorers. fördel om mjukvaran kan kommas åt för service, det är ett flashkort i dessa fall så alla skulle snabbt och enkelt kunna samlas in och installeras nån annan stans av en tekniker. detta bör dock också vara onödigt om de kopplas via en central server som nämts tidigare.

slitdelar är fysiska gränssnitten. tangentbord finns det rejäla vandalsäkra för inbyggnad, men oftast borde det räcka med ett vanligt av god kvalitet som monteras fast. en inbyggnads-trackball eller pekskärm är däremot att rekommendera som "mus"-kontroll.

Citat:

Hur mycket energi drar kylningen av datorn?

ingen. behövs ingen aktiv kylning.

Citat:

Tacksam för svar! Kom gärna med andra idéer om hur datorn kan vara miljövänlig om ni har några!

chassin till stationerna skulle kunna byggas i trä. det skulle även i många fall (i biblioteksfallen åtminstone) gå att anlita kommunens AME för att bygga dem.

Citat:

Är det liksom möjligt att ha utgångar till 4 datorer på varsin sida av datorn (om den är en kub)?

skulle vara en mycket platsbesparande och snygg lösning. särskilt om den skulle byggas stycket enligt ovan. men som sagt, kuben skulle behöva innehålla 4 datorer.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

man får lite dåligt samvete med sin egen dator nu:D men skulle ju vara kul om man kunde få datorn att gå på temperaturskillnader och tryckskillnader i luften. Finns franska klockor som fungerar så:)

en dator som drivs av kinetisk energi från kontorsstolen kanske? perfekt komplement till ADHD-användaren.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

http://www.asus.com/Notebooks_Ultrabooks/U6V_Bamboo/

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Khezan:

man får lite dåligt samvete med sin egen dator nu:D men skulle ju vara kul om man kunde få datorn att gå på temperaturskillnader och tryckskillnader i luften. Finns franska klockor som fungerar så:)

Meh, datorer förbrukar ju så lite energi egentligen så det är väl fel ställe att försöka spara energi på (Om man nu inte vill gå miljövänlig all in med hela sin livsstil det vill säga ).

Att ha ett eget vindkraftverk vid sitt hus som ger en all el är ju det ultimata!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Meh, datorer förbrukar ju så lite energi egentligen så det är väl fel ställe att försöka spara energi på (Om man nu inte vill gå miljövänlig all in med hela sin livsstil det vill säga ).

Att ha ett eget vindkraftverk vid sitt hus som ger en all el är ju det ultimata!

Fast här handlade det om ~250 datorer, säg att de drar 10W mer, det blir 2500W..!

Allt handlar om vilket perspektiv man sätter saker i, jag har t.ex en svets i garaget som jag bara behöver starta för att få min egna standby-förbrukning att försvinna i marginalerna, men hela sveriges standby-förbrukning ?
Där börjar vi prata om stora siffror (om än små jämfört med den aktivt förbrukade strömmen)

OnT: Intressant uppgift, jag hänger på och läser uppdateringarna !

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tangentbord:

Fast här handlade det om ~250 datorer, säg att de drar 10W mer, det blir 2500W..!

Allt handlar om vilket perspektiv man sätter saker i, jag har t.ex en svets i garaget som jag bara behöver starta för att få min egna standby-förbrukning att försvinna i marginalerna, men hela sveriges standby-förbrukning ?
Där börjar vi prata om stora siffror (om än små jämfört med den aktivt förbrukade strömmen)

OnT: Intressant uppgift, jag hänger på och läser uppdateringarna !

Aj då, missade den detaljen!
Ja då är det ju ett ganska viktigt val faktiskt

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av klara89:

Hej!

Jag håller på med mitt exjobb och ska ta fram en så "miljövänlig" dator som möjligt. Har tänkt att den ska användas på offentliga platser, typ bibliotek, eller i kontorslandskap. Den ska alltså användas till enklare program, typ dokumenthantering och informationssökning. Har några frågor:

Går det att koppla in fler skärmar och tangentbord samtidigt, så att man kan sitta 3-4 personer på samma dator? Behöver man dubbla uppsättningar av alla komponenter då?

Kan man styra värmen som avges från datorn på något sätt? Om man tänker att man på ett kontor har många datorer, skulle värmen ifrån dessa kunna användas för att värma upp ett rum och spara energi?

Vilka delar ska vara lättast att komma åt för service? Alltså, vilka delar går sönder först/vill man byta ut? Är det stor skillnad i livslängd på komponenterna?

Hur mycket energi drar kylningen av datorn?

Tacksam för svar! Kom gärna med andra idéer om hur datorn kan vara miljövänlig om ni har några!
Klara

Det är ganska vanligt att man placerar tunga värmekällor precis under ett frånluftsdon till ventilationen till exempel en skrivare. På så vis stör den AC minimalt och vintertid kan ventilationsaggregatets värmeväxlare plocka upp ca. 80% av värmen. Pratar vi större server rum eller liknande har jag sett lösningar där man använder sig helt av frikyla, alltså ett gäng fläktar som sitter längs med yttervägg och trycker uteluft genom servern som sedan går ut igen (För att slippa storm i rummet). Ericsson i Linköping använder sig av fjärrkyla för att kyla sina datorer men då pratar vi riktigt stora kyleffekter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klara89:

Hej!

Jag håller på med mitt exjobb och ska ta fram en så "miljövänlig" dator som möjligt. Har tänkt att den ska användas på offentliga platser, typ bibliotek, eller i kontorslandskap. Den ska alltså användas till enklare program, typ dokumenthantering och informationssökning. Har några frågor:

Går det att koppla in fler skärmar och tangentbord samtidigt, så att man kan sitta 3-4 personer på samma dator? Behöver man dubbla uppsättningar av alla komponenter då?

Kan man styra värmen som avges från datorn på något sätt? Om man tänker att man på ett kontor har många datorer, skulle värmen ifrån dessa kunna användas för att värma upp ett rum och spara energi?

Vilka delar ska vara lättast att komma åt för service? Alltså, vilka delar går sönder först/vill man byta ut? Är det stor skillnad i livslängd på komponenterna?

Hur mycket energi drar kylningen av datorn?

Tacksam för svar! Kom gärna med andra idéer om hur datorn kan vara miljövänlig om ni har några!
Klara

Du kan kolla in http://tcodevelopment.se/om-oss/ de jobbar med bla. miljöfrågor kring elektronik.

Permalänk
Medlem

Låter som låg kunskapsnivå. Det som finns för detta område är tunna klienter som kör programmen på större servrar. Finns ingen riktig vits med multi-seatlösningar. Bästa är nog en tunn klient med tillräckligt lång livslängd, men kunskapsnivån för att bestämma TCO över olika lösningar verkar inte finnas hos den som skriver examensarbetet. Det finns ingen universell sanning heller eftersom förutsättningarna kommer vara olika under olika tider man kollar och produkter dödas. Att bygga en egen lösningar, klient och server som ändå är helt beroende av mjukvara och styrning finns det verkligen inte kompetens för, eller kompetens att utvärdera till fullo här. Det måste såklart ställas till andra alternativ också.

Det mest kostnadseffektiva på offentlig miljö är såklart ett WiFi-nät och webbportal eller liknande för huvuduppgifterna. Sen att klienterna är t.ex. bärbara. Kontorsmiljö är något helt annat. Vet man inte vad man vill kan man inte heller ge något svar till det däremot.

När du talar om värmen från elektroniken och uppvärmning märks det att du totalt saknar insikt om grundläggande fysik. En mindre skärm drar inte mer än 10-30W om du inte överdriver ljusstyrkan. En enklare (fet-) klient kan du få ned till 20-30W. En bärbar utan extern skärm kan du få ner mycket lägre än så. Människorna som sitter framför maskinerna alstrar större effekt. De kostar också förhållandevis mycket i ventilation och kyla, och det är krav du inte kan lätta på eftersom det är skadligt och oproduktivt att gå utanför de normerna. Du måste också ner på passivhus-standarden för att kunna ta tillvara på värmen från människor och teknik. Sommarhalvåret måste du dock dumpa den värmen utomhus.

Håll dig inom ditt ämne istället för att spreta åt alla håll och kanter. Alltså produktutveckling och på miljöpåverkan av det du skapar har. Återvunnen aluminium är trevligt ur miljösynpunkt när det gäller lådor till elektronik, alltså chassi till datorer här. Där måste man tänka på om elektroniken ska vara skärmad eller inte också. Service och miljö är nog två helt olika saker här. Du kommer inte kunna ta hänsyn till den totala miljöbelastningen av ett företags klient och servermiljö. Den är helt beroende på vad de gör och vad för typ av applikationer de kör. Du har inget underlag att utgå från utan säger bara massor lösa önskemål och spekuleringar.

Serverhallar kostar alltid energi att kyla, även frikyla kostar då ventilationssystemet är något helt annat än om det suttit människor istället för 20-40 servrar per skåp. Allt i molnet lagras på servrar, molnet kan betyda att det är någon annan som står för hallen men det finns även privata moln du kör med hjälp av mjukvara i de egna anläggningarna. Just VDI är att flytta klientoperativsystemet till servrarna (virtualiserat), tunna klienter kör man både mot VDI och mot serveroperativsystem, så där måste man välja i princip, då du kan köra applikationerna direkt på Windows Server 2008 R2 eller 2012 R2 t.ex. Servrar används också för att strömma vissa av företagets applikationer till de feta klienterna istället för att installeras lokalt. En fet klient är i det här sammanhanget en vanlig kontorsdator med operativsystemet lokalt.

En fläkt i en dator drar ett par hundra mW, om det är en större och kraftfullare maskin som behöver detta. Även bärbara har för det mesta fläktkylning som går igång vid belastning/behov, så att vilja bygga bort fläktarna för att spara energi är nog att tänka åt fel håll.

Utvecklar du ett chassi så är det chassits eventuella livslängd som produkt du ska tänka på. Hur det skulle gå till att återvinna detta när det är slut. T.ex. skulle det kunna vara kompatibelt med standard-delar eller en egen standard som man sen kan byta ut under livslängden, som någon form av standard-paket som innehåller nytt moderkort, processor, lagring och minne. Men även det blir väldigt hypotetiskt. Byter man ut hela innanmätet så är det nog tveksamt till någon miljövinst. Då kanske vissa delar som strömförsörjning behöver ha längre livslängd, men du kan inte garantera hur länge grejerna håller, du kan inte förutse om förhållandena att bygga datorn (innanmätet) förändras eller inte under livslängden så det kanske inte är lämpligt att bygga in nya delar där. Händer teknikskiften kanske grejer som nätverk, skärmar o.s.v. åker ut mitt i allt. Materialåtervinning är nog intressantare att utveckla för, det är idag fortfarande mycket svårt att återvinna de färdiga produkterna oavsett vilket material de består av. Sorteringen behöver i princip ske efter allt är nermalt. Fortfarande ganska få som gör det. Som sagt så ser jag att det saknas någon inriktning på det hela.

Permalänk
Medlem

Okå, tack så mycket för hjälpen ni som svarat!