Zenbook, värt 700:- extra för IPS & 1080p?

Permalänk
Medlem

Zenbook, värt 700:- extra för IPS & 1080p?

Ska köpa en dator åt min syrra.
Frågan lyder som topic, är det värt att betala 700:- mer för en IPS skärm och 1080p, (den andra TN och 768) jag själv hade tagit det alla dagar i veckan. Men för min syrra som typ bara surfar på datorn så känns det kanske onödigt?

Sedan finns det två varianter av den utan IPS, någon som vet skillnad förutom art. nummer?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1652405,2519071,2242028

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Jag såg den här på dustin idag. Den har något mindre skärm, men SSD och 1920x1080 för en mindre peng.
http://www.dustinhome.se/product/5010759974/sony-vaio-tap11-c...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Snusfri

Inget snack, det är lätt värt det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jag såg den här på dustin idag. Den har något mindre skärm, men SSD och 1920x1080 för en mindre peng.
http://www.dustinhome.se/product/5010759974/sony-vaio-tap11-c...

Bra pris, absolut, men 11" blir tyvärr för litet.

Skrivet av THB:

Inget snack, det är lätt värt det.

Även för någon som bara surfar?

Permalänk
Medlem

1080p och IPS för 700kr...Självklart. Skulle lägga till 700kr bara för 1080p.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tjekov:

Bra pris, absolut, men 11" blir tyvärr för litet.

Även för någon som bara surfar?

Ja utan tvekan. Ingen idé och lägga pengar på nånting man blir halvnöjd med. Sålänge inte ekonomin är väldigt klen är det värt vartenda öre

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Dåliga betraktningsvinklar kan vara lätt att störa sig på, så 700kr är lätt värt det. När det dessutom även innebär 1080p så är det en no-brainer. Tänk långsiktigt också, om hon ska sälja datorn senare, då ser det absolut mkt. mer värdefullt ut med en bra skärm.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem

oja. skulle definitivt lagt till 700 för IPS och 1080p.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

700 kr för både IPS OCH 1080 = Det är ju banne mig ett fynd!

Själv tackade jag Gud för att jag valde en Acer V5 med Full HD variant istället för en exakt samma Acer V5 som bara hade 1366. Och dessa båda hade IPS.

I ditt fall är det ännu större skillnad då IPS kom in i bilden. När man en gång gått över till IPS så vill man aldrig gå tillbaka till TN igen, aldrig. Nej, snåla inte med 700, du kommer att tacka dig själv om några år för det här valet!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tjekov:

Ska köpa en dator åt min syrra.
Frågan lyder som topic, är det värt att betala 700:- mer för en IPS skärm och 1080p, (den andra TN och 768) jag själv hade tagit det alla dagar i veckan. Men för min syrra som typ bara surfar på datorn så känns det kanske onödigt?

Sedan finns det två varianter av den utan IPS, någon som vet skillnad förutom art. nummer?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1652405,2519071,2242028

Tacksam för svar!

UX32A-R3013H kommer med väska/sleeve, de gör inte UX32A-R3020H.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjekov:

Ska köpa en dator åt min syrra.
Frågan lyder som topic, är det värt att betala 700:- mer för en IPS skärm och 1080p, (den andra TN och 768) jag själv hade tagit det alla dagar i veckan. Men för min syrra som typ bara surfar på datorn så känns det kanske onödigt?

Sedan finns det två varianter av den utan IPS, någon som vet skillnad förutom art. nummer?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1652405,2519071,2242028

Tacksam för svar!

Jag har sjalv kikat pa den laptopen. Undrar dock hur bygg kvaliten ar.

Jag bar runt den en del sa vill inte ha nagon plastig som viker sig om man haller den i en hand och skarmen skakar for minsta lilla.

Kan du posta hur den ar efter du har kant pa den?

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Surfa på 768 kommer ju suga. Inget får plats på den skärmen. Det är värt 700 och mer därtill att få 1080.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Tackar ödmjukast för alla svar! Blev IPS varianten.

Skrivet av Chiftin:

Jag har sjalv kikat pa den laptopen. Undrar dock hur bygg kvaliten ar.

Jag bar runt den en del sa vill inte ha nagon plastig som viker sig om man haller den i en hand och skarmen skakar for minsta lilla.

Kan du posta hur den ar efter du har kant pa den?

Förstår vad du menar och jag tycker den känns stabil, inga problem att bära med en hand utan att skärmen viker sig.

Permalänk
Medlem

Puttar upp tråden och då min fråga handlar om samma datorer. Nu är dock prisskillnaden mellan dem 1500 kr, är det fortfarande värt för IPS och 1080 (och 3317U istället för 3317M-processor)? Jag surfar och gör/läser skolrelaterade grejer på datorn.

Permalänk
Medlem

Helt klart värt det. Oavsett om man spelar, surfar eller annat så gagnas man alltid av en bra display. Kommer aldrig köpa en TN laptop igen.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Okej, då kanske jag lägger de extra pengarna ändå. Jag läser mycket på datorn så det kanske är skönt för ögonen att ha en schysst display. Hur är det med processortyperna, vet du nåt om skillnaden mellan dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellie:

Puttar upp tråden och då min fråga handlar om samma datorer. Nu är dock prisskillnaden mellan dem 1500 kr, är det fortfarande värt för IPS och 1080 (och 3317U istället för 3317M-processor)? Jag surfar och gör/läser skolrelaterade grejer på datorn.

För 1500kr tycker jag absolut det är värt det.
Som redan sagt: en bra display tillför vid både läsning, filmtittande och spel.

Angående processorn tror jag 3317u är lägre klockad. Vilket innebär bättre batteritid men sämre prestanda. Sen hur pass mycket vet jag inte.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

För 1500kr tycker jag absolut det är värt det.
Som redan sagt: en bra display tillför vid både läsning, filmtittande och spel.

Angående processorn tror jag 3317u är lägre klockad. Vilket innebär bättre batteritid men sämre prestanda. Sen hur pass mycket vet jag inte.

Hm, okej. Konstigt, för batteritiden stod ändå som något lägre (7,5 timme istället för 8 timmar men det kanske beror på att displayen drar mer energi?). Jag tänkte köpa datorn på webbhallen och personerna där brukar ha någorlunda koll tycker jag, får höra om de vet hur stor skillnad det är.

Jag tittar dock väldigt lite på film på datorn och spelar inga spel. Så det är mest läsning som sker på datorn men det kan ju vara värt det ändå.

Permalänk

IPS är värt 700kr i en laptop då du inte har chans att byta upp senare.

Bättre betrakningsvinkel, kontrast, pixlar visar bättre färger. Jag skulle enkelt ta en IPS.

Permalänk
Medlem

kommer aldrig gå tillbaks till TN efter jag köpte min bärbara med IPS. 700kr för IPS är rena kapet. att få 1080p dessutom är riktigt bra

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

Många som är överens om att IPS klart är att föredra då. Det blir en sådan skärm om jag nu väljer att köpa Asus:en.

Jag har börjat kika lite på Acer Aspire S7 också, men tveksamt till dels sämre prestanda (på den billiga modellen) och touchskärmen... Men en dator på 1 kg bara, drömmen! Och med IPS-skärm också.