Permalänk

Installera annat OS på laptop ?

Hej

Jag äger en Sony Vaio vpceb2m1e och den kom förinstallerad med windows 7.
Kan jag formatera den och installera windows 8.1 på den eller är den inte kompatibel för det? (komponenter/drivrutiner/etc)

Ja, Jag är en laptop Novis därav mina något korkade frågeställningar i den här delen av forumet. he he.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Skrivet av Unbalanced:

Hej

Jag äger en Sony Vaio vpceb2m1e och den kom förinstallerad med windows 7.
Kan jag formatera den och installera windows 8.1 på den eller är den inte kompatibel för det? (komponenter/drivrutiner/etc)

Ja, Jag är en laptop Novis därav mina något korkade frågeställningar i den här delen av forumet. he he.

enligt Sonys egna hemsida så finns det bara drivrutiner till xp, vista, 7, men du kan ju alltid testa med 7:ans drivrutiner..
http://www.sony.se/support/sv/product/vpceb2m1e

sätt i en annan hdd installera 8:an kolla om det räcker med att ta windows update. hdd'n sitter ju bakom en plastlucka på undersidan så bara 2 skruvar.

rensar du den hårddisk som sitter i och att det sen inte funkar så blir det svårt göra om jobbet igen om du aldrig gjort det förut.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Börja med att kolla dator tillverkarens hemsida om det finns drivrutiner och ladda ned dom. Finns inget så får du bestämma dig för om det är värt risken att saker inte funkar ordentligt.

Om du skulle ångra dig så måste du redan nu fixa DVD skivor enligt dator tillverkarens instruktioner från tex manualen. Dator tillverkarens återställnings funktion sabbas bla när man installerar om med riktiga Win DVD köpa från Microsoft oavsett vilken Windows du lägger in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unbalanced:

Hej

Jag äger en Sony Vaio vpceb2m1e och den kom förinstallerad med windows 7.
Kan jag formatera den och installera windows 8.1 på den eller är den inte kompatibel för det? (komponenter/drivrutiner/etc)

Ja, Jag är en laptop Novis därav mina något korkade frågeställningar i den här delen av forumet. he he.

Det bör inte vara problem, du kan alltid kolla tillverkarens egna hemsida, ati nvidia osv har ju drivers för 8.1 och sen fungerar mycket "out-of-box" endå.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200