Jag är ingen fotboll fan men jag hatar vissa huliganer

Permalänk
Medlem

Jag är ingen fotboll fan men jag hatar vissa huliganer

Jag läser att mordet beror på gamers vi är tydligen är aggresiva. Mig veterligen kan vi inte skada en skalbagge i verkliga livet. Men pressen kan tydligen skylla på oss gamers vilket är förkastligt.

Hur kan man skylla på oss gamers i detta fallet

Permalänk
Permalänk
Medlem

Var läste du det?

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Seems legit.

Permalänk
Medlem

Våld har alltid blivit beskyllet på oss gamers.
Fast just i detta fallet är det patetiskt, hulliganer har funnits långt före gamingens begynnelse.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Jag är en fotboll och jag känner mig kränkt.

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd flyttad ***

Jag har flyttat tråden till ÖÄ "Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt", eftersom diskussionen egentligen inte rör något specifikt spel eller support.

/KimTjik

---

Jag uppfattade några av kommentarerna kring detta annorlunda, som att det utpekade grundproblemet var rastlösa människor som sökte någon form av spänning och bekräftelse. Datorspel var då endast nämnt som en avtrubbande faktor, dvs. att några av dessa personer förlorat känslan för vilka konsekvenser våldshandlingar kan få. Kanske återges detta på olika sätt i medierna, men som sagt, jag uppfattade det inte som att gamers utpekades som en problemgrupp i sig.

Att simulerade våldsmiljöer kan trubba av är ju knappast någon nyhet, eftersom det används av militären. Sniperskyttar förbereddes mentalt på detta vis innan Irakinvasionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

Jag är en fotboll och jag känner mig kränkt.

LETTER!

Permalänk
Medlem

Tragiskt att skylla på spel. Förstår inte detta jävla gullande med fotbollshuliganer, borde behandlas som all annan kriminell verksamhet. Aldrig är det deras fel. Lås in jävlarna.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

Hur mycket datorspel fanns det under WWI+II och hur mycket folk var spelberoende under Vietnamkriget?
I call bullshit on this one.

Men visst syndabockar är bra att ha, det kan jag hålla med honom om.

Vi gamers är i många fall mer snabbtänkta visst, men vissa personer(de som tycker gaming är våldsbejakande) verkar vara så trögtänkta att de inte har insett hur fel de har.

Dold text
Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk

Snubben säger ju det vi ca 04:35 i klippet.

http://feber.se/spel/art/297292/reporter_skyller_grdagens_mor...

Visa signatur

|Corsair Obsidian 800D|i7 4770K @ 3,5Ghz|Phanteks PH-TC14PE|EVGA GTX 780|MSI Z87-GD65 GAMING ATX|Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP|Corsair Force 3 120GB|BenQ 24" G2420HDBE|Corsair PSU 1000W HX ATX 2.2|Logitech G110|Logitech MX 518|Steelseries 7H Fnatic Edition|

Permalänk
Inaktiv

Dom måste ha spelat för mycket GTA innan dom skulle till matchen!

Fan asså jävla datorspel.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har lyssnat en gång till och hör fortfarande inte att han på något sätt skyller problemet på datorspel. Samtliga kommentarer kretsar kring ett samhällsproblem där en grupp, i huvudsak män, inte finner sin plats i samhället och därför söker sig till sammanhang där de får utlopp för viss aggression.

Att haka upp sig på att datorspel nämns tycker jag är obalanserat. Datorspel får inte bli en helig graal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Jag uppfattade några av kommentarerna kring detta annorlunda, som att det utpekade grundproblemet var rastlösa människor som sökte någon form av spänning och bekräftelse. Datorspel var då endast nämnt som en avtrubbande faktor, dvs. att några av dessa personer förlorat känslan för vilka konsekvenser våldshandlingar kan få. Kanske återges detta på olika sätt i medierna, men som sagt, jag uppfattade det inte som att gamers utpekades som en problemgrupp i sig.

Att simulerade våldsmiljöer kan trubba av är ju knappast någon nyhet, eftersom det används av militären. Sniperskyttar förbereddes mentalt på detta vis innan Irakinvasionen.

Du har så rätt så.. Har folk i min närhet som sitter och skriker och svär i skype hela nätterna över WoW till främlingar de inte känner i verkligheten. De skolkar, hittar på ursäkter och slänger ut sig alla möjliga verbala ord mot sina nära, som även får motta en del slag. De gör allt för att spela sitt spel.

Inte för att det har något med fotbollen att göra, men datorspel kan förstöra och har förstört många liv. Spelberoende. Spelberoende är ett problem. Spelberoende kan göra folk aggressiva och avtrubbade från verkligheten.

Visa signatur

AMD 7600x @eco | 32GB 6000MHz Expo | Arctic Liquid 240 |
AMD RX6800 OC
| Lenovo G27 QHD/IPS/165HZ | Razer Deathadder V2 | CM Storm MX Red | Audio Technica ATH-M50 | Sennheiser GAME ONE | Sound BlasterX G6 |
PS5 Disc | Samsung Q80r 65"/ S23 Ultra / Tab S7e / Buds+

Permalänk

Men kan inte vi gamers träffas på någon spelmessa eller så och slåss lite....

Ja menar, vilka andra sporter slåss supportes med varandra före och efter matchen... ?
Borde inte dessa typer som tycker om att slåss passa bra i förvaret? Samt att tvångslobotomera dessa muppiga individer. Skulle ju bli perfekta krigsmaskiner

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk

Det där uttalande gjorde mig verkligen både arg, uppgiven och ledsen.

Arg för att det bevisar att SVT är ett gäng gamla fossiler som saknar förankring i den tid de skall rapportera om och att jag trots att jag aldrig tittar på SVT måste betala för att de skall kunna fortsätta producera skit som saknar relevans i dagens samhälle.

Uppgiven för att människan i fråga är så trångsynt så han inte kan inse att detta våld har varken med fotboll eller datorspel att göra, det är helt enkelt individer som saknar förnuft och enbart vill ställa till med oreda, oavsett om sammanhanget är en fotbollsmatch eller någon annan form av ansamling där de kan njuta av att ställa till med sattyg i anonymitetens trygga famn.

Ledsen då man åter igen får se datorspelen beskyllas för något de inte har med att göra.:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Det är inte spelen som är problemet... fast man gärna skyller på det då det verkar enklare.

Precis som när folk skyller sitt dåliga beteende på alkoholen... som om någon tagit ifrån dem den fria viljan.

"Jag var ju full" är väl världens sämsta ursäkt. Blev itvingad ölen eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SörenKarlsson:

Uppgiven för att människan i fråga är så trångsynt så han inte kan inse att detta våld har varken med fotboll eller datorspel att göra, det är helt enkelt individer som saknar förnuft och enbart vill ställa till med oreda, oavsett om sammanhanget är en fotbollsmatch eller någon annan form av ansamling där de kan njuta av att ställa till med sattyg i anonymitetens trygga famn.

Eh, det var ju precis det de sa? Jag förstår inte denna överkänslighet. Som jag redan skrivit kan jag inte höra annat än att datorspel här figurerar som en förklaring på varför dessa individer inte tycks förstå konsekvensen av sitt handlande.

För att återknyta till exemplet med alkohol i ett av inläggen här, kan vi konstatera att alkohol har olika påverkan på olika människor. Vissa får ett glas för mycket och blir allmänt lulliga och somnar. Andra blir helt galna. Enklaste lösningen är att använda alkohol med måtta, men om vi glömmer just den enkla lösningen:

  • ingen människa är opåverkbar mot vad denne ser och hör

  • en människa som varken känner hopp eller mening är potentiellt farligare

Släng in alkohol, datorspel eller vad det nu vara må, och fel mix kan få för "normala" människor otänkbara följder. Det är ju ganska självklart att en mentalt frisk person, som håller sig nykter, som har ett meningsfullt arbete och trygg familj och generellt känner sig hyfsat nöjd med livet, sannolikt inte avslutar ett även våldsamt datorspel med att söka upp första bästa offer att klubba ner.

Permalänk
Hedersmedlem

Såg ni den här nyheten http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article18647809.a... ?

Idioter finns överallt. Gamers är inte ett undantag.