Råd angående högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kikoelz:

Tackar hemskt mycket för alla svar!

Vad exakt bör jag inhandla utöver ljudsystemet för att få det att fungera?

1. 1x TOSLINK kabel.
2. . . .

Xbox <HDMI> receiver <HDMI> TV
TV <Toslink> receiver (förutsatt att din TV har optisk ut, kika baktill på TVn vad för alternativ som finns).
Dator <Toslink> receiver

2 st Toslink behöver du. Kanske en extra HDMI-kabel då 2 st används totalt. Vill du köra ut datorbilden till TVn blir det ytterligare en tredje HDMI-kabel.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Xbox <HDMI> receiver <HDMI> TV
TV <Toslink> receiver (förutsatt att din TV har optisk ut, kika baktill på TVn vad för alternativ som finns).
Dator <Toslink> receiver

2 st Toslink behöver du. Kanske en extra HDMI-kabel då 2 st används totalt. Vill du köra ut datorbilden till TVn blir det ytterligare en tredje HDMI-kabel.

Ok! Går det bild från Xbox:et genom recievern och vidare till TV:n, eller är jag helt ute och cyklar :)?

Visa signatur

| Playstation 5 | LG C1 65" | Samsung Galaxy S23 +

Permalänk
Medlem
Skrivet av kikoelz:

Ok! Går det bild från Xbox:et genom recievern och vidare till TV:n, eller är jag helt ute och cyklar :)?

Helt rätt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Helt rätt.

Nu blev saker och ting lite mer klara om man säger så. Trodde först man endast skickade ljud från varje enhet till recievern.

Tack för upplysningen!

Visa signatur

| Playstation 5 | LG C1 65" | Samsung Galaxy S23 +

Permalänk
Skrivet av Rattnalle:

Ska och ska. Jag la fram den som ett exempel på ett system med fler valmöjligheter. Jag har inte gjort någon research huruvida det är ett bra system.

Jag tyckte det såg vettigt ut. Receivern orkar i alla fall leverera 70W på 6 ohms. Svårt att hitta en billigt Receiver som skulle leverera mer.

Sen ger tydligen en receiver olika ljudkaraktär (lite, inte alla märker det). Jag har inte märkt det på två olika budget system jag lyssnat på.

Finns jäkla massa http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s167728488&o=produkt_pr..., men svårt utan att lyssna på det om någon under 2000 kr är ens värt att lyssna på

Sen verkar dit paket vara det billigaste med en riktig receiver. Som att föredra, om man lättare kan bygga vidare på i framtiden och lättare att ha att göra med om något går sönder (vad jag vet är sånna med blue ray och DVD läsare i stället svårare att hitta passande högtalare till, mer krav på att vara viss vatt och ohms). Plus avsaknad av inställningsmöjligheter i alla fall få.

Sen lite bökigare om man ska växla ljud och bild. en polare testade ett billigt (i för sig 5000kr är inte så billigt som TS) och då var det med en sån där blue ray och var fördröjningar och lite bök att växla specielt från datorljudet till TV:ns boxen från telia (ljudet kom inte direkt). körde ändå sån digital kabel från TV:n till den lådan.

Glömde en nolla så det blev 500 i stället för 5000:)
Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag tyckte det såg vettigt ut. Receivern orkar i alla fall leverera 70W på 6 ohms. Svårt att hitta en billigt Receiver som skulle leverera mer.

Sen ger tydligen en receiver olika ljudkaraktär (lite, inte alla märker det). Jag har inte märkt det på två olika budget system jag lyssnat på.

Finns jäkla massa http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s167728488&o=produkt_pr..., men svårt utan att lyssna på det om någon under 2000 kr är ens värt att lyssna på

Sen verkar dit paket vara det billigaste med en riktig receiver. Som att föredra, om man lättare kan bygga vidare på i framtiden och lättare att ha att göra med om något går sönder (vad jag vet är sånna med blue ray och DVD läsare i stället svårare att hitta passande högtalare till, mer krav på att vara viss vatt och ohms). Plus avsaknad av inställningsmöjligheter i alla fall få.

Sen lite bökigare om man ska växla ljud och bild. en polare testade ett billigt (i för sig 500kr är inte så billigt som TS) och då var det med en sån där blue ray och var fördröjningar och lite bök att växla specielt från datorljudet till TV:ns boxen från telia (ljudet kom inte direkt). körde ändå sån digital kabel från TV:n till den lådan.

Jag är inte speciellt insatt när det kommer till ljud så jag tror jag kommer bli nöjd! Av det jag har läst där folk har gett recensioner så har jag inte läst en enda negativ. Men som du säger, så är det säkert simpelt jämfört med vad man kan få tag i.

Visa signatur

| Playstation 5 | LG C1 65" | Samsung Galaxy S23 +

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Xbox <HDMI> receiver <HDMI> TV
TV <Toslink> receiver (förutsatt att din TV har optisk ut, kika baktill på TVn vad för alternativ som finns).
Dator <Toslink> receiver

2 st Toslink behöver du. Kanske en extra HDMI-kabel då 2 st används totalt. Vill du köra ut datorbilden till TVn blir det ytterligare en tredje HDMI-kabel.

Beror på vilket paket TS väljer. Vad han sa i alla fall så behövs ingen kabel mellan TV och receiver utan det sköter receiver själv. Men beror på vad TS väljer så klart.

Skrivet av kikoelz:

Nu blev saker och ting lite mer klara om man säger så. Trodde först man endast skickade ljud från varje enhet till recievern.

Tack för upplysningen!

Vet inte om du är helt på det klara:) Är svårt att veta:) Om du ska köra på det andra paketet med receiver så kopplas all in i reciever, den i sin tur skickar både ljud och bild på rätt ställe så att säga.

Bild till TV och ljud till dom nya högtalarna. datorn med kabel till reciever och skickar endast ljud (för det kan just en TOSLINK kabel göra). Det är om du har en digitalbox eller annan TV mottagare antingen som inte har HDMI/ Tv genom antennkabel eller om Tvboxen är inbyggd i TV:en. Du behöver kabel mellan Tv och receiver.

Alltså detta om du kör andra paketet (obs om du väljer detta annars gäller det inte)
Dator>receiver
XBOX>HDMI>receiver
receiver>TV
Om du har inkompatibel box utan HDMI eller inbyggd i TV>receiver

Första paketet blir det Tv>ljudpaketet med en kompatibel kabel (TV:n brukar stödja TOSLINK, men leta efter en port som det står digital på och är en fjädrande lucka på porten).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Beror på vilket paket TS väljer. Vad han sa i alla fall så behövs ingen kabel mellan TV och receiver utan det sköter receiver själv. Men beror på vad TS väljer så klart.

Vet inte om du är helt på det klara:) Är svårt att veta:) Om du ska köra på det andra paketet med receiver så kopplas all in i reciever, den i sin tur skickar både ljud och bild på rätt ställe så att säga.

Bild till TV och ljud till dom nya högtalarna. datorn med kabel till reciever och skickar endast ljud (för det kan just en TOSLINK kabel göra). Det är om du har en digitalbox eller annan TV mottagare antingen som inte har HDMI/ Tv genom antennkabel eller om Tvboxen är inbyggd i TV:en. Du behöver kabel mellan Tv och receiver.

Alltså detta om du kör andra paketet (obs om du väljer detta annars gäller det inte)
Dator>receiver
XBOX>HDMI>receiver
receiver>TV
Om du har inkompatibel box utan HDMI eller inbyggd i TV>receiver

Första paketet blir det Tv>ljudpaketet med en kompatibel kabel (TV:n brukar stödja TOSLINK, men leta efter en port som det står digital på och är en fjädrande lucka på porten).

Jag förstår att TOSLINK endast skickar ljud.

Jag har ej någon digitalbox som tidigare nämnt. Det enda som skall kopplas in är Xbox, TV, dator.

Visa signatur

| Playstation 5 | LG C1 65" | Samsung Galaxy S23 +

Permalänk
Skrivet av kikoelz:

Jag är inte speciellt insatt när det kommer till ljud så jag tror jag kommer bli nöjd! Av det jag har läst där folk har gett recensioner så har jag inte läst en enda negativ. Men som du säger, så är det säkert simpelt jämfört med vad man kan få tag i.

Skrivet av kikoelz:

Jag förstår att TOSLINK endast skickar ljud.

Jag har ej någon digitalbox som tidigare nämnt. Det enda som skall kopplas in är Xbox, TV, dator.

Vet inte om det är jag, Men ser ut som det första du länkade till, är gjort för att kopplas till datorn i första hand. Vet förvisso inte exakt vilka ingångar den har på rak arm (men ser ut som RCA ingångar i alla fall). Men vad det ser ut så ser den ut att bara stödja en ljudkälla i taget och du får plugga ur i för att byta källa (om du kan ens koppla in XBox till den), eller är det tröttheten som spelar mig ett spratt?

Känns lite bökigare i alla fall med den lösningen. Du kan förvisso koppla in datorn med hdmi till tv:n men Tv:en måste vara på om du ska lyssna på endast ljud till datorn och tror du måste också ha på samma HDMI källa också.

Men någon som vet mer får gärna inflika om det går att lösa lika smidigt som paket två.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vet inte om det är jag, Men ser ut som det första du länkade till, är gjort för att kopplas till datorn i första hand. Vet förvisso inte exakt vilka ingångar den har på rak arm (men ser ut som RCA ingångar i alla fall). Men vad det ser ut så ser den ut att bara stödja en ljudkälla i taget och du får plugga ur i för att byta källa (om du kan ens koppla in XBox till den), eller är det tröttheten som spelar mig ett spratt?

Känns lite bökigare i alla fall med den lösningen. Du kan förvisso koppla in datorn med hdmi till tv:n men Tv:en måste vara på om du ska lyssna på endast ljud till datorn och tror du måste också ha på samma HDMI källa också.

Men någon som vet mer får gärna inflika om det går att lösa lika smidigt som paket två.

Menar du Logitech systemet?

Visa signatur

| Playstation 5 | LG C1 65" | Samsung Galaxy S23 +

Permalänk
Medlem

Viss förvirring här märker jag

Jag har erfarenhet av ett Sonysystem av samma sort och i samma prisklass som det från Yamaha som jag länkade. Jag tycker att det piskar rumpa med de Logitechsystem jag jämfört med och mångsidigheten är rätt trevlig. Men mot 60-talssystemet, Kenwoodstärkare och Duxhögtalare, jag kör med nu har det inte en suck

I Logitech-alternativet har du på systemet möjlighet att köra in ljud via 2st TOSLINK, 1st digital coax (samma som toslink fast inte optiskt) och 3,5mm stereoplugg. Du kör då förslagsvis TOSLINK från TVn och XBOXen och digital coax från datorn (jag gissar att datorn har detta men inte de andra).

I Yamaha-alternativet har du massor med olika ingångar att välja mellan.
Jag skulle föreslå följande i så fall:
Reciever -> TV: 1 st HDMI
TV -> reciever: 1st TOSLINK
Dator -> reciever: 1st HDMI
XBox -> reciever: 1st HDMI
Dator -> Skärm: DVI (som du kör nu)

Du har då möjlighet att köra bild från dator på TVn med ett knapptryck (Win+P för att växla skärm bara, eller kör speglat hela tiden om du har en 1080p-skärm. Det drar ingen märkbar extra datorkraft.). Ljud kan du köra på högtalarna oavsett, det kan du välja fristående från bilden.
Xboxen får du såväl ljud som bild ifrån genom att välja rätt ingång på recievern.
TVn ger ljud till högtalarna.

Allt detta genom att bara växla ljudkälla på recievern. Eventuellt har den något autoläge där den själv märker vilken källa som är aktiv.

En ytterligare bonus med recievern är att du har möjlighet att koppla in ytterligare saker, någons telefon via vanlig stereosladd till exempel. Eller om du skulle skaffa ett Playstation kör du bara i en HDMI till.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Skrivet av kikoelz:

Menar du Logitech systemet?

Ja. Men rattnalle, kom med ett vettig svar. Jag skulle tagit receivern. Precis som rattnalle skriver så har du ett system att växa med mer och på logitech systemet går basen sönder är hela systemet kass.

Du kan när du har råd att byta högtalare på receiver sytemed med fetare bas och värre front högtalare t.ex.

skulle du bara ha ljud till datorn är logitech något att satsa på. Men kör du det i tv så måste du ha på tvn jämt även när du bara ska lysna på musik från datorn till ljudsystemet. Med receiver så behöver du bara ha igån den och den drar oftast inte lika mycket ström.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Rattnalle:

Viss förvirring här märker jag

Jag har erfarenhet av ett Sonysystem av samma sort och i samma prisklass som det från Yamaha som jag länkade. Jag tycker att det piskar rumpa med de Logitechsystem jag jämfört med och mångsidigheten är rätt trevlig. Men mot 60-talssystemet, Kenwoodstärkare och Duxhögtalare, jag kör med nu har det inte en suck

I Logitech-alternativet har du på systemet möjlighet att köra in ljud via 2st TOSLINK, 1st digital coax (samma som toslink fast inte optiskt) och 3,5mm stereoplugg. Du kör då förslagsvis TOSLINK från TVn och XBOXen och digital coax från datorn (jag gissar att datorn har detta men inte de andra).

I Yamaha-alternativet har du massor med olika ingångar att välja mellan.
Jag skulle föreslå följande i så fall:
Reciever -> TV: 1 st HDMI
TV -> reciever: 1st TOSLINK
Dator -> reciever: 1st HDMI
XBox -> reciever: 1st HDMI
Dator -> Skärm: DVI (som du kör nu)

Du har då möjlighet att köra bild från dator på TVn med ett knapptryck (Win+P för att växla skärm bara, eller kör speglat hela tiden om du har en 1080p-skärm. Det drar ingen märkbar extra datorkraft.). Ljud kan du köra på högtalarna oavsett, det kan du välja fristående från bilden.
Xboxen får du såväl ljud som bild ifrån genom att välja rätt ingång på recievern.
TVn ger ljud till högtalarna.

Allt detta genom att bara växla ljudkälla på recievern. Eventuellt har den något autoläge där den själv märker vilken källa som är aktiv.

En ytterligare bonus med recievern är att du har möjlighet att koppla in ytterligare saker, någons telefon via vanlig stereosladd till exempel. Eller om du skulle skaffa ett Playstation kör du bara i en HDMI till.

Tack:-D kändes som hade bomull runt hjärnan igår(bytet till sommar tid är inget rolig).

Tack för utförligt svar:-)

Som du såg jag skrev högre upp så verkar receivern du länks till vettigt. Verkar få rätt mycket för pengarna och ts skulle kunna byta t.ex bas och högtalare om han vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kikoelz:

http://www.dustinhome.se/product/5010752349/yamaha-yht-399-5-... är inget bra val?

Jag har ingen lust att lägga ut mer än ja, ca 3k.

Fyndas billigase 5.1 paket kostar lika mycket utan förstärkarehttp://www.ljudfokus.se/hemmabiosystem/5-1-hemmabiosystem/98/ du bör överväga 5.0 framför 5.1 och du kan så senare komplettera med sub http://www.ljudfokus.se/hemmabiosystem/5-0-hemmabiosystem/97/